![enorme stijging laadpalen EU](https://www.autoblog.nl/files/2023/03/enorme-stijging-laadpalen-in-eu-2023-970-005-970x545.jpg)
Een enorme stijging qua laadpalen in de EU is aanstaande. Om de 60 kilometer minimaal.
Goed nieuws voor mensen die met hun elektrische auto door Europa rijden. Er komen namelijk een heleboel extra laadpalen erbij! Hoe fijn is dat! Vanochtend hebben 27 EU-landen een akkoord daarover bereikt. Uiteraard wacht nog de goedkeuring van het plan, maar dat lijkt niet een probleem te worden. Het plan is namelijk helemaal in lijn om de CO2-uitstoot in te perken.
Het is niet alleen een belofte dat er meer laadpalen bijkomen, maar onderdeel van een integraal plan om te zorgen dat automobilisten af kunnen stappen van hun voertuig met verbrandingsmotor om deze in te ruilen voor een auto met alternatieve aandrijflijn.
Enorme stijging laadpalen in EU
Wat gaat er dan precies gebeuren? De komende vijf jaar moet er een compleet netwerk uitgerold zijn. Dat netwerk moet behoorlijk ‘dicht’ zijn. Laadpalen mogen MAXIMAAL 60 km uit elkaar staan. Voor waterstoflaadstations is dat 200 km (maar dat geldt dan voor 2030).
![enorme stijging laadpalen EU](https://www.autoblog.nl/files/2023/03/enorme-stijging-laadpalen-in-eu-2023-970-004.jpg)
Dat laatste opent deuren voor waterstofauto’s. Een van de problemen daarmee is dat je het bijna nergens kunt laden. Voordat de EV-aanhangers in het toetsenbord klimmen: de gedachte erachter is om de vrachtwagen op waterstof interessanter te maken. Collega @machielvdd vertelt in dit artikel er alles over.
Niet alleen komen er (veel) meer laadpalen bij, de laadpaal zelf moet ook toegankelijker zijn. Dit betekent dat deze palen eenvoudig te gebruiken moeten zijn. Dus gewoon betalen met een bankpas in plaats dat je vier sleutelhangers en apps moet hebben voor alle verschillende palen. Niet alleen moet het betalen makkelijker zijn, maar ook de informatievoorziening over de bijbehorende kosten. Dat is nu nog vrij onduidelijk in sommige gevallen.
EV interessanter maken
Dit pakket aan maatregelen moet het interessanter maken om elektrisch te gaan rijden. Uiteindelijk vervallen de incentives voor elektrisch rijden, zoals belastingvoordelen. Met meer laadpalen en transparantere kosten moet het voor mensen interessant zijn om de stap te maken naar elektrisch. Het haalt de drempel weg.
![enorme stijging laadpalen EU](https://www.autoblog.nl/files/2023/03/enorme-stijging-laadpalen-in-eu-2023-970-001.jpg)
In Nederland kunnen wij ons geen stuk voorstellen dat 60 km zonder laadpaal is. Toch is deze maatregel voor Nederlanders erg interessant. Denk aan de ski-vakantie in Oostenrijk en tent-vakantie in Zuid-Frankrijk. Dan is het handig te weten dat je vrij eenvoudig en geregeld je auto onderweg kunt opladen.
Via: Algemeen Dagblad
Meer lezen? Deze landen kun je het beste mijden met je elektrische auto!
Hahahahahahahaha… LUCHTKASTELEN
Gelukkig heb ik naast mijn 2 EV’s nog 6 andere auto’s die ik kan gebruiken om lange afstanden mee te rijden, want buiten NL en D is het droevig gesteld met de laadpaleninfrastructuur.
Was laatst weer eens in Spanje, welgeteld 1 laadpaal gezien met max 11kW/h. FEEST als je een EV hebt met een grote accu.
Ook een tripje naar de Piemonte doe ik liever in een van mijn benzineauto’s dan met een EV. Daar heb ik nog nooit een snellader gezien (omgeving Aqui Terme)
Afgelopen jaar in Spanje anders genoeg Polestar’s, iX3 en MQB’ers gezien hoor. Tesla’s ook maar die rijden al jaren heel Europa door. Wel allemaal met gele platen trouwens.
Er staat er toch een 100 kWh snellaadstation. Strada Moirano 33 Aqui Terme
verbrandingsmotor. Zonder eigen oprit en dus een laadpaal aan huis wordt het steeds lastiger om een vrije plek aan de openbare laadpaal in de straat te vinden. Velaal staan andere elektrische auto’s onnodig lang aan de paal nadat ze volgeladen zijn. Kennelijk missen een hoop eigenaren het sociale chipje om weer plek te maken voor iemand anders. Ik zie het over 5 jaar wel weer hoe het ervoor staat met elektrisch rijden!
Ergens in een klein klein klein mini kantoortje in het EU gebouw in Brussel krabbeld de enige ambtenaar met kennis van de algehele status van de EU leden’s nutsvoorzieningen infrastructuur zich achter haar rechteroor……..hoe…bestemmingsplannen … 400.000km elektra kabels….wie….wanneer….financiële gevolgen…fata morgana…..utopie…..waanzin. Koffietijd!! 🫨
Denken ze bij de EU dat de meeste mensen zich een EV kunnen veroorloven? Ook in 2030 zal dat een droom blijven.
Om de 60km ook echt. Dat is totaal onrendabel op trajecten zoals vanaf Parijs richting het zuiden. Zeer arme regio die geen nieuwe auto’s kunnen betalen en de meeste gaan over Lyon naar het zuiden.
Met al bijna 150 laadpalen in Frankrijk heeft Tesla voldoet Tesla met haar superchargers al bijna alleen aan deze eis. 12.000 km snelweg, dus 200 locaties voor snelladen.