En toch ook weer niet.
Over “op het verkeerde paard wedden” gesproken. Audi heeft een beetje de plank misgelagen. Het merk dat zichzelf een Voorsprong Door Techniek verschaft, zit met een nogal kaal gamma voor de Audi Q7. De eerste generatie Q7 was leverbaar met een keur aan zes- en achtcilinder motoren. het topmodel was de door quattro GmbH gebouwde Q7 V12 TDI quattro. Gek genoeg was er nooit een topmodel met benzinemotor.
Dat is ook niet het geval met de huidige generatie. Ja, er was heel kort een Audi SQ7, maar dankzij Dieselgate is die versie uit het gamma gehaald. Of ‘ie terugkomt is vooralsnog niet helemaal duidelijk. De nieuwe Volkswagen Touareg is overigens wél met die monsterlijke V8-diesel leverbaar. Ondanks dat de Audi Q7 zijn platform deelt met de Lamborghini Urus, Bentley Bentayg en Porsche Cayenne is de Q7 slechts met bescheiden zescilinders leverbaar. Eigenlijk best raar, als je bedenkt dat BMW een X5 M produceert en Mercedes uitstekende zaken doet met de GLE 63 AMG. Tip voor Audi: aandrijflijn van de RS6 op een Q7 monteren en je bent klaar.
Nee, ABT Sportsline heeft geen heftige Engine-swap in de aanbieding, helaas. Wel kunnen ze het verlagen naar een sterkere en sportievere Q7 een klein beetje in toom houden. ABT kan de Q7 op drie fronten verbeteren, naar eigen zeggen. De ABT Sportsline Q7 ziet er dikker uit, heeft een betere wegligging en gaat een stukje sneller. Je kan een complete set krijgen met shirts, strips en bumpers. Het is onderdeel van het ABT Aero Package. De velgen meten maar liefst 22″ en zien er eigenlijk best aardig uit. Dankzij ABT Level Control staat de Q7 lager op zijn wielen en is de wegligging beter, aldus ABT.
Dan de motoren. De Q7 50 TDI gaat dankzij ABT Power boost van 286 pk naar 330 pk. Het koppel stijgt van 600 Nm naar 650 Nm. De benzine V6 kan van 330 pk naar 410 pk getuned worden. Ook het koppel stijgt dan: 520 Nm in plaats van 440 Nm. Prestatiecijfers geeft ABT niet op, maar de Q7 is zo ietsjes sneller dan voorheen. Wanneer de ABT onderdelen leverbaar zijn en wat het gaat kosten, is vooralsnog niet bekend.
henk123456 zegt
Wát een lelijk hok zeg
gandini zegt
@henk123456: Tja, ook Darth Vader moet mobiel blijven.
alloallo zegt
kamperuitvoering! vreselijk.
fendercd60 zegt
Ben ik weer de enige die hem mooi vind?
willeme zegt
@fendercd60: Ik vind hem op zich niet zo slecht gelukt. Als je hem nu donkerblauw spuit en de velgen gewoon zilver, zonder getinte ruiten, dan toont het al een stuk fraaier.
hotze zegt
@willeme: en wat normaler op de poten. Zo verlaagd is het een gettoblaster.
momo zegt
@willeme: Smaken verschillen, ik zou hem wel met getinte ramen nemen. Mag ik jou vragen of je per auto de overweging maakt wel/niet getint of dat je in zijn geheel niet ven getinte ramen houdt? Ik ben daar namelijk wel benieuwd naar. Ik lees geregeld reacties van liever geen getinte ramen, maar dat zijn vooral de meepraters mi. Zou het wel graag willen weten van een kenner.
laptom zegt
@momo: Het ziet er gewoon kamperig uit naar mijn idee
willeme zegt
@momo: Haha, klopt. Ik vind het een beetje per auto verschillen. Bij een Duitse auto wordt het al snel fout. Zeker bij een SUV. Bij een discrete S4 stationwagon heb ik er overigens niet zo’n probleem mee. Mijn Alfa heeft het niet, maar bij een 159 vind ik het wel weer aardig staan. Ik zou er niet zo snel geld aan uitgeven om het erop te zetten, maar ik zou mij er ook niet aan storen als het erop zit.
Het enige waar ik echt allergisch voor ben is verkeerde velgen en imitatie velgen. Of nog erger: een combinatie. Een E46 moet op E46 wielen staan, niet imitatie E60 velgen. Dat vind ik er zo goedkoop uitzien.
momo zegt
@willeme: Ik kan me vinden in jouw redenering.
Wat de imitatie velgen betreft. Ik houd wel van aanpassingen aan auto’s, maar ik heb een duidelijke regel voor mezelf gesteld:”alleen aanpassingen die origineel geleverd zijn, mits de aanpassingen niet te zien zijn. Denk aan een audiosysteem.
fendercd60 zegt
@willeme: Mee eens. Jammer sat ze geen achterkant foto hebben trouwens. Ben wel benieuwd hoe die er uit ziet eigenlijk.
willeme zegt
@fendercd60: Tsja,. wat dat betreft is het net als met Tinder. Als je geen goede foto’s van het achterwerk kunt vinden, moet je je op het ergste voorbereiden ;-).
fendercd60 zegt
@willeme: Hahaha. 1 :)
SpiderIV zegt
snap dat nooit zo goed: een Ford Transit / VW Transporter klonen met een “sportauto”. Als je de centen hebt voor zo’n anabolenbus dan is dat geld verdelen over twee auto’s toch beter?
autodrome zegt
Een olifant is een mammoet geworden …..
e36m3gt zegt
Vind de Q7 sws al niet mooi! Voor dat geld liever een Q8 ? of beter een nieuwe X5?
jajeroenja zegt
Matige koppelwinst tegenover de pk’s op de gechipte benzinevariant.
Dutchdriftking zegt
Toch zonde dat de SQ7 niet meer leverbaar is. Geniaal blok.
ghost zegt
@dutchdriftking: de CEO bij ons rijdt er eentje als daily. Elke dag ~ 280 km dat ie rijdt. Heerlijk die 435 paarden onder de kap. Eigenlijk is deze ABT dan toch maar zielig met 330pk.
Dutchdriftking zegt
@ghost: helemaal mee eens. Een SQ7 met MTM kuur is helemaal geniaal.
gregorius zegt
Die SQ7 kan niet meer geconfigureerd worden… Echter, er staan er nog zat nieuwe online; morgen af te halen. Denk dat iedereen die een nieuwe wil, wel een combinatie kan vinden die aansluit bij de wensen. En als je toch in die prijsgroep zit; dan is het ook geen probleem om wat voor het transport te betalen.
jarnobakker zegt
Een suv verlagen , juist ….. Wat krijg je dan? Een lompe station
dracae zegt
Die ontzettend lelijke gespreide snuivende neusgaten, die we ook op Range Rovers zien, is dat de nieuwe designtrend voor mensen met te veel geld en te weinig smaak?
Een ‘waardige’ opvolger voor die idiote grote grilles…
soundgarden zegt
En weer alles, zwart. Zullen we zwart gewoon geen kleur meer noemen… Hou toch eens op man
jweelden zegt
Als ik naar mijn werk rij zie ik er altijd 1. Dit was ooit een SQ7 die net door de beugel kon. Nu is het niets meer dan een ordinair kamperhok.
rikv99 zegt
mooie achterkant ook!