
We blijven de ontwikkelingen rond Saab volgen. We zijn ontzettend benieuwd of onze Victor Muller zijn hooggegrepen ambitie kan waarmaken. Aanvankelijk ging Saab er vanuit dat er in 2010 45.000 auto’s zouden worden verkocht, maar dat bleek iets te optimistisch en de verwachting werd in oktober vorig jaar bijgesteld naar een aantal tussen de 30.000 en 35.000 auto’s. In het derde kwartaal van vorig jaar werden er 31% meer auto’s verkocht dan een jaar eerder, maar het vierde kwartaal was een echte opsteker. Er werden toen 129% meer auto’s verkocht.
In het vierde kwartaal werden totaal 11.448 auto’s verkocht. Over het gehele jaar bracht de autobouwer 31.696 nieuwe Saab’s aan de man, een toename van 15%. Daarmee haalt Saab de bijgestelde doelstelling. In totaal werden er vorig jaar 32.048 auto’s gebouwd, terwijl dat er 2009 nog 20.950 waren, dus een toename van 53%
Volgens Victor Muller laten de cijfers zien dat Saab Automobile zich stevig neerzet als een onafhankelijke autofabrikant. De beleggers konden het waarderen, want het de waarde van het aandeel steeg vanochtend flink met zo’n 8%. (bron: Saab)
Zeer goed nieuws voor Saab! ik wens ze alle geluk in toekomst
Is niet vreemd. De nieuwe Saab 9-5 is dan natuurlijk ook erg mooi, vele malen mooier dan een Audi A4 of BMW 3.
@Alexander:
De Saab 9-5 is geen concurrent van de Audi A4 of Bmw 3 serie. Maar juist van de Bmw 5 serie, Audi A6, Mercedes E-klasse en de Volvo S80. En naar mijn mening zijn deze 4 auto`s kwalitatief en met techniek veel verder dan de Saab 9-5. Uiterlijk van de Saab 9-5? Niks mis mee. Maar het plaatje geheel komt deze Saab niet in de buurt van de 3 duitsers, en persoonlijk ook niet bij de Volvo S80.
@wahid:
Jou mening over de 9-5 deel ik niet. Als je het over de oude 9-5 had dan zou ik het zeer zeker begrijpen. De nieuwe 9-5 daarin tegen vind is juist een auto die zich qua techniek kan meten met bovengenoemde concurrenten.
@Chrizz:
Dat dacht ik niet. Ik denk dat jij met gevoel praat en niet met feiten. De nieuwe saab 9-5 moest het afleggen tegen de nieuwe Bmw 5 serie, de Mercedes E-klasse en de sinds 2004 oude Audi A6.
Op elk gebied was de Bmw kwalitatief beter, de rij-eigenschappen kon de saab vanzelfsprekend niet aan tippen, en de techniek aanboord liep fors achter.
De E-klasse heeft comfort waar de Saab niet in de buurt komt, het rij-gedrag en wegligging was wederom van de E-klasse beter. De techniek en kwaliteit aanboord was van de E-klasse duidelijk beter en hoger.
Zelfs de Audi A6 uit 2004 rijdt strakker. De techniek van de Saab is beter maar dat komt omdat de A6 uit 2004 komt. De kwaliteit van het matriaal was van de Audi A6 beter. Maar de Audi A6 die uit gaat komen in 2011 zal de saab overklassen.
Het enige waar ik niet omheen kan, is het uiterlijk. Die blijft prachtig, maar de nieuwe Audi A6 of Bmw 5 zijn ook een pracht plaatje. Voor mij geen Saab, doe maar de nieuwe Audi A6 of Bmw 5.
@wahid: Ik heb bijna alle genoemde auto’s gereden en naar mijn mening komt Saab met de 9-5 dicht in de buurt en ik heb meerdere reviews gelezen die dat beamen, zelfs Duitse reviews…
.
Op sommige punten (denk aan het interieur) is nog verbetering mogelijk maar ik begreep dat er aan gewerkt wordt en mogelijk midden dit jaar een kleine refresh van de 9-5 komt.
@wahid:
“Op elk gebied was de Bmw kwalitatief beter”
… citeer je uit een vergelijkend waren-onderzoek ofzo? Is het jouw mening of van wie? Waarom opeens zo formeel in de derde persoon schrijven? Zeer verwarrend.
@damster: dat is een opmerking die volkomen klopt! BMW is de beste rijdersauto, heeft de beste motortechniek en het mooiste en degelijkste interieur. Ook Merc en Audi kunnen daar (nu) niet aan tippen.
@Megakix:
Over rij-eigenschappen geef ik je gelijk. Bmw stuurt nog steeds het lekkerst, is kijken of de nieuwe Audi A6 in de buurt gaat komen. Maar over het intrieur dat Bmw het mooiste en kwalitatief beste is??? Laat me niet lachen, daar is Audi toch echt heer en meester in.
@wahid: Een A6 strakker? Heb een tijdje met een A6 3.0TDI quatro onderweg geweest wat glijdt dat ding over zijn voorwielen, had daar veel meer van verwacht. De A4 daarentegen rijdt 10 maal strakker. (je moet de auto’s eerst zelf eens rijden ipv ervaringen uit de boekskes)
En ik kan u verzekeren de saab 9-5 met XWD gaat hard de bocht in!
@goofy:
Ja de Audi A6 bestaat ook sinds 2004 he slimmerd. Dus nog steeds is de techniek van 2004 aanwezig, maar we zijn inmiddels 7 jaar verder en de nieuwe Audi A6 is op komst. Ben er van overtuigd dat de nieuwe Audi A6 de Saab 9-5 fors achterlaat net als hoe de Bmw 5 en Mercedes E dat nu met Saab doen.
@wahid: Denk toch dat je de huidge 9-5 beter kunt vergelijken met een S80 oid. Qua techniek: 9-5 -> opgewaardeerde Insignia, S80 -> opgewaardeerde Mondeo. De A6, 5-serie en E-Klasse is een andere soort auto met andere opbouw (motor in lengterichitng) en een hoger (en duurder) staaltje techniek.
@Tommy2: een S80 een opgewaarderde Mondeo noemen doet de S80 echt te kort. Ja ze staan allebei op het EUCD platform (net als de Freelander) maar dat is een bijzonder veelzijdig platform.
@wahid: zeker de laatste tests niet gelezen! In de Carros met name, en in div. buitenlandse bladen, wint de 9-5 menig vergelijk met de Deutsche 3! In de Carros won de 9-5 op vrijwel ieder front, zelfs qua weggedrag op een handling track! Qua betrouwbaarheid staat Saab volgens laatst Duits onderzoek (TÜV) op de 4e plek van allemaal. Audi 9, Mercedes 14 en BMW 20…. Dussssssss, kein kelul bitte…
@Alexander: Vooral mooier dan de vorige 9-5. Na die facelift zag die er afschuwelijk uit.
Ik vind de positionering van Spyker als luxe-merk boven Saab ook goed. Allebei met een luchtvaart verleden, het verhaal klinkt logisch. Dat kunnen ze mooi uitmelken.
En verder vind ik het wonderbaarlijk te noemen dat Victor Muller een bedrijf een keer niet naar de tering heeft geholpen. Het lijkt te werken tot zover. Nu hopen dat hij geen gekke dingen gaat doen.
@wapz: Luchtvaart en auto’s hebben niets met elkaar te maken. Dat is gewoon reclame-marketing onzin. Ik denk dat Spyker zich in zijn graf omdraait als hij de kitsch ziet die tegenwoordig onder zijn naam aan de man worden gebracht. Ik hoop dat het beter gaat met de Saab styling. Strak, simpel en estetisch. Wie weet komt de panoramische voorruit weer terug.
@midasracer:
bij mijn weten was er geen sprake van één heer Spijker (ipv Spyker) maar waren er twee broers Spyker die de toko starten en runden..
en kitch van nu? die twee zijn verantwoordelijk voor de gouden koets van Bea, hoezo geen kitch? ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spyker_%28voormalig_automerk%29
@bakkerst: Als dat geen uberkitsch is!
@midasracer: als we dan toch bekritiseren; luchtvaart en auto’s hebben wel degelijk met elkaar te maken, zelfs de alombekende 6 in lijn van BMW is oorspronkelijk ontwikkeld voor in vliegtuigjes. ooit opgemerkt dat het bmw-logo een propellor voorstelt? In mijn bescheiden mening zou dhr. Spyker trots kunnen zijn dat zijn naam nu nog voorkomt in top 10 lijstjes “snelste auto’s ter wereld”, en over smaak valt nou eenmaal niet te twisten. estetisch is overigens estHetisch, en de panoramische voorruit blijkt een panoramische achterruit te zijn geworden bij de 9-5 estate :D
OT; heel goed gedaan, felicitaties
@guus: mag ik ook even…? Logo van BMW is een combinatie van de Beierse kleuren in een leuke vorm. BMW heeft zelf aangegeven dat het niets met de vliegindustrie te maken heeft. Ik weet, het is een onduidelijk verhaal omdat men het al tijden zo heeft geinterpreteerd (incluis bovengetekende). Maar het wordt toch echt door BMW ontkent.
OT: Mooi succes voor Saab en dus ook VM. Hopelijk is het een lang leven gegund.
@High Performance:
http://www.mototype.com/pics/124/small/bmw_logo_plane-1916.jpg
@High Performance: ik hoef er denk ik niet bij te zeggen dat BMW in deze tijd niet eens auto’s maakte..
@guus: leuke foto maar dat geeft toch niet aan dat daar het logo aan ontrokken is. Google maar nog ff verder, ga je meer vinden die het “vliegtuig” logo ontkrachten. Is ook een keer door BMW zelf naar buiten gebracht naar aanleiding van dit misverstand. En dat oorsprong gevonden kan worden in de vliegtuigindustrie is correct, maar wil nog steeds niet zeggen dat daadwerkelijk de oorsprong van het logo moet worden gezocht in deze tak van sport.
@guus: geen auto’s, maar motoren de R32 uit 1923 is eerder uitgebracht dan de foto (uit 1929). In 1918 werd voor het eerst het BMW logo gebruikt in een handleiding (weet ik niet zeker). Oorsprong is van het merk RAPP, dat een cirkel (zwart) met daarin een paard voerde, daar heeft BMW een blauw/wit (Beierse kleuren) logo voor in de plaats gebruikt.
@guus: Niks mis met estetisch:
http://www.encyclo.nl/begrip/estetisch
Ze hebben Saab een keer gevraagd wat nu de link was tussen de auto’s en de vliegtuigen. Daar moest men heel erg lang over nadenken en het enige wat ze konden verzinnen was de “dark cockpit” filosofie. Nou nou, daar moet ik even van bijkomen.
@midasracer: De enige link die geen onzin is, is dat een vliegtuig- en/of vliegtuigmotorenbouwer na een bepaalde tijd, soms uit economische noodzaak, een nieuwe afzetmarkt zocht voor zijn kunde op het gebied van constructie en/of motoren.
Al de rest is idd quatsch.
@midasracer: nieuw voor me, weer iets geleerd.
@midasracer: excuus!
Ik vind de nieuwe saab ook een mooie auto om te zien en bied waar voor zijn geld
Ben benieuwd of deze verkoopcijfers (itt de cijfers die over Spyker geroepen worden), wel kloppen…
Ben op zijn zachtst gezegd kritisch geworden over alles wat ondernemingen van VM roepen…
@jeezyweezy: lees mijn comments hieronder maar even ;)
@robbie: goh… mooi dat iedereen in de verhalen stinkt en hoe vaak jij het echte verhaal ook vertelt, mensen lezen er overheen… Ben wel benieuwd hoe lang VM dit volhoudt, ik heb nog steeds de volgende theorie: VM probeert de boel (Spyker en Saab) te verkopen en gaat vervolgens als grootste schuldeiser (die hij via zijn investeringsmaatschappijen uiteindelijk zelf is) de boel weer terug eisen. ‘T is een wilde gok, maar ben erg benieuwd… ;)
Tja, als je het ene jaar niets verkoopt, dan ga je het volgende jaar al snel de plus in.
2009 45.000stuks is 2010?
@Bob: Klopt. Heel scherp!
@dennis: 31% stijging Q4 2010 vs Q3 van 2010 toch? En 129% Q4 2010 vs Q4 2009 toch?
Saab blijft nog behoorlijk achter met 500 stuks per jaar…
Achja, het merk Saab bestaat wel nog steeds en dat is iets wat telt. De nieuwe 9-5 is echt wel een mooie auto, en ja de drie Duitsers zullen vast technisch nog wat beter zijn. Maar een Saab koop je niet alleen daarom volgens mij…
@Pier: van buiten is de 9-5 samen met XF de mooiste in zijn klasse. Maar het interieur is bedroevend, stof vangende roosters, Opel onderdelen op het stuur, vreemd geplaatst navigatiescherm, rare lege vlakken, rare poppetjes vorm van bedien elementen middenconsole. Meer Koreaans niveau dan Zweeds of Duits.
In nederland dus…
zeker niet slecht hoor na zo grote verandering in 2010. goed teken voor de voorzetting van Saab. keep up te good work
De weg naar de oude verkoopaantallen is nog lang maar het begin is er.
.
Als je beter naar de verkoopaantallen van de verschillende markten kijkt dan zie je dat een aantal een flink herstel vertonen, blijkbaar is het vertrouwen daar al (deels) terug. In een aantal andere belangrijke markten zoals VS, UK en NL gaat het nog slecht. Vooral de verkopen in NL blijven mij verbazen. Pakweg 1/7e van de normale verkopen. Mogelijk dat het gebrek aan reclamecampagnes daar debet aan is.
@Tim: De introductie van de 9-5 stationwagon zal ook wel positieve invloed hebben op veel Europese markten.
.
Iemand een idee wat de marktverdeling in NL is? Dus sedan : stationwagon
Een saab koop je voor zijn karakter en niet voor zijn rijeigenschappen.
Was die verkooptoename ook niet “toevallig” op de 31e van december? :P
@YK: nee, de verkopen zijn aan dealers/importeurs en niet aan klanten.
@YK: Dacht net hetzelfde…
Ik vind het mooi wat ie probeert. Hoop ook echt dat Saab er weer bovenop komt. Maar die 9-5, prachtige wagen, onderhuids is het toch een Insignia? En mensen die zo’n type wagen willen kopen rijden liever geen opel.
@Emc: Ja, de Insignia, 9-5 en de Buick Lacrosse delen veel maar zijn toch allemaal andere auto’s. Ga voor de gein ’s in de Insignia en 9-5 rijden, het verschil is duidelijk merkbaar.
.
Als niet-Opel liefhebber met een Insignia als voorloopwagen moet ik zeggen dat het absoluut geen slechte auto is.
@Emc: ga je mond spoelen! ;-) Maar ik begrijp de verwarring. De 9-5 is gebouwd op het Epsillon II-platform in de variant Long Wheel Base. Net zoals de Buick Lacrosse, overigens. De Insignia gebruikt hetzelfde platform, maar dan de Short Wheel Base. Maar… een zelfde platformnaam wilt nog niet zeggen dat het dezelfde auto is. Om maar iets te zeggen: de 9-5 wordt geleverd (optioneel) met een adaptieve schokdemping. De Insignia niet. De 9-5 heeft een Head Up Display. De Insignia niet. De 9-5 heeft een biturbo-dieselblok van 400 NM en 190 PK. De Insignia niet. Enzovoort. De 9-5 rijdt ook helemaal anders dan de Insignia. Ik heb laatst (toevallig) met beide mogen rijden, en ze lijken qua rijdgedrag en rijervaring voor geen meter op elkaar.
Meneer gebakken lucht…hij wil toch naar 135000?? :)
Zal wel weer geen van kloppen die cijfers…het is al weinig, maar in werkelijkheid nog minder, net als dat lachwekkende spijker.
Hopelijk komt de station 9-5 snel, al zal daar buiten Europa weinig vraag naar zijn denk ik.
De meeste ‘verkochte ‘ Saabs zullen wel gekentekend bij de Dealer staan gezien de NL registraties precies op de 31e ….Gegoochel met cijfers….
Laatst zag ik een Jaguar XF en deed me denken aan de nieuwe9-5 qua achterlichten.
dat mensen nog steeds optimistisch zijn over saab, ik heb het al eerder gezegd dat het komt omdat het van nederlandse makelij is, even ter vergelijking:
in heel 2010 verkocht saab in nl precies 189 9-5jes, de grootste concurrent volgens muller zelf (de audi a6) verkocht er 2329, dat zijn er dik 2100 meer dan de saab, waarbij de auto stamt uit 2004, duurder is in de meeste gevallen en volgens vele toch maar op andere audi’s lijkt.
zelfs de nieuwe audi a8 die later op de markt kwam en daarbij 2 keer zo duur is verkocht meer exemplaren. dat zijn toch harde maar dan ook echt harde cijfers.
en ik heb niks tegen saab, maar wel tegen dat ‘het is van nederland’ gedoe. mensen worden en geil van, omdat het door een nederlander is overgenomen. blijf realistisch mensen.
@jeanclaude: Vraagje aan jou… Hoeveel A6 sedans zie jij rondrijden? Ik denk dat het namelijk wel meevalt als je de sedan aantallen vergelijkt.
Tsja, door te adverteren op autoblog zal de verkoop zeker nog verdubbelen:)
Ik vind wel dat ze steeds mooier worden, die saabs.
@Schrans: hahah idd verkooppiek vanaf 6 januarie
@tom307: hahaha idd :D
GO VICTOR GO!!!!!!
Eindelijk een keer iets nieuws!
Bij mij staan er ook allemaal Audi’s en Bmw’s in de straat.
Dus een keer iets anders is wel fris!
goed nieuws! bij saab verdienen ze wat, kunnen ze de gaatjes van spijker weer opvullen, hopelijk gaan die ook een keer goed draaien!
Dit zijn wel heel vertekende cijfers, of althans, cijfers die in hun context geplaatst moeten worden. Dit jaar is er een nieuw (en heel knap) model uitgekomen, vorig jaar was dat er niet, enkele jarenoude modellen. Daarnaast wordt het merk wat gehypet en wordt er vaker over gesproken in de media.
Dit terwijl vorig jaar (2009) het bedrijf heel wat slecht nieuws te verduren kreeg en logischerwijs ook geen vertrouwen van de consument meer kreeg.
Ik blijf echter grote fan van de 9-5, de suv wordt anderzijds wel een flop. Het is dus toch nog afwachten geblazen.
@Fout: Het is niet vertekend, want de 9-5 was pas in de latere tweede helft van die jaar leverbaar.
@Tim lees goed wat er staat, 189 saabjes, 2329 audi’s. al is dik 70 a 80% van de verkochte a6en een avant, de sedan gaat er nog steeds dik overheen.
@jeanclaude: Ik vind het verschil dan niet eens zo groot. De A6 was het gehele jaar leverbaar. De eerste 9-5’s zijn pas rond het midden van het jaar uitgeleverd. Hoeveel populairder de A6 dan de 9-5 is zal dit jaar duidelijk worden :)
als ze deze trend blijven doorzetten gaan ze het halen
2 woorden; Jason Castriota.
Jammer dat die nieuwe 9-4X SUV er ook niet als Diesel komt. Dat had denk ik toch ook wel uitgemaakt voor de verkoopcijfers. Maar voor zover ik het begrepen heb is dat een “tussenpaus”.. erfenisje van GM nog.. en komt er in de in eigen beheer ontwikkelde opvolger wel een Diesel.
Ook ben ik erg benieuwd naar die nieuwe 9-3 EN die nieuwe kleine 9-1.. denk dat die het ook erg goed gaat doen.
M.A.W, het kan alleen maar de goede kant op gaan met SAAB, keep us informed Victor! ;)
Zullen we eens goed naar de cijfers kijken???
Saab is heel blij dat de Wholesale verkopen zijn toenomen met 15%, maar wat zijn Wholsesale verkopen? Dat zijn verkopen aan dealers/importeurs (die vaak in handen zijn van Saab). Ze hebben dus heel knap hun verkoopkanaal gevult met auto’s.
Het cijfers waar het ‘echt’ om draait is “Retail sales”. Oftewel verkopen aan eindgebruikers/consumenten. En die verkopen liggen nog steeds 29%(!) lager dan vorig jaar.
Saab is er dus prima in geslaagd om auto’s te verkopen aan zusterbedrijven (importeurs in VK, VS & Zweden), maar daadwerkelijk auto’s verkopen aan eindgebruikers blijkt toch een stuk moeilijker te zijn.
Ook opvallend is dat Saab NOOIT sprak over de term ‘wholesale verkopen’. Ze hadden het altijd over retail sales. Maar aangezien die natuurlijk nog steeds dramatisch zijn houdt Saab die aantallen liever onder de pet.
@robbie: Duurde lang voor je reageerde ;)
.
Saab spreekt al maanden over wholesale. Dat doet overigens zo goed als elke fabrikant al vertellen zij dat er niet altijd bij. Het “voordeel” dat Saab had was dat het de dealerschappen opnieuw moest bevoorraden. De productie gaat in ieder geval omhoog, het zelfde geldt voor de retailverkopen en de dealerschappen zullen nu wel voldoende voorraad hebben. Vanaf nu zal het plaatje dus wat eenvoudiger zijn.
.
Vorig jaar zijn end-of-life Saabs met grote kortingen verkocht. Een nieuwe 9-3 kreeg je in de VS voor circa 50% van de MSRP. Tsja, dan wil zelfs ik er ook wel een…
@Tim: andere fabrikanten spreken over wholesale? Zal ik de persberichten van Mercedes & BMW er eens bijpakken?
En je hebt idd gelijk: vanaf het moment dat Victor Muller het voor het zeggen heeft bij Saab wordt er plotseling gesproken over ‘wholesale”. Daarvoor werdt er NOOIT over gesproken.
Sterker nog, toen Spyker bekend maakte dat ze Saab gekocht hadden wisten ze heel trots te vermelden dat Saab in 2009 maar liefst 39.827 auto’s verkocht had. Toen hadden ze het dus ook gewoon over retail sales. Iets wat elk fatsoenlijk autoconcern doet. Behalve Saab (en Spyker).
It’s all smoke & mirrors baby ;)
http://www.youtube.com/watch?v=bOlED4z6eyg
@robbie: Als dat zo is dan is het helemaal vreemd dat ze in oktober de prognose nog met 33% omlaag moesten bijstellen. Als het goed is weten ze toch hoeveel auto’s er nodig zijn om het verkoopkanaal te vullen?
Of moeten we hieruit opmaken dat de importeurs en dealers zeer conservatief hebben ingekocht? Geen goed nieuws als die er blijkbaar niet echt veel vertrouwen in hebben…
@Potver7: de doelstelling van 45.000 kon niet gehaald worden omdat er simpelweg niet genoeg auto’s gebouwd konden worden. Ook zit er natuurlijk een grens aan de hoeveelheid auto’s die je “in het kanaal kan proppen”. Dealers/importeurs moeten dat ook allemaal financieren en enigszins een mogelijkheid zien om die auto’s vervolgens weer te kunnen verkopen.
Dat ze de doelstelling van 45.000 auto’s never nooit gingen halen zag je met een beetje inzicht al in september aankomen. Saab heeft er echter voor gekozen om dat tot eind oktober stil te houden.
@robbie: En toch nog stijgen met 8%, die aandeeltjes. Beleggers letten niet goed op…
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad, ze zouden beter naar ons orakel Robbie luisteren. Die heeft duidelijk de waarheid in pacht. Het lijkt wel een gefrustreerde journalist.
@robbie: Als je met dealers had gesproken, dan zou je beseffen dat ze momenteel minstens drie maand moeten wachten op de levering van de nieuwe Saab 9-5. Mijn dealer zit momenteel te hopen dat hij z’n laatste toonzaalmodel niet te snel kwijt raakt, want hij weet niet wanneer de nieuwe voorraad geleverd wordt. Het verschil tussen wholesale en werkelijk verkocht wordt op die manier wel héél klein. En dat, beste Robbie, is ook realiteit.
@BaRa: Dat Saab niet kan leveren ligt ook aan het feit dat ze maar met 1 productieshift werken ipv 2 of 3. Jouw dealer heeft misschien genoeg vraag, maar wereldwijd valt die blijkbaar nogal tegen.
Saab had aangegeven dat ze eind 2010 met een tweede shift wilden beginnen zodat er veel meer auto’s gebouwd zouden kunnen worden. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat de vraag vanuit de markt tegen viel.
Na 3 keer de verkoopcijfers bij te stellen zijn ze dan ook maar net met de hakken over de sloot erin geslaagd die cijfers te halen. Blijken het ook nog eens wholesale verkopen te draaien. Nou op naar de 125.000 volgend jaar!
Met alle respect maar het is een bodemloze put, het aandeel staat niet voor niets te boek als ‘junk’.
@Tim ik snap niet dat je het niet ziet, 189 saabjes tegenover 2319 audi’s. ik schat dat er zo’n 75% avants zijn verkocht van dit aantal. dat is 3/4 deel, blijft er 1/4 deel over en dan zit je rond de 600 sedans. en je mag me corrigeren maar ik denk dat ik die 75% nog best hoog inschat. en dat voor een auto die 6 jaar ouder is, en in de meeste gevallen duurder. dit jaar kan je het ook weer niet vergelijken want de nieuwe a6 komt, en ik durf te wedden dat deze alsnog veel en veel beter zal verkopen.
maar over je optimisme kan niet veel negatiefs te vertellen zijn. hetzelfde geldt voor saab.
@jeanclaude: So what? Je gaat er te makkelijk van uit dat je als autofabrikant alleen kan overleven als je massa’s auto’s verkoopt. Dat was dertig jaar geleden absoluut correct. Maar autobouwen (en de erbij horende ontwikkelkosten) is intussen een “tikje” geëvolueerd. De onderdelen die autofabrikanten zelf ontwikkelen en bouwen, tja, dat worden er steeds minder. Motoren? BMW ontwikkelt ze samen met PSA. En PSA samen met Ford. Versnellingsbakken? Aan wie denk je dat Getrag allemaal levert? GPS-systemen, waterpompen, injectiesystemen, etc. Het wordt allemaal ergens anders ontwikkeld. Anders gezegd: om auto’s te kunnen bouwen moet je vooral weten wat er op de markt is. Of je daarbij gigantische aantallen verkoopt of niet, is veel minder van belang. Natuurlijk moet Saab meer verkopen. Maar hun businessplan biedt ook ruimte om die vertraagde groei op te vangen.
En vergeten we ook niet dat Saab (of Spyker) zelf eigenaar is van een heleboel importeurs (en dealers). Op die manier is het voor Saab dus heel gemakkelijk om de wholesale verkopen op te krikken. Je ‘dwingt’ een bedrijf waar je zelf eigenaar van bent gewoon om wat auto’s van de fabriek te kopen. Vervolgens zien de wholesale verkopen er prachtig uit op papier.
Daarna zit je natuurlijk nog wel met het probleem dat je al die auto’s ook daadwerkelijk aan eindgebruikers/ consumenten/ klanten moet zien te slijten. Op dit moment heeft Saab in de VS zo’n 4.500 auto’s op voorraad staan terwijl er in heel 2010 slechts 5.890 auto’s verkocht zijn in de VS. Ze kunnen dus wel een aantal maanden vooruit zeg maar.
Het feit dat de verkopen aan klanten maar liefst 29% lager liggen van in 2009 zegt genoeg in mijn ogen.
@Tim, in de VS worden nieuwe Saabs nog steeds voor schijtprijzen verkocht hoor. Op een gloednieuwe Saab 9-5 krijg je zo’n $15k korting. En nieuwe 9-3’s kan je voor minder dan $20k kopen. Het enige probleem is dat ze nog maar mondjesmaat verkocht worden.
Ondertussen blijft de voorraad wel toenemen en toenemen. Ook zijn er nog steeds dealers die bijvoorbeeld geen enkele nieuwe 9-5 verkocht hebben. Dat geeft je toch te denken.
@robbie: ik vond het al zo vreemd dat de Saab dealer in mijn kleine Twentse provincie stad wel 4 9-5s van het nieuwe model heeft staan. Ik snap dat ze na jaren geen nieuwe auto gehad te hebben nu dolblij zijn maar 4 demo’s van een grote wagen is voor een merk in de marge (is niet negatief bedoeld) flink overdreven. De Audi dealer tegenover zal zeker geen 4 A6en hebben.
@mashell: De Saab-dealer in Twente haalt zijn Saab bij de Nederlandse distributeur. Dat is het (Belgische) Beherman, en die zijn op geen enkele manier eigenaar van Saab. Integendeel, zelfs.
@BaRa: maar die verkopen tellen wel als wholesale verkopen en niet als retail verkopen zolang ze nog niet op kenteken staan. Pas als auto’s op kenteken staan en verkocht zijn aan klanten worden ze getelt als retail sales. En zoals je kan zien aan de cijfers blijven die verkopen fors achter.
@robbie: Kan je een overzicht produceren van de dealers die eigendom zijn van Saab? Om het wat scherper te stellen: ik daag je uit om het percentage dat eigendom is van Saab te onderbouwen.
@BaRa: dealers heb ik zo 1,2,3 niet paraat. Maar ik kan je wel vertellen dat de volgende importeurs eigendom zijn van de fabriek (of Spyker):
– Zweden
– Verenigd Koninkrijk
– Verenigde Staten
– Duitsland
– Spanje
En volgens mij nog wel een aantal andere markten. De enige ‘grote’ markten waar een particuliere importeur actief is zijn Belgie & Nederland (Beherman). De genoemde markten zijn verantwoordelijk voor zo’n 75% van alle Saab verkopen.
Het is voor Saab dus heel goed mogelijk om die importeurs vol te stoppen met auto’s. En die auto’s kunnen ze vervolgens wel doorverkopen aan dealers, het blijven dan nog steeds wholesale verkopen.
Pas als een dealer een auto verkoopt aan een klant wordt het een retail sale (gebruikelijke manier van rapporteren in de branche!)
@robbie: Importeurs en dealers zijn twee totaal verschillende beesten. Ik werk zelf voor een importeur, ik pluk die mening niet meteen uit de lucht. Je kan als importeur nog zo hard proberen om streefcijfers door het kanaal heen te duwen, als het kanaal niet volgt (of kan volgen) dan maakt het echt niets uit of de importeur nu eigendom is van de constructeur of niet.
@BaRa: maar de verkopen van de fabriek aan de importeur tellen wel als wholesale verkopen. Als Saab dus zijn wholesale verkopen er goed uit wil laten zien (zoals nu het geval is) schuiven ze auto’s door van de fabriek naar importeurs. En als die importeurs dan ook nog eens eigendom zijn van Saab/Spyker gaat dat natuurlijk helemaal makkelijk.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de VS. Daar had Saab eind november een voorraad die genoeg was voor 269 verkoopdagen! Het gemiddelde in de industrie ligt op 60 dagen. Saab had dus 4,5x zoveel auto’s op voorraad. Zelfs GM & Chrysler maakten het niet zo bont vlak voordat ze failliet gingen!
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/01/saab-life-is-peachy/
http://www.thetruthaboutcars.com/2009/03/gm-leads-league-of-extraordinary-inventory-at-161-days-supply/
Het is te hopen dat dit door zet zodat ze bij Saab eerst kunnen proberen bij te blijven met geleende techniek en daarna misschien zelf dingen te ontwikkelen.
Goed nieuws, dat zeker.
@Robbie Hoezo praat Saab niet over Retails. Lees het persbericht eens goed (klik op je eigen linkje)!
Ik snap die negatieve houding jegens Saab en Muller niet. Wees als autoliefhebber blij dat een merk als Saab nog steeds bestaat. Zie Saab als een alternatief voor de gevestigde orde in het premium segment. Voor mensen die eens wat anders willen dan hun zoveelste BMW of Audi. En de aantallen van Audi en BMW zullen nooit worden gehaald, maar dat is ook niet het doel.
@Sjakie: Eens, ze praten wel over retail, maar daarin zijn ze juist met 29% gezakt (tabel 3 op pagina 2):
Retail
2009: 39,827
2010: 28,284
Verschil: -29%
Wholesale
2009: 27,482
2010: 31,696
Verschil: 15%
De negatieve houding is ook niet tegenover Saab of het niet gunnen van succes. Wel tegen Muller die geen geld verdient met zijn automerken maar dat al jaren lang maskeert met mooie praatjes.
@Sjakie: de retail sales worden idd wel genoemd in het persbericht, maar het zit redelijk ‘verstopt’. Als je het persbericht “even snel” leest zullen alleen de ‘geweldige’ wholesale cijfers je opvallen. En dat is natuurlijk maar een deel van de waarheid. Saab schermt voornamelijk met de geweldige wholesale cijfers, terwijl juist die cijfers heel gemakkelijk te manipuleren zijn.
Voor een gezonde toekomst heeft Saab retail sales nodig en die ontbreken op dit momet.
@robbie:
Opvallend dat er volgens jou bij vergelijkbare acties uit het Beierse
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/05/enorme-verkooppiek-bmw-op-31-december
waarschijnlijk een goed verklaarbare reden aan ten grondslag ligt, maar dat het bij Saab mafiapraktijken betreft.
Waar is het mis gegaan tussen jou en Saab?
@T16S: ik heb niks tegen Saab. Ik heb ik het verleden wel geleerd om nooit zomaar zaken te geloven die Victor Muller zegt. Het loont om 2x naar de cijfers te kijken en te begrijpen waar het werkelijk om draait.
Daarnaast is wat BMW Nederland deed de retailcijfers ‘opkrikken’ om op landelijk niveau er beter uit te komen. Dat verdient geen schoonheidsprijs. Wat Saab doet is de aandacht afleiden van de (gangbare) retailcijfers en iedereen bij de neus nemen door de nadruk te leggen op ‘ongebruikelijke’ wholesale cijfers.
Jij hebt misschien een hoge pet of van “de media”, maar ik toevallig niet. Die lezen alleen de dik gedrukte letters en schrijven dat klakkeloos over. Niemand, maar dan ook niemand ziet dat Saab per 2010 de shift heeft gemaakt van het rapporteren van retailcijfers (de norm in de branche!) naar wholesale cijfers (ongebruikelijk). De enige reden waarom Saab deze opvallende verandering gemaakt heeft is het feit dat de wholesale cijfers ze wat beter uitkomen.
Ook zal het meegespeelt hebben dat de fabriek zelf grote invloed kan hebben op de hoeveelheid wholesale verkopen.
Maar goed, laten we vooral de complete jaarcijfers afwachten over 2010. Die komen in maart uit. En op het moment dat auto’s voornamelijk zijn verkocht aan dochterbedrijven van Saab/Spyker dan zal dat terug te zien zijn in die cijfers. Want het verkopen van auto’s aan jezelf levert namelijk geen winst op.
@robbie: het is niet snel goed he. Nu zijn de retailcijfers weer verstopt…..
Wholesale is voor een fabrikant een ‘goed bericht’ ! Immers, ze zijn van de geproduceerde auto’s af, het risico van doorverkoop is ‘uit hun handen genomen’. Kortom, zoals VM het stelt, een goede prestatie richting dealernetwerken.
Retailverkoop volgt uiteindelijk vanzelf; althans, de dealers worden in dit geval niet onder druk gezet, maar zien een goede potentie om het produkt te slijten. We kunnen vanuit Saab stellen; goed gedaan ! Vanuit de consument houden we 2011 nog als slag om de arm.
@Megakix: de meeste importeurs (zeker in de grote markten) waar Saab deze auto’s aan levert zijn eigendom van Saab/Spyker zelf. Het is dus een broekzak-vestzak verhaal.
De fabriek verkoopt auto’s aan importeurs (of dealers), maar die importeurs zijn voor 100% eigendom van Saab of Spyker. De importeurs van Zweden, Verenigd Koninkrijk & Amerika zijn allemaal in handen van Saab of Spyker.
@robbie: het gaat om geldstromen die door de rechtsperoonstructuur bescherming genieten ! Door het dealernetwerk, ongeacht of het eigendom is of niet, te belastten voor geleverde auto’s kunnen winsten bij de moedermaatschappij geboekt worden.
@Megakix: maar aangezien die dochterondernemingen onder dezelfde holding vallen valt dat weer tegen elkaar weg.
Anders kan elk bedrijf op papier heel veel winst maken. Je maakt dan gewoon een holding waar je 2 BV’s onder hangt. BV 1 produceert iets en verkoopt dat vervolgens aan BV 2. En dan zou de holding op papier heel veel winst boeken? Doe mij ook zo’n structuur!
@ Megakix: helemaal mee eens, wou het net zeggen.
Ennnnn, ik heb het hele jaar al geroepen: wacht nou eerst januari even af. De reden: Saabs worden voor 82% zakelijk gekocht, en die worden in nov. en dec. niet geregistreerd.
@ Robbie: whole sale is uitermate belangrijk, want daaardoor bestaat de Saabfabriek nog, terwijl de boel op sterven na dood was! Can’t blame VM dat hij het vanuit dat oogpunt bekijkt.
Ook grappig: In veeeeeeel landen is Muller ‘Automotive Man of the Year’ geworden (wist niet dat het bestond, maar toch…). Vrijwel iedereen vind het raaaaaaazend knap wat hij heeft gepresteerd: Saab kopen van GM wat een heleboel andere partijen niet lukte, of opgaven (Koenigsseg), de productie weer op gang krijgen, meer dan 800 (!!) contracten met toeleveranciers opnieuw afsluiten, nieuwe toeleveranciers zoeken aangezien er veel failliet waren (vandaar de aanpassing in de doelstelling…) en ga zo maar door! Alleen in Nederland…
Blijft toch een bizar verschil!
@Svenska Aeroplan AB: In “veeeeeeel landen”??? Waar haal je dat nou weer vandaan? Muller is alleen benoemd tot “entrepreneur of the year” benoemd door “Automotive News Europe”. Of heb jij soms bewijs voor nog meer ‘prijzen’?
Wholesale is zeker belangrijk, maar als je dat allemaal verkoopt aan “eigen bedrijven” (importeurs zoals Zweden, VS, VK etc) dan schiet je er nog weinig mee op. De auto’s staan dan alleen niet meer op de balans van Saab Automobile, maar op de balans van andere zusterbedrijven van Spyker Cars NV. Die importeurs zijn namelijk 100% dochterbedrijven van Saab (of Spyker). De auto’s hebben het bedrijf dus nog niet verlaten. Dit is ook nog een leuke quote trouwens over de situatie in de VS:
Except for the fact that, according to Wards Auto, Saab-Spyker ended November with 269 days of supply, the largest inventory in the business. In November of 2009, when Saabs were allegedly “depleted,” Saab’s US operations were rocking an industry-leading 156 days of supply.
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/01/saab-life-is-peachy/
Een ‘gezonde’ situatie is het als je “60 days of supply” hebt. Saab zit daar dus heeeeel erg boven. Er is sprake van een enorme voorraad in de VS. En die kan alleen verkocht worden met torenhoge kortingen. Je weet zelf denk ik wel hoeveel korting er momenteel al gegeven wordt in de VS. En nog steeds lopen de verkopen K.U.T. Wat denk je bijvoorbeeld van een korting va $15k op een nieuwe 9-5 Aero die normaal $55k kost.
@Svenska Aeroplan AB: Het januari/1e kwartaal geneuzel is vooral van toepassing op Nederland. In andere landen is het veel minder belangrijk. Er zijn genoeg markten waar januari een uiterst slechte maand is. En aangezien minder dan 2% van de Saabs in Nederland verkocht worden lijkt het mij verder niet zo interessant.
@robbie: …je bent wat knorrig..je hebt wel veel verstand van auto’s en feitelijk niet eens ongelijk in je vele betogen…maar toch.
Maar het vereist een enorme inspanning om een bestaand bedrijf die aan de afgrond staat / stond nieuw leven in te blazen. Ofwel, JIJ wilt een auto DIREKT verkopen aan een consument ? Nee toch ? En dáár zit’m nou het verschil tussen autokennis en autohandel; de eerste dingen moeten eerst gebeuren. En dáárin is VM / Saab goed geslaagd. Door verkoop aan dealers is tevens de KASSTROOM op gang gekomen tussen moeder- en dochterbedrijven, waardoor productie, ontwerp, marketing en research verder uitgebouwd kunnen worden èn er vele arbeidsplaatsen blijven bestaan. Missie GESLAAGD.
Jouw punt: tuurlijk is het van afstand nog broekzak-vestzak…maar het netwerk heeft een impuls gekregen…de modellen zijn goed…op de achtergrond is er bij Saab geld voor verdere know-how…zodat je héél simpel kunt stellen dat de POTENTIE tot verkoop aangeboord en warmgemaakt is. Nu dus afwachten in 2011.
@Megakix: ik begrijp ook wel dat je als fabriek niet direct auto’s aan eindgebruikers kan leveren. Ik begrijp ook dat je als fabriek moet werken met een netwerk van dealers & importeurs. Ik weet ook dat de pijplijn van Saab “leeg” was en dat die opnieuw gevuld moet worden.
Waar ik mij echter zeer grote zorgen over maak ik het feit dat de registraties (retail sales aan eindverbruikers) ver (heel ver) achter blijven bij de verwachtingen.
Aan de ene kant is het “logisch” dat Saab/Victor Muller ‘plotseling’ de nadruk legt op wholesale. Ze hopen er namelijk op dat iedereen het persbericht half leest (wat in 99,99% van de geval ook zo is) en mensen er alleen maar uitpikken dat “de verkopen” hard stijgen. En als een gevolg van die positieve pers hopen ze dan dat mensen ook daadwerkelijk hun product gaan kopen.
Ik heb een aardig overzicht van Saabs registraties in zo’n 25 (van de 50) markten waar Saab actief is. En die stemmen niet heel optimistisch. Als ik daar ook nog eens de “geruchten” bij op tel over ‘opgepompte’ registratiecijfers (huurauto’s, leenauto’s, pre-registraties etc) dan word ik niet vrolijk.
Het heeft er alle schijn van Saab met verschillen trukjes probeerd om een ‘positief’ beeld/sentiment rondom de prestaties van het merk te creëren. Dat lukt ze aardig moet ik zeggen (kijk naar de beurskoers), maar ik blijf sceptisch. Dat komt niet zozeer door het merk Saab, maar eerder door het verleden van Spyker/Victor Muller.
De afgelopen 5 jaar heb ik wel geleerd dat Spyker een meester is in het ‘manipuleren’ cq anders voorschotelen van cijfers. Ze vertellen wel de waarheid, maar je moet heel nauwkeurig kijken met welke cijfers je precies te maken hebt.
Ook nu is dat het geval, 99,99% van alle autobedrijven ter wereld praat over retail sales in hun verslagen en “de media” is daar volledig mee vertrouwd (en op ingesteld). Saab is echter zo slim/handig/geniepig om met een andere vorm van rapporteren op de proppen te komen. Vervolgens denkt iedereen dat Saab vorig jaar 15% meer auto’s heeft afgeleverd aan daadwerkelijke klanten, maar dat is dus niet het geval.
Een kwalijke zaak in mijn ogen, maar dat was denk ik al duidelijk ;)
@ mezelf: het 1e kwartaal bedoel ik, ipv alleen januari
Nu in de stijl van de nieuwe 9-5 nog wat leuk speelgoed en Saab is helemaal terug!
@Cantago:
Toch kan de Saab niet tippen aan de 3 premiummerken. De concurrentie is gewoon vele malen strakker, dat zul je ook terug zien in de verkoopcijfers. De nieuwe Audi A5, Bmw 5-serie, Mercedes E-klasse of Saab 9-5??? Nou als ik de keuze had zou ik eerst langs de 3 duitse dealers gaan.
Chrysler & GM waren ook altijd heel goed in het produceren & ‘verkopen’ van auto’s:
@robbie: F***ing hell.. en toen kwam er een enorme hagelbui… en lopen ze er nog verder op leeg..
Ik hoop zo dat het hem lukt. Spannende ondernemer met een echt autohart die een mooi merk redt. Ik vind het schitterend!
@ Dennismik: hulde! jij snapt het…
@robbie
Quote: “Jij hebt misschien een hoge pet of van “de media”, maar ik toevallig niet. Die lezen alleen de dik gedrukte letters en schrijven dat klakkeloos over”
Hè? Robbie die zelfreflectie toepast?
@marc: yep idd ;) Je kan veel zeggen, maar ik neem igg niet klakkeloos het persbericht over. Of je het er nou wel of niet mee eens bent is natuurlijk een ander verhaal ;)
@robbie
Heb jij wel eens tussen eind 2009 en nu gesproken met VM en geverifieerd wat je allemaal hebt uitgekraamd in de tussentijd. Als je zo kritisch bent en denkt de juiste analyses te kunnen maken dan zeg ik: Interview de man. Het is ons als clubblaadje gelukt dus moet jou dan zeker lukken, toch?
@marc: heb idd ooit het eer & genoegen gehad om de heer Muller te mogen spreken. Alleen was dat nog voor het Saab avontuur. Uiteraard heeft Wouter wel zeer goede contacten met Victor:
http://www.autojunk.nl/tag/wouter+victor-muller
Aan de andere kant vraag ik mij af waarom ik zaken zou verifieren bij Saab/Spyker/Victor Muller als die afkomstig zijn uit hun eigen persberichten? Of uit interviews die ze zelf gegeven hebben. Je mag er dan toch vanuit gaan dat die informatie correct is. Ook is in het verleden maar al te vaak gebleken dat ‘lastige’ vragen toch onbeantwoord blijven. Het feit dat Spyker/Saab een beursgenoteerd bedrijf is helpt natuurlijk ook niet echt mee.