Hoe moeten we die dan gaan noemen? Maxi’s?
Nog niet zo heel lang geleden was het een van de populairdere marktsegmenten van Europa, namelijk die van de Midi-MPV. Je weet wel, dat segment met auto’s als de Mazda Premacy, Opel Zafira, Ford C-Max, Honda FR-V, Fiat Multipla, Nissan Tino, Peugeot 5008 en Toyota Versie, om er maar een paar te noemen. Wat al die auto’s met elkaar gemeen hebben: ze worden niet meer geproduceerd en hebben geen opvolger gekregen. Ja, er is een ‘Opel Zafira Life’, maar dat is gewoon een Peugeot-busje, namelijk de Traveller. Toevalligerwijs is dat ook de werktitel voor een nieuwe MINI.
MINI denkt namelijk dat er op de Midi-MPV markt kansen liggen. Dat meldt het doorgaans goed geïnformeerde Autocar. Want ondanks dat vele merken geen heil meer zien in deze krimpende markt, zijn het juist de premium merken als BMW (2 Serie Tourer) en Mercedes-Benz (B-Klasse) die het relatief gezien best aardig doen. De auto wordt gebouwd met families in het achterhoofd die een gewone MINI of een ruimere variant als de Clubman of Countryman ontgroeid zijn.
De auto wordt gebouwd op het FAAR-platform van BMW. FAAR staat voor FrontAntriebArchitektuR. Het FAAR-platform is een doorontwikkeling van het UKL-platform. Het FAAR-platofrm is beter voorbereid op het gebruik van alternatieve aandrijflijnen. Er komen varianten met benzinemotor, hybride aandrijving en volledige elektrische motoren.
De elektrische Mini MPV (die in de wandelgangen dus MINI Travaller wordt genoemd) zal zijn techniek delen met de opvolger van de BMW i3. Beide auto’s krijgen de meest moderne accupakketten. Het is de bedoeling dat beide auto’s met gemak 400 km actieradius bieden.
Voor degenenen die een MPV van MINI te veel van het goede vinden, er komen ook kleinere MINI’s. Er wordt namelijk op dit moment ook een veel kleiner en goedkoper platform ontwikkeld. Dat doet MINI samen met Great Wall Motors. Op dit platform kan MINI dan eindelijk de kekke Rocketman een reële kans gunnen. Want een MINI hoort gewoon een beetje klein en compact te zijn. It’s all in the name.
bernoulli zegt
Als een elektrische auto Turbo mag heten, dan mag een bakbeest ook wel MINI heten.
erce zegt
@bernoulli: LOL! Dat! Daarbij is “MINI” enkel de merknaam.
hallobanaan zegt
@erce: dat dus. Een Samsung apparaat ziet er ook niet uit als drie sterren. Een Apple telefoon als een Appel. Of een Volkswagen als een wagen voor het volk….oh wacht ;-)
tjorque zegt
Mini obesitas!
Een 200kg dik wijf van 1,45m hoog op een anabole steroïden kuur.
TimmiX zegt
Die Rocketman brengt iedere keer dat ik er foto’s van zie een glimlach op mijn gezicht.
Dat is precies wat een Mini moet zijn.
luxaeterna zegt
Gewoon Mini Maxi.
Natuurlijk wringt het wat met de historie van het merk, maar als ze relevant willen blijven en willen verkopen (en dat wil elk automerk), dan moeten ze.
Spijtig dat die Rocketman niet op basis van een Toyota komt, opvolger van iq zou mooi zijn.
Dutchdriftking zegt
Groter, én elektrisch, het zijn moeilijke tijden voor de liefhebber.
PunicaOase zegt
Het verschil met de Countryman lijkt me dan erg klein worden.. Een kleinere Mini is zeer welkom.. daar lijkt me wel ruimte voor onder de huidige 3-deurs die toch wel aardig groot is geworden in de loop van de drie generaties..