Plus een hele hoop hybride Golfs.
De Volkswagen ID.3 moet de derde belangrijke Grote Volkswagen worden. Met Grote Volkswagen bedoelen we niet zozeer het formaat (dat winnen de Touareg en Phaeton met gemak), maar de impact die de auto moet gaan maken.
De eerste was de kever en de tweede natuurlijk de Golf. De ID.3 moet de derde auto in dat zeer illustere rijtje worden. Aangezien de auto gloednieuw is en het productiemodel op dit moment op de IAA staat te schitteren, zou je bijna vergeten dat er ook nog zoiets is als een Volkswagen Golf. De Golf 7 loopt nu op zijn einde, maar de achtste generatie is al bijna klaar.
Ondanks dat er nu een ID.3 is, zullen er nog altijd milieuvriendelijke Golfs worden gebouwd. Vanaf 2020 moeten alle auto’s in Europa voldoen aan veel strengere emissie-eisen, dus bij een verkoopknaller als de Golf valt er door de aantallen veel te winnen. De E-Golf moet het veld ruimen voor de ID.3, maar de Golf GTE komt wel terug. Sterker nog, er komen twee Golf GTE’s. Dat meldt Volkswagen R&D bestuurslid Frank Welsch aan AutoCar.
De Volkswagen Golf GTE is de evenknie van de GTI, volgens Welsch. Op dit moment heeft de GTI 245 pk, dus moet de Golf GTE óók 245 pk bieden. Maar er zijn ook mensen die een Golf GTE willen vanwege het feit dat het een plug-in hybride is. Voor hen zal er ook een GTE zijn met 205 pk. De huidige Golf GTI hinkte een beetje op twee gedachte (milieuvriendelijk of leuk) en was eigenlijk daardoor overduidelijk een compromis. Vanaf de Golf VIII heb je dus eindelijk de keuze.
Overigens komen er meer hybride Golfs, maar dat zullen doorontwikkelde TSI en TDI motoren zijn met 48V-ondersteuning. Wanneer de Golf VIII onthuld wordt is nog niet bekend, maar de algemene aanname is dat de auto zijn debuut zal beleven op de Salon van Genève in maart 2020.
gasterplancke zegt
Ik mis in de tekst de gebruikelijke zin dat het de vraag is wie op deze hybrides zit te wachten als er geen fiscaal voordeel mee valt te behalen. Oh wacht: dit zijn geen Japanse of Koreaanse hybrides maar het zijn VAGGELS.
willeme zegt
@gasterplancke:
Je hebt deels gelijk ;). Ja, er is geen bijtellingsvoordeel te behalen met de PHEV’s tegenwoordig. Echter, aangezien de lage CO2 uitstoot in de WLTP-cyclus betaal je niet zo veel BPM. Ook zijn er voldoende grote bedrijven die willen dat de uitstoot van hun leasevloot zo laag mogelijk is.
Dus ja, de PHEV zal niet meer zo aantrekkelijk zijn als voorheen, maar het type auto heeft nog altijd bestaansrecht. Of ze nu van Volkswagen of een andere fabrikant zijn ;)
kobus1967 zegt
@willeme: zeker als ze lager in de prijslijst staan dan de niet plugins, of ze daadwerkelijk opgeladen worden doet er niet toe.
arhanso zegt
@kobus1967: Misschien dat lease-rijders er zo overdenken maar ik kan me niet voorstellen dat gewone consument zo denkt als ik kijk wat je aan de pomp betaalt voor een volle tank.
Ik weet dat er lease-bedrijven zijn die de lease-rijder er op aanspreekt als het spuigaten uitloopt…
volvo480gtt zegt
@willeme: daarbij komt dat in een leasebudget vaak een brandstof component wordt meegenomen. Bij een PHEV ligt dit component lager en kan je dus een duurdere auto uitzoeken voor het zelfde leasetarief.
Stefje zegt
@gasterplancke: als ie beter rijdt dan m’n gti performance en clubsport en de bpm is lager, dan wil ik het zeker wel overwegen. Wel de rijeigenschappen van een hot-hatch, maar ook de parkeerplekken voor ev’s in de binnenstad ?
richh zegt
@stefje: en: 50% korting op de wegenbelasting (mits onder de 50g co2 per km), en zuiniger met brandstof. Scheelt ook maar zo een paar honderd per jaar dus.
Terwijl het elektrische koppel het nog extra leuk maakt om mee te rijden.
Ik zou juist de GTE nemen ipv de GTI…
Stefje zegt
@richh: de huidige GTE is eigenlijk waardeloos. Je komt niet mee op de autobahn, het heeft een gewoon onderstel dus stuurt ook niet sportief en is stukken zwaarder dan een gewone Golf. De afweging fun/geld was voor mij veel te ver te zoeken. Dan maar liever de GTI :)
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een lekker sjoemeldieseltje.
jasperhallo zegt
De Golf wordt onthuld in oktober. Maart 2020 is voor de ID. 4.
monsieurleloure zegt
Een 48Volt ondersteuning is geen hybride, ze maken zich er weer lekker makkelijk vanaf.
Brandstofbesparing is nihil tijdens normaal gebruik, maar op een testbank zal er vast meer winst te behalen zijn, zij het nu op een legalere manier, ouwe sjoemelaartjes.
flutterby zegt
@monsieurleloure: lekker toch z’n duwtje van 50-60pk in de rug? Dit verdoezelt gelijk alle mankementen van een traditionele aandrijflijn.
atrak zegt
@monsieurleloure: Verbruik is ook niet zo boeiend, een lagere bpm wel.
nautique206 zegt
@monsieurleloure: dit introduceert momenteel toch elke fabrikant om de normering van 2020 te halen?
karhengst zegt
@monsieurleloure: Er zijn verschillende gradaties, maar aangezien de auto puur elektrisch kan rijden (lees: op gang komen) is het dus wel een hybride oplossing, ook wel als “mild-hybrid” gedefinieerd.
Het laat zich nog het meest vergelijken met de Honda Civic hybrid (2006-2012) die het vooral tegen de Prius op moest nemen. De motor van de Civic was echter een stuk zwakker dan die van de Prius. Dit om de 48V modellen maar enigszins in perspectief te plaatsen.
ukbob zegt
De golf wordt eind oktober gepresenteerd toch..? Ik meen de 24e
monsieurleloure zegt
@ukbob: volgens mij was dat de bedoeling, maar door problemen tijdens productie is het naar 2020 verschoven. Op zich frappant omdat het een grondige facelift lijkt te zijn.?
mats106rallye zegt
Nobody cares, volgende artikel graag?
realhustler zegt
Ik denk dat een mega accu pack niet efficient is en een brandstof motor plus aandrijving ook niet. Ik denk dat het ideaal in het midden zit. Een electrische aandrijving, regeneratie en een efficiënte brandstof motor voor de range. Kleine stukken en in de stad volelektrisch en als je verder wil brandstof. Door subsidies en co2 straffen plus meermethodes is de werkelijke handigste combi een beetje uit beeld
lekbak zegt
@realhustler: een verbrandingsmotor is nooit de efficiënte oplossing. Het kan wel gewenst zijn om te hebben maar dat is wat anders. Het is beter om van 80% naar 60% efficiëntie te gaan omdat je accu’s mee zeult dan 20% efficiëntie van een verbrandingsmotor.
utregcity zegt
Op een “andere” autosite staat de Golf 7 3/4e al bloot gepresenteerd. Nou, het is me daar toch een andere auto geworden, je kent hem niet meer terug…!
flik2punt0 zegt
Er staat in de tekst dat de vorige GTI een compromis was, ik denk dat dat gte moet zijn
ni3ls zegt
Tuurlijk is de zakelijke markt het meest interessant. Maar zijn dit soort auto’s ook interessant om als 2e auto/boodschappen auto te rijden?
Aanschaf kan uiteraard redelijk/pittig zij maar qua alle andere kosten…moet kunnen toch.
karhengst zegt
Krijg je er dan een petje met blauwe stiksels bij, of alleen op het snellere model?
20klepper zegt
Doe mij maar een nieuwe GTD, lekkere dieselen en voldoende koppel.
Jantje_555 zegt
als je met een ID3 nog geen aanhanger kan trekken blijft een GTD hopelijk nog lang bestaan.