Zo zie je ze zelden, zo staan er opeens twee te koop in een week tijd.
Onlangs schreven we over een voormalige politie-auto in de vorm van een 911 Targa SC (JL-09-FD). Te koop op Marktplaats voor 95 mille. Vandaag stuitten we op dit exemplaar uit 1974. Een 2.7-liter Targa die een iets chiquer verkoopadres heeft gevonden. Dit stukje autogeschiedenis wordt op 9 oktober namelijk afgehamerd op de Zoute Sale van Bonhams, te Knokke-Heist (check dat aanbod).
De Porsche werd 39 jaar geleden in politie-trim afgeleverd door PON. Dus met een houten opbergkist in plaats van een achterbank, een zwaailicht, twee binnenspiegels, en het kenmerkende luidsprekertje achterop. De wit-oranje Porsche werd na zijn diensttijd bij de Algemene Verkeersdienst weer omgebouwd tot een burgermodel en doorverkocht.
Volgens Bonhams is de auto dit jaar gerestaureerd en opnieuw in zijn popokostuum van weleer gehesen. Ofwel, een volledig nieuwe politie-Porsche met alle toeters en bellen. Werkend. De veilingmeesters verwachten dat ‘ie tussen de €95.000 en 145.000 opbrengt.
Kan iemand even zorgen dat ‘ie weer terugkomt naar Nederland? Thanks.
bugboy zegt
Ik heb altijd gedacht dat je met zo’n auto niet op de weg mag. Politiekenmerken (logo) en blauw zwaailicht mag toch niet? Maar wel een top ding.
henkhupelschoten zegt
@bugboy: BZK-stripping mag niet (zeg ik het goed? BZK?) deze valt er niet meer onder dus ja het mag gewoon, ik rijd nog wel es rond in een paar oude daf brandweerwagens. Leuke aan dE BZK stripping is dat je er wel particulier door Duitsland en België etc mag door rijden. Leuk voor de grensstreek!
Edge zegt
@henkhupelschoten: Ja, dat zeg je goed. Leuk weetje: Er staat nergens in de wet specifiek dat je je wagen niet in politiekleurschema mag uitvoeren. Als je een boete krijgt voor het rondrijden met BZK-striping, is dat op basis van het schenden van het auteursrecht. De BZK-striping is namelijk een door de overheid gedeponeerd beeldmerk, en wordt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zwaailichten) niet door een aparte wet of verordening geregeld. Wettelijk gezien weegt het rijden van een witte auto met BZK-striping in politiekleuren en politielogo’s dan ook even zwaar als het rondrijden in, laten we zeggen, een imitatie-PostNL-busje of imitatie-ANWB-wagen.
henkhupelschoten zegt
@bugboy: Belangrijk om bij te vertellen is dat bedrijfsbrandweer sinds 5 jaar volgensmij de bzk stripping ook niet meer mogen dragen. Belachelijk eigenlijk als je nagaat hoe ze belangrijk wel niet zijn….. Met dan aan den haag…
tunefuldjmike zegt
@henkhupelschoten: veel bedrijfbrandweer is er niet meer over, niet in het botlek gebied in iedergeval daar is alles weg bezuinigd door de bedrijven.
lekbak zegt
@tunefuldjmike: onzin. Bij Akzo Nobel in de botlek hebben ze zelfs een gloedje nieuwe brandweerwagen in straatkleuren. Geen bedrijfsbrandweer op zulke plekken kan echt niet.
Op het chemiepark in Delfzijl hebben ze de brandweer niet meer zelf. Dat is nu uitbesteed, dus eigenlijk hetzelfde maar dan van een ander bedrijf. Ook die rijden in straatkleuren. Dat is wel nog steeds echte bedrijfsbrandweer.
gtwillem zegt
@bugboy: een kennis van mij is helemaal gek van de Caprice Classic. En wilde dus ook de Poltie uitvoering. Hij heeft al een NYC taxi, een lijkwagen, Impala SS (donkerpaars!) en nu dus ook de politie uitvoering. Qua regels was het vrij simpel: qua lak mag je doen wat je wilt. Dus politie bestikkering was geen probleem. Alleen de zwaailichten zijn helaas niet legaal.
Edge zegt
@bugboy: Ik denk overigens dat de politie helemaal niet moeilijk gaat doen als je deze auto zou kopen en het zwaailicht laat zitten. Ze zullen eerder blij zijn om een stukje politiehistorie te zien en je aan de kant zetten om een foto te kunnen maken, dan dat ze je een boete geven. Maar als je een azijnpisser van een agent hebt of de zwaailichten ook gebruikt in het verkeer zul je wel een boete krijgen, want wettelijk gezien mag het natuurlijk niet.
siemi zegt
@bugboy: het mag dus wel. Voor de oude politieporsches is een ontheffing verleend. Op de autorai heb ik gesproken met de politieagent die bij die stand met oude politie auto’s stond en die vertelde dat.
lekbak zegt
@siemi: je kunt voor al dat soort voertuigen ontheffing aanvragen. Je auto moet dan volledig authentiek zijn en je moet per gebied in Nederland die ontheffing hebben. Ik geloof per gemeente zelfs. Kost een hoop tijd en geld om te regelen, maar het hoort wel bij de auto dus het hoeft niet nog een keer bij verkoop.
Dat is dus geen garantie dat het bij deze auto ook gebeurt is. Goed navragen dus.
pomoek zegt
Porsche popo porn. Volgens mij heb ik dezelfde mistpitten op mijn 240 zitten, net zo scheef overigens.
Edge zegt
Jezus fuck dat aanbod van Bonhams. Ben ik even blij voor de mensen die dit soort veilingen bezoeken dat ze niet maar het geld voor één auto hebben, want daar staat me toch een flinke berg lekkers tussen. Van de nieuwste van het stel, een Ferrari SA Aperta uit 2011, tot de oudste, een Jaguar XK120 uit 1954, het zijn stuk voor stuk auto’s waar geen enkele autoliefhebber nee tegen zou zeggen.
Griffin zegt
@Edge: leuk aanbod ja, maar de richtprijzen zijn absoluut over the top. €45k – €65k voor een ’59 MGA? In concourstaat brengt zo’n ding nog niet eens die €45k op…
brave zegt
@Edge: Nou… de mensen die de veiling in ’t zoute bezoeken hebben toch geregeld wèl het geld om er 1 te kopen. Tenzij je geen idee hebt van het gemiddelde publiek in Knokke.
Edge zegt
@brave: Het kan aan mij liggen, maar er staat toch echt dat die mensen daar niet het geld hebben om maar één auto te kopen. Als in, het gemiddelde publiek daar is zo rijk dat ze zich niet druk hoeven te maken over welke auto ze kopen, want ze hebben toch wel geld genoeg om meerdere aan te schaffen.
Dutchdriftking zegt
Leuk karretje, maar wat een geld…
borrelnoot zegt
Wat een geld. En dan rij je in een afgetrapt hok met een whopping 156pk. Nee dank je.
jeppie zegt
Goede oude tijd. Kunnen ze nu niet in een porsche rijden.