Dat Duitsland per 2016 een tolvignet gaat invoeren, daar ontkomen we niet meer aan. Maar deze ‘discriminerende’ (dixit ANWB) belastingmaatregel zou wel eens verder kunnen strekken dan gedacht.
Volgens weekblad Der Spiegel, dat beslag wist te leggen op nog niet openbaar gemaakte plannen, is de Duitse verkeersminister Dobrindt van plan om tol te heffen op alle wegen in Duitsland. Tot nu toe werd aangenomen dat het alleen om de Autobahn ging. Dobrindt stelt voor dat de tolheffing ook geldt voor bundesstrassen en gemeentelijke wegen.
Vanaf €10
Het tolvignet – waar vanuit Brussel felle kritiek op is geuit omdat Duitsers het tolbedrag terug kunnen krijgen via de wegenbelasting – zou in drie verschillende vormen moeten verschijnen; een vignet voor tien dagen á €10, een vignet voor twee maanden á €20, en een jaarlijks vignet waarvoor nog geen prijs voor is vastgesteld. Hoewel daar eerder een bedrag van €100 voor werd genoemd. Ook de milieubelasting en grootte van de auto zou nog een rol spelen bij de prijsbepaling.
Duitsland hoopt met het tolplan Duitse staat €800 miljoen euro per jaar te verdienen.
screamer zegt
Hmmm, dat zou wel kut zijn, want ik heb nu een sluiproute door duitsland naar mijn werk. scheelt een hoop drukte en stoplichten. Maar als dat 100 euro p/jr gaat kosten weet ik niet of ik het dat wel waard vind
st3fan zegt
@screamer: 100euro per jaar voel je niet eens..
mynameisjeroen zegt
@st3fan: stort maar op mijn rekening dan. Als jij er toch niets van voelt.
yupyup zegt
@st3fan: Maar als je 4 auto’s hebt, waarmee je regelmatig de grens overgaat. Dan is het ineens 400€. Vind ik toch veel geld voor die kleine stukjes die ik af en toe in duitsland rijdt.
Ik stel voor dat we hetzelfde principe in nederland gaan hanteren, maar dan alleen voor de duitsers. (Stel je dit voor iedereen in verliezen we meer dan we ermee verdienen)
nielsnl1 zegt
Europa? Vrij verkeer van goederen en personen? neuh Duitsland verzint zelf wel wat. In Frankrijk is het tenminste nog beperkt tot enkele grote wegen die massaal door toeristen gebruikt worden. Alle wegen belasten met tol (alleen voor buitenlanders eigenlijk..) is gewoon belachelijk. Denk ook niet dat dit plan er ooit door komt.
super zegt
@nielsnl1:
Duitsland heeft nogal schijt aan de EU als het haar uitkomt…
FelixF zegt
@super: Duitsland finiancieert ook dat hele feest :p
super zegt
@FelixF:
bullshit, dankzij de misere in de eu (behalve duitsland) is de euro zo goedkoop en verkopen de duitsers lekker veel autos buiten de eu, en dan weigeren ze ook nog eens om te investeren in de rest van de eu en gaan ze als klap op de vuurpijl onzinnige tol heffen puur om politieke redenen (’t brengt immers nauwlijks iets op). Solidariteit zoals we dat van de Duitsers kunnen verwachten dus…
FelixF zegt
@super: “weigeren ze ook nog eens om te investeren in de rest van de eu” Haha! Wie denk je dat het leeuwendeel van de rekening betaald van de bailout van Griekenland, Portugal, Spanje etc…
super zegt
@FelixF:
leuk dat je dat aanhaalt want het is een mooi voorbeeld van duitse hypocrisie; dat EU (niet alleen duits) geld dat “geinvesteerd” wordt gaat linea recta naar duitse banken (dus ook het geld uit andere landen) die enorm veel griekse en spaanse staatsobligaties hebben, per saldo wordt er dus helemaal niks “geinvesteerd”; m.a.w. wij steunen de grieken en spanjaarden zodat ze de duitsers terug kunnen de betalen…
maar goed, de mythe van de degelijke duitsers doet het nou eenmaal goed bij de calvinistische hollanders…
desjonnies zegt
@super:
ik ben bijzonder blij met uw reacties.
iemand die wel goed geïnformeerd is.
en kritisch om zich heen kijkt.
lohran zegt
@nielsnl1: Maar in Frankrijk ben je voor een retourtje zuidkust al meer dan 100 euro kwijt, tenzij je binnendoor gaat natuurlijk. Ben je wel wat langer bezig.
Maar ja, wij Nederlanders worden altijd nog het meeste genaaid met de enorme wegenbelasting.
norge zegt
Ik vlieg er wel lekker overheen.
faster zegt
Als Nederland nu ook eens tol gaat heffen kan het belastingstarief hier wat lager worden!
roller zegt
@faster: zoveel mensen rijden er niet door Nederland heen, dus dat gaat bijna geen verschil maken.
mmot05 zegt
@roller: niet?, wat dacht je van drugs toeristen
amg65 zegt
@mmot05: Wat hij zegt dus.. niet zo heel veel.
mashell zegt
@roller: niet veel mensen wel heel veel (buitenlandse) vrachtwagens. Een LKW maut zoals in Duitsland zou ook in Nederland passen.
lohran zegt
@mashell: Die is er ook al in NL ;)
Thomasio zegt
@roller: Ja er rijdt natuurlijk niets via de grootste haven van Europa door de rest van Nederland, zijn vast uitsluitend Nederlandse vrachtauto’s die netjes wegenbelasting betalen, oh wacht…
roller zegt
@Thomasio: deze tol is toch voornamelijk voor personenauto’s. Vrachtauto’s moeten al ff een soort tol betalen om door Duitsland te rijden. Die tol zou in Nederland misschien kunnen invoeren, maar het is dan nog maar de vraag of de omzet in Rotterdam hetzelfde blijft. Onze zuiderburen hebben namelijk ook een mooie haven.
faster zegt
@roller: Nederland blijft de makkelijkste weg als het om tol gaat gaat het om kleine bedragen een lastigere weg zou meer extra kosten
faster zegt
@roller: De grootste haven van Europa hebben en weinig buitenlands verkeer?
parker zegt
Terecht, al dat kutvolk uit Holland dat nooit in hun spiegels kijkt en de Autobahn laat dichtslibben met hun paupercaravans: zwaar belasten.
glennie zegt
Dus alleen tol voor caravans doen en ik ben tevreden! Wat een onzin zeg, voor wintersport ben ik dus straks genoodzaakt om twee vignetten te gaan kopen
BMW330Ci zegt
@ricardo: Is er ook bekend of dit geldt voor motorfietsen? Spreek hier uit eigenbelang
HZW zegt
Binnenkort staat het weer mega vast in Duitsland/Frankrijk met al dat sleurhutten vakantie verkeer wat allemaal op de zelfde dag weg wil.
Ik zou niet weten waarom ze geel Tol mogen heffen voor al dat verkeer, er bestaat ook nog zoiets als wegen onderhoud, als er zoveel verkeer over gaat moet dat waarschijnlijk ook vaker uitgevoerd worden.
Nederland moet ook gewoon Tol gaan invoeren op alle wegen, voor niet Nederlandse auto’s.
btw, 100 Euro per jaar is nog geen 30 cent per dag, dus waar praat je over, wegenbelasting kost je meer dan dat.
super zegt
@HZW:
ja, die caravans rijden de weg daar inderdaad helemaal kapot! en het gaat al zo slecht in duitsland, arme duitsers!
autogedrocht zegt
@HZW: Daar gaat het niet om. De Duitsers moeten nodig hun wegennet gaan onderhouden/verbeteren en dat willen ze d.m.v. tol laten financieren.
De Duitsers zelf krijgen de tol terug via wegenbelasting, dus de toeristen betalen voor het onderhoud, dat vind ik best raar.
FelixF zegt
@autogedrocht: Wegenbelasting wordt niet afgeschaft ofzo. Ze betalen het gewoon via een andere manier. Dus Duitsers betalen nog steeds net zoals altijd al wegenbelasting voor het onderhoud van de wegen, het enige verschil is dat toeristen nu ook meebetalen. Lijkt me niet heel gek toch?
mashell zegt
@FelixF: dat is wel gek want we hebben vrij verkeer van personen en goederen. Anders dan in Frankrijk zijn de autobahnen aangelegd met belastinggeld (misschien zelfs met dwangarbeid) en daarom is tol heffen not done.
autogedrocht zegt
@FelixF: dat vind ik wel gek ja… Het staat niet in verhouding hoeveel toeristen betalen tegenover hoeveel ze er gebruik van maken.
De Duitsers maken er zelf het meest gebruik van en ze willen anderen voor de kosten laten opdraaien.
lohran zegt
@HZW: 30 cent per dag is alleen als je het hele jaar daar rijdt, dat doet bijna niemand. Al zou je er totaal 6 maanden rijden (wat al erg veel zou zijn) is het alweer 60 cent per dag. En het komt ook weer bij de wegenbelasting die we in NL betalen.
etijn zegt
Bovag en de pomphouders aan de grens zouden dit toe moeten juichen als ze consequent zijn, ben benieuwd of ze daar voor uit durven komen. Het maakt het tanken over de grens namelijk een stuk minder interessant
jack_abarth zegt
Ik zie het probleem ook nog niet zo. Wat maakt die 100 euro nou uit. Vergelijk het eens met de tol in Frankrijk. Ritje zuid Frankrijk kost al gauw net zoveel en dat is dan eenmalig en niet voor het gehele jaar. Het schofterige is alleen dat ze het niet voor iedereen invoeren maar alleen voor buitenlanders.
super zegt
@jack_abarth:
in Frankrijk word je niet gedwongen om de tolweg te nemen… Daarnaast zijn de tolwegen (hoewel duur) in Frankrijk uitstekend, iets dat je niet kunt zeggen van die betonplaatwegen in Duitsland.
arias zegt
@super: Ik vind juist Duitse snelwegen over het algemeen van betere kwaliteit dan die van de Fransen, de Franse tol is ontzettend veel €16,10 voor een keer en terug weer €16,10 , ik ken paar mensen die elke week of om de twee weken naar Frankrijk gaan meestal Parijs voor handel en die betalen op en neer al €32,20 en stel je gaat van de 52 weken er 45 x heen. 45x€32,20 = €1449 per jaar! en de tol op vrachtwagens en bedrijfswagens is nog veel hoger…
dan is €100 per jaa echt niet zoveel maar goed vrij verkeer van goederen en personen door Europa… is het al niet meer
mashell zegt
@jack_abarth: ze voeren het wel degelijk in voor iedereen. Ook Duitsers gaan tol betalen maar zij krijgen pakweg 100 euro korting op de wegenbelasting.
knipperlichtje zegt
Aan de ene kant is het zeer logisch dat je als incidentele gebruiker ook een beetje meebetaald aan het onderhoud van de wegen waar je op rijd, aan de andere kant klopt het totaal niet met het hele idee achter Europa. Ach ja, zoveel kost het nou ook weer niet.
desjonnies zegt
1 Europa.
Verbroedering.
VRIJ vervoer van goederen en personen binnen de lidstaten.
1 grote interne markt
Alle menschen wirden brüder
Vooral als het de Duitsers uitkomt…
Jammer genoeg is de balans zoek binnen de EU, de Fransen laten het al jarenlang afweten.
En de Engelsen, die hebben genoeg van het hele zootje en willen het liefst een soort van
onafhankelijk financieel centrum worden.
Want een zootje dat is het, die hele EU.
mashell zegt
Hoewel ik de tol categorisch afwijs begrijp ik wel dat ze deze ook op bundesstrassen willen heffen. Met de LKW maut hebben ze in Duitsland gemerkt dat het vrachtverkeer bereid is om te rijden over de bundesstrassen (die ook gewoon dwars door steden lopen) om een paar cent uit te sparen.
e1000bmw zegt
Ach ja, we weten allemaal op basis van de geschiedenis dat de Duitse regering niet vies is van een potje discriminatie…..
bugboy zegt
Benieuwd wat ze er in de grensstreek van vinden… Ik woon dicht bij de Duitse grens en ga regelmatig even over de grens om een hapje te eten. Als ik daarvoor een vignet moet kopen dan wordt dat een stuk minder. Gaat ze onder de streep in mijn geval heel wat gemiste omzet kosten.
Voor de Nederlandse pomphouders wellicht interesant. Als je een vignet moet hebben om in Duitsland te tanken neemt de animo wel wat af (ik tank er sowieso nooit)…
siemi zegt
Gelukkig wordt het via de wegenbelasting gecompenseerd. :-)
Overigens, als buitenlanders meer als een bepaalde tijd in nl verblijven moeten ze toch ook Mrb betalen?
tupperware zegt
@siemi:
Ja, die moeten houderschapsbelasting betalen als ze hier langer dan een half jaar wonen.
Echter geen Pool, Hongaar, Bulgaar of Roemeen die daar enige boodschap aan heeft..