Goed nieuws voor hen die meer laadpalen in parkeergarages wensen. Die komen er namelijk!
De hele transitie naar elektrische auto’s gaat natuurlijk niet helemaal zonder slag of stoot. Een belangrijk punt is de laadinfrastructuur. Het is een beetje ‘kip of ei’. Voor veel mensen is het belangrijk om te kunnen laden. Dus wachten ze met het aanschaffen van een nieuwe EV, zeker als je thuis níet kunt laden.
Meer laadpalen in parkeergarages
Aan de andere zitten gemeentes en bedrijven er niet altijd op te wachten om die dure laadpalen te installeren. Het kost toch een boel geld en als de hoeveelheid elektrische auto’s niet groot genoeg is, komen er niet altijd meer palen bij. Althans, die stijging blijft in sommige gevallen iets achter. Gelukkig is er goed nieuws: er komen meer laadpalen in parkeergarages. Dat melden de staatssecretaris Stientje van Veldhoven en het platform voor parkeren Vexpan.
Het is de bedoeling dat in 2025 er een 10 keer zoveel palen als nu. Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 400 parkeergarages die, gemiddeld genomen, plaats bieden aan 450 auto’s. Bij meer dan 2/3 van die parkeergarages is nog géén mogelijkheid om je EV op te laden. Volgens de Rijksoverheid is er dus veel ruimte voor verbetering in de vorm van meer laadpalen in parkeergarages.
Keiharde doelstellingen
Zijn er dan ook keiharde doelstellingen? Maar natuurlijk, het is immers een plan van de overheid. Het is de bedoeling dat 5% van alle plekken in parkeergarages een laadmogelijkheid heeft in 2025. In 2030, wanneer er helemaal geen auto’s met verbrandingsmotor verkocht mogen worden, moet dat 10% zijn. Bij het bouwen van deze laadpalen wordt er rekening gehouden met de risico’s van de laadpalen in parkeergarages. Die zijn niet zozeer groter, dan wel anders.
Meer laadpalen in parkeergarages zijn onderdeel van het klimaatakkoord. Vorig jaar was bijna een kwart van alle nieuw verkochte auto’s in Nederland al een EV. Dat gaan er natuurlijk veel meer worden. Op deze manier wordt het voor mensen nog aantrekkelijker om met een stekker te gaan rijden.
Fotocredit: Twizy en Panamara delen een paaltje samen van @Renegade via Autojunk.nl
fanboy zegt
Dit is natuurlijk niet genoeg. 10% in 2030? Dan moet het eigenlijk al 50% zijn, zo niet meer.
Ik denk echter dat er op een gegeven moment wel wat parkeergarage houders wakker gaan worden, dat dit gewoon een extra verdien model is. En dr vraag zal in 2030 hoog zat zijn.
berlinetta zegt
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het zo hard loopt. Niet omdat mensen niet willen, maar omdat mensen het niet kunnen betalen. Voor veel mensen is een nieuwe auto kopen gewoonweg geen optie. En lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om via zijn werk een auto te leasen.
fransananas zegt
@berlinetta: private lease is in opmars. Zeker als elektrische auto’s goedkoper worden en leasemij door hebben dat de tco goedkoper is gaat het hard
berlinetta zegt
Zou kunnen. Vooralsnog zijn de EV’s in de lease nog stukken duurder dan hun benzinebroertjes. En nu is laden goedkoper dan tanken, maar het gros van de mensen kan thuis niet laden.
maotje zegt
@fanboy: 10% is zat. 50% is zwaar overdreven. Het zal niet zo zijn dat van 2029 naar 2030 ineens bijna alle auto’s op de weg ook daadwerkelijk elektrisch zijn. Dan rijden er nog steeds een hoop benzine voeruigen rond. Dat gaat geleidelijk, zoals nu maar dan met een flinke versneling.
frederikvc zegt
en bij ons mogen CNG voertuigen in veel ondergrondse parkeergarages niet binnen wegen veiligheid. Laat ons nu alles vol laders zetten. Dit is toch bulletproof … niet?
mashell zegt
Daar is al behoorlijk wat onderzoek naar gedaan en de conclusie daarvan is dat elektrische auto’s en het opladen daarvan in parkeergarages geen extra risico op of bij brand vormen. Ik denk dat als je het zelfde onderzoek naar CNG zou doen je ook op hetzelfde uitkomt maar conservatieve politici dekken zich vaak liever in door het nieuwe onbekende te verbieden.
bernoulli zegt
Wat bedoel je dan precies met extra risico? De kans dat hij in brand vliegt alleen?
Probleem met elektrische auto’s is dat ze veel lastiger te blussen zijn. Probeer maar eens zo’n dompelbak in de ondergrondse garage te krijgen en hem daar in te takelen om de batterijen te koelen. Een brandende auto de garage uit tillen is ook geen optie.
mashell zegt
Het blussen is niet zo zeer lastiger maar anders. Een autobrand is eigenlijk heel simpel, de brandende auto is per definitie verloren. Dat geldt voor een voor een wagen met verbrandingsmotor net zo als voor een elektrische wagen. De brandweer heeft dus vooral tot taak te voorkomen dat de andere auto’s ook in de fik vliegen. Bij een elektrische auto moet het accupakket koel gehouden worden om de brand te vertragen. Dat pakket zit ingebouwd en is alleen van onderen te bereiken. Daar zijn al gereedschappen voor ontwikkeld. Als de brand niet meer uitslaand is, maar nog smeulend in het accu pakket kan het wrak uit de garage verwijderd worden en buiten in de dompelbak getakeld worden. Positief aan elektrische wagens is dat ze langzamer branden, de brandweer heeft dus meer kans er op tijd bij te zijn.
bernoulli zegt
Thanks voor die info. :)
DeWitteCondor zegt
Als je dit leest (https://www.brandveilig.com/nieuws/brandweer-nederland-publiceert-advies-over-laadvoorzieningen-in-parkeergarages-64841 en https://www.brandveilig.com/artikel/lithium-ion-economie-introduceert-forse-brandveiligheidsrisicos-64219) lijkt dat toch niet zo te zijn. De brandweer maakt zich zorgen, en afgaande op dit artikel, terecht. Ik begrijp er ook niets van dat dit soort laadstructuren zijn toegestaan in parkeergarages. Lekker als je daarboven woont in je appartement… Lekker thuisladen of buiten (of op de bovenste buitenverdieping van een garage). Voor het dagjesvolk zou dat toch geen issue moeten zijn.
mashell zegt
Het motto van de brandweer is (heel terecht) “Voorkomen is beter dan blussen”. En zoiets slaat soms door in “geen elektrische auto’s in garages, want die kunnen we lastig blussen”. Maar dat is natuurlijk wel wat kortzichtig. Niet alleen leert de brandweer gelukkig snel bij en gaat het blussen van elektrische auto’s steeds beter maar je moet ook kijken naar de kans waarop er een brand ontstaat. Gelukkig komen autobranden weinig voor (er komt een problematische hoeveelheid energie vrij, ook bij brandstofauto’s) maar het lijkt er op (omdat er weinig branden zijn is het cijfer materiaal nog dun) dat elektrische auto’s minder vaak in brand vliegen en indien dat wel het geval is langzamer branden. Dat zijn juist gunstige aspecten waardoor met meer elektrische auto’s de situatie in garages juist veiliger wordt.
DeWitteCondor zegt
Daar heb je ook wel een punt. Ik heb er verder geen verstand van, maar als ik dit als leek lees dan schept dat niet veel vertrouwen, maar eens dat het bericht van de brandweer zelf komt en die gaan natuurlijk niet zeggen ‘ ja, joh, doe maar lekker’ . Ik hoop alleen niet dat dit een gevalletje is waar het eerst gruwelijk mis moet gaan voordat ze er goed naar kijken. Gevoelsmatig komen branden in parkeergarages (gelukkig) erg weinig voor en hopelijk verandert dat met EV’s niet. Heb overigens ook niet de indruk dat EV’s snel af fikken bij laadpalen. Die Tesla’s die ik op internet zag waren onderweg, althans, zo leek het.
vindik zegt
Uit onderzoek blijkt……
dat het RIVM voorjaar 2020 stelde dat het Chinese virus niet door de lucht ging en NL waarschijnlijk nooit zou bereiken.
https://www.ad.nl/auto/brandgevaar-elektrische-auto-s-in-parkeergarages-het-is-wachten-op-de-eerste-ramp~a152fd9f/
Tuurlijk is het een verdienmodel, er zullen eerst nog wat kalfjes moeten verbranden alvorens dit putje gedicht wordt.
fabian159 zegt
Als de range 400km is gaan er maar heel weinig mensen in een parkeergarage gaan laden. De bedoeling is thuis te laden en dit dient verbeterd te worden. In de nieuwbouw wijk waar ik woon zijn er 42 huizen (6 met eigen oprit) waarvan de meesten een auto van de zaak hebben. Nu staan er een stuk of 8 elektrische wagens tussen, na afloop van verschillende leasecontracten zullen dat er binnen dit en 2-3 jaar en nog enkele prive aankopen zeker 40 a 50 zijn. En er staat 1 laadpaal. De elektrische plekken in parkeergarages zijn bijna altijd leeg overigens terwijl in de woonwijken burenruzies ontstaan omtrent de laadpalen.
berlinetta zegt
Dan moeten veel bedrijven de leasevloot wel nog aanhouden, want mijn ervaring is dat veel bedrijven door corona leaseauto’s eruit gooien.
mashell zegt
Dat wat je beschrijft komt omdat gemeente de laadpaal plaatsingen regelen en die gemeenten zijn traag en terughoudend. Dit is typisch iets wat je aan de markt moet overlaten. Dat de Essent’s, Eneco’s en dergelijke de laadpalen plaatsen, de gemeenten slechts de vergunningen moeten goedkeuren. Het liefst net zo als bij de telecom wet zo dat gemeenten niet eens kunnen weigeren. Want er is geld te verdienen met de verkoop van de energie bij de laadpalen.
Overigens ben ik wel bang dat sommige aanbieders van oplaadpunten in parkeergarages woekertarieven gaan vragen. Meer dan een euro voor een 0,75 kiloWatt of zo.
Richmond zegt
Ze moeten nu al die martk gaan reguleren zoals bij de telecom markt. Maar ze willen natuurlijk niet de aanbieders al afschrikken
DeWitteCondor zegt
Ben geen techneut maar begrijp dat er dan substantiële verbeteringen en investeringen moeten plaatsvinden ten aanzien van ons elektriciteitsnet want het huidige net kan dat niet aan. Vraag me af wie dat gaat betalen en waarvan. Herken overigens volledig wat je zegt. Ik zie hier in de wijk ook steeds meer elektrische voertuigen maar er staat geen een laadpaal. Wij wonen gelukkig in een huis met een eigen oprit dus mochten we ooit gedwongen worden over te schakelen op EV dan kunnen we zelf hier laden. Voor veel anderen betekent dit een laadsnoer door je keukenraam, voortuintje en over de stoep. Ik zou dat niet trekken, los van dat het een kwestie van tijd is voordat iemand eroverheen struikelt en je aansprakelijk stelt voor allerlei schade. Ik heb toch niet het idee dat de infrastructuur klaar is voor massaal EV gebruik.
mashell zegt
Ben wel een techneut en ja er moet wat veranderen aan het elektriciteitsnet en dan vooral in de woongebieden, het hoogspanningsnet kan het makkelijk aan. De lokale distributienetten vereisen en upgrade, dat moest overigens toch al vanwege de toename aan zonnepanelen. Wie dat betaalt is simpel, de burger. Maar dat is geen probleem want de burger betaalt al jaren een fors bedrag aan netbeheerskosten, het geld om de aanpassingen te doen is er gewoon.
kniesoor zegt
Altijd fijn als je als EV-rijder op steeds meer plekken voor paal kan staan :-D Kijkend naar het percentage laadpaalplekken (3 x woordwaarde) t.o.v. normale parkeerplekken gaat de overheid er kennelijk vanuit, dat de ICEs – ondanks een productiestop – voorlopig nog wel even onder ons zullen blijven. Lijkt me, gezien de gemiddelde levensduur van een auto, een redelijke verwachting.
mynameisjeroen zegt
Die laadpalen heb ik geen moeite mee, maar wel met het feit dat ik daar niet nag staan met mijn benzine auto. In mijn wijk is de parkeerdruk behoorlijk hoog, met name omdat er heel veel laadpalen neergezet zijn. Die plekken zijn meestal onbezet, maar ik kan m’n auto nergens kwijt.
Robert zegt
@mynameisjeroen: dat is een door de overheid gereguleerde vorm van groepsdruk. Zo dwingen ze je tot de aanschaf van een EV of plug-in hybride.
Ik zag trouwens laatst in een Vinex wijk (Arnhem Schuytgraaf) wel een slimme oplossing voor dit probleem. Daar hadden ze op een openbare parkeerplaats elke lantaarnpaal voorzien van een kruisstuk op ca. 1 m vanaf straatniveau. Zo werden er op elke paal dus in twee potentiële ‘zijaansluitingen’ voorzien, die standaard waren dicht geplugd, maar in een aantal gevallen ook al als zodanig waren voorzien van een stekkeraansluiting. Hier mochten overigens zowel ICE auto’s als (PH)EV’s worden geparkeerd, want nergens zag ik gebodsborden o.i.d. Verbazingwekkend dat ik dit nog maar op één plek heb gezien.
berlinetta zegt
Waar heb je dat gezien dan? Want ik woon in die wijk.
Jantje_555 zegt
lekker veilig, ze krijgen de auto’s amper geblust als het fout gaat met het laden
octaan64 zegt
Wat een onzinbericht.
Heeft de Autoblog redactie geen eigen mening?
Die mag je best ventileren voor een goede discussie.
Ctrl-C -> Ctrl-V toetsen niveau heb ik geen Autoblog voor nodig.
Is voor mij gelijk aan 1 Vandaag, of Jinek.
Een verkapt marketing kanaal.
Richmond zegt
Je wilt dat de AB redactie zegt dat dit levensgevaarlijk is en per direct een halt toegeroepen moet worden omdat EV’s de wortel van al het kwaad zijn?
octaan64 zegt
Kijk! Snaartje geraakt.
Sneertje retour.
Pierre van Hooijdonk reactie.
Bedoelde een gezonde discussie.
De AB redactie hoort vanuit hun vak kennis te hebben van de zaken die hierom spelen.
Die kennis is miz aanwezig maar wordt niet toegevoegd.
En dat vind ik dus erg jammer.
Je zou idd maar je huis hebben boven de parkeergarage en er staat een voertuig onder jouw vloer te fikken die niet geblust kan worden.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/269525/brand-in-ondergrondse-parkeergarage-alkmaar-na-vijf-uur-onder-controle
RiKe zegt
Zal de brandweer fijn vinden
willemveenstra zegt
Eerst een paar electro brandjes in een parkeer garage dan gaan er pas weer wat ogen open in de Drammende electro politiek.