Het zou eindelijk eens tijd worden.
Het werd al een tijdje geleden beloofd, maar nu lijkt het er toch echt van te komen. Jaren geleden, bij de aanstelling van Akio Toyoda, werd al medegedeeld dat Toyota niet alleen kwalitatief goede auto’s ging bouwen, of heel erg veel auto’s ging bouwen. Nee, het moest de bedoeling zijn dat Toyota weer leuke auto’s ging produceren. Het eerste wapenfeit daarvan was eigenlijk de Toyota GT86 en daarna bleef het lang stil. Gelukkig was daar de Yaris GRMN. Ok, die laatste is een beetje prijzig en zeldzaam, maar toont wel aan dat Toyota absoluut bij machte is om leuke auto’s te maken.
Het Britse AutoCar weet te melden dat er nu dan eindelijk meer aan zit te komen. Volgens ingewijden komt er een GR-model (Gazoo Racing) van de splinternieuwe Corolla. In tegenstelling tot de voorgaande ‘hete’ Corolla’s is de kans erg groot dat het een hybride-aangedreven Hot Hatch wordt. Steker nog, het zou ‘onvermijdelijk’ zijn dat die auto er komt. Dat klinkt onheilspellender dan dat het is. De nieuwe Toyota Corolla is visueel een attractieve en originele verschijning en lijkt technisch goed in elkaar te steken, waarover zo meer.
Ook bij de Hybride aandrijflijn kan er voldoende gewonnen worden. Op dit moment levert de sterkste hybride aandrijflijn 180 pk. Er zijn genoeg semi-topmotoren die minder leveren in dit segment, maar voor deze top-uitvoering moet 250 pk mogelijk zijn. Daarmee zit Toyota niet bovenaan in het segment, eerder ietwat onderin. Maar, zoals wij hebben kunnen ervaren met de Yaris GRMN, is het het totaalplaatje dat de auto bijzonder maakt. Niet alleen snelheid in rechte lijn. Het grootste voordeel van de nieuwe Corolla zit ‘m niet in de aandrijflijn (ondanks milieupunten), maar in het onderstel. De Corolla staat op het TNGA-platform. Dat staat voor Toyota New Global Architecture en dit platform zorgt voor een veel lager zwaartepunt dan dat bijvoorbeeld de Auris had.
Het nieuws dat Toyota met een hete Corolla gaat komen is eigenlijk best opmerkelijk. Ondanks dat Toyota heel veel ervaring heeft als autofabrikant, zijn ze relatief onervaren in het maken van hete hatchbacks. Van de Europese Corolla was er enkel een lauwwarme Corolla GTSi (boven) en halfbakken Corolla T-Sport. Zelfs Hyundai heeft nu meer ervaring met hete hatchbacks…
RiKe zegt
Een GR uitvoering? Zodat we €50.000/€60.000 kunnen gaan betalen voor een Corolla…?
dees zegt
@rike: Precies, KUNNEN.
Het zal een optie zijn. Je zult ook gewoon de normale Corolla kunnen kopen voor de helft met 180pk ofzo.
Net zoals een Golf GTI een optie is en niet een verplichting wanneer je een Golf koop.
g60gti zegt
@dees: heb nog nooit een sper diffentrieel op een normale golf gezien?
henk_he zegt
@g60gti: wat moet je er ook mee als je doordeweeks alleen maar file rijdt, ’s avonds alleen de kinderen naar, voetbal/hockey/dansles/zwemles brengt, in ’t weekend alleen boodschappen doet, en naar oma op de koffie gaat?
g60gti zegt
@henk_he: Dat staat er toch totaal los van? Dit soort opmerkingen komen zo vaak voor als je een liefhebber bent is het toch dik als je een mooie wagen rijd los van dat je niet vaak gebruikt wat de auto kan
monsieurleloure zegt
@rike: Er zijn ook gekkies die 70 rooitjes voor een Golf neerleggen.
RiKe zegt
@monsieurleloure: Dan heb je wel een iditie met 300pk en binnen 5sec op de 100, maar zoals hieronder al benoemd is komt dat vooral door de idiote belastingen hier
monsieurleloure zegt
@rike: Maar het blijft een Golf, al heeft ie 1000pk.
bogey zegt
@monsieurleloure: En wat nu als die een pak minder afschrijft en beter stuurt dan eentje van bvb 40k?
frank2b zegt
@rike: Als Toyota de hybride prestaties op niveau Lexus weet te brengen dan is een 300+ PK editie van de Corolla niet onmogelijk. En dat dan met een verbruik van minder dan 7 ltr / 100 km. Beperkte BPM dus. Wie weet.
dawwg zegt
@rike: Minstens 55K voor een GRMN uitvoering vermoed ik; de Yaris GRMN is al 47K.
kappenou zegt
@dawwg: als het een hybride wordt kan het nog wel eens meevallen in NL.
civicfk3 zegt
@rike: Wij wel, onze omliggende landen waarschijnlijk 15.000,- minder. Moet je voor de gein kijken wat een Hyundai i30N of een nieuwe Fiesta ST kosten in DE/BE. We worden gewoon flink genaaid door de (r)overheid.
RiKe zegt
@civicfk3: Ik weet heel goed hoe idioot onze belastingen zijn helaas
henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fmgarcia zegt
Fijne deja vu zo met een kater! Stond vd week ook al in het nieuwsrijtje toch?
willeme zegt
@fmgarcia: Dat was de Corolla Hybrid (waarvan ik even de afbeeldingen heb gebruikt, daar er nog geen Corolla GRMN plaatjes zijn ;-))
fmgarcia zegt
@willeme: Tnx voor de toelichting, was in de war dus. Hoop dat het een fijn bakkie gaat worden!
Jantje_555 zegt
de Supra (wat dan weer een herwerkte BMW is), is al een stap in de juiste richting opnieuw
Esprit_de_Flandre zegt
@jantje_555: Is de Supra een herwerkte BMW, of is de Z4 een herwerkte Toyota?
Jantje_555 zegt
@esprit_de_flandre: een herwerkte Z4 want er zit meer van BMW in de wagen dan van Toyota (een beetje het BRZ/GT86 verhaal)
tge1 zegt
Gaaf hoor! Ik ben erg benieuwd!
verral zegt
Vroeger hadden ze de Corolla GT twin cam, dat vierkante model enkel in wit leverbaar. Dat was destijds toch wel een echte hot hatch.
fanboy zegt
@verral: Jep, met 125pk in een licht wagentje en 8000rpm.
Maar eigenlijk waren de leukste Corolla’s buiten Japan met achterwielaandrijving
PunicaOase zegt
Jajaja, die Toyoda belooft al tig-jaren dat er heel sportieve Toyota’s komen, maar nu bijna 10 jaar later hebben we nog steeds alleen een ondergemotoriseerde en suf klinkende GT-86 en een anabolen scootmobiel waar niemand op zit te wachten…
tge1 zegt
@punicaoase: Ik kan je de “anabolen scootmobiel” van harte aanraden. Toyota is een van de weinige fabrikanten die nog weten hoe een oldschool, ongekunstelde, hothatch hoort te zijn en te rijden. De pers (en ikzelf) is/zijn enthousiast! De onze gaat in ieder geval écht niet weg. :-D
torsen zegt
@tge1: Zelfs niet om eventueel plaats te maken voor een Corolla GRMN?
tge1 zegt
@torsen: Dat weet ik eigenlijk nog niet. Het formaat icm het gewicht van de Yaris zorgt toch wel voor top rijgedrag. Maar ik ben zeker erg benieuwd naar de Corolla. Tegen die tijd eens een proefritje fixen. :-)
PunicaOase zegt
P.s. Mooi design van die nieuwe Corolla!
kobus1967 zegt
Ik kies dan toch voor een gebruikte Infinity Q50 hybride.
367pk en 0-100 in 5 seconden, voor rond de 32000 euro.
toyotaprius zegt
De accu van de Prius was vandaag ook heet.
neleev zegt
Haha die Corolla e10 uit 96 staat hier nog altijd voor de deur. Als de nieuwe net zo degelijk is als onze e10 dan is die de 50k waard.
Ding is al sinds nieuw in de familie en heeft 280.000 gelopen maar geen centje pijn. Wat olieverbruik maar niet gigantisch, al het onderhoud zelf te doen en als de riem knapt sta je stil en is je blok nog heel, slim gemaakt.
maotje zegt
@neleev: hier staat dr ook nog 1. Een gtsi. Uit 94. 18,5 jr geleden gekocht met 60.000 op de teller. Inmiddels 366.000 op de teller en door.
neleev zegt
@maotje: Heerlijk! Hij gaat ook echt niet weg tenzij die echt rot wordt of er iets duur stuk gaat. Maar als ik hoor dat die de 4 ton kunnen aantikken kunnen we nog wel ff genieten d’r van. Ideale auto voor erbij.
maotje zegt
@neleev: ja hoor. Makkie. Die motoren zijn oersterk. 1 ding is zeker. Zo’n degelijke auto koop je nooit meer. Wat hem uiteindelijk parten gaat spelen is roest. Gelukkig valt het nog mee nu.
alex59 zegt
@maotje: Hoi, heel vroeger werd de Japanse Auto van Schroot gemaakt om uit de koste te blijven, daarom roesten ze toen onder je kont uit, nu niet meer, en zijn super snel.
Calimero zegt
Met alle respect, Toyota’s zullen ongetwijfeld hele betrouwbare auto’s zijn maar attractief? nee.
Het gaat steeds meer de Honda kant op helaas. De enige Japanse autofabrikant die momenteel door heeft wat een attractieve auto is is Mazda. Mijn ” bescheiden” mening. Het oog wil ook wat nietwaar?
Jochempie zegt
Mocht je nu op zoek zijn naar een hete Toyota, kom dan eens in Zwitserland kijken. Allemaal T-sports met turbo’s en superchargers, af-importeur. Die “halfbakken T-sport” heeft dan ineens 272 pk.