Goed nieuws voor de Nederlandse autosportfans!
Het heeft eventjes geduurd, maar we krijgen in 2020 weer een Grand Prix. De status van Zandvoort in 2020 is nog ‘voorlopig’, daar de baan eerst nog grondig verbouwd moet worden. Maar dat is niet het enige goede nieuws.
Voorprogramma
Tijdens zo’n Formule 1 weekend worden vaak meerdere races gereden. Een soort voorprogramma, zo u wil. Je kwam voor Bon Jovi, maar eerst moet je de Simple Minds even aanschouwen. Bij de Formule 1 doen ze dat ook. Vandaag is bekendgemaakt door de FIA dat niet alleen de Formule 1 zal plaats vinden in het weekend van 1 tot 3 mei, maar dat ook de Formule 2 én de Formule 3 teams naar Zandvoort komen.
Formule 2
Op dit moment is er een Nederlander actief in de Formule 2 klasse, namelijk Nyck de Vries. De Formule 2 is de opvolger van de GP2 raceklasse en wordt door velen gezien als de springplank naar de Formule 1. Coureurs als Albon, Norris, Leclerc en Russell zijn via de Formule 2 naar de F1 gepromoveerd. Nyck de Vries zal overigens niet aanwezig zijn tijdens die race. De kersverse F2-kampioen rijdt volgend jaar voor het Formule E team van Mercedes. Een Formule 2 auto heeft een chassis van Dallara gecombineerd met een motor van Mecachrome. Het minimale gewicht inclusief coureur bedraagt 755 kilogram. De Mecachrome motor is een 3.4 V6 met turbo die 620 pk levert. Vanaf volgend jaar rijden de Formule 2 auto’s al met de 18″ velgen met platte banden, die later ook naar de Formule 1 zullen komen.
Formule 3
Dit seizoen rijden er maar liefst twee Nederlanders mee in het Formule 3 kampioenschap. Bent Viscaal staat vijftiende in het kampioenschap met 10 punten. Richard Verschoor staat twaalfde met 31 punten. Ook de Formule 3 auto’s worden door Dallara gebouwd. Het totale gewicht inclusief coureur is 550 kilogram. De motor is dezelfde Mecachrome V6, maar dan atmosferisch. Het maximum vermogen bedraagt 380 pk. Max Verstappen maakte de destijds de sprong van Formule 3 naar Formule 1.
lincoln zegt
milieuheffingen well spent ..
Rick-dos zegt
Nog beter nieuws voor advocaten. Nog meer rechtzaken (en dus geld) waar ze zich op kunnen verheugen…
peterv zegt
Eerst de Simple Minds moeten aanschouwen?! Graag, en daarna weg voordat die nep rockers beginnen.
marinepower zegt
@peterv: ik ben in het verleden meerdere malen bij deze nep-rockers geweest, maar mijns inziens geven deze heren toch een redelijk avondvullend programma op niveau. Het blijft Amerikaans, dus ‘show’ en ze doen hun wat meer ‘rock’ voor dan dat ze zijn. Dat het wellicht geen zware kost is, dat weet je van te voren, maar daar zijn weer andere bands voor.
g2000nl zegt
Dat wordt nog krap op het terrein…
Edge zegt
Ik ben benieuwd of dat goed gaat, en dan heb ik het vooral over die beoogde laatste bocht die een kombocht moet worden. De verwachting is een kom met een helling van 15 tot 17 graden. Zelfs in de Indycar komt zo’n steile banking tegenwoordig bijna niet meer voor. Veel F2 en F3 coureurs missen toch de kalmte achter het stuur die een F1 coureur wel heeft, dus het zou mij niet verbazen als er daar een paar kamikaze-inhaalacties in tranen gaan eindigen.
alfapeter zegt
Verschil tussen F2 en F3 is 205 kg, zware turbo of dikke piloten?
soundgarden zegt
En je vergeet voor het gemak die 270pk meer ff? Eerst ff nadenken, dan reageren danku. (hele chassis zal her en der wel zwaarder en versterkt zijn om dat extra vermogen aan te kunnen denk?)
alfapeter zegt
@soundgarden: Dus jij dacht dat “dikke piloten” serieus bedoeld was?
ericd zegt
Nicht so schnell! Vanwege de stikstofproblematiek liggen heel wat werkzaamheden stil. Bij Zandvoort komt ook nog eens [A] dat het racen zelf voor meer emissie zorgt [B] idem dito het verkeer van toeschouwers ernaar toe en [C] dat het ook nog eens in een beschermd duingebied ligt.
M.a.w. laat nou de hele santekraam naar Assen vertrekken!
deredactie zegt
@ericd: mark my Words: voor 1 maart 2020 wordt dat ook realiteit
sportevo zegt
Nyck de Vries al kampioen? Heb ik iets gemist?