Jij dacht dat een Mercedes EQS duur was? Faraday Future prijst hun FF 91 en de prijs is niet mals.
Het is toch wel de droom van elke ondernemer, hoe Tesla uit het niets binnen 15 jaar is waar het nu is. De elektrische revolutie biedt nou eenmaal nieuwe kansen voor merken die die revolutie goed begrijpen. Wel blijft één ding heilig: men moet je producten kopen. Daarvoor moeten ze competitief geprijsd zijn. Merken als Lucid lijken Tesla na te kunnen doen, maar daar betaal je dan ook een flinke prijs voor. Dat is niet anders bij Faraday Future.
Faraday Future FF 91
Het verhaal achter Faraday Future is wat lastig. Het prille begin was zoals vele andere merken gewoon het verhaal van een automerk voor de toekomst. Dat was echter al in 2015 en de FF 91, de auto die nu ‘aangekondigd’ wordt, dateert al van 2017! Goed, de tamelijk futuristische styling is nog best rijp voor de toekomst, maar acht jaar is wel lang wachten.
FF 91 2.0
Dat is echter qua design, qua technologie heeft Faraday Future voor de FF 91 niet stilgezeten. De FF 91 heet dan ook eigenlijk de FF 91 2.0. Het bedrijf heeft dus niet stilgezeten en vond het herontwerpen van de koets niet nodig. Op zich terecht, de Tesla Model S is in de tien jaar dat ‘ie op de markt is ook nooit volledig vernieuwd qua koetswerk.
Prijs Faraday Future FF 91
Maar goed, dat is wel een verschil tussen de Faraday Future FF 91 en een Tesla Model S: laatstgenoemde is al tien jaar op de markt. De FF 91 is nu officieel aangekondigd om te pre-orderen. Dat betekent dat er ook een prijs is. Die begint vanaf 249.000 dollar. Een kwart miljoen dollar, voor een elektrische SUV. Bij Tesla krijg je voor 100.000 dollar minder een Model X Plaid en bij Mercedes, op wie FF hun pijlen ook min of meer richt, krijg je ook een EQS 580 (SUV) mee voor ongeveer een ton minder. Ook de Lucid Air Dream Edition, die met 222.000 euro niet goedkoop is, lijkt een stukje goedkoper zo. De hoogste regionen dus, dat is een grote belofte die je moet waarmaken.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ‘Futurist Alliance’. Deze toptrim van de Faraday Future FF 91 gaat 309.000 dollar kosten. Wat voor baanbrekende specs krijg je daarvoor? Nou, niks denderends. Tenminste, de acceleratietijd van 2.3 seconden naar de 100, de 1.050 pk en het rijbereik van 600 kilometer, daarvoor kun je ook naar goedkopere concurrenten gaan.
AI
Faraday Future wil dan ook dat de FF 91 vooral technologisch goed in elkaar steekt. Zo is de grote belofte dat de auto ontwikkeld is met hyperintelligente AI. Deze kan de hele software van de auto zo samenstellen dat het past bij jouw persoonlijke voorkeur. Ook zit het interieur vol met schermen, wat een futuristisch beeld schetst.
Daarnaast kun je achterin genieten van een enorm scherm dat doet denken aan het theaterscherm in de BMW i7. Er is dus wel wat te zeggen voor deze grote luxueuze elektrische auto.
Maar om nou gelijk 249.000 of zelfs 309.000 dollar ervoor in te zetten, da’s wel een forse. Een goedkoper model is op komst, maar spotgoedkoop gaat dat ook niet worden. Ook is nog niet helemaal bekend wanneer je kunt instappen en wegwezen in de FF 91. Wel is bekend dat er met de FF 81 en FF 71 nog twee goedkopere modellen op komst zijn. We zijn dus benieuwd wat de FF 91 precies kan betekenen, maar de toekomst klinkt iets rooskleuriger.
erce zegt
En dan ook nog eens hondslelijk
Wicos zegt
Wat een onzin. Waarom hebben auto’s met zulke grote schermen nog raampjes achterin? Kijk toch gewoon naar het landschap en doe ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet terwijl jullie naar opa en oma of Zuid Frankrijk rijden. En 1050pk is daar niet voor nodig en helpt het milieu ook niet.
Jagris zegt
Sorry hoor, maar deze prijs is echt belachelijk voor wat je krijgt. Ik vraag me af op welke doelgroep(en) ze zich richten en wat voor afzet ze verwachten met dit model. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van hun marktonderzoek.
Voor dit geld wil je toch echt iets wat heel goed is/baanbrekend en daarnaast is het ook nog eens een nieuwe fabrikant wat ook al een drempel is. Ik wens ze veel succes, zullen ze nodig hebben.
pomoek zegt
@jagris: ja, eens, maar de doelgroep is dus duidelijk de Bentley/Rolls Royce/Aston Martin/noem maar op – autobezitters. Dat het geen waar is voor het geld is dus eigenlijk geen punt van discussie.
rollingstoned zegt
Alleen zijn dat zijn wel automerken met heritage en legacy, dus of die doelgroep ineens massaal overstapt op iets totaal nieuws valt nog te bezien ;-)
DeWitteCondor zegt
Precies dat. En deze Faraday heeft net zoveel appeal als de gemiddelde Honda. Ik heb er een hard hoofd in. Dit is een markt waar je bijna niet tussenkomt. Lukte Maybach uiteindelijk ook niet.
pomoek zegt
2e opmerking: niets verouderd zo snel als beeldschermen in auto’s. Wat er een paar jaar geleden nog kloek uitzag ziet er anno nu compleet gedateerd uit. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten die dergelijke gadgets met zich mee brengen. Het gaat allemaal een keer kapot en zal dus ook weer, voor veel geld, moeten worden gerepareerd. Dit zijn de Maserati’s van de toekomst waar iedereen met een grote boog omheen gaat lopen.
mjpamsterdam zegt
Voor die prijs niks verkocht krijgen en dan zeggen dat de markt er nog niet klaar voor is (en weg is het automerk)
HGB2022 zegt
De prijs zal alleen zijn voor de techniek denk ik? Voor het design geef je namelijk geen dubbeltje.