EV’s voor petrolheads, dat klinkt opmerkelijk.
We krijgen weleens de vraag bij verjaardagen wat onze eigen mening is over elektrische auto’s. Het is immers een vast onderwerp van ons vakgebied geworden. Natuurlijk krijgen we weke knietjes van een Lexus LF-A of Alfa Romeo 8C Competitzione. Dat niveau van emotie heeft een EV nog niet weten op te wekken.
Maar… er zijn een hoop puike elektrische auto’s. Daarmee bedoelen we niet alleen gewoon goede auto’s, maar ook wagens die echt leuk zijn om in te sturen. Denk aan de Audi e-tron GT, BMW i4, Kia EV6 en uiteraard de Porsche Taycan. Uiteraard hopen we dat er meer EV’s voor de petrolheads aan komen.
Caterham komt met EV’s voor petrolheads
Nou, we hebben goed nieuws voor je, want dat gaat namelijk gebeuren! Het oer-Britse Caterham gaat zich namelijk richten op de toekomst met een elektrische rijdersauto. Dat bevestigt Bob Laishley aan Autocar. Hij de CSO (Chief Strategic Officer) van Caterham Cars en moet het merk toekomstperspectief bieden. Dat is er namelijk nu niet echt. Juist voor een merk als Caterham gaat er een enorme hoop veranderen.
Zo is de elektrische Caterham in aantocht. Caterham slaat expres het plug-in hybride-station over. De reden is eigenlijk erg simpel: die zijn te zwaar, te complex en te duur. Daarbij is het echt een tussenoplossing. Stel dat Caterham overgaat op PHEV’s, dan moeten ze rond 2030-2035 nóg een omslag maken. Dus doet Caterham het nu in één keer.
Overigens is eigenlijk de elektromotor en accupakket het minste van hun zorgen. Net als de huidige motoren kan Caterham die van andere merken betrekken. Er zijn andere uitdagingen, denk aan allerlei verplichte electronica voor de ‘veiligheid’. Ondanks dat opletten extreem veilig is en je in een Caterham automatisch extreem goed oplet, moeten ook Caterhams voorzien worden van lane assist, zwarte dozen en andere elektronische assistentie.
Geen elektrische 7
De eerste elektrische Caterham wordt overigens niet simpelweg een elektrische 7. Volgens Laishley duurt het even voordat de techniek zo ver is. Met name de accu’s zijn een grote uitdaging: die zijn erg zwaar en dat is niet wat je wil in een Caterham. Daarom komt Caterham eerst met een groter model. Dat zal zeker geen concurrent worden van de BMW iX of Lotus Eletre.
Nee, het gaat om een iets groter model dat geschikt is voor alle seizoenen. Alsnog zullen de merkwaarden van Caterham zoveel mogelijk behouden blijven. Op deze manier heb je een Caterham voor daily-toepassingen en eentje voor de betere trackdays. Het zou niet de eerste keer zijn dat Caterham een groter en duurder model op de markt brengt, in de jaren ’90 probeerde men het al met de ’21’ (afbeelding boven).
Meer lezen? Check dit AB-Advies voor een straatlegaal trackday-speeltje voor 35.000!
petroldrinker zegt
Een ev6 leuk vinden sturen? Wut?
willeme zegt
@petroldrinker:
Jazeker. De Kia EV6 is echt een leuk sturende wagen. Stuurt beter dan de meeste PHEV’s en zelfs beter dan sommige auto’s met verbrandingsmotor. En dan hoef je niet eens per se de GT te hebben, ook de normale versie kan in de bocht de kont een beetje omgooien. Een goede auto is een goede auto, ongeacht de aandrijving of badge. Natuurlijk, een Ferrari 550 Maranello is gaver, maar in vergelijking met auto’s van de zelfde prijs is het een leuk sturende auto. Er gaat een wereld voor je open, hoor ;-) Zelfs een Model 3 kun je lol mee hebben. Of een Polestar 2 Performance.
alcantara zegt
Stuurt het beter dan bv een M140i?
willeme zegt
@alcantara:
Niet echt een soortgelijke auto, hè? In basis vind ik de M135/M140 niet extreem briljant, maar met anti-rollbars, straffere ophanging en nog wat upgrades kun je er echt iets tofs van maken, zo’n M140i.
Een Kia EV6, Model 3 of Polestar 2 performance zit qua prijs/prestaties een beetje in de buurt van de luxere premium sportsedans. Persoonlijk heb ik de Alfa Giulia 2.0T en BMW 330i ietsje hoger zitten qua sturen, maar het verschil is niet extreem groot. Vergelijk je het met de PHEV-middelmaat, dan vind ik zo’n EV6 of Model 3 wel iets beter sturen.
petroldrinker zegt
Heb in alle 3 gereden (ev6, polestar en model 3 en meer)… vond ze geen van 3e fijn rijden, maar de ev6 vond ik toch wel echt de slechtste vd 3 om te rijden, zodoende mijn verbazing dat ie benoemd werd…
willeme zegt
@petroldrinker: Uiteraard mag je je eigen mening erover hebben :-D. Ik weet niet welke uitvoering je mee had, maar als je de Kia het slechtst vindt rijden van die drie, denk ik dat je er een ander eisenpakket op na houdt ;-).
De Kia stuurt objectief gewilliger in, heeft nog iets van feedback en heeft verreweg de beste balans. Ook voelt de Kia het minst zwaarlijvig aan van die drie, alhoewel de Model 3 ook lichter aanvoelt dan dat ie is (dat is met de polestar niet het geval). De Tesla is verreweg het snelste (als je dat belangrijk vindt) en de Polestar is heel mooie gedempt.
In vergelijking met auto’s in dezelfde prijsklasse zijn het alledrie bovengemiddeld goed rijdende auto’s. (Giulia staat bij nog bovenaan uiteraard ;-)).
audirs3 zegt
Hetzelfde geldt voor de Ioniq 5 met achterwiel aandrijving, zet hem in sport modus en het rijdt stukken leuker dan bijvoorbeeld een standaard Audi A6 (en dus geen RS6, dat is natuurlijk andere koek).
camber24 zegt
Dat een i4 leuk stuurt…. Ik heb de mijne nu anderhalve week. Blind besteld, kon er nog niet mee proefrijden. Ja, hij is zeer snel. Afwerking prima voor elkaar. Smoelt oké. Maar lekker sturen, juist dat vind ik tegenvallen. Hij is 2000 kilo, en dat merk je. Had dat echt een stuk strakker verwacht, of althans op gehoopt. Maar misschien moet ik me nog wat aanpassen aan de auto, wat meer een hooligan rijstijl aanpassen zodat het beter te pruimen is.
Diesel Rocks zegt
Heb je de i4 iDrive40 of de i4 M50? Die laatste blijkt vrij gevoelloos te sturen.
camber24 zegt
Ik heb de 40. Maar gevoelloos is inderdaad het goede woord. Met een tesla proefgereden, die vond ik rijden als een natte krant. Ik had gehoopt dat de i4 een stuk beter zou rijden, wat helaas maar ten dele het geval is. Maar wellicht moet ik er meer mee hoeken om er meer gevoel uit te krijgen.
mc96 zegt
Ik denk inderdaad dat je er aan moet wennen. Ben zelf van uit een G20 overgestapt naar een iX3. Koos de iX3 omdat ik er van uit ging dat een zware elektrische auto toch altijd minder zou sturen.. Maar nu ik de auto beter ken merk ik dat de auto ondanks het gewicht zich toch erg fijn laat sturen. In sommige situaties kan ie het gewicht niet verdoezelen, maar in andere situaties (lange doordraaiers bijvoorbeeld) ligt ie zelfs beter dan de benzine variant. Kom vast goed tussen jou en de i4 😀
camber24 zegt
Merci voor je zalvende woorden. Ik koester hierna nog wel wat hoop 😉
Habanero zegt
Wat de meeste ‘petrolheads’ vooral héél graag willen zien zijn normaal getekende EV’s (zonder blauwe en andere haaientanden) – die quasi even duur zijn in aankoop en gebruik als hun ICE-equivalent, dezelfde autonomie bieden en zich overal vlot laten herladen op de tijd van een normale tankbeurt (zonder space-age ampères). Ook écht bewezen een volwaardig ecologisch alternatief worden over de full life-cycle en dat mag misschien wel na gebruik door meer dan één eigenaar zijn, minstens gedurende een decennium, maar liefst meer. Zo lang niet aan al die voorwaarden voldaan is zal er weerstand blijven en het dwangmatig opleggen vanwege overheden ongenoegen creëren. Om eerlijk te zijn, vandaag de dag zie ik echt geen enkele EV op de markt die een match is en zeker niet in de doelgroep van een gemiddelde gezinsgrootte…?
koeberg zegt
Zonder space-age ampères betekent space-achtige volts of langer wachten.
Want E = V * I * t
Daar doe je niks aan.
Habanero zegt
Juiste reactie ;-). Maar de race naar steeds grotere en zwaardere accu’s en nog meer laadvermogen gaat absoluut niet houdbaar blijven. Want hoe ga je daar in praktijk mee om? Onze energieproductie en netverdeling zijn op zo’n noden totaal niet voorzien. Zelfs bij nieuwbouw-projecten is het (in Belgie) absoluut geen evidentie om zomaar even een driefasige 380/400V aansluiting van de maatschappij te krijgen. In grote parkeercomplexen kan het op grote schaal zeker niet, tenzij voor beperk aantal gebundelde parkeerplekken. In nog af te werken projecten de volgende 2 jaar mag je al blij zijn dat er aan de plek een normaal stopcontact voorzien wordt…
audirs3 zegt
Een EV is qua gebruik veeeeel goedkoper dan een ICE. Je moet even door de zure appel heen bijten qua aankoop, maar daarna verdien je het wel terug. En afschrijving kennen ze nauwelijks.
Habanero zegt
Ik twijfel daar toch wel aan hoor. Blijkbaar kost een BEV op dit moment qua stroom nu al meer dan een benzine-equivalent terwijl… met een aanschafprijs die 1,5-2x meer is dan de vergelijkbare ICE. Zie even wat ik in de originele post schreef, als aan al die voorwaarden voldaan is koopt op slag niemand nog een ICE. Bovendien is er dan geen enkele subsidie of overheidsverplichting nodig, wordt het wagenpark vanzelf 100% elektrisch het volgende decennium. Maar we zijn er echt niet hoor. Niet alleen qua laadpunten of de nodige exorbitante vermogens. Auto’s moeten gewoon langer mee dan wat zo’n Lithium-batterij redelijk kan hebben – immers een groot gedeelte van de bevolking kan zich nooit een nieuwe auto veroorloven. Wie gaat tweedehands naar een BEV waarvan het zo moeizame bereik reeds gehalveerd is? Ook electriciteitstarieven annex verdelingskost moeten een stevig stuk dalen in de ‘electrische maatschappij’ – de actuele toestand is absoluut niet houdbaar…!
ty5500 zegt
Vergeten jullie de mini cooper se niet bij erg leuk sturende ev’s? Net hetzelfde cart gevoel als de gewone cooper s, mede ook door het voor een ev redelijk lage gewicht.
rwdftw zegt
Ik verwacht ook wel wat van de Lotus Eletre.
herve11f zegt
Een EV zal nooit of te nimmer de nostalgie kunnen hebben van een auto als bvb een AR 8C of een Jaguar Type E of Aston of whatever simpelweg omdat ze na lang stilstaan gewoonweg waardeloos in gebruik zullen zijn. Batterijen die niet gebruikt worden gaan kapot. Daarom zie ik het ook niet als een petrolhead auto, maar eerder als een sportiever model van een bestaand voertuig. De prestaties zijn ook niet zoveel machtiger als de standaard EV die meestal al onder de 5 sec. naar de 100 km/h rent.
Ik vrees dat sportwagens een uitstervend ras zijn.
En eerlijk gezegd interesseert het me ook niet echt meer, want in landen waar straks 30km/h de standaard snelheid word, het wegdek vol met verkeersremmers ligt, er meer verkeersborden staan als er mensen leven is het een dagelijkse hel petrohead te zijn. Dit aangevuld met onverdraagzame verkeersdeelnemers, honderden trajectcontroles en met kers op de taart duizenden flitspalen speelt het geen rol meer hoe een auto eruit ziet. De pers moet vooral nog meer van die milieugekkies die zich overal vastkleven promoten en de staat moet ze zeker ongestraft laten. Dan verkopen ze straks geen auto meer aan de normale mens, whatever het model.
Redrum zegt
Met exotisch spul kan ik er nog inkomen maar 95% van de daily drivers weegt amper minder dan mijn EV, moet het stellen zonder AWD, heeft bijna 3x minder PK en rijdt net zo saai als een blinde muur, heeft geen sperdif en maakt amper geluid.
Ik probeer mij altijd voor te stellen hoe en wanneer je die oh zo leuk sturende ICE modellen tot hun recht laat komen.
Overal staan trajectcontroles, mag je amper nog voorruit en telkens lees ik hoe fijn die dingen toch wel niet sturen.
Het enige wat je nog een beetje sociaal aanvaardbaar kan doen, is geruisloos wegvliegen aan een rood licht en bij 70 ophouden.
Op m’n woonwerk traject sta je meer stil dan wat anders dus daar zie ik ze ook nooit, die heerlijk sturende ICE, in tegendeel.
En als je dan al eens op een achterafbaantje terecht komt, gooi ik de krachtverdeling naar 30/70 en kan ik lekker gecontroleerd driften, mocht ik daar al zin in hebben.
Ik denk dat het gewoon lekker bekt aan de toog of op een forum 🥱