Een heet bommetje uit Italië in vorm van een nieuwe Abarth. Dat smaakt naar meer!
Met de Abarth 500 en de 124 Spider kun je nu niet echt zeggen dat verschrikkelijk veel modellen van de sportieve hand van Fiat zijn gekomen in de afgelopen jaren. Van de 500 zijn door de jaren ontelbare varianten verschenen om het model elke keer weer opnieuw onder de aandacht te brengen. Het tijdloze uiterlijk helpt daarin mee dat de auto na al die jaren nog steeds prima oogt.
Na al die jaren komt er eindelijk weer een gloednieuwe Abarth volgens Autocar. Het zou de eerste nieuwe Abarth zijn sinds de 124 GT uit 2018. Wie hoopt op weer zo’n lekker pruttelend bommetje als de 500 moeten we teleurstellen. Hoewel het hier wel om de 500 gaat is er geen verbrandingsmotor te bespeuren. Inderdaad, er komt dus een Abarth op basis van de volledig elektrische Fiat 500.
Het concept klinkt niet eens zo gek. Een compacte elektrische auto met sportieve genen bestaat er nog niet echt. En met het koppel van een elektromotor kan een dergelijke stadsauto enorm vlot zijn in het verkeer. Het enige wat je dan mist is die typische brom. Dat moet je er maar zelf bij verzinnen dan, of gewoon de muziek lekker hard zetten. Volgens Olivier François van Abarth hoef je in elk geval geen complete stilte te verwachten aan een boord van een elektrische Abarth 500. Bestuurders krijgen de keuze uit een opzwepend geluidje over de speakers wat desgewenst uitgezet kan worden.
De nieuwe elektrische Abarth 500 moet vooral gaan uitblinken in vlotte tussensprints. En met een verwachte acceleratie naar de honderd in minder dan zeven seconden is het ook prima weg accelereren bij het stoplicht. Daar staat vermoedelijk wel een minder grote actieradius tegenover in vergelijking met de elektrische Fiat 500. Dat model heeft een opgegeven rijbereik van 330 kilometer. De lancering van de elektrische Abarth 500 is volgend jaar.
kniesoor zegt
Ik associeer dit soort elektrieke ‘bommetjes’ toch vooral met augurken. Oftewel zure bommen 😕
petroldrinker zegt
You had my interest, totdat ik las dat het om een elektro versie ging, gelijk alle interesse weg
humpyourdog zegt
@petroldrinker: je plaat blijft hangen, man
tweetyv6 zegt
De huidige 500E komt bij lange na niet aan 330km.
Mag in de handjes knijpen als we 200km halen.
Ben wel benieuwd naar de Abarth versie van de 500E
De huidige is al vlot, tot 50-60km/h issie sneller dan onze Abarth 695 RIVALE met 180pk
dawwg zegt
Vrees dat een ~1500kg elektrisch bommetje niet dezelfde frivole rijervaring geeft als de benzine Abarth (~400kg lichter); een beetje de vloek van elke kleine snelle e-auto.
kennone zegt
@tweetyv6: de Rivale bij H&S langs brengen. Buiten dat de auto veel leuker word maakt de 500e geen kans meer
kennone zegt
Ik vond de Abarth juist leuk om zijn beleving wat vooral door de herrie gemaakt werd. Denk dat hier de Bombardone er ondet niet veel meer zal doen helaas..
mashell zegt
Met een opzwepend geluidje over de speakers is het net een BMW M5!
bernoulli zegt
Of een Mercedes 500E.
mashell zegt
Die 500E https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-mercedes-benz-500-e-82878
had zoiets toch helemaal niet nodig?
HZW zegt
Nee, dat kan nooit leuk worden, een gewone 500e weeg 1365 Kg rijklaar met max 118 pk.
Als de Abarth versie een stuk sneller moet worden zal er een sterkere en waarschijnlijk grotere electro motor in moeten, die dan ook weer een stuk zwaarder zal zijn.
Dus zo’n Abarth 500e zal dan zeker 1400+ kg gaan wegen, en om dat nog enigszins snel te maken, zal er toch iets van 170-250 pk nodig zijn.
Als het accu pakket niet groter gaat worden (nog meer gewicht) om ook nog een redelijke actieradium te verkrijgen, lijkt mijn dit niet leuk te worden, het is misschien wel compact maar ook loodzwaar.
Verder zal het ook wel ophouden bij een topsnelheid van ± 150 Km/u, anders is de lol er wel snel af na minder dan 200 km actieradius.
Het is echter niet geheel ondenkbaar dat de Abarth 500e een op Peugeot 208e gebaseerde 5-deur 500e wordt, waardoor er meer vermogen en grotere accu gebruikt kan worden.
Iedereen gaat er van uit dat het een op de 3-deur versie gebaseerde Abarth 500e betreft, echter toont de Abarth Pulse aan dat ook andere modellen een Abarth behandeling kunnen krijgen, en zou een op de Peugeot 208e gebaseerde 5-deur Abarth 500e geen raar idee kunnen zijn.