Goed nieuws voor de liefhebbers van betaalbare performance.
Het heeft wat tongen losgemaakt: de introductie van het compleet nieuwe merk ‘CUPRA’. “Het is alleen maar marketing!” Eh, ja, dat klopt. Bij het produceren en verkopen van auto’s komt altijd marketing kijken. Dankzij slimme marketing kan een merk meer auto’s verkopen dan zonder. In het geval van CUPRA mogen we er best blij mee zijn: het gaat namelijk om extra snelle en dikke uitvoeringen van bestaande SEAT-modellen.
Het eerste wapenfeit is natuurlijk de CUPRA Ateca. Wie dit relaas van @CasperH heeft gelezen, begrijpt dat we fel tegen dit soort auto’s moeten zijn. Wie echter ook de rijtest met de Cupra Ateca van @Wouter heeft bekeken, zal weten dat het allemaal zo ernstig niet is. Sterker nog, de CUPRA Ateca bleek vermakelijker dan vooraf gedacht. Dat kan natuurlijk ook enigszins met het verwachtingspatroon te maken hebben, maar feit blijft dat het zeker een deugdelijk eindproduct is geworden.
Volgens strategische eindbaas Antonio Labate blijft de Ateca niet alleen. Meneer Labate is de ‘Director of Business Development, Strategy, Brand and Operation‘ van de CUPRA-afdeling. Als iemand het weet, dan is hij het wel. Tegenover het Spaanse Priodismodel Motor heeft hij recentelijk een boekje opengedaan over de invulling van het gamma van het sportieve merk uit Martorell.
Volgens Labate komen er zeven (7!) nieuwe CUPRA-varianten bij. Voordat je helemaal blij wordt: nee, niet van elke SEAT komt een CUPRA-model. Zo zullen de Mii en de Alhambra bijvoorbeeld verstoken blijven van een hete versie. Ook vallen binnen deze zeven modellen exclusievere varianten van de CUPRA Ateca. Dat is op zich begrijpelijk. In het verleden, bijvoorbeeld, presenteerde SEAT ook diverse CUPRA-versies van de Leon.
Over de SEAT Leon CUPRA gesproken, dat wordt nu juist het eerstvolgende model. Geheel naar verwachting krijgt deze auto de naam ‘CUPRA Leon‘ mee. Vervolgens komt er een CUPRA Taracco en een Cupra Arona. Een CUPRA Ibiza lijkt ons verplichte kost; bij dit model is het immers allemaal begonnen. Ook komt er een unieke crossover, die helemaal geen SEAT-versie kent. Alle CUPRA’s zullen worden aangedreven door een 2.0 TSI motor. Wanneer de nieuwe CUPRA’s komen is jammer genoeg nog niet bekend.
Meer lezen? Dit zijn 11 hoogtepunten uit de historie van Seat CUPRA
johnhert zegt
Er zal markt voor zijn, en het zal vast en zeker ruim, luxe, comfortabel en snel zijn maar het idee van een suv / crossover met carbon splitters of wat dan ook moet bij mij nog even rijpen…
ibssr zegt
‘Seat gaat de strijd aan met Alfa Romeo’ ?
marinepower zegt
@ibssr: dat proberen ze bij VAG ons al 20 jaar te verkopen, maar niemand die er in trapt.
fouadski zegt
@marinepower: en toch verkoopt VAG meer. Blijkbaar trappen er wel mensen in..
Esprit_de_Flandre zegt
@fouadski: Je bedoelt Seat verkoopt meer dan Alfa? Klopt, maar dat zijn geen voormalige Alfa-klanten die naar Seat verkassen. Dus niemand trapt erin. Seat-klanten zoeken een deftige auto, voor een goeie prijs…
romeoalfa zegt
Ben ik de enige die dat grijs met brons een heerlijke combo vindt?
kirdian zegt
@romeoalfa: Ja!
alcantara zegt
@romeoalfa: Ja
rikus zegt
@romeoalfa: 1
nathanael zegt
@romeoalfa: nee! Hier meldt zich nr 2
sjonniedeluxe zegt
@romeoalfa: nee, denk de designers van seat ook
Esprit_de_Flandre zegt
@sjonniedeluxe: CUPRA-designers. Bij de les blijven hé, anders ontspoort het marketingverhaal…
chriscross zegt
Slimme zet. Als iemand tegen mij zegt dat hij of zij in een Cupra Leon rijdt wil ik er meer van weten. Is het antwoord dat hij of zij in een Seat Leon Cupra rijdt maakt mij dat minder nieuwsgierig, die kennen we ondertussen wel. In beginsel maakt dit het product exclusiever, langer termijn zal een ander verhaal worden.
63biturbo zegt
Komt dit dan ook op kenteken te staan en geen Seat?
ikleesookoverautos zegt
@63biturbo: op het kenteken staan meestal een paar letters en cijfers in het zwart op een gele achtergrond.
jensefrens zegt
Ik vind het heel lelijk hoe achterop dat cupra logo gewoon in de vorm van het normale Seat logo is gefrot.
Esprit_de_Flandre zegt
@jensefrens: Idd, daaraan kan je zien dat het een goedkope rebadge is. Maar ja, plaatwerk kost geld…
richh zegt
Een dik gemotoriseerde Ibiza mag wel weer eens gebeuren. De 150pk FR versie is al lekker, maar meer is natuurlijk alleen maar beter. Daarvoor kan je straks wellicht bij Audi (A1) terecht, maar dan voor een wel heel premium prijs…
Wat meer bommetjes in het B-segment zijn wat mij betreft wel welkom.
dondeboer zegt
Jammer dat er van de Mii geen Cupra-versie komt. Even de Up GTI ombouwen en je hebt een hartstikke leuk karretje.
Gulli zegt
@dondeboer: dan moeten ze hem ook een andere naam geven, de Cupra Wheeee!
rhellema zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
awesome zegt
Volgens mij heeft dit een heel korte houdbaarheid.
Over the top bumperpakketjes met foute kleurencombinaties, en een logo dat in het bestaande is gepropt…
mashell zegt
“Ook vallen binnen deze zeven modellen exclusievere varianten van de CUPRA Ateca.”
Tja, op die manier kan iedereen aan 7 modellen komen.
Opel laat weten binnenkort met 221 nieuwe modellen te komen, hieronder vallen ook veel exclusieve (want uitsluitend bij Opel verkrijgbaar) varianten van de Corsa.
eklasse zegt
@willeme: “Bij het produceren en verkopen van auto’s komt altijd marketing kijken. Dankzij slimme marketing kan een merk meer auto’s verkopen dan zonder” (einde quote)
Óf het slim is én VAG dus meer gaat verkopen moet nog blijken. Terechte verbazing van veel lezers hier dus, lijkt mij. Ik blijf het een opmerkelijke strategie vinden die weinig toevoegt aan de volgorde: SEAT Cupra.
willeme zegt
@eklasse: Het is een vrij simpel rekensommetje. Ze kunnen met Cupra als apart merk meer dikke auto’s verkopen dan met het merk Seat. Het is niet dat dit een peperduur experiment is. Het is voornamelijk een andere badge. Ze maken nog altijd gebruik van hetzelfde dealer netwerk en het veel dezelfde techniek. Of het zin heeft is natuurlijk een tweede, maar hier is echt wel over nagedacht. Dit is van te voren onderzocht bij de potentiële afnemers. Of het succesvol is, moet natuurlijk nog blijken, maar er zijn meerdere submerken geweest die succesvol uitgroeien.
eklasse zegt
@willeme: lijstje van submerken die (on)succesvol merk werden dan maar ? Interessant topic.
willeme zegt
@eklasse: Ik zat net hetzelfde te denken ;-).
Ik weet dat ze in Japan niet anders deden. Een merk had dan verschillende soorten dealers met aparte namen, logo’s en kleuren. Bij de ene dealer had je value for money, bij de andere ‘jeugdig elan’, andere dealers waren weer gespecialiseerd in sportievere auto’s et cetera. Zo hadden veel Toyota’s daar ook een uniek logo. Enfin, hier kan nog wel een artikeltje uit voortvloeien ;-). Thanks!
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Een artikeltje? Doe er maar een paar. Naast Japans is daar ook een heel Amerikaans verhaal aan te breien. En tegenwoordig ook een Chinees…
En daarnaast, en dat zou nog het interessantste kunnen zijn, een Oud-Europees verhaal. Maar dan niet als “submerken”, maar als licentie. Zoals het feit dat veel kleine Fiatjes destijds gemaakt werden in licentie bij Seat, Zastava, Autobianchi, Steyr-Puch, Polski Fiat, Lada, NSU en wss nog een hoop. En dat geldt voor wel meer merken, destijds was een auto bouwen nog een zaak van nationale trots, ipv import uit Tsjechië en Slowakije…
ralfast zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henkhekje zegt
Ik vind Seat echt een verschrikkelijk merk
Onehp zegt
@henkhekje: gelukkig zijn het prima auto’s. Samen met Ford, de leukst sturende autos voor de gewone mensen. En weinig problemen met Seat, want beproefde techniek. Prima voor mensen die niks kunnen aanvangen met een ‘merk’ en een prima auto zoeken.
henkhekje zegt
@onehp: zo beproefd is het niet, het is gewoon volkswagen techniek en dat gaat vaak stuk.. en ik vind Seat helemaal niet leuk sturen. Het is iets directer dan een Volkswagen. Maar om het nou leukst sturend te noemen? Nee zeker niet! Ford stuurt wel lekker, Mazda ook. Zou bijvoorbeeld veel liever een Megane RS nemen ipv zo’n Cupra ding.
Onehp zegt
@henkhekje: Mazda is ook goed. Kijk de statistieken, Seat doet het doorgaans beter dan VW, en beter dan Ford en Renault.
Een MRS, de vorige alvast, is een speciale auto absoluut. Maar dat maakt daarom een Cupra niet slecht, de laatste Cupra R is m.i. erg onderschat.
tenaci zegt
Ik denk nog steeds ‘IDNT’ en ‘Thunderdome’ en schreeuw inwendig ‘HARDCORE NEVER DIES!!!!’ bij het zien van dit logo
berlinetta zegt
Waarom heeft die Tarracco nou weer opeens een Seat-logo en niet dat hardcore-logo?
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Oude photoshop zeker…