Want te duur.
Dit jaar toonde Toyota op de Autosalon van Genève de FT-86 Open Concept. Een GT86 die iets afnam in hoogte – van 1.285 mm naar 1.270 mm – maar in de basis gewoon dezelfde achterwielaangedreven sportcoupé bleef, alleen nu met een stoffen klapdakje. De in Pure Bright White gespoten dakloze moest natuurlijk een voorbode zijn op de GT86 Cabrio. Gelopen race, dachten we, die komt er wel.
Wel, als we een verslag over toekomstige Toyota-modellen van Automotive News mogen geloven (leestipje) ziet het er niet goed uit voor de cabrio. De kosten voor de ontwikkeling zouden namelijk niet in verhouding staan tot de verkooppotentie. Kortom, te duur en een té kleine afzet markt. Ergens heeft een boekhouder in Japan een streep door het project gezet.
Ze maken bij Automotive News trouwens ook meteen korte metten met het gerucht over een turbogeblazen versie van de GT 86/ Scion FR-S (de Amerikaanse versie). Iets waar we al rekening mee hielden, daar de GT86 zich niet bepaald leent voor grote turbo-installaties en de auto met zijn huidige 200 pk weinig te kort komt. Maar een kleine boost middels een KERS-achtig-hybridesysteem sluiten we nog steeds niet uit.
Als we even teruggrijpen op eerdere uitspraken van het brein achter de GT86, hoofdingenieur Tetsuya Tada, komt een cabrio ook helemaal niet voor op zijn droomlijstje. Die ziet meer in een sedan en eventueel een shooting brake.
bartteeuwen zegt
1,285m lengte? Wel erg miniscuul lijkt me:p
ricardo zegt
@bartteeuwen: Zei ik lengte? Bedoelde uiteraard de hoogte. ;)
barchetta zegt
Jammer, had het wel wat gevonden. Eerst wordt je lekker gemaakt en vervolgens wordt het project afgeschoten. Fabrikanten moeten eens risico durven nemen.
rotarypowah zegt
“daar de GT86 zich niet bepaald leent voor grote turbo-installaties”
Daar denken al die tuners anders over.
ricardo zegt
@rotarypowah: Exact. Tuners.
rotarypowah zegt
@ricardo: wat weer komt doordat de auto zich juist wel leent voor zulke upgrades.
jrk68 zegt
@ricardo:
En pubers zonder rijbewijs….
Kenners weten wel beter, meer vermogen oké maar dan wel atmosferisch.
potver7 zegt
Te weinig verkooppotentie? Tsja, van de MR-2 verkochten ze ook bijna niks… Bovendien zijn er zat merken die zo’n auto desnoods met verlies verkopen, omdat het belangrijk is als imago-bouwer.
Valt me trouwens op dat het artikel op Automotive News vooral gericht is op wat er op de Amerikaanse markt verwacht kan worden van Toyota. Misschien geeft dat toch nog hoop een Subaru BRZ Cabrio voor Azie en Europa? Of misschien zijn er nog wat engineers die hun vrije tijd willen opofferen voor het model, zou niet voor het eerst zijn bij Toyota… ;)
aadzor zegt
Gelukkig hebben we de foto’s nog…
desjonnies zegt
Prima zo.
Hardcore = hardcore en geen handtasje.
Alwood zegt
@desjonnies: zou ik me in kunnen vinden, ware het niet dat het zo ontzettend veel leuker is zonder dak te rijden. Als die cabrio maar kaal houden wordt dat nog wat.
Aan de andere kant.. genoeg MX-5’s op deze wereld, daar is Toyota helemaal niet bij nodig.
w0o0dy zegt
@Alwood: ik denk dat de cabrio te duur zou worden door de noodzaak van verstevigingen en de eis dat de auto licht blijft…. Dat redt je alleen met dure materialen of je performance lijkt nauwelijks nog op die van een sportwagen.
nickmercedes zegt
@w0o0dy: Is toch ook zo met de 350Z cabrio en coupe.
De cabrio is er meer omdat het toch wel moest eigenlijk, maar hij rijdt minder en is zwaarder.. Waardoor de coupe juist gewilder wordt tussen de mensen waarvoor deze auto in eerste instantie bedoelt was. Het is een auto om lekker mee te sturen, en dat gaat weg door de cabrio.
Ik begrijp ze bij toyota hierdoor helemaal. Lekker bij de coupe variant houden, voor een cabrio gaan ze maar ergens anders kopen.
berlinetta zegt
“En dat de auto met 200 pk niks tekort komt”. In elke rijtest lees ik toch iets anders.
sjamp zegt
@berlinetta: Elke rijtest is ‘gesponsord’ lijkt t wel: Iets negatief zeggen, zodat de gevestigde merken met méér vermogen niet te veel in hun wiek worden geschoten?
Geen idee hoor ( alu-hoedje! ), maar ’t zou kunnen. IK kan mij persoonlijk niet voorstellen dan 200 pk te weinig is om lol te hebben. De PK race (méér méér méér) kent niet alleen maar winnaars.
berlinetta zegt
@sjamp: 200 pk is ook niet te weinig. Het verschil is alleen dat de meeste merken dat tegenwoordig met een turbo opwekken zodat er ook flink wat koppel is. 200 Nm is dan niet erg veel.
En in alle rijtesten lees ik ook niet dat deze auto te langzaam is, maar hij is zo goed in balans en zo makkelijk te controleren dat meer vermogen zeker welkom zou zijn.
sjamp zegt
@berlinetta: Het koppelverloop van een kleiner blokje met turbo is echter niet te vergelijken met het koppelverloop van een atmosferisch blokje. Dát wordt vaak vergeten. Toerenjanken!
lohran zegt
@sjamp: Nou ik maak ook test en word niet gesponsord. Heb de GT86 een week mee gekregen. Het is genoeg vermogen en je kunt er zeker lol mee hebben (echt een geweldige wagen), maar met flink doortrekken zou iets meer vermogen (koppel) wel lekker zijn. Maar goed, perse nodig is het niet nee. Maar dat is 500+ pk in een BMW 5-serie ook niet ;)
jrk68 zegt
@berlinetta:
Nope, in elke rijtest lees je dat hij meer vermogen aankan, niet dat hij dat persé nodig heeft.
theblackstig zegt
Te Duur? Hahahahahahahaha. Neen. Want de verkrapte, langzame, lelijke plastic kutcoupé is met zijn 40k al niet te duur…
Alwood zegt
@theblackstig: niet om t een of ander… maar die prijs-analyse heeft Toyota natuurlijk niet specifiek voor Nederland gedaan.
qriss zegt
@theblackstig:
Nou nou nou wat een taalgebruik, is dat nou echt nodig?
Dat JIJ hem lelijk en plastic vindt wilt nog niet zeggen dat iedereen die mening op deze manier moet lezen toch?
De wereld is groter dan allen Nederland. Deze auto kost in Japan 15k minder, en bij de buren al 10K minder.
NL betekent niks voor Toyota, ga daar maar vanuit.
Oh en trouwens, een Turbo BRZ met STI blok zal rond medio 2014 te koop zijn :) Just so you know it.
jrk68 zegt
@qriss:
Bij VAG kan hij dit niet kopen, dan moet je het natuurlijk afzeiken…, erg jammer maar zo zijn die lui nu eenmaal.
Wel jammer dat ze hem niet gaan maken, zelfs voor 50K zou hij zelfs hier nog wel te verkopen zijn.
tweede_woning zegt
‘Er komt geen Toyota GT86 Cabrio’ , als je dat zou willen snap je al helemaal de intentie van die auto niet , alsmede de techniek die primair niet ontwikkelt is als cabrio met een dito resultaat in handling , prestaties want zwaarder , ander stuurgedrag……
Autoblog………
kaasboerin zegt
@tweede_woning: Lekker belangrijk nerd..
Google is op vraag en aanbod.
tweede_woning zegt
@kaasboerin: .niet zo popie jopie jongen , en gaa eens nederlands leren…
burninrubber zegt
@tweede_woning: ga*
keesje1987 zegt
Mooi, er zijn al genoeg nichtenbakkies… Laat Toyota lekker elektrowagentjes bouwen en verder niets
norge zegt
Doe dan maar een fastback , tweedeurs coupe en een sedan.
adyton zegt
Is zeker niet nodig, maar komt wel als een verrassing na de concept.
stekel01 zegt
Jammer, vond het wel een gave bak.
The360box zegt
Cabrio is al gay genoeg
racerx zegt
Mensen die hier in geïnteresseerd waren kopen wel een MX-5
kaasboerin zegt
Jammer, zeer strakke bak voor niet teveel cash.
Ik zie nu pas overigens dattie best lijkt op de F-Type.
mainmo zegt
En dat terwijl deze auto echt wel goed uitziet zonder dak. Misschien als ze deze auto een beetje aanpassen en wat luxer uitvoeren kunnen ze het als een Lexus op de markt zetten.
civic1990 zegt
Dat is echt jammer! Cabrio versie zag er super uit! Ook klaar voor productie, dit is wel een verassing… Een cabrio lijkt me ook veel interessanter dan een sedan of shooting brake