
Officieel wil Audi nog niks bevestigen, maar het lijkt er sterk op dat ze geen vervolg gaan geven aan deze extreem brute SUV met oliegestookte 12 cilinder. In deze tijden van downsizing is het wellicht ook een beetje overdreven om een V12 in een SUV te proppen.
De laatste jaren zien we bij BMW en Mercedes ook al dat ze hun grote dieselmotoren vervangen door zescilinders en dat die de prestaties halen van de oude achtcilinders. Het heeft voor Audi dus weinig zin om een paradepaardje zoals een V12 TDI, die slechts mondjesmaat wordt verkocht, in het gamma te houden.
Recent hebben ze voor de A6 al een 3.0 V6 TDI met 313 pk gepresenteerd en dus is het niet onlogisch dat een nieuwe dikke V8 diesel met gemak 400+ pk kan leveren. Als je zo’n motor in een lichtere opvolger van de huidige Q7 hangt hoeven de prestaties er niet onder te leiden. Voor hun Le Mans racer is Audi immers ook al overgestapt van een V12 TDI op een V6 TDI.
Verwacht overigens niet dat de V12 TDI al op hele korte termijn verdwijnt, maar pas tegen het eind van de levensloop van de Q7. (via: omniauto.it)
Snap wel als Audi niet weer een V12 Diesel maakt.
Vond het al vet dat ze het gedaan hadden.
Tja, het is een beetje hetzelfde verhaal als de NL militaire Leopard tanks… Wat moet je ermee? :?
@VeniVidiVici: Beetje rare analogie, maar het punt klopt wel ja.
Wat moet je ermee inderdaad?
@bozewolf: Haha ja in eerste instantie zou je denken rare analogie, maar als je er even over nadenkt zijn er wel overeenkomsten. Want deze Audi Q7 V12 is ook een tank met dikke slurpmotor en aangezien deze mondjesmaat verkoopt is het voor Audi ook een geldverspillend geval.
Zo een Q7 V12 TDI, blijft gewoon een statement!
“kiss my ass, i’m driving a V12 SUV!”
Sjah, ik denk dat het commercieel gezien zeker niet slechter is. deze assobakken hebben echt wel een slecht/vervuilend imago.
@vale46:
Dont forget it’s a V12 TDI SUV that’s kicking there asses :P
@zakar36: their asses…
@Megakix:
Wahahh lol thnx zat weer eens niet op te letten :P
Krijgen we dan nu onze R8 V12 TDI?
@carmasterr: beetje veel kippegaas
@Flamingo:
Ik volg jouw al langere tijd op AB en bij alle Audi artikelen zie ik jouw het merk bashen.
Mijn vraag aan u: Waarom zoveel haat?
@exotic:
Slecht design, weinig vernieuwend, uitmelken van producten, prestatie prijs verhoudingen, enz…
Al met al genoeg argumenten die ik ook kan bedenken. Helaas gaat de grijze massa mee met deze VAG troep, ipv andere fabrikanten belonen voor hun veel technischer vernuft wat ze in huis hebben.
@exotic: jij denkt dat flamingo basht – maar het zou ook een antwoord op carmasterrr kunnen zijn. Deze R8 TDI12 kan niet productierijp zijn, omdat hij niet genoeg lijkt op alle andere forntjes. Straks kan je zelfs van voren het verschil nog zien met een A4!
@exotic: oudi is niet vernieuwend meer en altijd dat dikke nek imago … ik ben er ook wel tegen
@exotic: Gebrek aan smaak, fanboy-gedrag, PVV stemmer, jaloezie, etc :P
@carmasterr:
Zou ik nog wel een interessant dingetje vinden. Veel toffer dan die Q7.
Maar om die 1000nm duurzaam op de weg te krijgen vrees ik dat het veel zwaarder zou zijn dan eentje met een reguliere motor. (motor weegt al wat, de versnellingbak moet een monster zijn en het gehele quattro-systeem, maar dan in mindere maate dankzij de versnellingsbak die ertussen hangt ,ook)
@carmasterr: Ik dacht dat ze daar geen goede versnellingsbak voor hadden. Hij gaat normaal dus ook niet in productie.
blijft echter een mooi concept :)
Ik vind het spijtig dat hij er niet komt!
@vale46: Wat ik las over de R8 V12 TDI, was dat ze die werkende concept gewoon hebben gemaakt om de motor de introduceren voor de Q7, en dat ze nooit echt hebben overwogen om hem in serieproductie te maken.
@Yeelen: Kan zijn, maar de versnellingsbak die er in zit kan het koppel niet aan. In de concept car is het dacht ik teruggeschroefd tot 500Nm om de boel niet aan gort te rijden.
De motor is overigens wel in staat 1000Nm te produceren.
@vale46:
Hoe komt de Q7 dan vooruit?
@carmasterr: Beetje een domme vraag hé!
Q7: de versnellingsbak is zo een langwerpig geval om via een cardan de differentielen van de achterwielen & de voorwielen) aan te drijven.
R8: heeft een korte versnellingsbak nodig(omdat de motor al tegen de achteras zit) waarvan de aandrijfas net achter de motor zit met een ingewerkt differentieel.
@carmasterr: volgens mij was dit al bekend…dat de V12 niet in de R8 zou komen.
@Megakix:
klopt, maar nu de Q7 uit de weg is…ach laat ook maar.
Het gaat me niet in het bijzonder om de R8 V12 TDI, maar gewoon om het Diesel-sportwagen concept.
Dat lijtk me veel interessanter dan zo´n anabolen tractor…
@carmasterr: Er was iets mee dat de motor er niet direct inpaste, de V12 TDI waardoor de motorruimte en het chassis moesten worden aangepast wat te duur werd
@The360box: Dat zou nog enigszins gekund hebben omdat deze “special edition” waarschijnlijk 2 keer meer zou kosten dan een gewone V8.
Het grootste probleem was de versnellingsbak(zie mijn comment hierboven). Een nieuwe ontwikkelen voor 1 “special edition” is gewoon weggesmeten geld en hopeloos verlieslatend.
Audi wilt met de downsizing gewoon in het vaarwater zitten van de succesvolle BMW X1. Geef het dan gewoon toe.
@majinstar: OMG, hebben we jou weer… Ik hoop dat niet alle BMW liefhebbers zo’n narcisten zijn.
@majinstar: Help me eens? Een V12 downsizen / voor mijn part een Q7 downsizen, om met een hoge compacte middenklasser te concurreren?
@majinstar: een q3 gaat meer succesvol worden :)
Hoe meer cilinders hoe beter !
De rest zal altijd een slap aftreksel blijven.
Koop maar een V4 Naai-machine om te naaien.
V12 is voor kerels.
De rest zijn watjes en meisjes.
Meer ASS-hole bakken op de weg.
Lekker zoeffen met kannietkapotauto`tje.
@boygeorge: en jij bent een echte kerel met een v12?
@boygeorge: Een heel statement maken over V12, maar zelf als foto een auto hebben met een V8?
@boygeorge: Jaja grote jonge, zie maar dat je niet wéér kletsen krijgt als je de grote kerel wilt uithangen ;) http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/04/video-russische-dude-staat-naakt-op-autos-te-springen
@davidve: Geweldig, 3 x een persoonlijke reply.
De eerste 2 van kinderen, stil maar, ik doe jullie geen kwaad. De 3e van David Ve, die is van grote klasse.
Een vorm van INTEL, zeldzaam mooi.
Hele gave auto die Q7 V12. Ik denk ook echt dat als je met dit ding vol gas optrekt de auto stil blijft staan en de wereld heel even sneller draait.
@LagoDiLugano: lol :D
Begrijpbaar, die motor was voor niks nodig, enkel om een statement te maken en te stoefen (zo enorm veel zal er niet zijn bijgeleerd voor een merk dat ook diesels in le mans gebruikt) en zal waarschijnlijk toch nog wel aan aardige duit gekost hebben.
Logisch vervolg is gewoon de productie ervan staken.
jammer vond het wel tof dat audi dit verkocht heb ooit mee gereden met een V12 TDI maar tegen dat gevoel/geluid kan geen V8 TDI tegen op
Jammerdan, pindakaas!
In deze tijden van downsizing is er juist behoefte aan! Een paar van die brute bakken ertussen moet best kunnen. Beetje tegenwicht bieden!
Ben trouwens wel benieuwd naar de nieuwe V8-diesels van Audi. Ook of die deze keer ook in de A6 geleverd gaan worden trouwens, is volgens mij toch wel vraag naar :o
@Sorcerer: v8 tdi is toch overbodig? er komt een v6 met 313pk
deze Q7 is dus gewoon niet saai, ok?
maar ik ben benieuwd naar de volgende generatie Q7 want dit model vind ik (en misschien ben ik de enige) toch wel erg dik en geslaagd, vooral de achterkant! (niet alleen omdat ik Audiboy ben)
ook aan de nieuwe A5 moet Audi niet veel doen, lekkerste daklijntje ooit.
Kwam er nu ook nog een Audi A9? hoezo downsizing dan? Al bekend wat dat gaat worden?
@LagoDiLugano: ze bedoelen motorisch downsizen en niet qua grootte van de car
Zou het wel jammer als deze auto weggaat. Vond het altijd wel een vette auto.
Mijn broertje loopt stage bij Audi die heeft ermee gereden op de S/RS/R8 testdag heeft veel indruk gemaakt die motor zelf nooit gereden helaas leek me zo gaaf V12 TDI 1000Nm heerlijk
Komt niet echt als verassing
is toch normaal , is dit trouwens de enige V12 TDI ooit in een auto?
@KaCh1ng: volgens mij niet.
@MAB: buite de Q7 of A8 , welke dan?
@KaCh1ng:
A8 heeft ‘m toch ook niet?
Die heeft de W12 benzine.
@KaCh1ng: Peugeot 908 racer. Verder kom ik alleen bij schepen, vliegtuigen en tanks uit (en 1 motor…).
Met de 4.2 V8 TDI kan je al prima uit de voeten in een Q7. Die V12 TDI was gewoon een paradepaardje om te laten zien wat er allemaal kan en hoe goed Audi is met TDI. En het wordt altijd gewardeerd, die dikke motoren. :P
Spijtig, dat vond ik nu net leuk aan de Q7. Dat monsterlijke motorblok in die wagen was gewoon op en top overdreven zoals het moest. Zelfde fenomeen met de Range Rover, hun V12 is nu ook een V8 supercharged geworden.
@xilver: Range Rover heeft nooit een v12 gehad
@mrbones: Toch wel… Range Rover Autobiography me een V12 in en 520pk. Hij is de voorganger van de huidige V8 Supercharged.
http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/26/range_rover_v12_met_520pk
@xilver: http://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover staat er toch niet bij hoor. Misschien nooit in productie gegaan?
@xilver: Die is niet in productie geweest, was toen sprake van maar is er nooit van gekomen.
aah noo he en ik wilde nog een v12 als ik 18 werd:'(
@robbie: lijden met een ei… :-p
jammer en zonde alsie verdwijnt, tis een beest!
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
V12 TDI lijkt wel machtig maar niet meer van deze tijd. Dat hebben ze bij Audi ook begrepen. In de R8 tot daar toe maar voor een SUV lijkt me een V8 of zelfs V6 al het maximim.
Deze auto heeft hetzelfde uitgangspunt als de AMG G-klasse met V12… TOtaal niet nuttig, maar omdat het kán.
@KaCh1ng: Ik denk het ook.
mooi, zijn we ook van dát gedrocht af..
Heeft iemand enig idee hoeveel er van verkocht zijn? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het voor Audi uit kan.
@smokin:
staat helaas nog niet hierin (pagina 366,367)
http://www.audi-journals.de/eJournals/mz3/default/index_4ringe_en.html#/372
zo dat is al vast een Aldi waar geen opvolger voor zal komen, nu de rest nog
Dat blok dan doorstoten naar de VW Bedrijfswagen tak. Kan mooi in een vrachtwagen.