“Bouw SUV’s, maak winst.” ~Bentley.
We wisten reeds dat Bentley van plan is om de EXP-10 Speed 6 in productie te nemen, daar komt op korte termijn ook een – voor Bentley begrippen – kleine SUV bij. Om in 2020 aan de beoogde verkoopdoelstelling van 25.000 units p/j te voldoen, moeten er dus wat succesnummers bij. En we weten allemaal: niets verkoopt in de premium markt zo goed als sufjes die het ruige terrein van de PC Hooftstraten en Rodeo Drives van deze wereld aankunnen.
We hoeven gelukkig niet te vrezen voor een opgesmukte Audi Q5, want Volgens Autocar komt de kleinere SUV wel op de basis van de Q7 Bentayga te staan, en komen ook alle aandrijflijnen beschikbaar, waaronder de nieuwe biturbo 6.0 W12, de toekomstige diesel-V8 en de plug-in versie. Eind 2017 kunnen we hem in conceptvorm op een autobeurs verwachten, waarna een marktintro niet lang meer zal duren.
Over de EXP-10 Speed 6L: die komt later dan de SUV op de markt, volgens de grapevine rond 2020. Ook wordt er gesproken over een elektrisch model met twee e-motoren, drietraps automaten en 400 á 500 pk. De range zou op zo’n 500 km liggen.
Bentley Bentayga First Edition
Ondertussen heeft Bentley in Los Angeles de Bentayga First Edition onthuld. Dit speciaaltje komt in een oplage van 608 stuks – gelijk aan het vermogen van de W12-motor – en is behangen met de Engelse vlag op de buitenzijde, verlichte dorpels (stay classy, Bentley) en 22-inch velgen. Klinkt groot, maar onder een mastodont als de Bentayga is het alsof je naar een Forester op 15-inch kijkt. Desalniettemin is het een fraaie uitvoering geworden, zeker met dat té luxe ‘Diamond within Diamond‘-interieur. Comfortabeler in 4,0 seconden naar de 100 klappen bestaat niet.
willempjuh zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf….
fordnut zegt
Gelukkig zijn ze duur, dan krjg je tenminste niet vaak te zien. Mijn god , wat lelijk.
fordnut zegt
@fordnut: +ze
martinus zegt
@fordnut: De doelstelling van Bentley is juist om van de suv’s een massa product te maken.
Ze zijn voornemens een veelvoud van de huidige verkoopcijfers te bewerkstelligen.
martinus zegt
Ik hoop dat het koetswerk dan wat minder gelijkenis zal hebben met de Q5 als nu de Bentayga met de Q7.
Esthetisch is die ver-audi-sering van Bentley niet zo te waarderen.
mb10 zegt
@martinus: nou ik denk dat je nog geen 3 overeenkomsten met een q5/7 aan het koetswerk kan opnoemen.
Rob zegt
@mb10:
http://image.automobilemag.com/f/144494795+w1000+h667+q80+re0/bentley-bentayga-side-profile.jpg
http://img2.netcarshow.com/Audi-Q7_2016_800x600_wallpaper_22.jpg
Oordeel zelf….
kilum zegt
@Rob: Maar dat kun je met elke SUV doen.
Rob zegt
@kilum:
Mwah, een Mercedes GLE of Land Rover hebben wel degelijk een andere opbouw (om het zomaar te noemen). Ik zie toch aardig wat Q7 trekjes in die Bentley.
Op zich is dat niet eens erg natuurlijk, mits het geen aarslelijke auto is ;-)
Het zou mij voor de rest een rotzorg zijn wat er allemaal onder schuil gaat…..
granlusso zegt
Dat wordt dus de Range Rover concurrent!
paulaner zegt
Bentley go home. You’re drunk.
henkhupelschoten zegt
Dat gezegde hebben ze van Mercedes gestolen.
berlinetta zegt
Dus ze zadelen ons eerst op met nog zo’n tractor om het vervolgens proberen goed te maken met die schitterende Speed 6? Vooruit dan maar.
granlusso zegt
Die First Edition is van buiten iets teveel voetballersauto zo, komt door de zilvergrijze kleur icm het die wielen en de luchtvering op de laagste stand.
gregorius zegt
De basis van de Bentagay is het MLB 2 platform. Zelf de als de nieuwe Q7 (4M).
De oude Q5 staat nog niet op het MLB 2 platform. De nieuwe A4 B9 wel. Nou wil ik niet lullig doen, maar dan zal ene opvolg Q5 toch ook wel ‘op dezelfde basis’ staan?
Dus uiteindelijk delen ze allemaal dezelfde opbouw strategie en filosofie. Hoeft niet slecht te zijn op zich, maar om dan te zeggen dat het echt op basis is van de Bentagay is wat appart.
En een first edition van een auto uit die prijsklasse limiteren tot 608. Da’s nou niet echt ‘limiteren’.
Ach, het zal wel.
Een Bentley Q5, met 3.0tdi + PIHybrid. Die wil ik wel als 4 jaar oude occasion met een kmtje of 60-80k.
scottishcarspotter2000 zegt
@gregorius: even een puntje uit je verhaal dat me opviel: De Bentayga staat op A4-basis? Ach ja, een RS4 met 6.0 W12 twinturbo moet passen…
gregorius zegt
@scottishcarspotter2000: Het ‘schijnt’ allemaal dit nieuwe MLB-2 platform te zijn.
Dus ja, wat zegt t? Ik zou t graag een keer in de fabriek zien.
Op het moment je hetzelfde platform (dat MQB, MLB, MLB-2, whatever we hier vaak lezen) uit kan bouwen ; in-elkaar kan schroeven, etc etc, dan zou je bijna moeten gaan spreken van: MLB-2 methode, versie Bentayga en MLB-2 versie A4.
Esprit_de_Flandre zegt
@gregorius: “Op basis van de Bentayga” klinkt gewoon beter dan “op basis van de Q5”.
En een paar maand later lanceren ze dan gewoon de nieuwe Q5 met dezelfde techniek, en gemaakt op dezelfde productielijn. Gaan weer enkele fanboys gelukkig zijn met hun nieuwste Audi “op basis van de Bentayga”…
escort77 zegt
OK, jullie mogen nu inzetten op de vraag wanneer we deze velgen voor het eerst op een Volkswagen gaan zien.
Voor de winnaar ligt eeuwige roem klaar.
Ik begin alvast en zet in op 16 november 2016.
Dutchdriftking zegt
@escort77: Dit voorjaar op de wörthersee al….
dutchcorvette zegt
Pohhhh, hij is toch best mooi
gtwillem zegt
Volgens mij is dit stiekem een heel erg fijne auto om te hebben en elke dag in te rijden. Het is een corpulente bak, maar een twaalfcilinder met al het koppel van de wereld, alle ruimte, hoge zit en alle luxe die je maar kunt wensen. Soort van guilty pleasure.
Goede redenatie van Bentley, eerst twee modellijnen lanceren die daadwerkelijk zorgen voor omzet, en dan met mooie nichemodellen de merkbeleving weer een beetje opkrikken. Dit zal wel de Dubai-Golf worden, er zullen wanstaltig fout getunede creaties van bedacht worden door Hamann, Mansory en Kahn, er zullen alleen maar jurken, vodkazuipers of gebotoxede en gebruinde Californiërs in rijden, maar an sich is het best een dikke auto.
fordnut zegt
@gtwillem: Hij is al wanstaltig, daarvoor is geen tuner meer nodig.
gtwillem zegt
@fordnut: jíj vínd hem wanstaltig. En waarschijnlijk velen met jou. Ik weet dat ik dit soort auto’s moet haten, maar ergens vind ik het wel wat hebben.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Eens. Ik wil er echt wel eentje.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Want VR6 x 2 ;-)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Haha, ik kan niet ontkennen dat het een rol speelt. Ik vind de W12 sowieso geniaal. Persoonlijk zou ik eerders voor een Continental W12 Speed gaan in een typisch Britse uitvoering, maar dit kan ik zeker ook waarderen.
clarkson zegt
PERFECT! zo wil ik hem hebben in het zilver grijs. Alleen dat paarse interieur is een beetje apart. Doe dat maar in het bruin. Maar oh oh oh wat word ik hier hebberig van.
Mika_Hakkinen zegt
Heerlijk.. dat uitmelken, heerlijk!
Ik hou het wel bij de oude Azure en Brooklands
potver7 zegt
’t Zal aan mij liggen, maar die First Edition badges zouden er zelfs op een Mini nog te goedkoop uitzien.
MaartenD zegt
Nog meer wansmaak….wat een feest!
blackf430 zegt
Ik denk dat ik 1 van de weinige ben, maar ik vind de Bentley Bentayga prachtig.
vondudenstein zegt
Schrap de SUV, bespaar de markt een lelijke auto.
Wat een hok zeg..
tmenges zegt
Dit gaat verkopen als een malle,let maar op, vooral in de emiraten en de gangsta rap scene waar wansmaak en stijlvol nogal eens door elkaar gehaald worden.
joostvd zegt
Een SUV bouwen om winst te maken is begrijpelijk, maar dan moet je het model wel wat aantrekkelijker maken voor de verkoop…. Doe mij maar een Ranger Rover vogue!
cpp1 zegt
….the horror
mashell zegt
Een kleinere SUV maar wel op basis van een Bentayga? Dat moet dat wel een X6 achtig ding gaan worden.
fit4fun zegt
* Wacht geduldig op de Rene Froger Edition*
laraki zegt
Wat een afschuwelijk onding.
anders zegt
Als ze zo blijven downgraden koop ik over een paar jaar wel een Bentleymodelletje bij de Lidl uit het Delicieux assortiment. Das luxe voor iedereen!!!
Rob zegt
Ik was een groot voorstander van de Continental GT toen ie uitkwam. Het liet zien dat Bentley ook nog wat anders kon dan een voortborduursel op de uit de jaren 60 afkomstige T series.
http://www.conceptcarz.com/images/Bentley/1966-Bentley-T-1_Sedan-Image-001-800.jpg
Tot in 2009 hebben ze blijven leuren met dat ontwerp, de charme was er voor mij wel een beetje af…..
http://img2.netcarshow.com/Bentley-Arnage_Final_Series_2009_800x600_wallpaper_01.jpg
Ik vond de nieuwe Conti series daarom wel tof. Nu, zeker 10 jaar na de introductie van die series, is de houdbaarheid daar wel van op. Het is daarom ontzettend jammer dat Bentley met een totaal niet verrassende SUV komt.
Nu vind ik een SUVs per definitie niet heel spannend, maar ze hadden op zijn minst met een nieuwe designrichting kunnen komen. Dit ding is nu al gedateerd. Alsof ie al 10 jaar op de markt is en zijn leeftijd moet verbloemen met allerlei glimmertjes……
mrB zegt
Als ze die exp-10 op de markt brengen vergeef ik ze die bentaga