Het begin van het einde?
Er gaat een tijd komen dat we helemaal krom kunnen liggen om de periode 2010 tot 2025. De vijftien jaar tijd dat de SUV en crossover onnoemelijk populair is. Sowieso is het kolderiek dat in een tijd dat auto’s zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk moeten zijn, men opteert voor een SUV. Je gaat een AA-meeting ook niet laten organiseren door Bonnie St. Claire. Het is gewoon het verkeerde uitgangspunt.
Voor veel merken is de crossover een goudmijn. Sterker nog, het is de enige manier om te overleven. Bij kleinere fabrikanten is het vaak de redding van het merk. Voor Aston Martin is de DBX de laatste strohalm. Ook Rolls-Royce doet goede zaken met de Cullinan, waarover later meer. Dan is er nog een Brits merk met een SUV: Bentley.
Best verkochte Bentley
Is de Bentayga de beste verkochte Bentley van 2019? Nee! Ha! Wie zag dat aankomen? Toch is het zo, de Bentayga is de nummer 2, namelijk. De best verkochte Bentley is namelijk de Continental GT. Een auto die meer appelleert aan het idee van een Bentley bij de connaisseur. De modelrange van de Continental GT werd uitgebreid met een Convertible en de V8 modellen. Een goede keuze, want de verkoop van de Continental GT steeg met 54%.
Flying Spur in aantocht
De Bentayga doet het overigens nog altijd erg goed. In 2019 werden er namelijk 18% meer van verkocht dan in 2018. Er zit overigens nog meer in het vat, want de net vernieuwde Flying Spur is normaliter goed voor 20% van de verkopen, maar in 2019 werd dit model nauwelijks aan de man gebracht. Het oude model is er inmiddels uit en de productie van de nieuwe is pas net op gang gekomen. In totaal werden er meer dan 11.000 Bentley’s wereldwijd verkocht.
Verkoopcijfers Rolls-Royce
Voor het vergelijk pakken we de cijfers van Rolls-Royce even mee. Dit jaar weden er 5.125 auto’s verkocht door de Britten uit Goodwood. Dat is 25% méér dan het voorgaande jaar. Het was het eerste jaar dat de Cullinan een ‘volledig’ jaar te leveren was. Hoeveel Cullinans er aan de man (m/v) gebracht zijn, verklapt Rolls-Royce (nog) niet, maar nog nooit verkocht een enkel model zo goed als de Cullinan vorig jaar deed.
faithnomore zegt
Ik vrees er voor. Hoop echt dat de “kijk ik heb een kleine piemel” carroserievorm op zen een einde komt, maar dat hoop ik al zolang ze bestaan.. ze zijn voor mij vooral een bewijs dat meeste mensen zero interesse hebben in rijeigenschappen. Nu goed, een Bentley suv, echt not done eigenlijk.
beefcake zegt
@faithnomore: ik dacht dat heel andere auto’s (911, de pickup in sommige culturen, opvallende/lawaaiige opvoerhokken) geassocieerd werden met ontoereikende mannelijke genitaliën. De SUV vind ik juist vooral een auto voor degenen zónder swans. Maar dat ben ik.
jeps90 zegt
@faithnomore: Jeetje, jij legt de vinger wel op de zere plek. En ik maar denken dat ik SUV’s mooi vond omdat ze zo lekker praktisch zijn
lekbak zegt
@jeps90: praktisch? Een mpv is praktisch, een suv is onhandig.
mashell zegt
@lekbak: met een stationwagen kun je niet de drempels in je woonwijk met 60 km/h nemen, niemand zal het toegeven maar dat is de ware reden waarom de mensen voor de SUVs gaan. SUVs zijn daarom veel praktischer om Anne-Fleur op tijd bij de voetbal te krijgen.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@faithnomore: Het is heel simpel, Deze auto’s en alle andere suv’s, crossovers en andere hoog op de poten gezette auto’s worden nieuw gekocht door wat oudere mensen die een hoge instap willen en wat ruimte. Aangezien we op dit moment veel van dat soort mensen hebben (babyboomers) zal het ook nog wel even populair blijven. Als die mensen dood zijn gaan we weer leuke auto’s rijden…………o nee tegen die tijd mag je niet meer zelf rijden en wordt je vervoerd door een elektrische autonome taxi!
Donstil zegt
Shit hé die Flying Spur precies in deze spec is echt heel lekker geworden.
outlook zegt
Bentayga = ?
mp014 zegt
Dat is nog eens goed nieuws om de dag mee te beginnen! Die continental is imo altijd al een bijzonder mooie sportwagen geweest. Geweldig ook hoe ze dat model hebben laten evalueren, beetje Porsche achtig, niet te veel maar wel genoeg veranderen.
Jammer dat ik niet genoeg geld heb.
SpiderIV zegt
Lekker geschreven Willem. Mooi dat je aan de eerste alinea meteen de scribent eruit haalt. ?
Dutchdriftking zegt
Niet meer dan logisch dat de Continental zo goed verkoopt. Het is een bloedmooie auto met fantastische aandrijflijnen. De techniek is enerzijds oud en betrouwbaar, maar anderzijds ook modern genoeg om altijd meer vermogen te hebben dan je kunt gebruiken. En een twaalfpitter kopen nu het nog kan, fijn dat het ook daadwerkelijk gebeurd!
Door de Porsche genen met een Bentley stempel sportiever dan ooit, zonder aan comfort in te leveren! Mocht ik de loterij winnen dan staat de Continental W12 bovenaan de wensenlijst.
gewoondirk zegt
Dit jaar weden er 5.125 auto’s verkocht door de Britten uit Goodwood….
Naar mijn weten staat de Rolls Royce fabriek toch echt in Chichester en grenst het aan het Goodwood landgoed (dat ook gewoon in Chichester ligt).
seicilindri zegt
@gewoondirk: Vaak op Goodwood geweest . Als je op het terrein van Goodwood bent kom je gewoon langs de Rolls Royce fabriek. Chichester is het plaatsje wat bij Goodwood ligt. Goodwood zelf is natuurlijk een landgoed en geen plaatsje
gewoondirk zegt
@seicilindri: Dat is zo ongeveer precies wat ik ook zeg. Tot aan het benoemen van Goodwood als landgoed toe. Overigens ligt het landgoed Goodwood binnen de gemeentegrenzen van Chichester, niet er naast.
seicilindri zegt
@gewoondirk: Dus eigenlijk zeg je dat de fabriek gewoon op Goodwood ligt zoals de schrijver al aangaf.
gewoondirk zegt
@seicilindri: Nee, het grenst aan het landgoed. Overigens zegt de schrijver dat het in Goodwood ligt (de Britten uit Goodwood zou hoe dan ook de Britten uit Chichester moeten zijn) en dat is dus pertinent fout, of de fabriek nou wel of niet op het landgoed ligt.
seicilindri zegt
@gewoondirk: ik citeer even vanaf de site van Rolls Royce zelf. Ik ga er maar even vanuit dat ze zelf wel weten waar ze zitten….
” Based at Goodwood near Chichester in West Sussex, it commenced business on 1st January 2003 as its new global production facility.”
mashell zegt
@gewoondirk: het het landgoed niet gewoon naar het gebied waarin het landgoed ligt? Dat het gebied dus groter is dan het gelijknamige landgoed? In het VK heeft echt elk lapje grond een naam.
joki zegt
Misschien gewoon omdat het zo’n gedrocht is. Zeker als je dit vergelijkt met een Range Rover, die volgens mij veel meer présence heeft…