Het loopt vooralsnog geen storm, met die SEPP-subsidie (ja, dat is dubbelop).
Niet iedereen is even enthousiast over de EV-subsidie voor particulieren (a.k.a. de SEPP-subsidie), zo schreven we vanochtend. Uitgerekend Natuur & Milieu heeft commentaar op deze subsidie. Ze vinden dat dit geld vooral in de zakken van mensen met hogere inkomens terechtkomt. Dat klopt, maar ja, dat zijn nu eenmaal de mensen die nieuwe auto’s kopen.
Maar hoe hard gaat het eigenlijk met de subsidie, die sinds 9 januari weer aan te vragen is? Nou, niet bijster hard. Op dit moment is er nog €55.190.000 beschikbaar voor nieuwe auto’s, wat neerkomt op 95% van het totale budget.
Jasper Verweij (Mr. Kenteken) heeft de cijfers even vergeleken met voorgaande jaren en wat blijkt? Het animo is dit jaar een stuk lager. In 2022 was op dit moment al 40% van de subsidie vergeven en in 2023 was dit zo’n 18%. Nu is het maar 5%. En dat terwijl het budget kleiner is (58 i.p.v. 67 miljoen).
We weten natuurlijk nog niet wat er de rest van het jaar gaat gebeuren, maar vooralsnog kennen de subsidieaanvragen voor nieuwe EV’s een hele moeizame start. Het animo voor de subsidie lijkt dus met het jaar af te nemen.
En hoe zit het met de subsidie voor tweedehands EV’s? Hiervoor is nog wel aardig wat interesse. Van dit potje is al 16% uitgedeeld. Het budget is weliswaar ook iets kleiner (29,4 miljoen i.p.v. 32,4 miljoen), maar er zijn niet significant minder aanvragen dan vorig jaar.
Dit alles is natuurlijk goed nieuws voor Natuur & Milieu. Er is tot dusver €4.830.000 naar tweedehands EV’s gegaan en maar €2.810.000 naar nieuwe EV’s. Oftewel: minder geld naar de hogere inkomensgroepen.
Grafiek: Jasper Verweij
Foto: de vernieuwde Model 3, gespot door @julian06
Johanneke zegt
Hmmm, een nieuwe auto kopen (ongeacht de brandstof) of een model van 11 maanden oud waarbij al duizenden en duizenden euro’s verdampt zijn. Ja ik kies het 2e.
Nieuwe auto’s zijn het niet waard joh. Lekker anderen laten lappen.
Flutterbear zegt
Gek he, de SEPP compenseert hooguit de aankomende MRB.. Gelukkig pakt de leasemaatschappij de afschrijving op onze EV. Ideaal dat Private Lease.
Looptheluke zegt
Die compenseert het maar voor een heel korte periode… en Sepp is er alleen bij ‘instap modellen” met een beperkt rijbereik.
Bij privatelease zit de afschrijving gewoon in het maandbedrag. aan het einde van het contract heb je geen eigendom en is je geld weg. Dus niet heel anders dan afschrijven ;-)
Verder belasten de leasemaatschappijen straks de MRB verhoging 1-op-1 of 1-op-1-&-een-beetje-administratiekosten door aan de klant. Dus PrivateLease is ook niet zaligmakend met het gebrek aan duidelijkheid.
Die onduidelijkheid is m.i. de grootste reden dat er geen nieuwe EVs worden aangeschaft (lease/particulier)
Flutterbear zegt
Wij kregen 48 maanden SEPP en gaan vanaf 1 januari inderdaad MRB betalen. Sinds het vervallen van de MRB op diesel hebben alle leasemaatschappijen dat zinnetje in hun voorwaarden staan.
Doordat er MRB komt is de afschrijving hoger, het gebrek aan vraag komt op de gebruikte markt ten nadelen van de inruilprijs. Bij een long range EV valt het nog mee vanwege de export maar vrij weinig zitten op een Golf met 180 km bereik te wachten. Overigens wel ideaal als tweede auto en nu rond de 15k te krijgen.
Overigens verwacht ik zelf wel binnen enkele jaren een fiscaal voordeliger alternatief op de huidige MRB. Hoop dat we voor elektrische auto’s naar rekening rijden gaan en openbare laadpalen vrijstellen van energiebelasting. Bedrijven of met zonnepanelen betalen toch al amper tot geen energiebelasting en thuisladen mag best een luxe zijn.
MarcoM zegt
@Flutterbear: maar verhoogt de leasemaatschappij je verzekeringspremie niet gedurende de looptijd, kijk maar eens in de kleine lettertjes.
MarcoM zegt
Het vertrouwen is weg om een EV te kopen. Reden: MRB vanaf volgend jaar, hogere verzekering en ga je onderweg laden, 63 cent per KW en 30 cent starttarief. Voor een beetje EV tik je 40k en meer af, voor 10k minder heb je hele leuke benzine auto’s.
stewie zegt
Net een youngtimer gekocht, ik raad het iedereen aan.
Flutterbear zegt
Same, mijne staat echter al twee maanden bij de garage. Rijdt liever in onze SEPP EV.
W116 zegt
Ik overweeg mijn BMW 5 touring in te ruilen voor een Tesla model S.
Wat mij weerhoudt is het feit dat vanaf 2026 ik het volle pond zou betalen qua wegenbelasting. Aangezien zo’n model S 2000 kg weegt, wordt dat al snel €150 p/m… Dan kan ik net zo goed een benzine auto rijden.
Jurgen zegt
Dat zou ik nooit doen, je gaat van een echte premium auto naar een kwalitatief veel mindere auto. Aangezien je nu BMW rijdt verwacht ik dat je toch iets om auto’s geeft.
Flutterbear zegt
BMW is niet ver van Tesla af. Het is geen Mercedes of Audi..
racerx zegt
Mercedes schaal ik kwalitatief wel hoger in dan BMW inderdaad, maar Audi? Nee hoor, nog niet misschien. Of je moet zo’n figuur zijn die met een geo driehoek elk naadje in het interieur onderzoekt, maar een auto is meer dan een deurpaneeltje.
outlook zegt
Er zijn serieus meer valide redenen te bedenken om dit niet te doen dan dat er redenen zijn om het wel te doen
MarcoM zegt
@W116: geniet van je 5, ruimte, heerlijk geluid en kwaliteit.
papa zegt
Oftewel de verkoop van betaalbare ev’s hobbelt achteruit
Svda zegt
Ook weinig animo voor mensen die EV willen rijden behalve als het zakelijk is…
j05b zegt
Ik heb gekeken voor een EV. Nu rij ik er eentje in de lease. Maar o.a. de wegenbelasting maakt het een negatieve case t.o.v. leasen.
Ik bestel dus spoedig weer een nieuwe leasebak. Jammer want bezit zou eigenlijk moeten lonen.