En nee, het is niet de uitvoering. Het is de hele Mercedes S-Klasse.
Je auto verfraaien kan op vele manieren. En als je het een beetje ‘OEM plus’ houdt kan het best tof worden. Je kan ook vrij ver gaan, maar er is altijd markt voor. Een goed voorbeeld daarvan is een tuningzaak in Turkije.
Tuning Garage
De zaak, die zich Tuning Garage op Instagram noemt, lijkt vooral goed te zijn in het ietsje meer op maat maken van luxueuze auto’s. Zo zien we redelijk bekende luxeauto’s als Range Rovers en Urussen met nieuwe bekleding en exterieurdetails. Waar het ietsje bizarder wordt is het volledig aanpassen van auto’s om nieuwer te lijken dan ze zijn.
Bovenstaande Porsche Panamera bijvoorbeeld. Het ongetrainde oog zou zeggen dat het de versie is die van 2016 tot 2024 gebouwd werd, de ‘971’. Het is echter een aangepaste faceliftversie van de eerste generatie, de ‘970’. Middels nieuwe lampen, nieuwe bumpers en een aangepast interieur is de oude Panamera moderner gemaakt.
En je kan hetzelfde trucje uithalen met de Porsche Cayenne. Een generatie ‘958’ is voorzien van alle onderdelen om hem uit de dossen als de nieuwe Cayenne. Zelfs de achterkant, waar de bijzonder gevormde achterlichten van de 958 vervangen zijn door de eenvoudigere lichtbalk van de nieuwere generatie. Als je goed kijkt zie je dat de vorm opgevuld is met zwartgelakt plaatwerk, maar dan moet je wel goed kijken.
Een trend die we bemerken, zoals bij deze BMW 730Ld, is dat het vooral makkelijk lijkt te zijn omdat auto’s tegenwoordig een ietwat voorzichtige evolutie zijn van hun voorgangers. Een BMW 7 Serie F02 lijkt en profil al een hoop op de nieuwere G12. De echte kenner zal qua proporties en details als deurgrepen vaak al nattigheid voelen, maar de leek ziet zo een veel deftigere nieuwe 7 Serie. En, we zeggen het voorzichtig, uiterlijk vertoon is belangrijk in Turkije. Dus dat hier markt voor is, verbaast ons niks.
Het aantal voorbeelden, zoals de Mercedes S-Klasse in de headerafbeelding, is eindeloos. Wat op zich wel grappig is: al zou je qua styling en technologie zeggen dat de S-Klasse van de W/V222-generatie hagelnieuw is: de basis is dezelfde als de 221. Dat het past is dus logisch.
En je kan bij Tuning Garage niet alleen modellen ‘faceliften’, ook dik maken met een OEM-look. Zo bouwden ze ook deze BMW 4 Serie (G22) om naar een M4 (G82). Overigens lijkt het allemaal enkel uiterlijk vertoon te zijn en ligt er voorin deze ‘M4’ dus de aandrijflijn van een 420i.
Onze favoriet? Deze Mercedes Vito Tourer. Dit personenbusje begon als een zeer basaal uitgevoerde Vito, zonder LED-lampen of zelfs meegespoten bumpers. De Turkse tuner maakte hier een ‘Maybach’-busje van, waardoor je nauwelijks gelooft dat dezelfde bus schuil gaat onder het nieuwe koetswerk. Maar als we het goed zien, is er behalve een CarPlay-headunit niks veranderd aan het interieur, dus krijg je drie zitrijen met stoffen stoelen en een plastic dashboard.
Kortom: niet alleen voor tandenfacings en nieuw haar kun je naar Turkije, ook als je een oude frikandel van een auto wil omtoveren tot een veel nieuwer model. Als ondergetekende binnenkort ineens een rode Golf 7 koopt moet je misschien even wat onderzoek doen.
panam1 zegt
Briljant – er zijn zoveel van die types (zal geen nationaliteiten opgeven hier) die oude modellen kopen , ze kunnen nu nog stoerder over de boulevard rijden waar de gemiddelde persoon dan idd denkt ‘dat is het nieuwe model’ – wat een succesvolle ‘dealer/snackbar/kebab’ baas stapt daar uit!
monsieurleloure zegt
Als het tuuuuutert is het al snel goed.
topcom zegt
Zijn dat mijn koplampen?
vopo zegt
Je weet inderdaad opeens waar alle koplampen en interieurs naar toe gaan 😳
MaartenD zegt
Bertje trieste comments hierboven maar je kan niet ontkennen dat ze goed werk afleveren…
Richmond zegt
Zeker alleen jammer dat een interieur upgrade er dan weer niet bij hoort
pechweg zegt
Ah joh trek het je toch niet zo aan man.. er zal ergens wel een kern van waarheid in zitten.
On topic: eens, het is niet even een snelle make-over zo te zien, maar echt doordacht aangepakt.
Benny_Weisz zegt
Waarom zoveel moeite doen om van een W221 een W222 te maken?
Een echte W222 huren voor een bruiloft is ongetwijfeld goedkoper, toch?
potver7 zegt
Rond Amsterdam rijdt ook zo’n V-klasse taxi-busje rond: verlichtingsunits, grille en type-plaatjes typical Maybach maar volgens RDW gewoon een Merc met viercilinder diesel (kenteken GB-888-N)
AudiRS zegt
Denk je dat de Maybach V-klasse geen 4 cilinder diesel is?
V8Vantage zegt
Zo zie je maar dat de uur lonen daar een stuk lager zijn dan hier(of hier heeeeeeel hoog). Ook zo in Spanje. Heb daar mijn vorige auto voor 2/3 over laten spuiten na wat parkeerschade (gelijk wat andere delen mee laten nemen ;-)) en was 600 euro kwijt. Zag er goed uit.
marh zegt
In Turkije kun je alles wat nep is kopen dus voor nep nieuwe modellen zal ook wel een markt zijn.
Dutchdriftking zegt
Pfoe, alle blauwe leds van Ali zijn op…
mashell zegt
Bij schadeherstel is dit leuk om te doen maar om een goede auto nieuwer te laten lijken dan het is lijkt het me kapitaalvernietiging.