Noes!
Allemaal leuk en aardig, de opmars van de elektrische auto, maar hoe gaat dat straks met het opladen? Niet iedereen heeft een eigen oprit met de mogelijkheid om de auto thuis op te laden. Zeker in stedelijk gebied is dit een dingetje.
Volgens de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) is er reden tot paniek op dit gebied. De organisatie denkt dat er straks een tekort dreigt als het gaat om laadpalen. Autofabrikanten schakelen de komende jaren massaal om naar elektrisch rijden. De ‘revolutie’ zal omstreeks 2025 echt gaan losbarsten. En dan zijn er nog de overheden, die bijvoorbeeld pleiten voor een verkoop van alleen maar elektrische auto’s.
De reden dat de ACEA nu (wederom) aan de bel trekt, heeft te maken met het feit dat Brussel volgende week bijeen komt om te praten over klimaatdoelstellingen. Europarlementariërs hebben prachtige ideeën om milieuproblemen aan te pakken, maar de autobranche vraagt zich hardop af hoe realistisch deze plannen zijn.
Er moet serieus gewerkt worden aan de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Met de huidige opkomst van de elektrische auto zijn er naar schatting twee miljoen laadpalen nodig in Europa in 2025. Op dit moment telt ons continent zo’n 100.000 laadpalen. Werk aan de winkel dus.
UPDATE: het lijkt voor Nederland niet zo veel te betekenen. Van het totaal aantal Europese laadpalen staan er 32.875 in Nederland, met 28% van het totaal het grootste aantal van Europa. Combineer dat met Duitsland, het VK en Frankrijk en zo’n 76% van het totaal aantal palen is gevuld. De ACEA ziet dat als een probleem: het moet beter verdeeld worden.
kroon zegt
Tja, de accu-EV is ook niet de oplossing. Het is een aan fabrikanten door milieulobby en overheden opgedrongen tijdelijke oplossing. We gaan richting waterstof, ondanks minder efficiëntie, is dat logistiek en praktisch wel prima bruikbaar.
En wie wil er nou altijd met kabeltjes en niet werkende of volle laadpalen rotzooien. Snel door naar de volgende EV-generatie. Geen accu’s.
rhellema zegt
@kroon: dat niet alleen maar zo moeten alle auto’s die bij laadpalen staan verplaatst worden zodra ze volledig geladen zijn. Hoe meer laadpalen er komen hoe meer bestuurders gaan denken dat ze hem dan niet hoeven te verplaatsen dus hoe meer mensen met ev’s die wel moeten laden niet kunnen laden.
karhengst zegt
@rhellema: Gouden handel voor de wegsleepboeren.
Net als voor gewone auto’s kan er een maximale parkeertijd worden gesteld.
In het geval het puur om het laden is zou het flexibel gemaakt kunnen worden: Paal geeft bij het stoppen van laden het moment aan, de auto geeft een seintje aan de bestuurder. Uurtje buffer en daarna wegsleepregeling van kracht, waarvan de centrale eventueel automatisch een seintje krijgt.
rhellema zegt
@karhengst: het is nu al zo dat als je EV vol geladen is dat je dan al niet meer op zo’n parkeerplaats mag staan.
Gulli zegt
@rhellema: met de nieuwe niveaus van autonoom rijden hoeft dat geen probleem meer te zijn. Als parkeerplaatsen overgaan op inductieladen kan een auto zodra hij klaar is van de laadplek af en een normaal parkeerplekje zoeken
lippie zegt
@gulli: yeah right. In Amsterdam..
Gulli zegt
@lippie: voordeel is dan wel dat jij je daar niet om hoeft te bekommeren. Mag je auto de hele dag rondjes rijden op zoek naar een plekje. Nadeel is wel dat hij dan inmiddels weer leeg is als je uit je werk komt ?
JanC zegt
@kroon: “logistiek en praktisch wel prima bruikbaar” Stel je een gemiddeld tankstation voor. Stel je nu voor dat je die ombouwt voor gebruik op waterstof. Om dezelfde hoeveelheid energie voorheen als nadien te hebben zouden de ondergrondse tanks niet meer voldoen. Dan moet je denken aan tanks zo groot als je die zit bij Pernis. De bevoorrading van zo’n tankstation zou dan ook veel meer vrachtwagens vergen. Bij een vergelijkbare tankinhoud als een huidige benzine/dieselauto zou je veel minder ver komen en dus veel vaker moeten tanken. Praktisch? Logistiek bruikbaar?
jens28 zegt
@JanC: dit is absolut niet waar. 1 kg waterstof brengt je 100km ver. Met 10 kilo kom je dus al 1000km, probeer dat maar is met benzine te halen!
tjorque zegt
@jens28: en hoe groot is zo 1kg waterstof in volume?
weetikveel zegt
@tjorque: 1 kilo waterstof heeft hetzelfde volume als ruim 10 kilo benzine
pomoek zegt
@kroon: hoewel er recent wel wat positiefs te melden was over waterstof als energie drager denk ik niet dat dit binnenkort op goedkope en duurzame manier geproduceerd kan worden. Het gebruik van ev’s is voorlopig de goedkoopste en minst slechte manier om mobiel te blijven.
widodh zegt
@kroon: Prima bruikbaar waterstof? Nou, het is het kleinste molecuul wat we kennen en lekt aan alle kanten je tank uit. Na twee weken is je auto leeg.
Het lagere rendement vanwege de verliezen zal je ook terug zien in de KM-prijs. Mensen willen goedkoop rijden en gaan dus voor den auto mét accu, want die kan je goedkoop opladen en rijden.
Daarom gaat de waterstof personen auto het niet worden.
smokin zegt
@widodh: De ingenieur is het niet met je eens: https://www.deingenieur.nl/artikel/waterstofauto-wint-het-van-elektrische-auto
widodh zegt
@smokin: In de conclusie geven ze zelf ook aan dat personenauto’s eerder op batterijen gaan rijden en zwaarder vervoer op waterstof. Maar het kul argument dat je bij overschot aan energie waterstof gaat maken blijft men maar aan halen. Ik ga dan juist heel goedkoop mijn EV laden!
flutterby zegt
@kroon: waterstof heeft cradle-to-cradle een output van misschien 30% van wat je erin stopt. Bij een batterij is dat meer dan 90%.
Dat betekent dat als je auto op waterstof rijdt je 3 windmolens nodig hebt en met een batterij maar 1.
Overigens is de batterij nog lang niet uit ontwikkeld en zal in de toekomst mogelijk zijn om 300-400 km te laden in 5 minuten.
lekbak zegt
@flutterby: En hoe ga je die 5 minuten stroom daar krijgen? Elke laadpaal een vuistdikke kabel en hoogspanningskabels langs de snelwegen die de laadstations met tig laadpalen voeden?
stamp zegt
@lekbak: hey. Niet in beperkingen denken hé. Elektriek weten we allang hoe dat moet. Komt de NS je bekend voor? Die rijden met 1kV treintjes. Die trekken iets meer stroom dan tien Tesla’s bij elkaar. Oh ja? Ja! Oh… Niet dat je dus kunt laden bij de NS, maar ’t is echt geen probleem. En die vuistdikke kabels zijn niet zo vuistdik hoor. Bij de 175kW laders van FastNed zijn de kabels net zo dik als een brandstofslang. 175kW. Dat is dus in één uur 175kWh. Of een model S 85 in een half uur van helemaal stijf leeg naar ram vol. En de eerste 350kW palen zijn er inmiddels ook. 15 minuten nog maar. het gaat freaking snel. Als ze nog één keer die verdubbeling doen zit je al op die ngeveer 5 minuten.
lekbak zegt
@stamp: Juist ja, net als een trein een hoogspanningskabel naast de snelweg dus. Want als je 500km reëel bereik in 5 minuten vol wilt hebben zit je al snel op 1200kw. Een beetje trein is wat, 6kw? Dan drinkt die trein nog 1000v en een auto waarschijnlijk maar 400v dat is al 2,5 keer de ampères dus een dikkere kabel. En dan zijn er over een paar jaar elektrische busjes die graag 200kwh vol willen hebben in 5 minuten met 400v. Dan praat je over 3600 ampère. Dan is die vuistdikke kabel opeens echt zo gek niet meer hoor. En dan heb ik het nog niet eens over een vrachtwagen die nóg veel meer stroom vraagt.
Heb je nu een idee van de hoeveelheid energie waar we over praten? Dan is een trein opeens maar kinderspel…
kroon zegt
@kroon: de grote accu vernieuwing wordt al jaren voorspeld, maar in werkelijkheid is er niks nieuws op de markt gekomen.
Waterstof kan worden geproduceerd als er een overschot is aan goedkope elektriciteit want het is relatief gemakkelijk op te slaan. De lagere efficiëntie van waterstof is daarom van minder belang.
Bij waterstof zijn er geen exotische materialen zoals aanwezig in accu’s nodig. Materialen die in verre landen op niet al te milieuvriendelijke wijze worden gewonnen en waarvan er ook niet genoeg is op de wereld.
Als alle auto’s met een accu zouden gaan rijden, zijn er tientallen extra energiecentrales nodig om ze te kunnen laden.
Er wordt heel gemakkelijk geroepen dat waterstof moeilijk is en de accu eenvoudig. Helaas is de werkelijkheid iets anders. Het is wederom de lobby die wordt nagepraat.
flutterby zegt
@kroon: waterstof kan je niet opwekken bij overschot van stroom omdat de installatie heel duur is. Zoiets verdien je alleen terug wanneer die 24/7 draait.
Waarom kan dat overschot niet gewoon direct een accu in?
ff40 zegt
@kroon: dat ambtenaren over techniek beslissen daar gaat het fout!!
Waterstofautos hebben juist wel accus!!!
Tenzij we traditionele motoren blijven gebruiken!!
Boomer zegt
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon voor iedere parkeerplek een laadpaal te zetten?
Ik had mijne overigens gewoon op de oprit op die manier kon ik altijd elektrisch rijden voor korte ritten vind dat dat wel een (morele) verplichting zou moeten zijn.
lacker zegt
Ik heb nooit begrepen, waarom je je auto voor de deur moet opladen. Tanken doe je toch ook niet voor de deur. Je hoeft je auto toch niet elke dag aan de lader te zetten?
jdbn zegt
@lacker: Het grote verschil is hierin natuurlijk wel dat tanken in 5 minuten gepiept is en laden veel langer duurt. Half uur (of iets in die richting) voor 80% aan een supercharger, maar als je geen Tesla hebt met ene range van 500km wil je dat ding gewoon VOL hebben. En die paaltjes in de straat hebben waarschijnlijk een veel lagere capaciteit, dus een nachtje laden is dan helemaal niet zo gek. Ik heb trouwens vaak genoeg gehad dat ik 200km op een dag rij, dus met een ‘goedkope’ EV (i3, Zoe, Leaf) zou ik toch echt elke nacht aan de paal moeten, en dan is het nóg hopen dat ik de retour überhaupt haal…
lacker zegt
@jdbn: Stel het duurt een uur. Dan haal je je auto toch weer op van de plek waar je hem oplaadt. Of zie ik dat nu verkeerd?
Af en toe zie ik mensen een (parkeer)fiets gebruiken. Heel gek :-) Hetzelfde als men nu ook doet wanneer je in de binnenstad woont en geen parkeervergunning hebt. Opladen, met fiets naar huis. Daarna of de volgende dag weer met fiets naar de auto.
stfu zegt
@lacker: je laadt je telefoon toch ook snachts thuis op? Waarom ook niet je auto? Je bepaalt daarmee vaak zelf hoeveel je voor stroom betaald (zo heb ik zonnepanelen) en elke ochtend een volle accu. De 450 km actieradius maak ik nooit op, want dan zit ie weer lekker aan de stekker. Buiten de lijntjes denken en niet vast blijven roesten aan het ouderwetse tanken.
lacker zegt
@stfu: Wat ik met name bedoel, is dat ik niet begrijp, dat iedereen z’n auto “voor de deur” willen opladen. Dat je een volle batterij wil hebben snap ik wel.
stamp zegt
@lacker: langzame paaltjes waarmee je je auto in de nacht voldruppelt hoeven niet veel te kosten. Veel meer dan een veredeld stopcontact is dat namelijk niet. Plemp daar gewoon hele straten mee vol en problem solved. Elke ochtend met een volle tank wel. En als je niet genoeg hebt, brul je ‘m bij FastNed vol terwijl je één bakkie pleur drinkt.
lekbak zegt
@stfu: Je zonnepanelen leveren als jij op je werk zit met de auto. In het donker ga je zitten laden. Over een paar jaar krijg jij nog een stuiver voor elke geleverde kwh overdag en mag je het volle bedrag betalen tijdens het opladen. Je zult dan dus een hele dikke accu in je huis moeten zetten. En in de winter alsnog van het net leven.
Daarbij hebben hele volksstammen in flats geen mogelijkheid tot laden op eigen terrein. Publieke laadpalen zijn voor die mensen een must.
Er is echt nog veel werk aan infrastructuur nodig. Niet alleen laadpalen maar we willen tegelijk ook elektrisch gaan verwarmen en koken. Zie al die energie maar eens de wijk in te krijgen. Technisch goed te doen, nu al. Maar in de praktijk een enorme uitdaging.
stfu zegt
@lekbak: ik werk vanuit huis meestal.. En daarom worden de Powerwalls ook interessant.
lekbak zegt
@stfu: Die dingen kosten toch nog 10k? Volgens mij haal je dat er nooit uit. Maar los daarvan vind ik het een hele interessante ontwikkeling. Grotendeels onafhankelijk van het net en je eigen energie opwekken terwijl je ook nog bijdraagt aan het milieu.
Boomer zegt
@lacker: Ik zou graag op mijn oprit tanken als dat kon…
lacker zegt
@airc: waarom dan?
Boomer zegt
@lacker: Omdat ik dan niet achter tokkies sta te wachten die eerst nog moeten kakken, koffie halen, broodjes halen, peuken halen, afrekenen en dan pas weer uit de shop komen terwijl hun auto al de tijd voor de pomp stond.
lacker zegt
@airc: goed punt!
flutterby zegt
@lacker: Het idee is dat je zoveel mogelijk laad tijdens het parkeren en aangezien je auto meestal thuis geparkeerd staat is dat de beste plek om te laden.
Afhankelijk van de range die je dagelijks nodig hebt moet je dagelijks laden. Met een Tesla kunnen de meeste een week doen op een volle accu, maar als je thuis de lader hebt is het prettig om de accu boven de 70% te houden.
Je hoeft dus niet altijd te laden, alleen als je binnen 24 uur die capaciteit nodig hebt, waarbij je ook rekening moet houden met onvoorziene omstandigheden. Makkelijkste is dus gewoon thuis altijd laden.
de63amg zegt
En het stroomnet kan het ook lekker aan ??
lekkerlinksrijden zegt
@de63amg: goed om te weten
pramm zegt
@de63amg: Het stroomnet heeft geen enkel probleem met al die elektrische auto’s. Zonnepanelen vormen een veel groter probleem.
kobus1967 zegt
Dan komt de mierenzuurbatterij of de nano flowcell als optie in beeld.
monsieurleloure zegt
Aandelen Fastned kopen dus.
lacker zegt
@monsieurleloure: dat kan :-) https://fastned.nl/nl/investor-relations
ardonjr zegt
Als we over een tijdje ultra capacitors kunnen inzetten voor het laden en ontladen van de auto’s dan krijg je hetzelfde idee als met regulier tanken nu.. Dan zit binnen 5 minuten je auto weer vol en kunnen al die stomme laadpalen weer van de parkeerplekken af.
Een mooi stukje over ultracapacitors:
https://www.youtube.com/watch?v=KQ2Eo6wl5r0
ukbob zegt
@ardonjr: over 20 jaar (of korter) lachen we ons inderdaad helemaal slap over de tijd die het nu duurt om te laden en welke range we daarmee bereiken…
Net zoals je je nu bijna niet kan voorstellen dat de Nokia 3310 ooit de perfecte gsm was
pramm zegt
@ukbob: Of over 20 jaar (of korter) lachen we ons helemaal suf over het feit dat we onze auto’s graag net zo snel vol wilden hebben als een auto met conventionele motor. Want eigenlijk zijn we er dan achter gekomen dat onze auto best wel veel stil staat per dag. Sterker nog, we gebruiken de auto gemiddeld minder dan 1 uur per dag.
Dus over 20 jaar (of eerder) komen we er langzaam aan achter dat de elektrische auto’s uit 2018 en 2019 eigenlijk prima zijn. Je kan ze prima langzaam opladen gedurende de nacht. Daardoor hoef je niet meer langs het pompstation te rijden (wat stiekem veel meer tijd kost dat iedereen denkt), en in de incidentele gevallen dat je meer dan 400 km aaneengesloten aflegt, kan je prima uit de voeten met superchargers of snelladers. Sterker nog, doordat de auto 98% van de gevallen oplaad zonder dat je er bij staat te wachten, kost het iemand op jaarbasis zelfs minder tijd in plaats van meer.
Ow wacht.. Dat wordt nu al geconcludeerd door de mensen die nu al elektrisch rijden. Het probleem dat (met name door de gevestigde orde van autofabrikanten) wordt geschetst, blijkt eigenlijk helemaal geen probleem te zijn.
Boomer zegt
@ukbob: Dat is het nog steeds… Ik zou graag mijn iPhone inruilen voor een GSM uit die periode waarbij de enige toevoeging mail en whatsapp is. Dat kan prima op een schermpje zoals een apple watch en dan zo groot als een Nokia 8810… Ik zou hem kopen.
flutterby zegt
@airc: wat voor iPhone heb je, ik wil wel ruilen.
dare2think zegt
Gaan de miljoenen (voor laadpalen) wéér naar de steden? Logisch, want daar wonen onze politici.
steelboy zegt
@dare2think: …daar moeten mensen noodgedwongen hun auto op straat parkeren, bijgebrek aan oprit / eigen terrein. Het gebrek aan openbare laadpalen aan straat, dat is het probleem.
lekbak zegt
@steelboy: Dus de persoon op het platteland moet zelf maar een paal regelen terwijl die in de stad er eentje krijgt? Terwijl op het platteland een auto soms een eerste levensbehoefte is en een auto in de stad altijd een luxe is.
steelboy zegt
@lekbak: Dat zeg ik toch niet? Of wil je dat de stadsmensen zelf hun eigen palen plaatsen waar ze willen (op gemeentegrond)?
lekbak zegt
@steelboy: Dat zeg je wel. Mensen op het platteland hebben een oprit dus een eigen laadpaal. Dat is geen probleem dus die mogen ze lekker zelf betalen.
stfu zegt
@lekbak: zo duur is een laadpunt thuis niet hoor haha
lekbak zegt
@stfu: Duizend euro. Dat is de helft van wat de auto van de vrouw heeft gekost en een derde van die van mij. En het is 5 keer het vakantiebudget van dit jaar. Best een hoop geld als je het mij vraagt.
faalhaas zegt
Laten we het op het bestaande systeem voortborduren, dat maakt het mooi makkelijk en goedkoop. Je tankt een soort vloeistof in een korte tijd op bepaalde punten, daarmee kan jeje wagen aandrijven.
iphonistvongates zegt
Dat viel mij gisteren ook op toen ik bij een (middel)groot regio ziekenhuis moest zijn. Ruim 300 (betaalde) parkeersplaatsen en daarvan slechts 7 met laadpalen. Van de 7 laadpalen werden er 3 bezet door auto’s met duitse nummerplaten. Op transferiums (of is het transferia?) is het vaak nog slechter geregeld. Parkeerplaatsen of parkeergarages bij de grote supermarkten zou een groot aktiepunt moeten zijn, laat ze desnoods een percentage krijgen voor de exploitatie maar dan wel bij elke parkeerplaats zo’n laadpaal of stekker-outlet.
hjal zegt
@iphonistvongates:
Ik zie nog niet in waarom. Kom vele malen per week op/in parkeerplaatsen/parkeergarages en vaak zijn de normale plekken vrijwel vol echter de plekken met laadpaal vrijwel altijd onbezet dus blijkbaar is het nog niet nodig om deze plekken uit te breiden.
pomoek zegt
Een oplossing zou al kunnen zijn door de laadkabel aan de paal vast te maken. Is de auto opgeladen dan kan een andere de stekker in zijn eigen auto steken. Nu is dat niet mogelijk. Of natuurlijk meer laadpalen.
Er zijn natuurlijk een hoop beren op de weg, infrastructuur van het energie netwerk, piekbelasting, enz. enz. Maar om nu meteen de handdoek in de ring te gooien en zeggen dat het allemaal veel te lastig is en we dus maar moeten leren leven met een tropisch klimaat op de Noordpool vind ik ook zo wat.
lekbak zegt
@pomoek: Gewoon 5 aansluitingen per paal maken. De software kan dan automatisch schakelen als de ene auto vol is.
tge1 zegt
Een woord….. Waterstof.
kniesoor zegt
@tge1:
Een ander woord….vertel !
stanny zegt
Ag, misschien moet ik mijn laadpaal openstellen voor (betalend) publiek. Kan nog interessant worden.
steelboy zegt
@stanny: Niet eens een gek idee, waarom zou je je laadpaal niet met je buren delen. Of met vrienden uit de buurt, die hun auto bij jouw op de oprit erbij zetten…
lekbak zegt
@steelboy: Omdat jij als eigenaar de stroom betaalt, en een laadpaal met stroommeter goodies erg duur is. Omdat jij als eigenaar maar 3x25A stroom hebt voor je hele huis en daar ook op moet gaan verwarmen en koken.
oliejunk zegt
Heb daarom een garagebox ? maar zo vaart zal het niet lopen waterstof auto heeft de toekomst
frank2b zegt
Ik zeg: verlengsnoer. Als-ie maar groot genoeg is.
Klaar. :)
smulders zegt
Laadpalen zijn een tussenfase. Lelijke dingen in het straatbeeld. In de toekomst gaat je auto vanzelf naar een laadveld net buiten de stad waar in de nacht automatisch geladen wordt. En in de ochtend om 08:15 staat deze weer voor je deur klaar met warm of koud interieur.
imaginenl zegt
@smulders: en als dat laadveld nu gewoon in de weg zit hebben we helemaal geen problemen meer. Techniek bestaat al, moet alleen verder ontwikkeld worden.
slickrick zegt
Of je gooit gewoon je diesel vol en rijdt 1000km voordat je weer moet tanken….infrastructuur is overal ter wereld aanwezig …ideaal
tjorque zegt
Mijn zaadpaal is privé… behalve mijn vrouw en ik komt daar niemand aan!!!
straetos zegt
Je kunt gewoon verschillende kabels bestellen (schuko bv) in allerlei lengtes en deze stop je gewoon in het stopcontact.
Ik laad bij mezelf voor de deur of op de oprit en heb geen oplaadpaal nodig.
p406 zegt
Er is al nagedacht over dit vermeende probleem: https://www.klimaatakkoord.nl/binaries/klimaatakkoord/documenten/publicaties/2019/06/28/achtergrondnotitie-mobiliteit-laadinfrastructuur/Nationale+Agenda+Laadinfrastructuur.pdf