Kan alleen maar goed nieuws, toch?
Als er een auto de afgelopen tijd de verwachtingen heeft overtroffen is het de Hyundai i30 N wel. De reguliere i30 is een zeer capabele Golf-concurrent en de i30 N legt het vuur bij de Golf GTI aan de schenen.
Volgens onze Hot Hatch connaisseur @CasperH is de i30 N Performance zelfs beter dan de Golf GTi. Sterker nog, misschien is het wel de beste hatchbacks in zijn klasse. De Honda Civic Type-R is nog een streepje sneller, maar de i30 N is meer in balans, aldus onze testredacteur.
Het enige nadeel is dat de auto voorzien is van enkel voorwielaandrijving. Voor het betere circuitwerk uitstekend, maar voor het dagelijks gebruik is 275 pk op de voorwielen veel. Er gingen de laatste tijd al geruchten dat Hyundai werkt aan een versie met vierwielaandrijving. Niet alleen is het goed voor een snellere acceleratie naar de 100 km/u, voor Hyundai betekent het meer afname in (bijvoorbeeld) Alpengebieden. Auto’s als de Audi S3 en Mercedes-AMG A-Klasse doen daar goede zaken.
De grote baas van Hyundai N, Albert Biermann, heeft al vaker aangegeven dat vierwielaandrijving een reële optie is voor snelle Hyundai’s, maar concreet werd het nooit. Tot nu, want eindelijk krijgen we bevestiging dat Hyundai ermee aan het testen is. Aan het Australische Cars Guide verklapt een consultant van Hyundai dat integrale aandrijving voor de i30 N aanstaande is. Maar er is toch geen reguliere i30 met vierwielaandrijving ? Klopt helemaal. De AWD-setup van de Hyundai Kona past één op één met de i30. Ook de achterwielophanging van de Kona kan zo overgezet worden.
Daarmee rijst er een tweede vraag: komt er ook een Hyundai Kona N? In tijden van een Cupra Ateca en Skoda Kodiaq RS lijkt een dergelijke auto eerder noodzaak dan deugd. Het is bekend dat Biermann vorig jaar al een dergelijk prototype liet bouwen. Wanneer de nieuwe Hyundai N modellen op de markt moeten gaan komen is vooralsnog niet bekend.
lekkerlinksrijden zegt
Gaan ze dan op de Kona nog meer plastic plakken?
maxidyne zegt
Iets te hoog Auto Style gehalte, maar ze lijken mij wel vermakelijk om te rijden.
sanderp zegt
Staat de kona dan op hetzelfde platform als de i30? Zoja, geef ons een elektrische i30!
Tonnie zegt
Laatst met zo’n i30n gereden, hele fijne en makkelijke auto om te rijden en ruim voldoende vlot. Tweedehands markt maar een beetje in de gaten houden komende tijd, ze schrijven wel heel flink af volgens mij..
alfapeter zegt
Waarom niet ala Subaru een wrc-versie.
bullzeyersn zegt
@alfapeter: kan, maar in ’t WRC gebruikt Hyundai de I20 ?
willemveenstra zegt
Als het met mechanische diffs komt en een overstuurd 4wd systeem prima. Maar een saai onderstuur 4wd systeem met electronische remsperren laat dan maar! We wachten af! De nieuwe m135i van bmw die er aan komt is in ieder geval een saai 4wd systeem zoals op elke audi en vw ook zit! Focus RS en Amg a45S hebben het redelijk voor elkaar. Mooiste is een 4wd systeem zoals een mitsubishi Evo RS!
civicfk3 zegt
@willemveenstra: de huidige i30n heeft een mechanische sper die electrisch is aangestuurd. Ik heb er mee gereden en dat rijd een potje lekker! Als ze op de achteras ook zo’n sper zetten kan het nog weleens een hele dikke rijders auto worden.
Onehp zegt
@civicfk3: sper is BorgWarner FXD. Zit ook op Golf GTI PP/CS/TCR, Octavia RS245 en Leon Cupra 280/290/300
Onehp zegt
@willemveenstra: De AMG45S opgezocht, krijgt blijkbaar een systeem vergelijkbaar als de Focus RS. Dan hoop ik alleen ook dat ie komt als estate, heb ik een nog volgende autootje om over te dromen.
niex zegt
Sportieve hatches met 5 deuren, ik blijf het jammer vinden.
escort77 zegt
Klinkt allemaal leuk, maar weet iemand of de i30N nou ook echt gekocht wordt? In NL zie ik ze nooit rijden, elders in de wereld wel? En hoe verhouden de aantallen zich dan tot zijn concurrenten?
atrak zegt
@escort77: In Duitsland kom ik ze best vaak tegen.
ghost zegt
Toen ik nog de Audi S1 had, heb ik op CPZ met een eigenaar van een blauwe i30N gesproken, hij was 1 vd 3 eigenaren die een blauwe had/heeft destijds. Oprecht een leuke auto, die ook prima mee kwam met de GTi’tjes en R’tjes op het circuit. Leuk om te zien dat de i30 nog meer sportieve varianten krijgt, voor veel mensen een leuke instap naar het sportievere rijden.
emping zegt
Ik heb liever de Civic.