Elon Musk is weer niet helemaal eerlijk geweest volgens het Environmental Protection Agency (EPA).
Met frisse tegenzin zijn we genoodzaakt toch nog een artikeltje schrijven over Elon Musk. De bijzondere CEO van Tesla staat dezer dagen kennelijk onder hoge druk en maakt daardoor wat fouten. Het coronavirus en de geboorte van een nieuwe spruit lijken de Muskias iets te veel te worden gezien zijn Twitter-uitingen van gisteren. Waarschijnlijk krijgt Musk hierdoor de SEC weer op bezoek. Maar eerst heeft hij zijn handen vol aan een andere Amerikaanse afkorting: de EPA.
Om het allemaal goed te begrijpen is een tikje achtergrond wel handig. De EPA is zoals de naam al zegt op papier verantwoordelijk voor het behoudt van de environment in ‘Murica. Sinds The Donald echter de scepter zwaait wordt het overheidsorgaan geleid door lieden waar boomknuffelaars van gruwen. Het had erger kunnen zijn. Sommigen van Trumps voormalige Republikeinse concurrenten voor het POTUS-schap wilden de hele EPA maar helemaal afschaffen. Enfin, er zit dus al wat wantrouwen tussen de EV-brigade en de EPA.
Nu claimde Elon Musk onlangs dat de Tesla Model S Long Range na diens update een actieradius zou hebben van 400 mijl. Een mooie mijlpaal voor EV’s. Actieradius is daarvoor immer een hot issue. Het moest alleen nog even officieel bevestigd worden door de EPA om er goed mee te kunnen adverteren. Doch dat werd een deceptie voor de PR-boys van Tesla. De Model S kwam tot een indrukwekkende 391 mijl. Maar ja, dat bekt natuurlijk wat minder lekker dan ‘de eerste met 400 mijl range!1!!’.
Musk, altijd sportief genoeg om zich neer te leggen bij de wetenschappelijke feiten, zei hierop dat hij ging kijken hoe hij de Model S nog meer range kan geven. Oh nee, nee wacht. In plaats van dat te doen, beschuldigde Elon de EPA ervan dat ze de nacht van de test de sleutel in het contact hadden laten zitten. Daarbij zat de deur niet op slot, waardoor de Model S in ‘waiting for the driver’ modus zou zijn geschakeld. Een en ander zou te zien zijn aan sensoren in de Teslarati. Deze twee dingen hebben volgens Elon twee procent van de range weggesnoept. Anders had de Model S die 400 mijl wel gehaald, aldus Musk:
On other technology fronts, we increased the range of model S and X yet again, this time to 391 miles for Model S and 351 miles for Model X. Actually, we said that, actually, the model — the real Model S range is 400 miles, but when we did the last EPA test, unfortunately, [EPA] left the car door open and the keys in the car, so the car – and it did this overnight.
And so the car actually went into waiting for driver mode and lost 2% of its range. And as a result, it had a 391 test. As soon as the EPA reopens for testing, we will redo the test, and we’re actually confident that we will achieve a 400-mile-or-greater range with the Model S. But to be clear, the Model S, for the past two months — the true range of the Model S for the past two months has been 400 miles.
Elon Musk, CEO Tesla
De EPA is echter niet blij met deze aantijging. In een reactie ontkent het dat er fouten zijn gemaakt bij het uitvoeren van de test:
We can confirm that EPA tested the vehicle properly, the door was closed, and we are happy to discuss any technical issues with Tesla, as we do routinely with all automakers.
Woordvoerder EPA
Waarschijnlijk wordt de test nog een keer herhaald. We zijn alvast benieuwd naar de uitkomst.
florisje zegt
Elon heeft het goodwies kapot… Hij draait een beetje door in quarantaine, een psychiater zal hem goed doen.
arhanso zegt
Een psychiater zou voor iedereen goed zijn…
Homer55 zegt
Wie is die Elon Musk? Lees zo veel over hem laatste tijd….
dedude zegt
@homer55 Autoblog. Elonblog. What’s the difference
melkkoe zegt
Waarom kost het wachten bij Tesla ook energie?
Ik neem aan dat de binnenverlichting na verloop van tijd gewoon automatisch uit gaat, en het alarm systeem hoeft ook niet aan te staan bij geopende deur
flutterby zegt
@melkkoe: Volgens mij zullen de meeste auto’s wanneer je ‘s nachts de deur open laat met de sleutel erin de volgende ochtend niet eens meer starten.. Dat is niet echt een normale situatie en voor z’n organisatie toch schandalig om niet de test te beginnen met 100% batterij? Hoe betrouwbaar zijn de andere resultaten vraag ik mij dan af..
camber24 zegt
@flutterby: interessant, jij gaat er vanuit dat Musk gelijk heeft (dagelijks discutabele tweets), en een onafhankelijk en gerenommeerd instituut dus uit haar nek kletst.
superfunky zegt
@camber24: jij leest de bijdrages van Flutterby nog niet zo lang?
Nou, je hebt Fansla‘s en je hebt Elonpostelen. Flutterby is één van de 12 uit die laatste categorie. ;)
johnhert zegt
@superfunky: Hahahaha, schitterende opmerking, en de spijker op zijn kop !
sudbina zegt
@superfunky: reactie van het jaar dit.
flutterby zegt
@superfunky: jammer dat de plusjes niet meer werken, +1
flutterby zegt
@camber24: Elon Musk heeft de aandeelhouders een 400 mile EV beloofd en nu dit niet gelukt is natuurlijk tot de bodem uitgezocht waarom dit niet gelukt is. Aangezien een Tesla álles bijhoudt in de log is dit eenvoudig te achterhalen. Als deze claim geen achterliggend bewijs heeft dan is het markt manipulatie en zet Elon Musk zijn rol als CEO op het spel. De SEC zoekt dat graag tot de bodem uit.
camber24 zegt
@flutterby: dan ben ik idd wel zeer benieuwd naar de uitkomst van die logging.
davelepeef zegt
@flutterby: zou niet voor het eerst zijn dat ‘ie voor z’n beurt spreekt…
flutterby zegt
@davelepeef: hij is wel erg specifiek vind je niet?
davelepeef zegt
@flutterby: de EPA ook. Het is maar net met welke bril je kijkt hè? M’n punt is niet de inhoud, m’n punt is dat Elon wel vaker onzin uitkraamt. Het is knap wat hij kan en tot nog toe gepresteerd heeft maar hij maakt soms opmerkelijk vreemde sprongen…
pivavar zegt
Sleutel in het contact?
jaapiyo zegt
Bwv.
ukbob zegt
@pivavar: das inderdaad knap…
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, “nietes”, “welles”. Als het dat maar is. Een robbertje met EPA stelt niet veel voor…
SpeedGeek zegt
Vraag dat maar aan Volkswagen….
pramm zegt
Op zich zou Tesla vrij eenvoudig de gegevens van de auto kunnen overhandigen om aan te tonen dat het zo was. Bij een Tesla scheelt het namelijk vrij veel. Als de auto langere tijd stil staat, gaat deze in sleep mode. Indien niet, dan wordt de batterij wat warmer gehouden, staat de ventilator aan en wordt t interieur op temperatuur gehouden etc. Dus als dat inderdaad zo door de EPA is gedaan is het op z’n minst gezegd uiterst discutabel. Vergelijkbaar met een conventionele auto voor de rest even vol tanken maar daarna de moter nog even een half uurtje laten lopen.
Philip - EQC zegt
Och ja, dat Musk weer verhaaltjes verteld is toch niets nieuws … bezoek Tesla fora en het wordt snel duidelijk dat het allemaal niet zo vooruitstrevend is als wat geloofd wordt in het Tesla fantasie wereldje, doe een testrit en oordeel objectief, veel van wat geclaimed wordt is praat voor de vaak! Dat is alvast mijn conclusie na een uitgebreide testrit. Dan spreek ik wel over het premium segment. In het Model 3 segment zijn ze voorlopig nog de betere, dit bij gebrek aan alternatieven … maar dat zal niet lang meer duren! Misschien heb ik gelijk, misschien ongelijk. De tijd zal ons wijzer maken.
sjonniedeluxe zegt
EPA zegt dat de deur dicht was. OK. Maar was hij op slot? Waarom niet aan de lader tot moment van wegrijden? Ik geloof Musk hier wel.
fapfap zegt
391 is nog altijd minder dan 400 min 2 procent.