• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er komt geen opvolger voor de Audi Q7 V12 TDI?

Auteur: robbie, gepost 24 mei 2011 om 15:20 – 69 Reacties

Audi Q7 V12 TDI - Eens, maar nooit weer


Officieel wil Audi nog niks bevestigen, maar het lijkt er sterk op dat ze geen vervolg gaan geven aan deze extreem brute SUV met oliegestookte 12 cilinder. In deze tijden van downsizing is het wellicht ook een beetje overdreven om een V12 in een SUV te proppen.

De laatste jaren zien we bij BMW en Mercedes ook al dat ze hun grote dieselmotoren vervangen door zescilinders en dat die de prestaties halen van de oude achtcilinders. Het heeft voor Audi dus weinig zin om een paradepaardje zoals een V12 TDI, die slechts mondjesmaat wordt verkocht, in het gamma te houden.

Recent hebben ze voor de A6 al een 3.0 V6 TDI met 313 pk gepresenteerd en dus is het niet onlogisch dat een nieuwe dikke V8 diesel met gemak 400+ pk kan leveren. Als je zo’n motor in een lichtere opvolger van de huidige Q7 hangt hoeven de prestaties er niet onder te leiden. Voor hun Le Mans racer is Audi immers ook al overgestapt van een V12 TDI op een V6 TDI.

Verwacht overigens niet dat de V12 TDI al op hele korte termijn verdwijnt, maar pas tegen het eind van de levensloop van de Q7. (via: omniauto.it)

Ook interessant!

  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Audi dealerschap onder water
  • Deze Audi krijgt definitief geen opvolger
  • politie
    Nederlandse Politie krijgt nieuwe en zeldzame Audi's

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, Audi, Diesel, Q7, V12

Vorig bericht: « Er komt een Maserati-tweezitter met middenmotor!?
Volgend bericht: Video: Duitse 599 GTO-eigenaar vs paal »

Lees Interacties

Reacties

  1. ascari15 zegt

    24 mei 2011 om 15:28

    Snap wel als Audi niet weer een V12 Diesel maakt.
    Vond het al vet dat ze het gedaan hadden.

    Login om te reageren
  2. VeniVidiVici zegt

    24 mei 2011 om 15:30

    Tja, het is een beetje hetzelfde verhaal als de NL militaire Leopard tanks… Wat moet je ermee? :?

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      24 mei 2011 om 16:47

      @VeniVidiVici: Beetje rare analogie, maar het punt klopt wel ja.

      Wat moet je ermee inderdaad?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        24 mei 2011 om 17:08

        @bozewolf: Haha ja in eerste instantie zou je denken rare analogie, maar als je er even over nadenkt zijn er wel overeenkomsten. Want deze Audi Q7 V12 is ook een tank met dikke slurpmotor en aangezien deze mondjesmaat verkoopt is het voor Audi ook een geldverspillend geval.

        Login om te reageren
  3. vale46 zegt

    24 mei 2011 om 15:32

    Zo een Q7 V12 TDI, blijft gewoon een statement!
    “kiss my ass, i’m driving a V12 SUV!”
    Sjah, ik denk dat het commercieel gezien zeker niet slechter is. deze assobakken hebben echt wel een slecht/vervuilend imago.

    Login om te reageren
    • zakar36 zegt

      24 mei 2011 om 17:00

      @vale46:

      Dont forget it’s a V12 TDI SUV that’s kicking there asses :P

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        24 mei 2011 om 17:03

        @zakar36: their asses…

        Login om te reageren
        • zakar36 zegt

          24 mei 2011 om 17:10

          @Megakix:

          Wahahh lol thnx zat weer eens niet op te letten :P

          Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    24 mei 2011 om 15:38

    Krijgen we dan nu onze R8 V12 TDI?

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      24 mei 2011 om 15:41

      @carmasterr: beetje veel kippegaas

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        24 mei 2011 om 15:44

        @Flamingo:
        Ik volg jouw al langere tijd op AB en bij alle Audi artikelen zie ik jouw het merk bashen.

        Mijn vraag aan u: Waarom zoveel haat?

        Login om te reageren
        • deedrieen zegt

          24 mei 2011 om 16:46

          @exotic:
          Slecht design, weinig vernieuwend, uitmelken van producten, prestatie prijs verhoudingen, enz…
          Al met al genoeg argumenten die ik ook kan bedenken. Helaas gaat de grijze massa mee met deze VAG troep, ipv andere fabrikanten belonen voor hun veel technischer vernuft wat ze in huis hebben.

          Login om te reageren
        • mout zegt

          24 mei 2011 om 18:59

          @exotic: jij denkt dat flamingo basht – maar het zou ook een antwoord op carmasterrr kunnen zijn. Deze R8 TDI12 kan niet productierijp zijn, omdat hij niet genoeg lijkt op alle andere forntjes. Straks kan je zelfs van voren het verschil nog zien met een A4!

          Login om te reageren
        • Sm0keGun zegt

          24 mei 2011 om 19:19

          @exotic: oudi is niet vernieuwend meer en altijd dat dikke nek imago … ik ben er ook wel tegen

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          24 mei 2011 om 19:39

          @exotic: Gebrek aan smaak, fanboy-gedrag, PVV stemmer, jaloezie, etc :P

          Login om te reageren
    • Hupke zegt

      24 mei 2011 om 15:48

      @carmasterr:

      Zou ik nog wel een interessant dingetje vinden. Veel toffer dan die Q7.
      Maar om die 1000nm duurzaam op de weg te krijgen vrees ik dat het veel zwaarder zou zijn dan eentje met een reguliere motor. (motor weegt al wat, de versnellingbak moet een monster zijn en het gehele quattro-systeem, maar dan in mindere maate dankzij de versnellingsbak die ertussen hangt ,ook)

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      24 mei 2011 om 15:50

      @carmasterr: Ik dacht dat ze daar geen goede versnellingsbak voor hadden. Hij gaat normaal dus ook niet in productie.
      blijft echter een mooi concept :)
      Ik vind het spijtig dat hij er niet komt!

      Login om te reageren
      • Yeelen zegt

        24 mei 2011 om 16:44

        @vale46: Wat ik las over de R8 V12 TDI, was dat ze die werkende concept gewoon hebben gemaakt om de motor de introduceren voor de Q7, en dat ze nooit echt hebben overwogen om hem in serieproductie te maken.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          24 mei 2011 om 19:25

          @Yeelen: Kan zijn, maar de versnellingsbak die er in zit kan het koppel niet aan. In de concept car is het dacht ik teruggeschroefd tot 500Nm om de boel niet aan gort te rijden.
          De motor is overigens wel in staat 1000Nm te produceren.

          Login om te reageren
          • carmasterr zegt

            24 mei 2011 om 23:27

            @vale46:

            Hoe komt de Q7 dan vooruit?

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              25 mei 2011 om 09:04

              @carmasterr: Beetje een domme vraag hé!
              Q7: de versnellingsbak is zo een langwerpig geval om via een cardan de differentielen van de achterwielen & de voorwielen) aan te drijven.
              R8: heeft een korte versnellingsbak nodig(omdat de motor al tegen de achteras zit) waarvan de aandrijfas net achter de motor zit met een ingewerkt differentieel.

              Login om te reageren
    • Megakix zegt

      24 mei 2011 om 17:04

      @carmasterr: volgens mij was dit al bekend…dat de V12 niet in de R8 zou komen.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        24 mei 2011 om 23:25

        @Megakix:

        klopt, maar nu de Q7 uit de weg is…ach laat ook maar.
        Het gaat me niet in het bijzonder om de R8 V12 TDI, maar gewoon om het Diesel-sportwagen concept.
        Dat lijtk me veel interessanter dan zo´n anabolen tractor…

        Login om te reageren
    • The360box zegt

      24 mei 2011 om 21:41

      @carmasterr: Er was iets mee dat de motor er niet direct inpaste, de V12 TDI waardoor de motorruimte en het chassis moesten worden aangepast wat te duur werd

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        25 mei 2011 om 09:09

        @The360box: Dat zou nog enigszins gekund hebben omdat deze “special edition” waarschijnlijk 2 keer meer zou kosten dan een gewone V8.
        Het grootste probleem was de versnellingsbak(zie mijn comment hierboven). Een nieuwe ontwikkelen voor 1 “special edition” is gewoon weggesmeten geld en hopeloos verlieslatend.

        Login om te reageren
  5. majinstar zegt

    24 mei 2011 om 15:42

    Audi wilt met de downsizing gewoon in het vaarwater zitten van de succesvolle BMW X1. Geef het dan gewoon toe.

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      24 mei 2011 om 17:43

      @majinstar: OMG, hebben we jou weer… Ik hoop dat niet alle BMW liefhebbers zo’n narcisten zijn.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      24 mei 2011 om 19:03

      @majinstar: Help me eens? Een V12 downsizen / voor mijn part een Q7 downsizen, om met een hoge compacte middenklasser te concurreren?

      Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      24 mei 2011 om 19:04

      @majinstar: een q3 gaat meer succesvol worden :)

      Login om te reageren
  6. boygeorge zegt

    24 mei 2011 om 15:44

    Hoe meer cilinders hoe beter !
    De rest zal altijd een slap aftreksel blijven.
    Koop maar een V4 Naai-machine om te naaien.
    V12 is voor kerels.
    De rest zijn watjes en meisjes.
    Meer ASS-hole bakken op de weg.
    Lekker zoeffen met kannietkapotauto`tje.

    Login om te reageren
    • joostvanrb zegt

      24 mei 2011 om 18:02

      @boygeorge: en jij bent een echte kerel met een v12?

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      24 mei 2011 om 18:31

      @boygeorge: Een heel statement maken over V12, maar zelf als foto een auto hebben met een V8?

      Login om te reageren
    • davidve zegt

      24 mei 2011 om 20:15

      @boygeorge: Jaja grote jonge, zie maar dat je niet wéér kletsen krijgt als je de grote kerel wilt uithangen ;) http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/04/video-russische-dude-staat-naakt-op-autos-te-springen

      Login om te reageren
      • boygeorge zegt

        28 mei 2011 om 02:33

        @davidve: Geweldig, 3 x een persoonlijke reply.
        De eerste 2 van kinderen, stil maar, ik doe jullie geen kwaad. De 3e van David Ve, die is van grote klasse.
        Een vorm van INTEL, zeldzaam mooi.

        Login om te reageren
  7. bisazza zegt

    24 mei 2011 om 15:51

    Hele gave auto die Q7 V12. Ik denk ook echt dat als je met dit ding vol gas optrekt de auto stil blijft staan en de wereld heel even sneller draait.

    Login om te reageren
    • mortsel2640 zegt

      24 mei 2011 om 16:56

      @LagoDiLugano: lol :D

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    24 mei 2011 om 15:52

    Begrijpbaar, die motor was voor niks nodig, enkel om een statement te maken en te stoefen (zo enorm veel zal er niet zijn bijgeleerd voor een merk dat ook diesels in le mans gebruikt) en zal waarschijnlijk toch nog wel aan aardige duit gekost hebben.
    Logisch vervolg is gewoon de productie ervan staken.

    Login om te reageren
  9. the-budel-guy zegt

    24 mei 2011 om 15:57

    jammer vond het wel tof dat audi dit verkocht heb ooit mee gereden met een V12 TDI maar tegen dat gevoel/geluid kan geen V8 TDI tegen op

    Login om te reageren
  10. Jokkebrok zegt

    24 mei 2011 om 16:01

    Jammerdan, pindakaas!

    Login om te reageren
  11. Sorcerer zegt

    24 mei 2011 om 16:03

    In deze tijden van downsizing is er juist behoefte aan! Een paar van die brute bakken ertussen moet best kunnen. Beetje tegenwicht bieden!

    Ben trouwens wel benieuwd naar de nieuwe V8-diesels van Audi. Ook of die deze keer ook in de A6 geleverd gaan worden trouwens, is volgens mij toch wel vraag naar :o

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      24 mei 2011 om 19:02

      @Sorcerer: v8 tdi is toch overbodig? er komt een v6 met 313pk

      Login om te reageren
  12. janklaassen zegt

    24 mei 2011 om 16:32

    deze Q7 is dus gewoon niet saai, ok?
    maar ik ben benieuwd naar de volgende generatie Q7 want dit model vind ik (en misschien ben ik de enige) toch wel erg dik en geslaagd, vooral de achterkant! (niet alleen omdat ik Audiboy ben)
    ook aan de nieuwe A5 moet Audi niet veel doen, lekkerste daklijntje ooit.

    Login om te reageren
  13. bisazza zegt

    24 mei 2011 om 16:38

    Kwam er nu ook nog een Audi A9? hoezo downsizing dan? Al bekend wat dat gaat worden?

    Login om te reageren
    • mortsel2640 zegt

      24 mei 2011 om 16:59

      @LagoDiLugano: ze bedoelen motorisch downsizen en niet qua grootte van de car

      Login om te reageren
  14. Nico94 zegt

    24 mei 2011 om 16:38

    Zou het wel jammer als deze auto weggaat. Vond het altijd wel een vette auto.

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    24 mei 2011 om 16:47

    Mijn broertje loopt stage bij Audi die heeft ermee gereden op de S/RS/R8 testdag heeft veel indruk gemaakt die motor zelf nooit gereden helaas leek me zo gaaf V12 TDI 1000Nm heerlijk

    Login om te reageren
  16. mrbones zegt

    24 mei 2011 om 17:04

    Komt niet echt als verassing

    Login om te reageren
  17. KaCh1ng zegt

    24 mei 2011 om 17:18

    is toch normaal , is dit trouwens de enige V12 TDI ooit in een auto?

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      24 mei 2011 om 18:26

      @KaCh1ng: volgens mij niet.

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        24 mei 2011 om 19:00

        @MAB: buite de Q7 of A8 , welke dan?

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          25 mei 2011 om 12:02

          @KaCh1ng:

          A8 heeft ‘m toch ook niet?
          Die heeft de W12 benzine.

          Login om te reageren
    • mout zegt

      24 mei 2011 om 19:09

      @KaCh1ng: Peugeot 908 racer. Verder kom ik alleen bij schepen, vliegtuigen en tanks uit (en 1 motor…).

      Login om te reageren
  18. Tommy2 zegt

    24 mei 2011 om 17:23

    Met de 4.2 V8 TDI kan je al prima uit de voeten in een Q7. Die V12 TDI was gewoon een paradepaardje om te laten zien wat er allemaal kan en hoe goed Audi is met TDI. En het wordt altijd gewardeerd, die dikke motoren. :P

    Login om te reageren
  19. xilver zegt

    24 mei 2011 om 18:13

    Spijtig, dat vond ik nu net leuk aan de Q7. Dat monsterlijke motorblok in die wagen was gewoon op en top overdreven zoals het moest. Zelfde fenomeen met de Range Rover, hun V12 is nu ook een V8 supercharged geworden.

    Login om te reageren
    • mrbones zegt

      24 mei 2011 om 18:21

      @xilver: Range Rover heeft nooit een v12 gehad

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        24 mei 2011 om 20:58

        @mrbones: Toch wel… Range Rover Autobiography me een V12 in en 520pk. Hij is de voorganger van de huidige V8 Supercharged.
        http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/26/range_rover_v12_met_520pk

        Login om te reageren
        • mrbones zegt

          24 mei 2011 om 21:14

          @xilver: http://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover staat er toch niet bij hoor. Misschien nooit in productie gegaan?

          Login om te reageren
        • Tommy2 zegt

          24 mei 2011 om 23:35

          @xilver: Die is niet in productie geweest, was toen sprake van maar is er nooit van gekomen.

          Login om te reageren
  20. MAB zegt

    24 mei 2011 om 18:27

    aah noo he en ik wilde nog een v12 als ik 18 werd:'(

    Login om te reageren
  21. quattropower zegt

    24 mei 2011 om 18:28

    @robbie: lijden met een ei… :-p

    Login om te reageren
  22. TDI-goeroe zegt

    24 mei 2011 om 20:05

    jammer en zonde alsie verdwijnt, tis een beest!
    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D

    Login om te reageren
  23. speedie zegt

    25 mei 2011 om 00:08

    V12 TDI lijkt wel machtig maar niet meer van deze tijd. Dat hebben ze bij Audi ook begrepen. In de R8 tot daar toe maar voor een SUV lijkt me een V8 of zelfs V6 al het maximim.

    Login om te reageren
  24. dondeboer zegt

    25 mei 2011 om 08:26

    Deze auto heeft hetzelfde uitgangspunt als de AMG G-klasse met V12… TOtaal niet nuttig, maar omdat het kán.

    Login om te reageren
  25. vale46 zegt

    25 mei 2011 om 09:11

    @KaCh1ng: Ik denk het ook.

    Login om te reageren
  26. JaxDryke zegt

    25 mei 2011 om 09:19

    mooi, zijn we ook van dát gedrocht af..

    Login om te reageren
  27. smokin zegt

    25 mei 2011 om 11:26

    Heeft iemand enig idee hoeveel er van verkocht zijn? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het voor Audi uit kan.

    Login om te reageren
    • Archiebald88 zegt

      25 mei 2011 om 12:06

      @smokin:
      staat helaas nog niet hierin (pagina 366,367)
      http://www.audi-journals.de/eJournals/mz3/default/index_4ringe_en.html#/372

      Login om te reageren
  28. onlycocksdriveaudi zegt

    25 mei 2011 om 13:05

    zo dat is al vast een Aldi waar geen opvolger voor zal komen, nu de rest nog

    Login om te reageren
  29. Freewarefreak zegt

    25 mei 2011 om 13:10

    Dat blok dan doorstoten naar de VW Bedrijfswagen tak. Kan mooi in een vrachtwagen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North