De Volkswagen Groep heeft een leuk aanbod ontvangen in de inbox van Quantum Group AG. Of ze voor 7,5 miljard euro van Lamborghini afwillen.
Autoconcerns zullen wel vaker interesse of zelfs een bod ontvangen voor een merk dat ze bezitten. Maar in hoeverre kun je zoiets echt serieus overwegen? Wat dat betreft is dit bod wél interessant te noemen. Het komt niet elke dag voor dat een bedrijf, in dit geval Quantum Group AG, met een enorme zak geld staat te zwaaien.
Lamborghini staat niet in de etalage. Toch staat Quantum Group AG te popelen om het Italiaanse merk over te nemen. Volgens Autocar, dat documenten heeft ingezien, is er een bod van 7,5 miljard euro uitgebracht op Lamborghini. Om even het één en ander duidelijk te maken. De Zwitserse ondernemer Rea Stark is verbonden aan Quantum Group AG. Stark is bijvoorbeeld één van de medeoprichters van Piech Automotive. Dit automerk presenteerde in 2019 in Genève de Piech Mark Zero GT. Ook Anton Piëch is betrokken bij dit project.
Dat maakt het uitgebrachte bod interessant. Het is niet alleen een smak geld, maar het is ook nog eens een bod van iemand ‘dichtbij’ huis. Niet een willekeurige Russische of Chinese miljardair waar de Volkswagen Groep ongetwijfeld helemaal niet op zit te wachten. Of VAG wel gepaaid kan worden met het bod van Quantum Group AG is nog maar de vraag. Zoals gezegd staat er geen bordje ’te koop’ op het merk Lamborghini. Maar alles is te koop voor de juiste prijs, zou je zeggen. Het is onduidelijk of de Volkswagen Groep interesse heeft.
henkp1 zegt
Volkswagen heeft geld nodig, veel geld, dus kans is groot dat ze toehappen. En nee natuurlijk staat er geen bordje ‘te koop’ op, want dan is de waarde sowieso al lager dan wanneer je hard-to-get speelt.
Vraag is alleen wat er dan met Lambo gebeurt, wordt er iets moois van gemaakt of juist een sterfhuisconstructie..
mashell zegt
Volkswagen heeft net als alle andere fabrikanten veel geld nodig. Zo veel geld dat een “klein bedrag” als 7,5 miljard eigenlijk geen zoden aan de dijk zet. Het prestige van een legendarisch Italiaans sportwagen bedrijf in de groep is ook wat waard. De rente is laag, het kapitaal stapt zelfs in de gekste investeringen (crypto coins) zodat het voor Volkswagen niet moeilijk is om geld op te halen, dus een verkoop is niet noodzakelijk. De vraag is alleen kan Volkswagen al dat geld wel uitgeven? Waar haal de ingenieurs voor elektrische aandrijflijnen vandaan, waar haal je de wetenschappers met verstand van batterijen vandaan?
stuko zegt
@henkp1: hoezo heeft Volkswagen geld nodig? Ze hebben een top jaar achter de rug ondanks corona en stilstand in productie. Ze zijn als een van de weinige fabrikanten all-in op elektrisch, en ja- met de bijbehorende opstart problemen. Maar geld nodig?
KEV9 zegt
VAG geld nodig ?? Het klotst daar tegen de plinten omhoog zoveel geld komt er binnen bij VAG
gregorius zegt
Quantum Group, mn oude buren uit Zug.
7.5 miljard is een hoop geld.
Echter, voordat een bedrijf als deze in zou stappen, hebben ze ook al een exit strategie… en dat zou betekenen dat Lamborghini nog een stuk meer waar is.
Maar waarom zou je nu in Lambo stappen? Alle grote merken zijn nu als een malle aan het investeren in Elektro; maar dat kost ontzettend veel geld. No Way dat als Lambo zelfstandig wordt, dat ze het dan beter doen dan als ze het van VAG ‘krijgen’.
De enige ‘out’ die ik zie: er is een hoop potentieel om het merk ‘cooler’ te maken en als je dat hebt gedaan, kan je de beurs op en die 7.5 miljard terug verdienen. Maar of je er leukere en beter Lambo’s van krijgt…
rulefollower zegt
haha, wij zitten om de hoek, tegenover de gevangenis.
sanderp zegt
Bruh waarom lopen ze niet gewoon de showroom binnen, dan heb je een Lamborghini voor 3 ton
Charles Taycan 4S zegt
7,5 Miljard blijft een berg geld ook voor de familie Piech en Porsche, ze zullen in conclaaf moeten of ze dit gaan accepteren. Lijkt mij persoonlijk voor hun een goede zet… kunnen ze ook weer nog verder met Rimac en Porsche… on verra!
mashell zegt
Wat hebben die er eigenlijk mee te maken? Zijn bezitten (een deel) van de aandelen van de Volkswagen groep. Maar dit aanbod is aan de directie van de Volkswagen groep. Dit aanbod aannemen of afslaan is een management beslissing van de directie.
ghini zegt
Leuk en natuurlijk een hoop geld maar veel te weinig. Ze hopen dat hun timing goed is ofzo want 7.5 miljard is echt te weinig gezien prestaties, groei etc. Waarom zou je zon sterk merk nu verkopen? Als je het door de komende jaren mrt elektrificatie ed heen loodst is het nog veel meer waard plus je kan je ontwikkelingskosten meer spreiden. Koop Ramachandran of zorg voor een deal zodat je alles eruit kan halen wat je nodig hebt, help je performance merken de komende jaren de stap met elektrificatie te maken en denk dan aan verkoop. Zowel Lamboghini als Bugatti kunnen dat niet zelfstandig dus dan krijg je nu alleen maar schrale biedingen omdat er komende jaren zoveel geïnvesteerd moet worden.
ghini zegt
@ghini: ramachandra is natuurlijk Rimac.
iannuzi zegt
Rea Stark is dat het broertje van Tony?
a3aan zegt
@iannuzi: jaaaaa! Natuurlijk! Lamborghini is straks eigendom van Stark automotive industries🎉
iphonistvongates zegt
Is dat inclusief Ducati?
mpgc zegt
Ik hoop voor het merk Lamborghini niet dat ze verkocht worden. Lijkt me een onzekere toekomst, zonder VAG had het merk überhaupt niet meer bestaan.