Waar moeten elektrische bestelbusjes straks opladen?
Meer huizen bouwen: daar is iedereen het over eens. Maar of werkbusjes de stad in mogen om die huizen te bouwen, daarover woedt een stevige discussie. Verschillende gemeenten willen de regels van de overheid omzeilen en vast houden aan emissiezones voor bedrijfswagens. Maar is dat wel haalbaar? Is er bijvoorbeeld genoeg stroom in de emissiezones om de EV’s op te laden?
De Telegraaf vroeg verschillende wethouders in steden met milieuzones naar hun mening. Het antwoord dat de krant kreeg, is niet bevredigend. Er zijn een paar gemeenten die menen dat er genoeg ruimte is voor wat elektrische bestelbusjes op het net. Andere bestuurders verwachten weinig problemen door het extra stroomverbruik. Maar de meeste gemeentes geven toe dat er te weinig plek is op het stroomnet.
De oplossing is het probleem
Hoe zien de gemeenten dan voor zich dat er vanaf volgend jaar alleen maar elektrische busjes door de steden rijden? Daarvoor zoeken een paar gemeenten de oplossing bij het probleem: de ondernemer. Die moeten maar thuis opladen of bij een publieke paal parkeren. Stel je voor: met een kruiwagentje cement van de laadpaal naar de metro, en dan nog vijf minuten sjouwen naar de bouwplaats.
Andere woordvoerders stellen voor dat ondernemers in de daluren opladen of dat ze gaan werken met accucontainers: een grote unit waar je stroom uit kunt tappen. Je merkt het: het zal van de ondernemers afhangen of dit alles gaat slagen. Overigens willen gemeenten wel meedenken. Wie bijvoorbeeld geen krachtstroomaansluiting kan krijgen, heeft recht op een ontheffing. En nu maar hopen dat niet iedereen kan aantonen dat ze geen aansluiting kunnen krijgen.
Daarnaast beloven gemeenten dat er meer laadpalen komen en dat vracht- en bestelwagens kunnen snelladen. Zwolle heeft bijvoorbeeld drie van zulke laadplekken. Enige nadeel: deze locaties liggen aan de rand van de stad. Kun je dus alsnog met een kruiwagen op en neer omdat je busje stroom staat te tappen buiten de emissiezones.
Twee gemeenten zijn realistisch
Apeldoorn en Ede kiezen ervoor om milieuzones voor bestelwagens voorlopig niet te handhaven. Volgens Apeldoorn is het onmogelijk om voor 2030 genoeg laadvoorzieningen te bouwen. De bestuurders daar vinden niet dat ze ondernemers kunnen vragen om voor die tijd een e-busje te kopen. In Ede zien ze het ”overvolle stroomnet” als grootste drempel. We zijn benieuwd of er nog gemeentes zijn die zich alsnog aansluiten bij Apeldoorn en Ede.
kennone zegt
Dit word toch een grote flop
RutgerK zegt
Want iedere elektrische bus komt met 0% accu aan in een zero emissiezone?
Is het komkommertijd qua autonieuws?
faalhaas zegt
Zelfs met een 1 fase granny charger haal je nog 200km op een nachtje laden. Dat vele laden in de stad zal wel meevallen.
Lambrusco zegt
@rutgerK @Faalhaas tja dit soort suggestieve berichten leveren nou eenmaal de meeste clicks en reacties op. Kwalitatief autonieuws verdwijnt daardoor helaas naar de achtergrond. OT: ZE-zones gaan er gewoon komen en veel ondernemers hebben hier al op voorgesorteerd. Ondernemen is vooruitzien en dus zal het allemaal wel meevallen met alle kommer en kwel.
mjpamsterdam zegt
Idee van emissieloos is echt geen slecht idee. Maar stadsbesturen ; Wat is de uitwerking bagger ! Je bedenkt eens wat maar de uitwerking (lees hier : realiteit-besef) is ……
ponnie zegt
Welke ondernemer gaat nu het risico nemen om te investeren als het hele zooitje elk moment in elkaar kan klappen.
mashell zegt
Tja als de economie in elkaar klapt zit elke ondernemer met de gebakken peren. Tot dan toe is de ondernemer die wel strategisch investeert het beste af. Bijvoorbeeld in een elektrische bus want economie of geen economie, de mensen in de steden willen dat de luchtkwaliteit verbeterd.
admiajfe zegt
Neem je toch een personenauto en gebruikt die als aannemersbedrijf.
BPM komt er bij of je nu geel of grijs rijdt maakt dan ook geen zak meer uit.