Een gevalletje “drifters do it on the last day of the year” of is er iets anders aan de hand?
De wereld van autoverkopen is net een soort Topmodels Singing on Ice, maar dan met misschien nog wel valsere nichten. Hard janken dus als de jury (in dit geval jullie allemaal als lieve, maar ook wat naieve autokopers) een merk niet een plek op het hoogste ereschavot gunnen. Dat zagen ze in Rijswijk niet heel erg zitten en dus verzonnen ze een list.
BMW verkocht in 2010 13.803 auto’s. Voor de luie rekenaars onder jullie: dat zijn er 37,07 per dag. Als je de zondagen ook meerekent, maar een beetje dealer is natuurlijk ook op zondag bereikbaar. Het zijn tenslotte geen pakjes boter die je moet afrekenen in die glaspaleizen en van omzet zijn ze niet vies bij de gemiddelde dealer *insert-cynische-smiley*. De laatste dag van het jaar bleek echter een hele bijzondere dag voor BMW: er werden maar liefst 341 nieuwregistraties genoteerd. Zo maar negen keer zoveel dan op een normale dag. Och en die kleine verkooppiek was dan net voldoende om een marktaandeel van 2,9% uit te komen. Inderdaad net 0.1% meer dan Volvo. Gefeliciteerd met de tweede plaats op de premium-ladder! In 2011 nog even knallen en dan komen die vervelende mensen uit Ingolstadt ook in het zicht.
Premium verkopen in Nederland
Audi 16.089 3,5%
BMW 13.803 2,9%
Volvo 13.533 2,8%
Mercedes 11.421 2,4%
DIPSHIT zegt
zijn er op 31/12 zoveel BMW’s verkocht of ingeschreven?
het laatste zou me heel dom zijn.
Jochempie zegt
@DIPSHIT: Dom maar gebruikelijk. Zo zorg je dat de verkoopcijfers niet tegenvallen. Bijkomend voordeel: over een paar maanden staan een heleboel gloednieuwe geregistreerde BMW’s met korting bij de dealer, ze zijn van bouwjaar 2010 maar wel gloednieuw.
Freewarefreak zegt
@Jochempie: Jep zo gaat het altijd. En fijn, zowel voor BMW (goede notering) en fijn voor de consument. Scheelt toch een slok op een borrel. Een vriendje van mij heeft ook zo zijn 1 serie gevonden. Super veel korting, scheelde echt duizenden euro’s.. 2 dagen later voor de deur.. en 0 KM.. tof!
MichaelvdBroek zegt
@Freewarefreak: jah dat krijg je dan he. willen ze van die laatste paar af! en dan gaat er een beste korting op :)
KaCh1ng zegt
volvo is toch niet premium?
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/29/volvo-baas-we-zijn-niet-premium
majinstar zegt
BMW No.1 . Waarschijnlijk om een eventuele belasting verhoging van dit jaar te omzeilen.
KaCh1ng zegt
@majinstar: zeker jongen, drm heeft audi 2.2k meer autos verkocht , audi = nr 1 premium en VW = nr 1 niet premium
JamesBond007 zegt
@KaCh1ng:
Ah laat ‘m joh. Hij is met de BMW paplepel opgegroeid.
B /\/\ \/\/ zegt
@KaCh1ng:
Even offtopic, maar wat is het nut en de toegevoegde waarde van de schrijfwijze 2.2k in plaats van 2200? Ik weet dat dit Amerikaanse spreektaal is, maar waarom gebruik je dit? je hoeft maar 1 toets minder in te duwen, en twee keer een 0 achter elkaar is echt zo gepiept, verder maakt het niet uit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af. Als je gewoon praat zeg je toch ook geen 2.2k?
Ontopic; Prima dat Audi meer verkoopt, haha, maak ik me niet druk om.
KaCh1ng zegt
@B // //: meestal schrijf ik d mrja kben vooral op engels talige fora drm de k
piebepost zegt
@KaCh1ng: En zodoende ben je het Nederlands dus verleerd, wat inderdaad ook blijkt uit deze post.
Kees zegt
@B // //:
Ehm.. volgens mij is 2.2k net zoveel toetsen als 2200 hoor… :P
majinstar zegt
@KaCh1ng:
Audi is een dochter bedrijf van VW. Hahaha dus als VW niet premium is, wat is Audi dan ? Powned.
E320cdi zegt
@majinstar: dan is een Rolls Royce ook niks meer dan een simpele BMW. Zelfde principe, zelfde onzin.
majinstar zegt
@E320cdi:
Alsof je een Rolls Royce kan vergelijken met een VW. Überlol !!!!
KaCh1ng zegt
@majinstar:VOLKSwagen , audi is boven VW gepositioneerd :) , het is geen simpele badge swap zoals de meesten nog denken!
mrja blijf maar dromen
Annon zegt
@majinstar:
Grappig dat mensen automerken gaan herdefiniëren, wie zijn jullie om dat te bepalen? Werkelijk waar te grappig voor woorden dit.
En @ maijnstar, wat een kromme beredenering..
Ferrari kan dus geen sport auto zijn omdat het onder fiat valt?
Ga ff gauw terug naar school..
marc zegt
@KaCh1ng: Sinds wanneer is oudi premium? FWD, WTF? Helaas voor Audi is historie niet te koop…
KaCh1ng zegt
@majinstar: audi = nr 1 premium (2.2k auto’s meer) zie je toch aan de cijfers
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: *dubbelpost, dacht dat mn post niet geplaatst was :)
High Performance zegt
@KaCh1ng: nu nog even wereldwijd, want daar gaat het de merken om (meer dan wereldwijd kun je niet verkopen). Niet de verkoop in een land, das alleen interessant voor de importeurs in dat specifieke land. Zoek even op wie er op nummer 1 staat. Ik ben wat ouder, maar moet ik dan POWNED zeggen ofzo?
OT: begrijp het niet zo goed, dergelijke moves. Dat is scoreborjournalistiek. Sta je boven Volvo, lekker boeiend. Ik dacht dat alleen Opel en VW dergelijke praktijken bezigden.
KaCh1ng zegt
@High Performance: kvind dat je naar de cijfers moet kijken waar je leeft! wat kan mij schelen wat oegandezen ofz kopen
MichaelvdBroek zegt
@majinstar: ahhahaha grapjas :D
Nick zegt
Waarschijnlijk moesten er nog wat dealers de aantallen halen die de importeur ze opgeeft. Dan registreren ze gewoon de auto’s voor de aantallen en dat telt mee voor de bonus.
Gebeurt bij elk merk wel.
Wouter zegt
@Nick: nou het zal inderdaad toeval zijn dat alle 30 (veel meer zullen het er niet zijn) BMW dealers allemaal nog 12 auto’s registreerden op 31 december. :)
exotic zegt
@wouter: Moet jij niet dood wouter?
sjaakk zegt
@exotic: wtf dude. Waar slaat dat op?
DePannekoek zegt
@sjaakk: Ik denk de poll op de frontpage…wie zulke vragen stelt kan zulke antwoorden verwachten.
Neptukker zegt
BMW is dus gewoon het moderne Opel!
Jarenlang heeft Opel op deze manier kramachtig plek 1 van de autoverkopen kunnen handhaven en nu deze truc toegepast door BMW?
Binnenkort vele demo???!! auto’s in de verkoop bij de dealer met 0 km op de teller. Blijkbaar viel de afzet van 2010 toch wat tegen en is er wat teveel besteld in die Heimat. Was 2010 toch geen goed jaar voor de drugshandelaren en pooiers?
Oli4k zegt
@Neptukker: De 6-serie verkoopt al een paar jaar zeer slecht. Zal wel komen door de crisis in het betaalde voetbal. De overige modellen zijn meer in trek bij directeuren in het midden en klein bedrijf (5-serie), hun omhooggevallen managers (3-serie) en hun scharrels (1-serie cabrio). En dan heb je natuurlijk nog de Lotto-winnaars in hun Z4’s. De hele X lijn laat ik gemakshalve maar even buiten beschouwing want wie dat koopt is gek. Zo.
Esprit_de_Flandre zegt
@Neptukker: Iedereen past die truc toch toe? Behalve Lada misschien…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: ook…maar die verkopen er precies één in het hele jaar, op 31-12….dus dat valt niet direkt op ;-)
the-budel-guy zegt
het vrbaast me dat mercedes op nummer 4 staat
floryn zegt
@the-budel-guy: Vind ik ook opvallend. Ze hebben best een competitieve modellijn. Misschien is Mercedes gewoon iets te uitbundig voor de Calvinistische Hollanders.
xilver zegt
Die cijfers lijken me zo weinig oO Mss omdat ik gewoon ben om de wereldcijfers te zien…
KaCh1ng zegt
@xilver: per 3 VWs is er 1 audi verkocht , dat is toch veel?
Yeelen zegt
@KaCh1ng: Veel VW’s of veel Audi’s? ;)
NLBUURMAN zegt
@Yeelen: te veel VW’s
E320cdi zegt
@NLBUURMAN: +1
CSL zegt
Op 31-12-2010 je M3 kopen en configureren en in juni 2011 afgeleverd krijgen?
BobbyD zegt
@CSL: Maar wel alvast geregistreerd? *zucht* Er is nog altijd een verschil tussen registraties en verkopen!
robbie zegt
@CSL: zo werkt het dus niet… Eerst plaats je dus een ‘order’ voor een auto (of zoals consumenten zeggen: “Ik heb een auto gekocht”), maar pas als de auto is afgeleverd (dus met gele plaatjes erop) dan is de auto geregistreeerd en duikt hij op in de statistieken van de RDW.
Overigens wordt een auto ook al verkocht geregistreerd als de gele plaatjes alvast zijn aangevraagd maar er nog geen kopen is gevonden. Dat laatst zal BMW in dit geval waarschijnlijk gedaan hebben.
Of ze hebben leasemaatschappijen/klanten bereid gevonden om auto’s op 31-12 ipv 01-01 op naam te zetten.
Het zal interessant zijn om de registraties van het premiumkwarter in januari met elkaar te vergelijken. Naar alle waarschijnlijkheid zal BMW dan fors achterblijven.
BobbyD zegt
@robbie: Niet helemaal. Een kentekenaanvraag telt niet als registratie. Dit zijn de zgn “Open Registraties” of “Delen 1 openstaand”. Voor een registratie moet een auto daadwerkelijk tenaamgesteld zijn.
Overigens is dit niet om de 2011 BPM te ontlopen. Voor de BPM-afdracht is de dag van kenteken aanvragen bepalend. Je kan dus op 31-12-2010 een kenteken aanvragen met de 2010 BPM en registreren in 2011, dan heb je dus “bouwjaar” 2011. De auto moet dan wel voor 1 maart 2011 geregistreerd zijn!
Jipp zegt
@BobbyD: heel simpel dus, de auto word waarschijnlijk op naam van bijvoorbeeld de dealer gezet, en het gaat hier waarschijnlijk om voorraad auto’s die binnen nu en een maand met veel korting worden verkocht, of als Demo worden ingezet.
BobbyD zegt
@Jipp: Precies!
laurensje zegt
De idiote “de Jager” slurptax? Zit al sinds eeuwen in benzine prijs en heet accijns…
YK zegt
Oh wat is er Lassie? Wat voorspel je? Een shitstorm?
*leest naar boven*
O mijn God… al die fanboy reacties… :shock:
Esprit_de_Flandre zegt
@YK: :lol:
Ralph zegt
@YK: YK de hondenfluisterar of Lassie de mensenfluisteraar? In beide gevallen snel contact opnemen met RTL!
NLBUURMAN zegt
@YK: lol :P
Megakix zegt
@YK: voorspel…?…Lassie ?….laat jij je likken door een kerel, gadver….damme… :lol:
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: is Lassie geen TeeF dan?
YK zegt
@Megakix:
Lassie was flatuent… een van de symptomen op een inkomende “shitstorm”, letterlijk en figuurlijk… ;)
Bohica zegt
@KaCh1ng
Sinds wanneer is audi dan premium ?
KaCh1ng zegt
@Bohica: zou ik niet weten
EFB zegt
@ Bohica:
Sinds BMW en Mercedes Audi als concurrent zien..
KaCh1ng zegt
@EFB: of dat ja :)
Premium zegt
BMW Audi geneuzel altijd hiero.
weten jullie nog steeds niet dat het:
1 Mercedes Benz
2 BMW
3 Audi
is gezien de historie van de merken een Audi zal nooit een BMW of Mercedes worden hoeveel modellen ze ook maken en verkopen.
net zoals Maybach die Rolls Royce van de troon wilt stoten de charisma, status en Historie van een RR zullen ze nooit krijgen.
KaCh1ng zegt
@Premium: als je de verkoopcijfers kijkt vn NL is het toch duidelijk 1 audi , 2 BMW , 3 mercedes
Fokko zegt
@KaCh1ng: haal de champagne maar boven! jij hebt gewonnen!
Pordon zegt
@KaCh1ng: Want verkoopcijfers maken een merk premium? die redenatie klopt niet helemaal. Audi is net als Apple… Heel hard schreeuwen dat ze zo goed/premium en weet ik veel wat zijn dan gaat de grote menigte het vanzelf wel geloven. Marketing heet dat. Hiermee zeg ik niet dat het slechte producten zijn overigens.
KaCh1ng zegt
@Pordon: eigenlijk wel , dat is toch de bedoeling van autoconstructeurs, om zo veel mogelijk auto’s te verkopen …
Jipp zegt
@Pordon: helaas voor jou zul je nog veel moeten leren, premium roepen is niet echt marketing, het is meer een segment waar een bepaald beeld over is, stijlvol, duur, voor de hogere klasse etc. En dat heeft niets met marketing te maken.
Jipp zegt
@Pordon: overigens word de marketing er wel op afgestemd.
Esprit_de_Flandre zegt
@Pordon: Doet BMW niet juist hetzelfde? Parketvloer in de showroom bvb. Lekker voor het ego van de potentiële klant – die daarbij wel even vergeet dat hij bij zijn eerste onderhoudsbeurt de maandelijkse aflossing van die Premium ParketVloer betaalt…
mashell zegt
@Premium: maar historisch gezien is juist BMW helemaal geen premium merk. Kijk naar een Isseta en je weet dat het geen premium maar een armoe ding is. Audi komt (oa) voort uit Horch en dat is echt wel premium ten top. Maar laten we mekaar nou niet voor de gek houden, premium betekend niks anders dan “extra duur” dus met een beetje nuchter verstand wil je echt geen premium auto.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Lekker ‘Premium’, en sportief en zo. De eerste BMW, de Dixi (Austin 7 in licentie)
Peter Nort zegt
Aldi premium wtf?
KaCh1ng zegt
@Peter Nort: aldi miss niet , maar audi duidelijk wel :)
mettje zegt
Audi en Volvo zijn géén premium merken; ik herhaal: Audi en Volvo zijn géén premium merken!!
Jogie zegt
Zal te maken hebben met de BPM aanpassingen per 1-1. Op de laatste dag kan blijken dat de auto goedkoper of duurder wordt per 1-1. Wachten met kentekens aanvragen (of zoals BMW juist wel aanvragen) kan de klant dus geld opleveren.
Ik kan me in ieder geval echt niet voorstellen dat BMW er veel aan gelegen isom Volvo achter zich te laten met 0,1%. Zoals ze in sport vaak zeggen: Second place is the first loser…
Emc zegt
Volvo is goed aan de weg aan het timmeren. Volvo’s zijn veel tijdlozer dan de duitse drie. Ik zou liever een volvo uitkiezen nu dan een audi of bmw ofzo.
janklaassen zegt
?
Klasse van Volvo.
maar er staat: ‘In 2011 nog even knallen en dan komen die vervelende mensen uit Ingolstadt ook in het zicht.’
Audi staat hier toch al dik op de eerst plaats?
en waarom precies zijn ze vervelende mensen?
BobbyD zegt
Dit is duidelijk gedaan door dealers om bonussen te realiseren. Van deze 341 registraties, zijn er 262 1-series, bijna 9% van het hele jaar!
Tevens zijn er 172 geregistreerd op naam van dealerbedrijf. Deze zullen dus met flinke korting te koop aangeboden worden!
robbie zegt
@BobbyD: er zal wel een reden voor zijn. Wellicht heeft het iets te maken met BPM, bijtelling of EURO4 normen?
BobbyD zegt
@robbie: Voor BPM is de datum van kentekenaanvraag geldig. Bijtellingsgrenzen zijn niet gewijzigd. Euro4 zou kunnen, echter 10% van de totaalregistraties van een merk mogen in 2011 nog Euro4 zijn. Zou dus betekenen dat er nog 1.400 euro4 auto’s in voorraad moeten staan, lijkt mij erg veel!
Bij Ekris op de site zie je bij “direct rijden” dit soort aanbiedingen, bouwjaar 2010 en 0 km.
mashell zegt
@BobbyD: “Dit is duidelijk gedaan door dealers om bonussen te realiseren.”
Dus eigenlijk dealers die onvoldoende verkocht hebben in 2010 en op het laatste moment toch nog proberen de bonus te scoren. Dat ze in 2011 dus extra wat extra “oude 2010” auto’s moeten afzetten kan ze even niet schelen. Als de autoverkopen niet heel hard aantrekken krijgen die dealers in 2011 dus een probleempje. Eigenlijk kun je stellen dat als de bonussen dit soort onvertandig (bankiers?) gedrag uitlokken, ze gewoon te hoog zijn.
janklaassen zegt
@ mettje
wat jij wilt, maar er zijn ongeveer 90% van de mensen in NL die er anders over denken.
Pordon zegt
@philipzuidijk: dan blijft er dus 10% over die verstand heeft van auto’s ;) Oke, dat was een inkoppertje…
Jantje_555 zegt
komt wss doordat de Belgische politie een hoop BMW’s heeft aangeschaft misschien…
Hermann zegt
Zoals jeremy gezegd heeft. De cocks zijn niet meer de BMW rijders maar de AUDI rijders geworden. Niets blijkt minder waar :) Heerlijk. Hier thuis staat n nieuwe bmw en een audi dus aan mij kan het niet liggen.
YK zegt
@Hermann: Jeremy had het over “the new cocks”. Een “old cock” blijft alsnog een “cock” :lol:
EFB zegt
@ jantje 555:
Nee, want deze getallen gelden enkel voor de nederlandse markt.
GregBem zegt
En volvo heeft zeker geen extra wagens ingeschreven eind 2010? :-p
jeanclaude zegt
ik hoor de bmw fans, en zelfs autoblog nou niet over dat audi meer verkoopt, wat een zielige mensen toch. en zoals er in de tekst staat van , efe doorknallen en audi komt in de buurt? sinds 2006 verkoopt audi meer in nl en het word elk jaar meer, dus ik denk niet dat bmw nog terug kan komen. en voor de duidelijkheid, ik rij zowel bmw, als een product van vag.
maartenooms zegt
@ Wouter
Als ik zou willen mierenneuken zou ik moeten zeggen dat je bij de opmerking dat “BMW precies 0.1 procent meer heeft verkocht dan Volvo” niet procent maar procentpunt bedoelt…
Jipp zegt
nou, dan word het dus voor de petjes binnenkort weer leuk shoppen tussen de ex demo auto’s van bmw.
Beetje triest dat ze zo hun cijfers proberen te verbeteren, in de hoop audi een hak hiermee te zetten?
peter zegt
Een importeur maakt ook afspraken met de fabriek over afzet ed. Kan dus best zijn dat die laatste paar auto’s meer opleveren dan dat ze kosten. En dan maakt t dus nix uit of ze van 31-12-10 of van 01-01-2011 zijn…..zo simpel kan t zijn….
Mars2 zegt
De reden is n.m.m. eenvoudig te verklaren. Fiscaal aftrekken in 2010. Voor alle andere redenen lees het bericht via de link.
http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/autobauer-luxusmodelle-finden-zu-wenig-abnehmer;2723312
Pier zegt
Mercedes is dus uberpremium want daar rijden de minste “premiumrijders” in :P
R. zegt
Wanneer je bij diverse BMW dealer de actuele voorraad checkt zie je zo om welke type het voornamelijk gaat: 116i/118i Business Line Ultimate Edition… sommige dealers hebben er opeens 20 op voorraad!
Sorcerer zegt
@R.: dat is wel apart, want volgens mij hebben die lichte modellen juist een belastingvoordeel in 2011 t.o.v. 2010. De zwaardere modellen zoals de M3 zijn dit jaar weer tot een paar duizend euro duurder geworden dankzij de verhoging van de slurptax!
Christophe zegt
vind aan bmw geen ruk aan:) geef mij mercedes of audi maar:)
Hans zegt
@KaCh1ng:
Volvo is ook niet premium, snap niet hoe ze daar bij komen.
Rene zegt
@majinstar:en die premium discussie is geen onzin? Wat is meer premium? In alu-look gespoten sierstrips of gewoon alu sierstrips? Bij Audi is het gespoten, bij Volvo is het alu. Maarja, alleen Audi is natuurlijk echt premium…want…uhhh….die gebruiken van die mooie materialen! Hahahahaha….
Rene zegt
Wat zijn er trouwens een hoop mensen dyslectisch hier! Ik lees toch echt op de plaatsten 1 t/m 3:
1- Audi
2- BMW
3 – Volvo
@Hans: want? En wat is premium dan? Bij Audi is dat (veel) te veel betalen voor te weinig. Kortom, als jij een Audi koopt dan ben je een? Ik heb veel jongens om mij heen die net de detachering in gaan. Wat gaan die rijden? Audi A3, basis diesel etc. terwijl ze voor hetzelfde geld een behoorlijk aangeklede Golf kunnen lopen. Maar ze zijn wel eerlijk waarom ze die Audi willen: status. Dus status is premium. Nou, laat mij maar lekker in Volvo rijden met heerlijke 5 cilinder benzine motor. Ik geef niet zoveel om status….
maar anderen lezen dat MB op 3 staat! Cool!
janklaassen zegt
@ Pordon
nee 10% dat zijn van die achterlijke auto-nerds die gaan opzoeken wanneer of hoe iets premium is.
als je een eigen baas bent, en je ziet een directeur met een vette A8 het terrein op rijden dan denk je, zo dat is een mooie, klasse wagen.
dan gaan ze niet achteraf opzoeken van is het premium.
dat is bullshit.
je ziet
janklaassen zegt
@ Pordon
excuses.
ik was te wild naar ‘plaats reactie’ button gegaan maar..
dat is dus bullshit
je ziet al wel van af verraf bij meeste beetje aangeklede Audi modellen van. ja dat is klasse.
(niet bij die assistent salesmanager met een A3 1.4T zonder xenon en 16 inch met een budget van krap €35000),
die sjeiks of van die mannen met gezag die gaan echt niet alle autosites afzoeken wie of welk merk premium is.
die zien gewoon, ja dat is klasse.
btw: ga hier nou niet van die betweterige gedetaileerde reacties opgeven. is voor je eigen imago het beste.
Martin zegt
Heeft de productie manager van GM niet toegegeven dat Audi kwa afwerking en materiaalkeuze de referentie is waarop ze zich moeten spiegelen of althans trachten te benaderen? Akkoord, kwaliteit, design en technologie heeft zijn prijs en dus niet voor iedereen weggelegd. Ben er niet jaloers op zoals andere kommentaren laten uitschijnen. Audi heeft zijn doelklanten en houd er een kerngezond bedrijf aan over. Het is net als merkkledij, velen vinden het te duur maar iedereen koopt het want uiteindelijk toch degelijker dan namaakspul uit China. Gun BMW succes evenals andere merken. Zonder concurrentie kan je niet bewijzen dat je de beste bent.
janklaassen zegt
@ Christophe
idd. :D