Want Google gaat gewoon door met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto.
Alleen worden de automotive activiteiten ondergebracht in een ander bedrijf, te weten Waymo. Dat maakte Google vandaag bekend. Om het even technisch te houden, net als Google wordt Waymo een bedrijf onder de Alphabet-paraplu, zoals het moederbedrijf van Google sinds een tijdje heet. Maar wat wel even belangrijk is om te weten; Waymo gaat zich focussen op het ontwikkelen van technologie voor zelfrijdende auto’s en andere voertuigen, niet op het daadwerkelijk bouwen van de auto’s zelf.
Google is al ontzettend lang bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto, in de afgelopen 8 jaar is er al meer dan 3 miljoen kilometer mee getest. Waymo wordt dus een bedrijf dat zich gaat bezighouden met de software achter de techniek en lijkt zich voorlopig dan ook te richten op samenwerkingsverbanden met grote autofabrikanten. Het bedrijf voert al tests uit met omgebouwde Lexussen. En daarmee houdt het niet op, binnenkort wordt er ook een samenwerking met Fiat-Chrysler gestart.
Dit hele project doet een beetje denken aan Apple en hun ontwikkeling van de autonome auto. Ook zij hebben dat project volgens de geruchten afgeschaald naar een softwareproject.
UPDATE 19-12-2016: Chrysler en Waymo hebben de eerste honderd Pacifica-minivans gereed, die kunnen autonoom de weg op. Begin volgend jaar maken de voertuigen hun eerste testritten op bepaalde locaties in de Verenigde Staten.
vonklausenburg zegt
Iets wat eigenlijk al evident was: ontwikkelaars die niets weten van auto’s gaan geen auto zomaar bouwen maar zijn met een aantal ingenieurs wel instaat om heel goede software te schrijven ervoor. Sowieso is het interessant om op den duur te zien waar Apple zich op focust en waar Google zich op focust, er moet immers een verschil zijn.
martinus zegt
@vonklausenburg: ik ben niet zo entouchiast over Google in de autonomie automotive industrie. Het blijft uiteindelijk in weze een advertentie-boer met als doel jouw belevingswereld zo klein mogelijk te maken / je te sturen naar de adverteerders.
Dat staat helemaal tegenover mijn idee van de ‘vrijheid’ die de mobiltieit van een auto je kan geven.
vonklausenburg zegt
@martinus: Dat probleem is er natuurlijk ook nog. Desalniettemin ben ik heel erg benieuwd waar Google de focus gaat leggen en Apple. In beide gevallen is het natuurlijk een enorme ontwikkeling richting Orwell’s 1984.
vondick zegt
@martinus: Wow dit is precies hoe ik er ook over denk. Dacht dat ik hierin zo langzamerhand alleen was. Met name die verhouding tussen belevingswereld en vrijheid in het algemeen. En het zelf bedienen van een auto is wat mij betreft net zoiets als het zelf kunnen kiezen welke been ik eerst zet om te lopen: vrijheid
Michiel1 zegt
@martinus: en dat gevoel heb je niet bij Apple?
martinus zegt
@michiel1: Ik ben ook geen Apple gebruiker, daar zijn de privacy voorwaarden ook niet bepaald top.
Maar Apple is in tegenstelling tot Google sinds [url=https://developer.apple.com/iad/]
1 Juli 2016[/url] zelf geen online advertentiebedrijf meer en biedt gebruikers wel een stuk meer keuze om hun data per geval wel of niet te delen.
stromae zegt
@martinus: deze stap zorgt er juist voor dat deze tak afgesplitst wordt en zelfstandig moet opereren. Lees: zelf inkomsten zoeken. Kijk maar naar andere bedrijven in de groep die zich focussen op Health care, daar is geen enkele link met “meer advertenties laten zien”.
Op zich wel knap dat Google/Alphabet op zoek gaat naar andere vormen van inkomsten, de prijs per klik gaat omlaag en Facebook is een geduchte concurrent.
martinus zegt
@stromae: Ik geloof daar niet in, en ik geloof dat na Nest dat het ook naief is daarin wel te geloven.
Ongetwijfeld zullen medische instellingen in hun contracten altijd spreken dat hun patientdata, medische gegevens niet gebruikt mogen worden voor het zoek/advertentienetwerk.
Maar dat google geen gezondheidsgerelateerde gegevens gebruikt voor haar advertneties is onzin. Medicijnfabrikanten adverteren behoorlijk op het zoekplatform, en zorgen dat ze bovenaan in de zoekresultaten komen. Dat betekent dat als je zoekt op ziekte x+’medicijn’ je niet perce het beste medicijn voor jezelf zult vinden maar in ieder geval wel de meest commerciele medicijnen.
Hetzelfde voor zorgverzekeraars, er zijn er een paar die bij google niet in de eerste 20,40 resultaten vindbaar zijn als u hoog scoort op variabelen gerelateerd aan oud & ongezond.. terwijl diezelfde verzekeraars google wel veel geld betalen om vindbaar te zijn voor mensen met een profiel van jong & actieve levensstijl.
Verzekeraars mogen voor de basisverzekering mensen niet uitsluiten, Wat ze wel mogen doen en sommigen ook doen is zorgen dat voor ongezonde mensen, of mensen met een verhoogd zorgrisico ze gewoon niet vindbaar zijn. Zo kunnen zomaar of honderduizenden euro’s per ‘ontweken’ patient besparen.
Advertentie’s/ commerciele suggesties in auto’s in plaats van ongefilterde informatie in je autonome, elektrische of boordcomputer van auto’s is trouwens niet iets dat Google alleen kan gaan doen, maar ook iets dat de eerste fabrikant al gaat doen. GM is voor het (opel) OnStar al een [url=http://fortune.com/2016/10/26/gm-onstar-ibm-watson/]samenwerking aangegaan met de agressieve adverteerder en data analist Watson[/url] voor het leveren van advertenties in auto’s.
granlusso zegt
Alphabet-paraplu? Wie helpt me? Ik heb een associatie, maar dat kan niet goed zijn (leasemaatschappij)
vonklausenburg zegt
@granlusso: alphabet is het moederbedrijf van Google!
nicolasr zegt
@granlusso: Goed punt! Ik pas het even aan! Dank.
ThomasBol zegt
Ik zat vanmiddag, in de file, te denken. Autonoom rijden lost files alleen op als iedereen verplicht wordt (willen we dat!?) zo’n ding te rijden De huismoeders remmen te gauw en de opgefokte managers op de linkerbaan willen te hard. Door deze verschillen moeten de zelfrijdende voertuigen in dezelfde file blijven staan. Toch?
imaginenl zegt
@thomasbol: nee files ontstaan door heel veel kleine verschillen in snelheid die gaan optellen. Om deze reden lijken files meestal op te lossen zonder dat er een verklaarbare reden als een wegversmalling is. Autonome auto’s kunnen veel constanter rijden en ook andere auto’s ‘dwingen’ een bepaalde snelheid aan te nemen waardoor de doorstroming wordt vergroot. Tevens kunnen er autonome treintjes van auto’s ontstaan waardoor de capaciteit nog verder omhoog kan.
ThomasBol zegt
@imaginenl: je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel (of ik ben niet duidelijk genoeg). Zo lang er debielen tussen zitten die deze verschillen veroorzaken, werkt het autonome rijden niet in het oplossen van files. Een autonome auto kan de huismoeder niet verplichten de constante snelheid te rijden, mits, wat zal het zijn, 90% uiteraard daadwerkelijk autonoom rijdt. Nederland betutteling, dus ik voorzie een verplichting hiervan als een mogelijkheid. Bah. Dan blijf ik wel thuis.
chrism zegt
@ThomasBol: klopt deels. Er is een tipping point aan hoeveelheid autonome auto’s nodig in verhouding tot het aantal auto per km weg. Het kan wel degelijk helpen files drastisch te verminderen.
ahs1979 zegt
@chrism: of we gaan naar specifieke rijbanen voor autonome auto’s naast de rijbanen voor de old skool auto’s. Op de ene baan mag je zelf rijden maar is de kans op file wel vele malen groter.
alassad zegt
Die achterlichten lijken in ieder geval van de grande punto te komen
hans75 zegt
@alassad: weet je zeker dat dit de achterlichten zijn?.. volgens mij is dat de voorkant
pinut187 zegt
@hans75: dan moet even langs je naamgenoot: H. Anders..
schellekens006 zegt
Als je je Google Glass opzet en met deze Google Fiat komt voorrijden bij je date….dan weet ik zeker dat je altijd vrijgezel blijft.
pinut187 zegt
@schellekens006: niet als het een silicon valley chick is..
thomasthomas zegt
@schellekens006: haha