Deze witte Lotus Esprit is niet een project voor de mensen met weinig tijd. Of geld. Of liefde voor auto’s.
Op dit moment heeft de Essen Motor Show haar deuren geopend. Dat betekent een hoorn des overvloeds aan Dikke Duitsers. En nee, we zullen niet elke gemodificeerde Audi, BMW of Mercedes-Benz de revue laten passeren. Het zijn er simpelweg veel te veel. Dat wil niet zeggen dat we ze totaal niet behandelen, maar we wilden eventjes voorrang geven aan een wel heel bijzondere auto: deze witte Lotus Esprit die je hier kunt aanschouwen.
Het is een extreem strakke auto. Nu willen we niet het oude adagium van Lotus (Lots Of Trouble, Usually Serious) van stal halen, maar dit zijn geen katjes om zonder handschoenen op te pakken. Niet zozeer omdat het listige auto’s zijn. Integendeel, de wegligging van deze auto’s staat buiten kijf.
Witte Lotus Esprit Turbo
Nee, een Lotus uit de jaren ’70 en ’80 staat niet bekend om de epische bouwkwaliteit of hoge mate van betrouwbaarheid. In dit geval heeft de Nederlandse eigenaar de auto dus niet alleen helemaal opgeknapt, maar er een waar kunstwerkje van gemaakt.
Deze witte Lotus Esprit is een Turbo, een uitvoering waar de pers (en potentiële eigenaren) om schreeuwden. De Esprit was dermate goed dat meer vermogen gewenst was. Standaard had de gewone Esprit namelijk slechts 160 pk, de Turbo had zo’n 50 pk méér.
Uiteraard is de auto voorzien van de obligate BBS-velgen, klassieke period-correcte RS-jes, dus wat dat betreft helemaal goed. Natuurlijk, een setje Wolfrace-velgen had van ons ook gemogen.
Nederlandse auto
Zoals hierboven vermeld staat, is het een Nederlandse auto die in Essen staat. De witte Lotus Esprit is in 1994 naar Nederland gehaald en voor het laatst overgeschreven op 8 maart 2017. De auto is dus alweer dik 6,5 jaar van dezelfde eigenaar.
Alles schreeuwt jaren ’80 aan de auto. Het rode interieur, de striping en de louvres op de achterzijde. Die handgrepen zijn ademen de jaren ’70, evenals de achterlichten van de Rover SD1. Maar ja, een Lotus uit de jaren ’80 had nu eenmaal veel onderdelen die al wat langer gefabriceerd werden aan boord.
Meer lezen? Check hier onze special over de Lotus Esprit V8!
Edge zegt
Kleinere wielen, wielen waar de banden netjes op passen en normale vering en je houdt een hele fraaie Esprit over.
outlook zegt
Volgens mij zag ik deze van de week op televee voorbij komen. 007
Joris24 zegt
Leuk, maar wat vind ik die uitstekende bumpers toch lelijk op auto’s uit die tijd. Vooral als ze dan ook nog eens zwart zijn. Op die esprit is het nog iets te pruimen als ze meegespoten zijn. In de VS had je ze dan nog een gradatie erger uitsteken vanuit de voorschriften aldaar. Die uitstekende zwarte bumperdelen hebben mij nooit kunnen bekoren.
Voor de rest is het een leuk liefhebbersobject, maar wat is er voor mega project aan gedaan anders dan verlagen en andere velgjes? Ik vind via google nu een artikel, maar die was mij zo niet duidelijk obv jullie artikel. Misschien kun je die erbij zetten :) https://www.uksportscars.com/view/lotus-esprit-turbo-1985-60-miles-since-full-body-off-chassis-restoration/
oranginas zegt
Het vroege Esprit model is werkelijk fantastisch, deze latere versie met behoorlijke bumpers is toch een beetje jammer. Maar die velgen en banden, die werken gewoon voor geen meter. En wie heeft het idee gehad om de wielen/ophanging te Slammen als een of andere driftmachine? Doe dat even alleen met ricers of ander nieuwer spul, maar laat de klassiekers met rust.
flyerbunch zegt
Dit lijkt meer op een lowrider en zal wrs rijden als een stuiterbal die niet meer stuitert.. het is er helaas net iets over.
hehe zegt
Volgens mij is die zijn wielen aan het inklappen en wordt het nu een onderzeeër.
petroldrinker zegt
Wat zijn al die autos op airride toch lelijk altijd zeg, nog nooit 1 mooi gevonden zo door zn hoeven gezakt..
OT, was graag naar essen gegaan, maar zit er helaas dit jaar weer niet in…
MaartenD zegt
Lijkt mij een mooie kandidaat voor Mijn Auto…