Voor de verandering ziet het er veelbelovend uit…
De autowereld is heel erg aan het veranderen. Met name dankzij Tesla weten we dat merken als Audi, Porsche en Mercedes-Benz niet heilig zijn. Of nog erger; ze zijn lang niet zo vooruitstrevend als ze zelf denken. Tesla heeft aangetoond dat er ruimte is voor een nieuwe speler op de markt. Gelukkig zijn er meer bedrijven die inzien dat de traditionele merken niet het alleenrecht hebben op de open markt economie.
De merken lijken ook steeds serieuzer te worden. Wat te denken van VinFast, waar we onlangs al over schreven. De legende wil zelfs dat @autoblogger het logo van dit nieuwe Vietnamese automerk op zijn schouderblad heeft laten tatoeëren. Maar goed, er komt wederom een nieuw merk ter wereld en de naam is: Rivian.
Rivian is het geesteskind van RJ Scaringe, CEO van Rivian. Zijn visie is dat Tesla’s te ‘fancy’zijn. Elektrische auto’s mogen best een stuk stoerder, steviger en betrouwbaarder zijn. De auto’s van Rivian moeten tegen een stootje kunnen. Ze mogen best vies worden. Klinkt Amerikaans en dat klopt. De eerste auto is dan ook een pickip, de R1T. Deze auto is 5,47 meter lang en 2,01 meter breed. Dat lijkt heel erg groot, maar in de Verenigde Staten zit de Rivian R1T qua formaat iets boven de Chevrolet Colorado, maar nog behoorlijk onder dat van de Chevrolet Silverado.
Zoals genoemd is de Rivian R1T elektrisch. Er zijn drie opties qua accupakketen. De eerste is een 105 kWh batterij. Deze knalt in 4,9 seconden naar de 96 km/u (60 mph). Op een volle lading kun je 370 km afleggen. De middelste uitvoering heeft een 135 kWh accupakket. Hiermee moet je meer dan 480 km mee kunnen halen. De 0-96 km/u tijd is precies vier seconden. Topper aan het firmament is de versie met 180 kWh batterij. Deze moet meer dan 640 km kunnen rijden op een volle accu. Het is ook meteen de snelste pickup op de sprint: van 0-96 duurt slechts 3.2 seconden.
Het is de bedoeling dat de Rivian R1T gebouwd gaat worden vanaf november 2020. Er is al een productiefaciliteit gevonden: een oude Mitsubishi fabriek in Illonois. De richtprijs wordt geschat op 69.000 dollar voor de R1T. Naast een pickup komt Rivian gelijktijdig met de R1S. In principe dezelfde auto, maar dan met een SUV-koetswerk.
sr20det zegt
Opzich leuk
aJackie zegt
Heel tof ding!!.
Design_Driven zegt
Ik ben fan. Echt tof ding
Design_Driven zegt
@sketcher: dat krijg je als je onbewust de reactie boven je leest.
peekaas zegt
@sketcher: want eigenlijk vind je hem niet tof?
Design_Driven zegt
@peekaas: Heel tof maar je kunt het ook anders beschrijven natuurlijk,
str8six zegt
@sketcher: mazzeltov?
sr20det zegt
@str8six: molotov
acizane80 zegt
@sr20det: finally
str8six zegt
Gave bak! Denk dat deze zeker een groot succes kan worden in USA.
ericc zegt
Ik vind Tesla ook niet vooruitstrevend. Ze hebben elektrische wagens gecommercialiseerd maar niet uitgevonden.
Je kan Tesla wel meegeven dat ze de eerste elektrische-massaproductie-wagen hebben gebouwd. Maar elek-voertuigen bestaan al langer dan Tesla zelf.
deeberton zegt
@ericc: verkeerde topic?
crepito zegt
@ericc: Dan is je kennis op dat gebied erg beperkt.
berlinetta zegt
@ericc: Tesla heeft de automarkt wakker geschud en dankzij hen is elektrisch rijden op grote schaal geïntroduceerd. Denk daarnaast ook aan het leveren van over the air-updates . In mijn ogen ben je dan toch wel vooruitstrevend. Daarvoor hoef je niet per se iets compleet nieuws uit te vinden.
torsen zegt
@ericc: Als je iets doet wat anderen (nog) niet durven, daar succesvol in bent, en andere grote bestaande spelers je voorbeeld volgen ben je toch per definitie vooruitstrevend bezig geweest?
laptom zegt
@torsen: Nou ja, technisch gezien wel. Tesla was de eerste met lithium accu’s, eerste met DC laden, eerste met een goede infra structuur, eerste met gekoelde accu’s en motoren, eerste met borstelloze DC motoren in de auto. Misschien niet de eerste elektrische auto, maar de iPhone was ook niet de eerste smartphone…
weijs zegt
@ericc: Als je zo redeneert is er toch geen enkele fabrikant innovatief? Behalve degene die de allereerste auto heeft uitgevonden.
Puistepetje zegt
Ik begrijp die focus op acceleratie niet. Range lijkt me belangrijker. Wordt die niet groter als dat beest minder snel zou kunnen accelereren?
BaRa zegt
@italofiel: de acceleratie krijg je er bij wijze van spreken gratis bij. Veel koppel vanaf nul, het is nu eenmaal eigen aan elektromotoren.
piebepost zegt
@italofiel: Dat is cilindergrootte denken. Maar die cilinders zitten dus niet in elektromotoren.
laptom zegt
@italofiel: Een elektromotor kan je niet zuiniger afstellen of zo. Vaak is juist dat een grotere motor efficiënter is bij deellasten. Dus je krijgt de acceleratie inderdaad gewoon gratis erbij.
mashell zegt
Als je Tesla’s te fancy vindt waarom dan Tesla prestaties en een nog groter scherm dan in een Tesla? Dit is gedoemd te mislukken, de pickup koper is de meest conservatieve van allemaal. De pickups zullen juist de laatste voertuigen met verbrandingsmotoren zijn.
crepito zegt
@mashell: Zie de recente review van de dodge RAM: 12 inch scherm.
robert110 zegt
@crepito: Ram is daarmee de enigste. De vraag ernaar binnen de pick up markt is echt niet groot.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Dat idee heb ik ook precies… In een land waar de brandstof nog steeds spotgoedkoop is, en deze auto gemiddeld 4x zo duur is als een ‘gewone’ benzine pickup, gecombineerd met het conservatisme van de doelgroep : kansloze missie?
marinepower zegt
@svenska_aeroplan_ab: totdat er een regering, of lokale overheid ingrijpt.
gasskaas zegt
@marinepower: eerst nog een paar naar wachten tot trump weg is.
ouwedibbes83 zegt
@svenska_aeroplan_ab: goede bezwaren, aan de andere kant:
– gemak, want thuis opladen
– veel koppel (kan ie veel trekken?)
– pick-up vorm groot marktaandeel
– lagere eisen bij pick-up; makkelijker voor nieuwe fabrikant?
5cilinder zegt
@mashell: Ook in Californië en Oregon willen ze pick-ups en hebben ze geld genoeg voor een ‘fancy’ variant.
alpinafanb10 zegt
Wat weten we het allemaal weer goed. Als er naar bloggers van autoblog geluisterd zou worden komt er geen auto meer van de band.
axelhensen zegt
Ik moest even twee keer kijken, maar wel een leuk ding. Eventjes wennen wel haha
ikleesookoverautos zegt
* pickip = pick-up
Beetje een rare neus, maar de achterkant ziet wel gaaf uit. Prijs valt nog enigzins mee. Gaaf ding verder.
jarnobakker zegt
Doe mij de SUV maar
berlinetta zegt
Eigenlijk helemaal niks op aan te merken. Ziet er best prima uit. Ik vind alleen het logo iets teveel op dat van Renault lijken.
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
robert110 zegt
Ziet er uit als een leuk elektrisch alternatief voor de Honda Ridgeline. Een mooi balans tussen personenauto en HD truck, ideaal voor huis-tuin en keuken gebruik.
Niet helemaal mijn smaak, zeker de schermen in het interieur spreken mij niet echt aan, maar ik zie er wel wat in. Kruis dit apparaat met de Bollinger B1/B2 en ik denk dat je een best goed alternatief voor de reguliere pick-
ups hebt
peug206 zegt
@robert110: zolang er geen / weinig gewicht getrokken mag worden zal het in de markt van de pick-up’s gedoemd zijn te falen.
rikardodikalsio zegt
Ben ik echt de enige hier die koplampen echt verschrikkelijk vind???
gokartmozart zegt
@rikardodikalsio: ja
dirkv zegt
Best een leuke wagen zeker met het grootste accupakket. De actieradius is goed te doen met meer dan 600 km.
Als je van de gebaande wegen af gaat is de bediening van een touchscreen niet echt handig maar zo groot hadden die schermen nu ook weer niet hoeven te zijn.
Normale knoppen of schakelaars zijn makkelijker te vinden en te bedienen.
Maar goed, schermen zijn hip.
classico75 zegt
Ik zie al een rechtzaak komen tussen hen en Renault rond hun logo ;-)
waterisnat zegt
Hou nou toch op man. Tesla heeft de groen communistische bronnen naar andermans geld uitgeven vermengt met goede marketing. Nul innovatie of technische doorbraak. Dit is onrijpe technologie, zoals de echte ondernemers kunnen onderscheiden van subsidieondernemers. Dat het spel zo lang loopt is slechts bewijs van onze onvoorstelbare welvaart.
HzR zegt
@waterisnat: onrijp of niet, nul innovatie zou ik Tesla niet willen noemen.
laptom zegt
@waterisnat: lekker populistische opmerking. Goed onderbouwd ook. Net als regeringsleiders met rare kapsels in NL of USA.
jossebos zegt
Heerlijk gave bak.
Die zou ik doen
jeroenwz zegt
Leuke wagen! Bijzonder. Alleen dat Renault-achtige logo…
HzR zegt
Geen wonder dat ie zo snel is, het halve management team dat verantwoordelijk was voor de huidige McLarens werkt nu bij Rivian., o.a. Anthony Sherrif en Mark Vinnels. En ze hebben ook nog wat voormalig collega’s overtuigd.
Edge zegt
Ik vind het een hele toffe wagen. Goed ontwerp en de specs zijn ook veelbelovend. Als het allemaal van de grond komt, mag Tesla haar borst nat maken.
crepito zegt
@Edge: Nee, Ford / GM kunnen hun borst nat maken.
drdre1 zegt
Leuke wagen, maar die lichtunits voor? Komop. Net alsof je overreden wordt door een enorme Android
hendrik123 zegt
Wel jammer, past mijn Tischer afzet unit niet op, de laadbak is geen 180 lang
clubbtraxx zegt
Illonois? Really?
e28forever zegt
@clubbtraxx:
Jawel, een pick-ip uit Illonois.
tjongejongen zegt
Dit ruikt naar meer: electric muscle power. Ga-af…