Het klinkt als een ongelukkige mix tussen Hyundai en een verwijzing naar/parodie op de Mustang Boss-modellen, en het ziet er uit als een moderne muscle car waar je eigenlijk van alles Amerikaans in kunt herkennen. Maak kennis met de Equus Bass 770, het nieuwste musclesnoepje uit Detroit.
Eerlijk gezegd hadden wij nog niet van Equus Automotive gehoord, maar dit bedrijf uit Rochester Hills, Michigan, heeft een grote voorliefde voor muscle cars uit de jaren ’60, en brengen daar met hun Bass 770 een hommage aan.
De wagen doet me in een oogopslag nog het meeste denken aan een klassieke Mustang Fastback, en de twee lampen in de grille zijn overduidelijk een verwijzing naar de GT500 Eleanor.
Ondanks de retro-touches is de 770 een zeer moderne auto. Hij is voorzien van een aluminium chassis en koets, en oogt dankzij zijn lange wielbasis en grote spoorbreedte zeer potig. In het vooronder huist een hand crafted 6,2 liter V8, waarvan het me niets zou verbazen als het een GM LS-blok is (de LS9 uit de ZR1?), en voor de stopperij zijn carbon-keramische remmen gemonteerd.
Het vermogen komt mede dankzij een supercharger uit op 650 pk, en de auto perst er een waanzinnige 820 Nm aan maximaal koppel uit. Daarnaast heeft Equus de tijd genomen om een gelikt promofilmpje in elkaar te schroeven. Deze vind je op autojunk. De specs van de Bass 770 staan onderaan deze pagina.
Dan de hamvraag: wat kost dat? Fully equipped rekent Equus u $250.000 voor een exemplaar. Dat hoor je goed, een kwart miljoen dollar in een land waar een V8 Muscle Car ergens tussen de 30 en 50.000 dollar doet. Maar ja, exclusiviteit is niet goedkoop.
Engine: Supercharged 6.2L (8 x 770 cm3)
Type: 90 degree V8, aluminum block and heads, titanium valves, hydraulic lifter with dry-sump oil system
Horsepower: 640 HP at 6500 rpm
Torque: 605 lb.-ft. at 3800 rpm
Top Speed: 200 mph
0 to 60 mph: 3.4 s
Gearbox: 6 speeds rear-mounted dual clutch
Tires: 255/40 ZR19 front and 285/40 ZR19 rear michelin Pilot Sport
Handling: Magnetic Selective Ride Control, Performance Traction Management, Active Handling System, Traction Control and variable-ratio power steering
Braking system: Brembo® 4-wheel ventilated, cross-drilled carbon ceramic matrix rotors with 6-piston 15.5” front and 4-pist on 14” rear calipers with ABS
Airbags: Frontal and side-impact, driver and front passenger with Passenger Sensing System.
Dimensions: L. 4927 x l. 1934 x H 1390 mm
Weight: 3640 lb. – 1650 kg
Met dank aan Nick voor de tip!
smartye36 zegt
There is no subsitude for cubic inches.
Wat een bazenapparaat.
Altijd al fan geweest van de look van de ’60 musclecars
breakingpoint zegt
@smartye36: No replacement for displacement. en inderdaad, machtige bak!
racerx zegt
@smartye36: Oh, dus daarom zit er een supercharger op..?
Vincegail zegt
Tof ding, totdat je de vanaf-prijs hoort: 250.000 US$…..
sir_smokalot zegt
Dat zal ik er nog even bij zetten inderdaad.
room850 zegt
Give me a long road..
jrk68 zegt
Altijd mooi, een “klassieker” met moderne techniek. Jammer dat de keuze zo beperkt is en de prijzen vaak astronomisch.
fisto zegt
Op zich een hele vette wagen, maar ik verwacht ook een vet prijskaartje. Waarschijnlijk zou ik zo’n bedrag dan liever uitgeven aan (in mijn ogen) the real deal, een Mustang GT390. En deze hier en daar wat moderniseren zonder het uiterlijk aan te tasten.
bozewolf zegt
Is gewoon een Mustang, kom nou. Kijk naar die koets dan. Niet dat het lelijk is ofzo, maar wie willen ze nou voor de gek houden?
redneckdarian zegt
@bozewolf: ik ging eerst plaatjes kijken en dan pas lezen. En ik dacht eerst idd dat het gewoon een oude ‘stang was. vond het al raar dat ze daar een artikel over zouden hebben
Robert zegt
Sorry, maar een echt moderne auto heeft geen aluminium chassis en body; die heeft een zelfdragende carrosserie, al dan niet voorzien van aluminium of carbon body panels.
Orichy zegt
edit: check!
Ik ben geen fan van de amerikaanse muscle car, maar dit is wel een beetje het beste allergaartje, wat ik ooit gezien heb. Mooi is anders, maar enige waardering spreek ik wel uit.
danone zegt
Dit had zo een GTA-versie van de Mustang kunnen zijn.
Wel heel erg cool!
hispanosuiza zegt
Geen eigen identiteit helaas
motherlover zegt
Ik dacht dat vooral Chinezen westerse modellen nèt niet kopieerden…
amg65 zegt
Bruut ding! En dit is lichter dan een 911 turbo s?
roberto zegt
Hele gave auto alleen voor dat bedrag shop ik toch liever voor een originele Mustang GT500 Eleanor of een Pontiac GTO
AMV8Bart zegt
Het kost 8 keer zoveel als een normale mustang, maar dan heb je ook hetzelfde!
toyotafortuner zegt
Bloedjemooi, een propere ’tribute’ naar de fastback ‘Stangs! Maar ik denk dat je idd voor hetzelfde geld een GT500 Eleanor of een zeldzame Shelby GT350/GT500 oid kan kopen.
mbevo zegt
Beetje mengelmoes van een oude Mustang, de voorkant of grille van een 2010 Charger erop,nieuwe stoelen en bankje uit de nieuwe Mustang en hop 250 mille
Koop een oude mustang en een 2 schade bakken en dan kan je dit maken
str8six zegt
Ja bruut ding! Heel gaaf dat ze dergelijke dingen op de markt brengen! Maar hij haalt het bij lange na niet bij de originele fastback!
glennie zegt
Wow 320 km/h in zo een muscle is wel heeel vet
Thomasio zegt
“Handling: Magnetic Selective Ride Control, Performance Traction” ? Heeft hij een starre achteras of niet?
nickmercedes zegt
Als je zou zeggen dat hij uit gta kwam, zou ik het zo geloven.. vooral door foto1..
Maar wel een hele gavebak met waarschijnlijk heel wat minder onderhoud en zorgen als een originele..
maar nog steeds veel te duur…. dan liever een echte en een hoop benzine en sleutelgeld erbij..
carmasterr zegt
De neus van een Plymouth Roadrunner.
De achterlichten van een Buick Riviera
De achterruit van een Dodge Charger.
En de motor van een Chevrolet Camaro.
In een Ford Mustang.
Waarom?
Ik zie de toegevoegde waarde niet.
Geef mij maar een mooi exemplaar van een van de bovengenoemde
barrels
Gulli zegt
Dat logo incl de merknaam (Equus is Latijn voor Paard) en het hele uiterlijk schreeuwen Mustang, waarom dan een Corvette-motor monteren?
Edge zegt
Nu weet ik wat ik als eerste ga doen als ik de miljoenenprijs van de Staatsloterij win: Equus bellen en zo’n wagen kopen!
hoshi zegt
Bij de hoofdfoto van dit artikel dacht ik: mwah!
Maar uit de fotogalerij blijkt dat dit toch wel een heel gaaf ding is met een mooie afwerking!
g00f81 zegt
dan liever deze voor 2ton http://www.autotrader.nl/klassieker/ford/heijningen/3jpra/ford-mustang-gt-500-elanor/detail/
reistje zegt
250.000 Dollar is wel erg veel. Maar als ik daar niet aan denk zie ik toch echt een ongeloofelijk mooie auto staan.
jayamg zegt
erg mooi maar de camaro,chalenger en de mustang zijn mooier.
deze is iets te ouderwets
phantom zegt
Ben erg fan van musclecars maar dit is slappe hap, beetje net niet ofzo!?
xlnc zegt
Mag je een een auto nabouwen en een eigen badge aan geven zonder een aanklacht te krijgen? Ik hoop dat iemand een antwoord op heeft.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik ben eens benieuwd of ik er eentje kan bekomen, want ik heb de constructeur gecontacteerd.
Eduardo Cuvelier zegt
Equus Bass 770 Mustang Madness – Score :
– Klaus Layer : ‘You Don’t Know’
– https://www.youtube.com/watch?v=lKAbdDY-gY0