Europese eigenaren van sjoemel-VW’s hoeven, in tegenstelling tot hun lotgenoten in Amerika, niet te rekenen op een vergoeding. Ze krijgen echter wel een troostprijs, waardoor de Europese Commissie spreekt over een succes!
Gisteren berichtten we nog over een joekelige juridische procedure die 180.000 Nederlandse Volkswagen-eigenaren begonnen zijn tegen Volkswagen. Onder de koddige naam Das Claim hoopten zij wat extra monnie te ontvangen voor hun gif uitbrakende stinkdiesels. Het initiatief zou de steun hebben van enige EU-commissarissen.
Maar laat het nu uitgerekend een woordvoerder van de Europese Commissie zijn die vandaag bekend maakt dat Europese eigenaren van sjoemel-diesels geen compensatie moeten verwachten. Deze conclusie komt voort uit overleg tussen de Europese bonzen en vertegenwoordigers van Volkswagen zelf.
EU-commissaris Eva Jourova spreekt echter desalniettemin van een succes, omdat Volkswagen bereid is gedupeerden tegemoet te komen met twee jaar extra garantie op hun auto. De logica van het langer garantie aanbieden op auto’s die ons aller gezondheid op het spel zetten ontgaat ons enigszins, maar soit.
Of de claimers tevreden zijn met deze ‘oplossing’ valt nog te bezien.
kareljansen zegt
Tja, dat ze een boete krijgen opgelegd lijkt mij fair. Als de restwaarde echter aantoonbaar niet gedaald is, dan slaat een vergoeding zoals in de USA natuurlijk ook nergens op naar mijn idee.
lincoln zegt
@kareljansen:
Een jaar de tijd gehad om het (naar eigen zeggen) eenvoudige probleem op te lossen !!
In Europa werken placebo’s dan wel weer uitstekend ..
dawwg zegt
@lincoln: Tja, in Amerika zouden de fabrikanten gewoon niets gedaan hebben op het aanklagen van hun eigen klanten na …
phevtreb zegt
@kareljansen: eigenlijk moeten alle inwoners van de EU een vergoeding krijgen van VAG, niet alleen de eigenaren van die automobielen. We hebben immers allemaal die verschrikkelijke uitlaatgassen ingeademd..
Waarom de eigenaren wel compenseren en alle andere mensen die er “last” van hebben gehad niet?
kareljansen zegt
@phevtreb: helemaal eens! Laat ze als boete maar flink investeren in duurzame energie, denk aan het verstrekken van duurzaamheidsleningen a 0% of iets dergelijks
mashell zegt
Goede deal toch? Auto laten aanpassen (immers de oplossing is al lang en breed beschikbaar) en daarvoor dan twee jaar extra garantie krijgen.
Erik zegt
@mashell: 2 jaar extra garantie? Spreken we dan van VOLLEDIGE garantie zonder kilometer beperking?
unknown234 zegt
@erik2907: Het is net zo onbeperkt**** als dat onbeperkt tegenwoordig betekent.
marc94 zegt
@mashell: is wel nodig ook. Zoals ik de sjoemel eigenaren om me heen hoor hoor je t nergens. 3 auto’s sa.en goed voor 10 ritten oprijwagen na de “update”.
Verstuivers, egr kleppen, brandstofpompen.
lincoln zegt
EU tegen haar inwoners ..
Jullie kunnen letterlijk en figuurlijk de …… krijgen ..
Dutchdriftking zegt
Kijk goede zaak.
volvoturbo zegt
VW-rijders hebben vaak al n onterecht bijtellingsvoordeel gekregen dus ik zie ook niet waarom er nog geld bij moet. Los van de arrogantie van VAG die ermee weg dachten te komen. In de USA gaat t er heel anders aan toe ivm de claimcultuur. Hier zeggen we foei en worden we afgescheept.
horza zegt
@volvoturbo: hahaha. Precies!!! In al hun Bluemotion modellen ? Ik denk dat de Nederlandse rijder niets te klagen heeft over alle voordelen die ze al gehad hebben…
pa045 zegt
@horza: Wat een kolder roepen jij en @volvoturbo. Door dit gesjoemel hebben zij veel meer auto’s verkocht. Rijden mensen in auto’s die niet zijn wat het beloofd. Zijn concurrenten benadeeld. Enz.
Dan beloven ze een fix die er niet is/komt of nadelig is en dan mag je als klant niks zeggen want je hebt belastingvoordeel gehad?
horza zegt
@pa045: Okee… Zij betalen alle belasting als hoe die geweest had moeten zijn als er niet gesjoemeld was. Kijken of ze dan nog steeds zo hard roepen.
Daarbij is Europa net zo schuldig als alle merken die gesjoemeld hebben, want dat is niet alleen VAG.
Kan ik, volgens jouw uitleg, ook nog geld terug vragen voor mijn auto die al 5 jaar op de sloop staat, maar die ook sjoemel software had?
romeoalfa zegt
@pa045: Ze bedoelen dat die gierige bluemotionrijders al genoeg financieel voordeel hebben gehad. Laat VW ze maar betalen, als ze ook een naheffing ontvangen van de Belastingdienst vind ik het eerlijk. Deze mensen zijn van het pakken wat je pakken kan..
caprio zegt
@pa045: Eigenlijk zou de belastingdienst het onterechte voordeel bij de eigenaren van de emissiefraude moeten terughalen. Dat is eerlijk en maakt mensen kritischer bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het domino-effect zou dan compensatie kunnen inhouden van de importeur aan de eigenaren.
unknown234 zegt
@caprio: kritischer bij de aanschaf van een nieuwe auto? Waar dacht je dan aan? Zelf emissie tests uitvoeren? Kun je niet verlangen. Je gaat af op hetgeen waarmee geadverteerd wordt.
moondustfocus zegt
Ze hadden gehoopt op een budget voor onnodig links rijden, bumperkleven en het niet gebruiken van een richting aanwijzer.
caspert79 zegt
Haha terecht. Al die sukkels die overal een slaatje uit willen slaan kunnen de pot op.
kempenaer zegt
Het sjoemelconglomeraat heeft haar giftige en corrupte tentakels uitgespreid tot in kafkaësk Brussel.
Natuurlijk hebben VW-eigenaren die zo’n sjoemelbak hebben aangekocht rechts op compensatie. Geen zinnig mens wil nog een product van VW. Idioten houd je altijd en overal natuurlijk.
volvoturbo zegt
@kempenaer: volgens mij is dat juist helemaal niet in de verkoopcijfers te zien hoor. Wat me wel verbaast.
henkhekje zegt
@volvoturbo: enige wat ze nu nog verkopen is zo’n 15% bijtelling GayTE. De rest wordt niet meer verkocht hoor
lincoln zegt
@kempenaer:
Mensen die zichzelf zooooooo verschrikkelijk geweldig vinden dat ze het Parijs-verdrag erkennen hebben nix met het milieu te maken ..
quinn zegt
Absurde compensatieregeling. Met recht een slimme sigaar uit eigen doos. D.m.v. deze extra garantie blijft VAG de door hen belazerde klanten gedurende twee jaar langer aan zich vasthouden. En kunnen ze dus extra geld verdienen aan onderhoud, accessoires, etc., etc.
stropdas zegt
Maar garantie in NL is toch via PON die op de meeste echte problemen zegt dat het individuele incidenten zijn terwijl VAG het erkent en in andere landen het gratis oplost? Dan is 2 jaar extra garantie voor Nederlanders en wassen neus. Diverse eigenaren spreken van verhoogd brandstofverbruik. Daar zouden ze wel gecompenseerd voor mogen worden van mij