
Gelukkig: het lijkt erop dat Audi toch niet gaat downsizen met de RS6.
Het leek erop dat er überhaupt geen RS6 meer zou komen met verbrandingsmotor, om de doodeenvoudige reden dat Audi de naam gaat veranderen naar RS7. We kregen eerder deze week echter te horen dat dit niet meer doorgaat. De opvolger van de RS6 gaat gewoon RS6 heten.
Met een naamsverandering konden we nog wel leven, maar de nieuwe RS6 zou ook geen V8 meer krijgen. Bij monde van een Audi-woordvoerder kregen we te horen dat het een V6 hybride wordt. Dat zou toch een beetje jammer zijn.
Toch hoeven we de V8 nog niet op onze buik te schrijven, want we horen nu hoopvolle geluiden. Het gerenommeerde Evo Magazine meldt dat de nieuwe RS6 tóch gewoon een V8 krijgt. Wel zal het een hybride worden, net als de nieuwe M5 dus.
Volgens Evo gaat het om de Ultra Performance V8 Hybrid van V8, wat op zich logisch is. Dat is de aandrijflijn die ook in de Bentley Continental, Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en Lamborghini Urus SE te vinden is. In die auto’s levert de aandrijflijn 780 tot 800 pk en 950 tot 1.000 Nm aan koppel.
Aan de prestaties zal het dus niet liggen. De genoemde cijfers zijn weer een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de 600 pk die de huidige RS6 levert. We vrezen wel voor het gewicht… De RS6 weegt nu al twee ton, kun je nagaan wat er gebeurt als het een hybride wordt.
Het is nu even afwachten tot Audi officieel hun plannen met de RS6 bekend maakt. Misschien krijgen we al iets meer te horen bij de onthulling van de normale A6. Die staat gepland voor 4 maart. Overigens is er ook nog steeds een RS6 e-tron op komst, dus we hebben straks niet één, maar twee RS6-en.
Zo’n V8 is gewoon nodig. Kun je ook downsizen. Wanneer komt de 2.6 V8 weer terug? Met plug-in hybride. Ga je zo naar veel pk, met mooi geluid. Later nog waterstof toevoegen. Klaar.
Spica injectie erop en gáááán 🙂
Denk dat de meeste hier al de nieuwe M5 naast de vorige M5 heeft gezien op het kanaal van Carwow. Dat de cijfers weer een flinke stap voorwaarts zijn is in dit geval weinig waard ben ik bang..
Nee. Het probleem is dat mensen steeds minder goed kunnen rijden en het feit dat je refereert naar Carwow zegt genoeg, stelletje aanstellers met click friendly entertainment met de laagste gemeenschappelijke noemer van hoe mensen nog kunnen rijden – met je rechter grote teen een pedaal helemaal naar beneden drukken. Flink hoor.
De paar reviewers die nog waard zijn om hun rijkunsten te observeren tonen dat de nieuwe M5 gewoon heel goed stuurt en licht en agiel aanvoelt, wat je ook gewoon kan zien. Autos zijn nog steeds slechts een werktuig voor een chauffeur die de kunst van rijden beheerst. Je zet ook geen systeemcamera+lens van 10k in handen van een gemiddelde persoon en verwacht dat die iets relevant kan zeggen van de echte prestaties, en niet enkel twintig fotos van een f*cking muur om de scherpte te tonen..
Chris Harris was ook niet per sé te spreken over de nieuwe M5, die neem ik behoorlijk serieus. Hij mocht ‘m zelfs niet over het circuit jagen van BMW. Dat was hem nog nooit gevraagd als het om een M product ging…
Fijne auto, geen M zoals het bedoeld is luidde de conclusie.
Die heb ik gezien. Wat de reden is weet ik niet. Maar diegene die hem wel verder mochten duwen vinden hem wel goed. Blijft dat M modellen blijven groeien, huidige M3 is vandaag een stuk groter dan een vroege M5, en de nieuwe M5 is weer wat gegroeid, dus die conclusie klopt wel. Maar met de dynamiek is niks mis mee wat ik kan zien.
De nieuwe M3 vind ik ook te zwaar. Heb er in mogen sturen en het is wel echt een serieus goede auto hoor maar het vorige model voelde veel speelser en spannender aan wat denk ik ook door het gewicht komt. De nieuwe voelt ook makkelijker en alsof hij met gemakt nog 300PK extra aan kan en heeft echt minder beleving dan het vorige model.
Toch leuk hè, die naamstrategie van Audi. “We gaan alle even nummers elektrisch maken en alle oneven nummers voor de verbrandingsmotoren gebruiken!” Eén auto die daardoor geraakt werd (A4 is nu A5) en ze schrappen het plan alweer.
Maar goed, wel heel erg tof om te horen dat de RS6 die dus geen RS7 wordt z’n V8 behoudt. Ik ben heel benieuwd wat Audi ervan weet te maken!
Werkelijk rijklaar gewicht van de huidige is vandaag niet 2 ton, maar ruim 2,2 ton met de opties die courant zijn. EU gewicht is dan 2,3 ton.
Eens men de 2 ton nadert gaat schijnbaar altijd enige vorm van nauwkeurigheid de deur uit en rekent men enkel in halve tonnen? Reken maar dat de hybride minstens 2,5 ton gaat wegen en een stuk meer dan de nieuwe (maar goede) M5 hybride.
En dan zeggen mensen dat een, even ruime en snelle, Ionig 5 N zwaar is met 500kg+ batterij en 2,23 ton. Eigenlijk niet dus…
Een Ioniq 5 is geen e segment auto en ook niet premium. Een ioniq 5 is meer een c segment suv. Moet je vergelijken met een RS3 of RSQ3 niet met een RS6.
@rutgerg eens, iets anders segment, maar het argument “EV is zwaar” gaat niet op in vergelijking met een PHEV. Zie de Model S Plaid, veel lichter dan een M5.
Lol, RS3 en RSQ3 zijn echt heeeel veel kleiner (ik heb de directe vergelijking gemaakt irl). Vergelijken op prijs of segmenten die voor geen 2 cent kloppen is maar niks. En nee, Audi is niet aan mij besteed, 2x meer betalen omdat iemand zegt dat het interieur hogere kwaliteit is (ik merkte er niet heel veel van) en om dan van die klote touchknoppen overal te krijgen, nee dank u. Gelukkig voor Audi zijn mensen niet objectief en kopen graag een “merk” en “premium”…
Nope, RS6 kleiner op achterbank maar groter in de koffer, de Ioniq 5 N kan de achterbank verschuiven om die verhouding te matchen. En prestaties behalve top kek hetzelfde. Qua handling zijn er minig die menen dat de 5N beter is (gelijk gewicht zit op beter plek…). Natuurlijk op de autobahn kom je een stuk verder met de RS6. Dat is het enige premium eraan voor mij, maar ik rij daar max 1x per jaar dus…
Ja maar een Audi A4 en BMW 3 serie zitten ook in hetzelfde segment als de Skoda Superb en VW Passat terwijl die laatste twee zich qua afmetingen (binnen en buiten) beter verhouden met een A6 en 5 serie. Dat zegt niet alles uiteraard een A6 is echt veel meer auto dan een Superb. Mensen die zeggen dat premium een wassen neus is, ook prima, die zijn niet de doelgroep ;-)
Overigens zijn elektrische pk’s totaal niet te vergelijken met ‘echte’ pk’s m.i.
Over het algemeen helemaal niet vergelijkbaar inderdaad. Maar de Ioniq 5 N is anders, iedereen die met me meerijdt stapt uit met de grootste grijns, vaak met het commentaar “dat had ik echt niet verwacht” of iets gelijkaardigs. Met Ignition en versnellingen dan.
In EV modus rijden is super saai ook al gaat het snel. Passagiers zijn dan onder de indruk, maar lachen is er niet echt bij…
Ah je hebt er zelf 1. Zeker dikke bak zo’n 5 N, zeker in dat babyblauw….. Maar ik blijf erbij niet vergelijkbaar met een RS6 die minster s 3x zo duur is ;-)
Mooi hè, allemaal aan Trump te danken. Hij zei “we shall dril dril dril baby” en iedereen lepelt er gelijk weer een V8 in. 🤣🤣🤣. I love it.
Gelukkig heeft hij de tol van Canada en Mexico niet ingevoerd, want 2/3e van de olie die geconsumeerd wordt in USA komt daar vandaan, had direct de pompprijs omhoog gehaald. Er was zeker iemand slimmer die dat stilletjes in zijn oor fluisterde…