Dat betekent dus ook dat er nooit meer een echte Golf GTI of Golf R komt.
Als er één auto een vaste waarde is in autoland, dan is het wel de Volkswagen Golf. Dit model draait al mee sinds 1974. Dat niet alleen, in al die jaren heeft Volkswagen nooit drastische wijzigingen doorgevoerd. Dat gaat echter veranderen.
Thomas Schäfer
De vraag ‘komt er een nieuwe Golf?’ is de laatste 50 jaar niet vaak gesteld, maar in de huidige tijden is niets meer vanzelfsprekend. Thomas Schäfer, sinds juli vorig jaar de grote baas bij Volkswagen, doet nu een boekje open over de toekomst van de Golf.
Geen nieuwe Golf met verbrandingsmotor
Dat er vroeg of laat weer een elektrische Golf komt wisten we al, maar Schäfer doet nu uit de doeken wat precies de plannen zijn. Om te beginnen wordt er géén nieuwe Golf met verbrandingsmotor ontwikkeld. De Golf 8 zal dus de geschiedenisboeken ingaan als de laatste Golf met een verbrandingsmotor.
Golf 8 facelift
Uiteraard trekt Volkswagen nog niet de stekker uit de Golf 8. Het is niet meer de extreme bestseller die het ooit was, maar er worden nog genoeg exemplaren verkocht. De Golf 8 krijgt volgend jaar dus nog een facelift om er weer even tegenaan te kunnen.
Uitzingen
Hoe lang de Golf 8 het vervolgens moet uitzingen is nog niet bekend. Dat zou wel eens heel lang kunnen zijn. Buiten Europa kan Volkswagen de auto nog tot in lengte van dagen verkopen. De Kever is uiteindelijk ook nog tot en met 2003 gebouwd in Brazilië.
Slag om de arm
Schäfer houdt overigens nog wel een slag om de arm. “Als de wereld tegen 2026 of 2027 heel anders ontwikkelt dan we verwachten kunnen we ook nog een compleet nieuwe generatie lanceren.” Dat staat alleen niet op de planning en hij verwacht ook niet dat dit gebeurt. Maar, zoals Sean Connery ons ooit leerde: zeg nooit nooit.
Elektrische Golf
Volkswagen zou natuurlijk gek zijn als ze de naam Golf laten vallen, dus dat gaan ze niet doen. Er komt daarom wel een nieuwe Golf zónder verbrandingsmotor. Betekent dit dat ze de naam Golf op een willekeurige elektrische cross-over plakken? Nee, volgens Schäfer moet de auto wel Golf-genen hebben. Het model moet bijvoorbeeld een platter dak hebben dan de ID.3, aldus de Volkswagen CEO.
ID.2all
De productieversie van de ID.2all Concept lijkt een ideale kandidaat voor de naam Golf, omdat het design veel overeenkomsten vertoont. Dat gaat echter niet gebeuren. Schäfer zegt namelijk dat de elektrische Golf niet voor 2028 gaat komen, als ze het nieuwe SSP-platform lanceren. De ID.2 komt eerder al en staat op het MEB Entry-platform.
9 jaar
Dat betekent dat de nieuwe elektrische Golf op z’n vroegst 9 jaar na de Golf 8 geïntroduceerd wordt. Dat is voor Golf-begrippen een eeuwigheid. Misschien moeten we het zelfs een tijdje zonder Golf in de prijslijsten doen. Stel je voor…
Bron: Automobilwoche
kennone zegt
In europa of ook in de rest van de wereld?
waterisnat zegt
@ kennone enkel waar het bureaucratisme de boel heeft overgenomen mbv anti-wetenschappelijke onzin.
audirs3 zegt
@waterisnat anti-wetenschappelijke onzin? Okay, dat is ook een manier om jezelf buitenspel te zetten, succes in Forum land…
wimof zegt
Neen ik kan het mij haast niet voorstellen, ik ben bij VW in 1974 gaan werken, samen met de Golf 1.
Ik ben nu met pensioen en zo de Golf, hebben zijn basen beslist, je weet wel die van de cijfertjes maar vraag ze niet wat los of vast is.
Johanneke zegt
Gelukkig is de Golf 7 wel een erg goede auto om mee te eindigen. Een matig model op het einde van de rit zou toch een beetje een zure nasmaak geven.
MarcoM zegt
Mooi.
Volvo_440_turbo zegt
Hoe minder golfjes op de wereld hoe blijer ik word, na er toch wel wat bestuurd te hebben als ik mijn lijstje van een 200 auto’s gereden te hebben bekijk… Nooit begrepen dat Golf synoniem kon staan met kwaliteit en dergelijke. Het zal niet allemaal rommel geweest zijn, dat weet ik ook maar enfin, we kennen de reputatie van VAG. Zoals een klant, toch wel VAG-fan van klassiekers en automonteur me vertelde, als er iets nieuws uitkomt bij Volkswagen, dan loop je er best zo hard mogelijk van weg. Ook geldig wat betreft elektrische wagens waar ie ook pittige verhalen over had.
Fernando zegt
Geen nieuwe Golf meer? Ojee, het einde van de wereld voor miljoenen petjes. Ooit een Gold V GTI gewonnen en na 150km stond mijn besluit vast; weg ermee!
De enige leuke VW voor mij was de Phaeton W12 maar na 8 dealerbezoeken in 24 maanden tijd weer van de hand gedaan. Super auto om mee te rijden maar de betrouwbaarheid van een nymphomane.
DeWitteCondor zegt
Wel diep respect dat je het hebt geprobeerd met de W12. Uit interesse, waren de dealerbezoeken gerelateerd aan de motor of andere zaken? En overwogen om het met de V6/V8 te proberen? Ik dacht dat die redelijk bekend stonden. Ik blijf het een epische auto vinden, ook al denkt 99% dat het een Passat is als ie voorbij rijdt.
rikus zegt
Misschien een domme vraag, maar eeh.. Een Golf V gti gewonnen?
Dutchdriftking zegt
Ach laten we eerlijk zijn, van een 1.0 drie pitter met 80 astmatische pony’s in een Golf krijgt niemand een kriebel in de broek. Dan is een elektrische Golf zo gek nog niet.
Jetlag zegt
@Dutchdriftking: “1.0 drie pitter met 80 astmatische pony’s in een Golf”? U hebt er verstand van. ;-)
Als je dit soort dingen serieus verkondigt, om je aversie te etaleren, kun je ook onmogelijk voor vol aangezien worden…
Dutchdriftking zegt
@Jetlag: Ik heb drie keer een Golf gehad. De laatste zorgde voor kriebel in de broek, dat was dan ook een VR6.
Jetlag zegt
Moeilijk te geloven dat je überhaupt een VW zou overwegen, gezien je onvoorwaardelijke liefde voor oude roem, verpakt in een gerbadgde carrosserie, maar vooruit…
Maar nu weer on-topic: Naar welke type refereerde je met je gevatte opmerking over “1.0 drie pitter met 80 astmatische pony’s in een Golf”?
HZW zegt
Het al lang bekend dat de volgende Golf generatie een ID.Golf wordt.
bietje zegt
Nou, wieweet wordt mijn Mk7.5 Golf R Variant dan nog wel een gewilde youngtimer over een paar jaar
👊🏻😁