Audi is binnen, maar wanneer maakt Porsche zijn entree in de Formule 1?
Het leek allemaal in kannen en kruiken te zijn. In 2026 zijn er nieuwe motorreglementen in de Formule 1. Door deze veranderingen is de sport dan ineens veel interessanter voor eventuele motorleveranciers. Er ligt meer nadruk op het elektrische aspect van de motor en men maakt gebruik van synthetische brandstoffen.
Audi en Porsche waren voor lange tijd betrokken bij de gesprekken die voorafgingen aan regelwijzigingen. In de tussentijd heeft Audi zichzelf al aangekondigd als motorleverancier in 2026. Met wie is nog niet officieel, alhoewel Alfa Romeo en Sauber hun samenwerking gaan beëindigen na 2023. De kans dat Audi en Sauber verder gaan, lijkt vrij zeker. Net als bij het verjaardagsfeestje van een klasgenootje: het is een verrassing wat jullie gaan doen, maar neem wel je zwemkleren mee.
Entree Porsche nog niet zeker
Maar de entree van Audi is al bekend, waar blijft de aankondiging van concerngenoot Porsche? Nou, die komt er voorlopig niet. Dat meldt het altijd goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Volgens Chrisitiaan Horner is er sprake van een ‘complexe situatie’:
Er moeten nog veel details worden opgehelderd. Porsche is welkom, maar de zaak is niet zo eenvoudig. Ik hoop dat de onderhandelingen tot een goed einde zullen komen.
Christian Horner, heeft Porsche niet direct nodig.
Het grote probleem is invloed. Red Bull vindt het prima om Porsche als motorenleverancier te hebben, maar daar moet het dan ook bij blijven. Porsche wil 50% van de aandelen en ook 50% van de invloed op het team. Dit terwijl het trio Horner, Marko en Newey heel graag onafhankelijk willen zijn.
Red Bull hoeft niet per se
Red Bull rijdt nu met Honda-motoren die RBPT heten (Red Bull Powertrains). Maar die worden nu nog in Japan door Honda gebouwd. Sterker nog, nu het goed gaat met Red Bull wil Honda stiekem weer iets meer samenwerken met Red Bull. Inmiddels zijn er al 300 mensen werkzaam bij Red Bull Powertrains. Met die twee troeven (Honda en RBPT) heeft Porsche een vrij zwakke positie in de onderhandelingen.
Overigens hoeft Porsche niet per te kiezen voor Red Bull. Er zijn natuurlijk genoeg andere gegadigden. Zo zou McLaren bijvoorbeeld een perfecte partner zijn. Andreas Seidl leidde destijds ook het uiterst succesvolle Porsche Le Mans-programma. Ook bij Williams is er een oud Volkswagen-kopstuk in de vorm van Jost Capito. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Met dank aan Frank voor de tip!
mashell zegt
Red Bull heeft drie opties in volgorde van risico: door met Honda (want daarmee winnen ze), in bed met Porsche (want die snappen racemotoren), of RBPT opbouwen (van niks naar succes, hoogst onzeker). Ik denk dus dat die 300 mensen bij RBPT binnenkort een kusje van Max Verstappen en een fijne ontslagvergoeding krijgen.
kniesoor zegt
RedBull GT3 RS. Klinkt wel goed eigenlijk 🙂
schuimbekje3 zegt
Niet alleen dat, maar Porsche is vooral goed in H6 blokjes en iets minder goed in V8 blokjes, en is de F1 niet V6?
Ik denk niet dat F1 dispensatie geeft aan Porsche om H6 blokjes in te mogen zetten in F1 auto’s, door het lage zwaartepunt zouden ze direct een voordeel hebben.
De rest is VAG meuk of van Yamaha.
Dus ik vraag me af welk motorblok ze dan willen gaan bouwen bij Porsche?
Krijgen ze de kans om een H6, flat-six, boxer motor te gebruiken (wel erg leuk geluid in de F1 ipv die takkeherrie uit de vuvuzela toeter nu wat echt helemaal nergens op slaat), of moeten ze een V6 gaan lenen uit de schuur van volkwagen golf vr6 en die met een factor 2 verkleinen en 4x zoveel toeren laten lopen en de betrouwbaarheid van 6 maanden per koppakking ophogen naar 3 of 4 races?
Ik zie het niet gebeuren.
mashell zegt
Waarom zouden ze iets moeten recyclen? Ze kunnen best een nieuwe motor (het “blok” is daarvan nog het minst moeilijk) ontwikkelen.
basman147 zegt
@ schuimbekje3: Als Porsche zou proberen om een 6-Cilinder boxer erdoor te duwen gaat Adran Newey waarschijnlijk subiet met pensioen. Een boxermotor is te breed en zit daardoor in de weg van de luchtstroom. Daarnaast valt het lagere zwartepunt ook vaak tegen omdat je ook nog de in-en uitlaten moet zien weg te werken.
En bovendien, het is helemaal niet de bedoeling dat er iets gebouwd wordt op basis van en productieblok voor de F1,. Dit omdat de FIA en de teams bang waren dat iemand daardoor een vorbeeld zou kunnen hebben omdat ze “toevallig” een motor met betere afmetingen zou hebben dan de andere teams, en dat die dardoor zouden moeten volgen.
In plaats daarvan zijn de regels rondom het motorblok vrij strak vastgelegd (hartafstand, blokhok en materiaal staan allemaal in de reglementen, waardor het moeilijk is om daar een groot vordeel uit te halen.
rollingstoned zegt
Ik zie eigenlijk liever dat Red Bull in 2026 met Honda doorgaat. En i.t.t. Honda heeft Porsche ook nooit enig succes gehad in de F1…
erwingrunn zegt
Dan vergeet je voor het gemak de 3 wereldtitels in 1984, 1985 en 1986 die Porsche behaalde met het label TAG.
Richmond zegt
Dat wil Niks zeggen. De ervaring van vroeger heb je nu weinig aan. Iedere keer dat Honda terug in de F1 kwam moesten ze opnieuw beginnen.
pomoek zegt
Goh, wat een verrassing. Het management van Porsche moet inmiddels een behoorlijk goed ontwikkelde kringspier hebben na het voor de zoveelste keer intrekken van de keutel.
flyerbunch zegt
Horner geeft meer uitleg: https://www.autosport.com/f1/news/red-bull-porsche-2026-f1-deal-still-not-done/10360147/
trolle zegt
– Edit: nutteloze bijdrage –