Dan ben je wel een held hoor, een beetje blazen in een auto die jezelf ontworpen hebt. Deze Enzo designer draait er bijna voor in de bak!
Een politieagent is ook maar een levend wezen. Als die een hardrijder ziet in een mooie Ferrari zal die niet meteen met een het bonnenboekje zwaaien, toch? Eerst eventjes kijken. Het blijft toch altijd een evenement voor de oogjes.
Maar in Japan maakte Enzo designer Kiyoyuki “Ken” Okuyama het wel heel erg bont. Hij reed namelijk nauwelijks te bevatten en hoogst illegale 125 km/u. De auto in kwestie was een Ferrari Enzo. Veel beter dan dat wordt het niet, toch?
Enzo designer
De politie zag het echter anders. Ondanks dat Kiyoyuki Okuyama de eerste niet Italiaanse ontwerper is die een Ferrari getekend heeft, was dat niet voldoende om het door de vinger te zien. Het probleem was dat Ken (niet van die nieuwe Barbie-film) 125 km/u (85 km/u te hard) reed waar slechts 40 km/u is toegestaan.
De eisen qua snelheid en bedragen voor de boees zijn in Japan echt ridicuul. Het lijkt bijna op Nederland. Okuyama moest zich onlangs verantwoorden voor de rechter. Zijn verweer was dat de 6.0 V12 voldoende koeling nodig had en daarvoor moest hij de snelheid iets opschroeven. Dat klinkt ons heel erg plausibel.
Uitspraak
De rechter ging daar niet in mee. Die vond de snelheidsovertreding aanzienlijk en ‘extreem gevaarlijk’. Uiteraard is de Enzo-ontwerper vol spijt en schaamte en belooft hij beterschap. Ken belooft dat het nooit meer zal gebeuren en dat hij heel erg veel berouw heeft. Mede dankzij die verklaring ontloopt hij een potentiële gevangenisstraf. Als hij in deze twee jaar weer de fout in gaat, draait hij alsnog de bak in.
Even een klein beetje context, in Japan zijn de snelheidsrestricties bijzonder strikt. Op de grootste snelwegen mag je 120 km/u rijden, maar net als in Nederland mag je blij zijn als je 100 km/u haalt. Wat misschien belangrijker is om te weten, de snelheidsrestricties op de buitenwegen (waar Ken te hard ging) zijn al stokoud. het kost echter enorm veel moeite en geld om de limieten te verhogen naar logischere snelheden. Daarom zitten ze anno 2023 snelheden te rijden die in de jaren ’50 acceptabel leken.
Via: Japan Times
Edge zegt
Een rechter met humor had Oyakuma in de uitspraak geadviseerd om bij zijn volgende ontwerp wat meer rekening te houden met de koeling.
Robert zegt
😂
Jij wint vandaag het internet!
shizzle zegt
Geen geldboetes maar direct gevangenisstraf eisen. Zou dat ook in Nederland werken bij notoire overtreders?
karhengst zegt
Waarschijnlijk moet daar eerst iemand voor om het leven komen en dan moet je alsnog hopen dat de persoon in kwestie niet ooit een keer op school na heeft moeten blijven.
oversoft zegt
Er moet wel bijgezegd worden dat de boetes ten eerste mega betaalbaar zijn. Ik was zelf 170 euro kwijt voor 35km/u te hard…
Daarnaast worden ze binnen de bebouwde kom zelden opgelegd voor een overtreding onder de 30km/u te hard en op de snelweg onder de 40km/u te hard, want Japanners weten zelf ook wel dat 60 op een provinciale weg belachelijk is.
Ook mag je in Japan vrijwel overal slechts 100 op de snelweg, niet 120.
zesinlijn zegt
Dus hij reed 165 km/h?
Hubert zegt
125 te hard rijden waar 40 is toegestaan.
Gewoon erg lomp en keihard aanpoakken.
Of je nu de ontwerper van de Enzo bent of jan met de pet.
flyerbunch zegt
Zou dit in China ook zo zijn? Daar nemen ze gelijk de auto mee in beslag en zie je hem nooit meer terug wrs..
Hubert zegt
Denk eerder dat je de bestuurder nooit meer terug ziet.
De auto zal gebruikt worden door een of andere partijbons.