Een plug-in hybride cabriolet klinkt als een bijzonder concept. Dat komt omdat ook zo is. Goed nieuws: er komt er eentje bij!
Plug-in hybrides worden telkens beter. Zon 10 jaar geleden had je een enorm surplus aan gewicht voor effectief 10-15 km aan elektrische actieradius. Dan heb je nu dus nauwelijks profijt van de aandrijflijn, zeker als je bedenkt dat de accu nu 10 jaar later niet meer zo effectief is. 5-8 km halen met je eerste serie Outlander is het hoogst haalbare. Tegenwoordig is 50-100 km heel gangbaar.
Daarbij vinden we PHEV-aandrijflijnen in veel meer soorten auto’s. Niet alleen meer in Outlanders, grote Volvo’s en VW‘s, maar in alles. Zo komt er nu ook een plug-in hybride cabriolet bij! Het is nu ook niet de minste, namelijk de Bentley Continental GTC!
Bentley Continental GTC facelift
Ondanks dat het model tijdloos fraai oogt, is deze vierzitter alweer een tijdje op de markt (2018) en is het dus de hoogste tijd voor een facelift. Verwacht geen schokkende veranderingen. Bentley is altijd heel erg oorzicht met de facelifts. Net als bij mensen geldt voor auto’s hetzelfde: een subtiele facelift is vaak effectiever dan een ingrijpende. Zo’n automotive Meg Ryan schiet dan zijn doel voorbij.
Een facelift is ook vaak het perfecte moment om de techniek aan te passen en dat is ook wat er gaat gebeuren. De Bentley Continental GTC wordt telkens milieuvriendelijker. De W12 is inmiddels geschrapt en er komt nu een hybride-variant bij. We achten de kans klein dat de voorzitter van Extinction Rebellion met zo’n hybride Continental GTC jouw straat gaat blokkeren, maar het is een stap in de goede richting.
Niet de eerste plug-in hybride cabriolet
In eerste instantie komt daar de aandrijflijn die we al kennen van de Bentley Flying Spur: een 2.9 liter V6 en elektromotor die gezamenlijk 544 pk leveren. De elektromotor levert 136 pk (niet ontoevallig precies 100 kW en haalt zijn voeding uit een accupakket van 18 kWh. Er gaan ook geruchten over een plug-in hybride cabriolet met V8, alhoewel het milieu dan ietsje minder belangrijk.
Heel vreemd is het niet dat Bentley deze motoruitvoeringen aan het gamma toevoegt. De Porsche Panamera is er immers ook al mee uitgerust en de Conti staat op hetzelfde platform.
De categorie van plug-in hybride cabrio’s is nog niet heel erg groot. De eerste was de Porsche 918 Spyder, gevolgd door de Ferrari SF-90 Spider. Dan is er natuurlijk ook de een belangrijke concurrent, de Mercedes-AMG SL63 E-Performance. Wanneer de facelift van de Bentlety Continental GTC gepland staat, is niet bekend. Wel dat Bentley voor 2026 alle auto’s wil elektrificeren.
Via: Carscoops
Fotocredits: groene Bentley Continental GTC van de huidige generatie @spotcrewda via Autoblog Spots.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat de W12 niet als mild hybride is gekomen. Was mogelijk een manier om deze fantastische aandrijflijn langer in leven te houden.
Jaaaag zegt
Mooi hoor. Jammer dat de Gordons van de wereld erin gaan rijden.
Motomoto zegt
Hahaha
mashell zegt
Gordon Ramsay is een held en als je de T.25 weg denkt Gordon Murray ook!
PrettyAwesome zegt
Oh ja, Meg Ryan, wat lag die lekker op het netvlies! Blijf de ‘lift’ toch eeuwig zonde vinden.
Motomoto zegt
Op de bovenste foto is toch duidelijk te zien dat de verhoudingen van deze wagen niet helemaal kloppen. Het inzittendencompartiment is te klein tov wielkasten en wielen.
audirs3 zegt
ik zie meer nut in een volledig electrische cabrio. De grootste angst voor petrolheads bij EV’s is laadstress richting de wintersport (lange afstand, hoge snelheid, minder range door de kou). Maar dat ga je met een cabrio toch niet doen. Een PHEV cabrio lijkt mij vlees nog vis.
Benny_Weisz zegt
Ik rij al jaren naar mijn wintersportbestemming in een cabrio….. vriendin, bagage en 2 paar ski’s gaan allemaal mee. En het past prima ook.
Nooit begrepen waarom je persé een 4wd stationwagon of SUV moet hebben om op wintersport te kunnen.
audirs3 zegt
@Benny_Weisz nou okay, jij bent de uitzondering die de regel bevestigt ;)