Hint: zoek het onder de motorkap.
Engine swaps komen in alle soorten en maten. Er is niet echt een maatstaf, maar voor ons geldt: hoe absurder de motorwissel, des te meer aandacht ze krijgen. Wat ons bij deze doodsimpele Kia Sorento uit 2005 btengt. Origineel geleverd met een 3.5 V6 die 192 pk levert, en 90k km trouwe dienst deed in deze Koreaanse SUV (die ooit niet aan te slepen was in Nederland).
De eigenaar, van Amerikaanse origine, vond het vervolgens tijd om die schrale zespitter in te wisselen voor een Chevy V8. Niet zomaar één, maar de big-block versie met 468 kubieke inches, ofwel 7,7 liter motorinhoud. Standaard goed voor ruwweg 600 pk en 813 Newtonmeter koppel. Het blok werd gekoppeld aan een 700R4 automatische transmissie en aangesloten op het 4WD-systeem.
De catch? Wel, het blijft een tien jaar oude Kia, en de eigenaar heeft de originele remmetjes laten zitten. Dat maakt het een sleeper die misschien wat onvoorspelbaar rijdt, maar daar valt rekening mee te houden. Nou, wie haalt hem op?
gtwillem zegt
Cool! Zou die swap ook kunnen voor een min-of-meer even grote Outlander?
tunefuldjmike zegt
@gtwillem: Zou zeker mooi zijn, ff een dikke 7,7L in die PHEV leggen :D
philipf zegt
@tunefuldjmike: Dan is het helemaal grand phev auto!
flik2punt0 zegt
@gtwillem: dat zou pas een sleeper zijn!
room850 zegt
@gtwillem: alles is mogelijk
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Hahaha, en dan mooi aan de laadpaal hangen in de parkeergarage. Altijd een mooi groen plekje dicht bij de uitgang.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: als ik naar de stad ga voor boodschappen of omdat het vrouwtje weer bizar lang wilt shoppen (kijken naar heel veel dingen en dan ze vervolgens niet kopen: vrouwenlogica), neem ik vaak de Outlander van mijn moeder mee. Je hebt altijd de beste parkeerplaatsen!
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Precies! En lekker elektrisch rond tuffen in de stad.
bosje zegt
Slim, 600pk en standaard remmerij..
Met die dichte velgen zie je veranderingen toch niet (en anders kan je de klauwen ook saai grijs spuiten), dit is gewoon onverantwoord.
purepet9000 zegt
@bosje: Hoezo? Als je niet harder gaat dan normaal is er niks aan der hand.
E34M5Touring zegt
Eerste keer vol dr op en je kan waarschijnlijk alle aandrijf assen en diffs vervangen. Kan je dan wel gelijk de remmerij doen. Wel een leuke sleeper inderdaad. En geen obvoius choise 350 V8 maar gewoon een big block. Paar goeie dragradials dr onder en naar de dragstrip dr mee.
dhrwilders zegt
Lol niet eens een lederen interieur
gash zegt
Wegwerpauto.
ko3n zegt
Wat een ran debiel van 190 pk naar 600 pk en dan de remmerij origineel laten. Die kerel is levens moe
room850 zegt
@ko3n: want? Hangt ervan af wat het toegenomen gewicht is, 200 km/h is kwa remmen anders echt niet anders..
En als je circuit gaat rijden met een auto is het altijd verstandig de remmen te upgraden, maar dat heeft te maken met het sneller willen vertragen..
gtwillem zegt
@room850: voor circuitgebruik zijn de remmen een belangrijke upgrade. Niet zozeer vanwege het later remmen (alhoewel dat uiteindelijk erg prettig is), maar voornamelijk om te zorgen dat de auto blijft remmen. Bij standaard remmen is het beste na een paar ronden er wel vanaf, meestal (Porsches uitgezonderd, uiteraard).
v8rules zegt
Ik zou hem zo ophalen maar in dit land krijg je hier geen kenteken voor.
ej20g zegt
@v8rules: hier in Nederland zou een kenteken geen probleem moeten zijn zolang de remmerij aangepast wordt.
v8rules zegt
@ej20g: ik dacht dat je niet aan cilinder vermeerdering mocht doen en daarnaast mag je ook niet zomaar een sloot pk’s erbij hebben. Dan voldoet de auto niet meer aan de type goedkeuring.
davelepeef zegt
@v8rules: dus dan laat je hem herkeuren.
ej20g zegt
@v8rules: zoals hieronder al aangegeven, de auto moet dan een keuring ondergaan. Het kan dus wel gewoon. Er rijden genoeg extremere swaps rond hier in Nederland. Staat wel tegenover dat de swap netjes aangepakt moet zijn.
toyotafortuner zegt
Ik zeg hebb0n!
guusboum zegt
Oh lord, wat gruwelijk! Standaard velgen eronder zou helemaal mooi zijn, maar erg vet dat de buitenkant zo standaard is! En stoplicht sprintjes zijn ook nog eens loeisnel door het 4wd systeem en 600 atmosferische pk’s! Een van de beste sleepers in mijn opinie! Fokking KIA!
philipf zegt
Zo de knetter wat een wagen!
mout zegt
Aardig – maar na het lezen van de eerste zinnen niet bepaald AB-waardig.
V6 naar V8, En alweer een kamerbreed onvermijdelijk GM blok. In Amerika.
Kijk, als ze het blok nou hadden gewisseld tegen een Italiaans blok (Maserati Biturbo of zo), of een Brits blok (iets uit Crewe lijkt me wel), dan hadden we iets verrassends.
w0o0dy zegt
@mout: v8 uit een Genesis v8 was ook wel leuk geweest
gtwillem zegt
@mout: weliswaar verassend, maar ook gewoon een slechte keuze. Hopeloos gecompliceerd en laag vermogen en koppel. Er gaat niets boven een dikke ‘Murican V8 ;-)
norge zegt
Doe er dan een Hyundai 8 cilinder inleggen ….
jrk68 zegt
Grosjean flikt het weer, rijdt die kneus zijn eigen achterband stuk door Stevens af te snijden en gaat dan “he hitme” janken.
Krijgt de huilbaby slechts 5 sec straf voor, dat zal hem leren…NOT…
w0o0dy zegt
@jrk68: verkeerde topic. Maar idd wat een Jean-chevalet
jrk68 zegt
@jrk68:
Huh, hoe komt dit nu weer hier terecht.
tjorque zegt
ik heb hier ooit een daihatsu rocky met een BMW M3 blok gezien. Vind ik een veel coolere swap… :)
Dutchdriftking zegt
Je laat de remmen zitten, waarom dan van die afschuwelijke wielen, als 16 inch staal met schaamdoppen ook past?
mrrallycross zegt
Lekker hoor. Zo zie ik ze graag!
gwnbmw zegt
de foto daar boven tript helemaal op iphone app… kan alleen maar flitsen zien, ook als ik herlaad of er op druk…