It’s the most wonderful time of the year.
Gisteren was het weer eens zo ver. Het begon te sneeuwen. Ondanks dat het niet een geheel onbekend fenomeen is in Noord-Europa, was een paar centimeter sneeuw voldoende om het land helemaal plat te leggen. Er waren meer dan 2.200 kilometers aan file. Er gebeurden diverse ongelukken en veel automobilisten moesten hun snelheid aanpassen. Voldoende om een compleet land lam te leggen.
Je zou zeggen dat de oplossing vrij eenvoudig is: monteer winterbanden. Natuurlijk, ook dan moet je oppassen in deze omstandigheden, maar een auto remt en stuurt nu eenmaal beter op winterbanden dan op zomerbanden in deze condities. Naar het schijnt was Nederland vooral bezig met het uitstellen van het omwisselen. Het einde van 2018 (Q4) was vrij mild qua weer. Volgens bandenvergelijker Rezulteo miste dat zijn uitwerking niet. Het vierde kwartaal was enorm slecht als het gaat om de verkoop van winterbanden.
Echter, nu het weer ineens omslaat, wil iedereen ineens winterbanden hebben. De vraag naar winterbanden op beslist.nl steeg zelfs met 180%! Ook in België was men niet op het winterweer voorbereid. Volgens onderzoek van Touring beweert 87% van de Belgen dat hun auto goed is voorbereid op de winter, terwijl slechts de helft een check-up laat doen in de garage en nauwelijks 56% over winterbanden beschikt.
De garages zullen er blij mee zijn dat men nu wel aan de winterbanden wil. Garagebedrijven zouden sinds november met grote gaten in hun agenda zitten, doordat autobezitters hun bandenwissel uitstellen of helemaal niet op hun afspraak komen opdagen.
Dat men ineens omslaat is ook iets wat ze zien bij brancheorganisatie VACO. In gesprek met Autoblog vertelt men dat mensen vaak te laat wisselen. Eigenlijk moet je het al voor zijn en aan het begin van de winter de banden omwisselen. Winterbanden functioneren al beter als de temperatuur onder de 7 graden is. Het is niet altijd bar weer in december, maar onder de 7 graden komt veel voor rond die tijd.
Volgens Brinksma van VACO rijdt 1 op de 3 automobilisten op winterbanden. Dat zijn overigens vaak ook de mensen die het meeste op de weg zitten. Zeker als het leaseauto’s betreft. Dat is relatief veel, in Nederland is er geen wet waarin het is vastgelegd dat je op winterbanden moet rijden, zoals in Duitsland. Je kan het ook anders bekijken: twee derde rijdt in de winter níet op winterbanden. Dat komt mede door de populariteit van de allseason band. Die band is een groot compromis: in de winter is het geen ideale band en in de zomer ook niet. Brinksma onderstreept dat Allseason banden beter worden, maar dat dat ook geldt voor zomer- en winterbanden.
De reden om niet te gaan rijden op winterbanden is vaak ver te zoeken. Naast de Allseason banden acht men het niet nodig en valt het onder ‘marketing’. Onnodige kosten. Ook wordt aangehaald dat winterbanden in warme omstandigheden levensgevaarlijk kunnen zijn. Dat is niet correct volgens Brinksma: een winterband in de zomer is minder onveilig dan een zomerband in de winter. Het onderzoek van Rezulteo leip tot 2018. De tendens van deze week zal duidelijk in het volgende rapport te zien zijn.
hotze zegt
Lekker op tijd… Heb ze zelf afgelopen zaterdag eronder gezet, just-in-time, een voorraadbeheersing ontstaan in Japan, wellicht by Toyota. Mooie opmerking dat winterband in de zomer veiliger is dan een zomerband in de winter. Voor de zunigerds: alleen op winterbanden rijden ?
bierbuik zegt
@hotze: maar winterbanden slijten harder in de zomer toch? Maar zomerbanden slijten niet harder in de winter lijkt me, dus dan is het wellicht alsnog niet goedkoper
Robert zegt
@hotze: verkeerde bezuiniging: zowel zomer- als winterbanden worden nieuw geleverd met ca. 8-8,5 mm profieldiepte. Maar waar je met een zomerband veilig kunt doorrijden tot <3 mm, heeft de winterband bij een profieldiepte van <4 mm al z'n voordeel (meer grip op sneeuw en ijs) verloren. Dus is een halfjaarlijkse wielwissel toch wel sterk aan te bevelen.
Dat gezegd hebbende, ik heb ze ook pas dít weekeinde onder de auto gemonteerd…
?
hotze zegt
@RRRobert: ook JIT dus.
toyotavenray zegt
@RRRobert: de winterbanden die onder de 4 raken kun je nog wel oprijden in de zomer. Dat doen ook veel mensen.
derek306 zegt
@toyotavenray: al is dit niet overal toegestaan! Bijv in Italië is dit strafbaar
bcv92 zegt
@derek306:de volgende keer als je hier in Italië op vakantie bent moet je voor de grap eens kijken hoeveel mensen er nog op winterbanden rijden. De eerste boete moet hier nog uitgedeeld worden. Heb het idee dat het echt lekker Nederlandse politieke correctheid is want als ik er met Italianen over speek weten zelfs zij niet van deze “wet” af. De politie heeft waarschijnlijk wel wat anders te doen…
c4seum zegt
@derek306: lijkt me sterk aangezien er in de hoge gebieden als de alpen ook in de zomer zomaar sneeuw kan vallen. En dan zou je dus een bekeuring krijgen als je van je berghutje in het dal komt om je boodschappen te doen.
dromedaris zegt
@hotze: ik steevast rond 1 november de wintersloefjes erop, rond 1 april de zomersloefjes.
hotze zegt
@dromedaris: dat is zeker tijd tenzij je in mei-juni naar scandinavie gaat, dan kan er nog aardig wat sneeuw liggen ?
neleev zegt
@dromedaris: hier 1 dec en 1 maart, gelijk aan de oldtimer in de winterstalling zetten.
racerx zegt
Tja, gister waren ze erg nuttig, vandaag met schone straten en geen neerslag heb ik me prima op zomersloffen gered… Ja, ik ben daarmee een gevaar voor iedereen schijnbaar, maar voor die ene dag per jaar dat het echt sneeuwt ga ik geen extra sloffen kopen. Dan werk ik wel een dag thuis.
sleepyj zegt
@racerx: die luxe hebben veel mensen niet. En zoals t artikel al meld: winterbanden werken al beter onder 7 graden, dus niet alleen gerelateerd aan sneeuw.
reactief zegt
@sleepyj: aldus WC Eend!
lekbak zegt
@sleepyj: Zoek eens een remtest op, of een acceleratietest. Youtube staat er vol mee. En zomerbanden winnen altijd op droog asfalt. Ook bij kou.
laptom zegt
@lekbak: Dat is dus een foute aanname.
racerx zegt
@laptom: Bij flinke vorst zijn winterbanden ongetwijfeld beter, maar dat zomerbanden pas vanaf 7 graden beter presteren dan wintersloffen geloof ik niet direct…
retsok zegt
@racerx: ik vraag me ook altijd af waar die 7 graden grens wegkomt. Volgens mij is dat pure marketing, anders zouden ze geen winterband meer verkopen. Volgens mij ligt die grens eerder bij 0 graden.
Mijn theorie: tot 0 graden heb je water op de weg. Zomerbanden kunnen meer water per seconde verwerken dan winterbanden vanwege de brede loopgroeven. Dus heb bij een lagere snelheid last van aquaplaning met winterbanden in vergelijking tot zomerbanden. Daarom is mijn stelling dat boven de 0 graden zomerbanden veiliger zijn in vergelijking tot winterbanden. Dit omdat de winters hier ook vaak zacht en nat verlopen. Voor die enkele keren dat er sneeuw ligt gewoon de snelheid aanpassen.
merc-94 zegt
@retsok: Ik vind je redenering erg mooi, maar die 7 graden wordt in de Automotive wereld aangenomen als kantelpunt. De compound(samenstelling) van het rubber van de zomerbanden, wordt te stug onder een bepaalde temperatuur. Winterbanden zijn van een zachtere compound en hebben gewoonweg meer grip op het koude wegdek. Beide banden zijn voor compleet andere doeleinden ontworpen en hebben een andere toepassing en hebben een andere werktemperatuur.
Als die tests waar hierboven naar verwezen wordt op een warme dag is, zeg 20 graden, is die test niet representatief voor het gebruik bij koud weer. Hoogstwaarschijnlijk functioneren de winterbanden onder de 7 graden daadwerkelijk beter dan zomerbanden
potver7 zegt
@merc-94: “die 7 graden wordt in de automotive wereld aangenomen als kantelpunt”. Dat dus. Aangenomen, op basis waarvan? Gokje: op basis van opgaven van fabrikanten, en gestaafd door praktijktests waar min of meer hetzelfde uit kwam – 10 jaar geleden. Maar de techniek staat niet stil, dus is dat nog steeds zo?
mashell zegt
@potver7: die 7 graden stamt ergens uit de jaren 80. Inmiddels is inderdaad de rubbersamenstelling van zomerbanden enorm verbetert en ligt de verhardingsgrens voor een moderne band van een A merk ruim onder 0. Maar als je winterbanden wilt verkopen is een grens van 7 graad boven nul een veel beter punt dan een grens van -5.
lekkaah zegt
@retsok: volgens mij is het zo dat er gesuggereerd wordt dat winterbanden substantieel gaan slijten vanaf 7gr en hoger
smultie zegt
@laptom: Linkje naar het onderzoek waarop je je uitspraak hebt gebaseerd?
lekbak zegt
@laptom: Best grote jongens op YouTube hebben dit getest, waaronder engineering explained. Ook specifieke banden kanalen benoemen dit. Niks aanname dus, gewoon tests op de weg. Dat de bandenboeren graag willen dat je twee setjes hebt lijkt me logisch en geenzins de geschikte plek om je informatie vandaan te halen. Zo is bovag een organisatie voor autobedrijven en daarmee tegen consumenten. Ook niet betrouwbaar dus…
peke zegt
@lekbak: Bovag voor autobedrijven
Hou op schei uit
lekbak zegt
@peke: Bovag: Bond voor automobielhandelaren en garagebedrijven.
Daarbij verdienen ze hun geld met contributie van deze bedrijven en wie betaald bepaald. Laat je niks wijsmaken, ze zijn er echt niet voor de consument hoor!
peke zegt
@lekbak: ik ben dus eigenaar van een autobedrijf. En ik spreek ook namens collega’s uit grote frustratie: wie betaald, die bepaald helemaal niks.
BOVAG is er meer voor de consument lijkt het vaak, maar primair voor zichzelf.
Ps: de reden dat ik bewust heb gekozen me er niet aan te sluiten. Zeer overgewaardeerd schildje aan de muur.
c4seum zegt
@peke: dat is met alle garantiefondsen zo. Klinklare onzin doorberekend aan de consument, waar het fonds en diens medewerkers alleen zelf beter van worden.
lekbak zegt
@peke: De bedrijven waarvan ik de eigenaren ken zijn ook niet lid. Het voegt niks toe. En voor de consument ook niet trouwens. Dingen zoals garantie zijn gewoon door de wet bepaald. Maar als je naar enkele van hun politieke standpunten kijkt valt het wel op dat ze vooral geen standpunten innemen die minder werk voor garagisten betekent. Dat doen ze dan wel weer “goed”.
cloverleaf zegt
@lekbak: niet helemaal waar. Het is een compleet andere compound waardoor wintwrbanden aanzienlijk beter presteren bij kou, ook op een droog wegdek. Men zegt 7 graden maar dat zou wel verschillen per band. Iedereen met een achterwiel aandrijver met een beetje vermogen kan dit beamen. Ze slijten wel harder
racerx zegt
@sleepyj: ergens heb je vast gelijk, maar ik bezuinig niet op mijn zomerbanden waardoor ik ook bij wat koudere temperaturen prima grip heb. Toegegeven, gisteren zouden een paar winterbanden wel lekker zijn geweest ;)
slickrick zegt
@sleepyj: je moet niet alles geloven wat de banden lobby je voorschrijft….. Heb vrij lang met een manager van Vredestein om de tafel gezeten (toen hij overigens van baan wisselde )en die heeft toch wat interessante zaken verteld over die fictieve 7 graden grens….
Ligt toch iets lager in de praktijk.
VeniVidiVici zegt
@racerx: Werk je eigenlijk wel aangezien je tijd zat hebt om die wieltjes heel de te blijven wisselen? #bezigheidstherapie
racerx zegt
@venividivici: hahaha, scherp, zo kun je ‘m ook opvatten inderdaad. Good one.
hotze zegt
@racerx: het kan net dat ene ongelukje schelen…
dees zegt
Tja allemaal het gevolg van mensen die denken: Ach ik leg (of koop) de sneeuwbanden wel wanneer het sneeuwt. En dan wanneer de sneeuw valt is het te laat om ze te kopen en wil men op tijd op het werk zijn dus gaat men ze niet erop leggen.
Gewoon verplicht dat vanaf een bepaalde datum banden erop moeten waarmee je in de sneeuw en lage temperaturen goed kunt rijden. ZOals in Duitsland
lekkerlinksrijden zegt
@dees: grote kolder dat verplichten. Verdiep je eerst goed in de materie voordat je deze onzin verkondigd. Sneeuwbanden in Nederland zijn totaal overbodig in ons land, behalve als het sneeuwt. Hoe vaak sneeuwt het in Nederland? Juist. De remweg van normale banden zijn boven nul korter dan sneeuwbanden. Voor die paar ijsdagen in Nederland heb je geen sneeuwbanden nodig, maar beheersing
sanderm3 zegt
@lekkerlinksrijden: goede merk winterbanden hebben denk ik nog altijd een kortere remweg dan gare linglong pingpong zomerbanden, die veel mensen monteren. En diezelfde banden zijn met regen ook levensgevaarlijk.
reactief zegt
@sanderm3: Het wordt pas echt humor als mensen linglong banden rijden en wel aan winterbanden doen ?
racerx zegt
@reactief: zou Linglong ook winterbanden hebben..? ;)
dees zegt
@lekkerlinksrijden: Het hoeven ook niet verplicht winterbanden te zijn in Duitsland. Goede all season banden voldoen ook al. En die eis zou niet verkeerd zijn in de winter
hotze zegt
@lekkerlinksrijden: “sneeuwbanden in NL zijn totaal overbodig, behalve als het sneeuwt”…geweldig wat een stelling; had je het het ergens voor een camera verkondigd, dan had je zeker DWDD gehaald.
lekkerlinksrijden zegt
@hotze: simpel toch de waarheid
goodvibrations zegt
@lekkerlinksrijden: tijd voor een linkje: http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf
Hier bij 2c alsnog winterbanden beter. Bij nat wegdek is het verschil nog groter dan bij droog. Hoopte dst je gelijk had… Scheelt mij weer 2x omleggen per jaar.. Maar helaas.. Toch beter winterbanden..
lekkerlinksrijden zegt
@goodvibrations: ik heb m ff zitten lezen, maar de conclusie ontgaat mij totaal: ze hebben getest bij 2 gr Celsius en in de conclusie staat dan dat bij 7 graden of minder de sneeuwband de betere keuze is. Het is jammer dat ik het artikel van een andere test niet meer kan vinden, daarin waren de conclusies toch net even anders. Als ik m nog ergens vind zal ik m later plaatsen
eelco74 zegt
@lekkerlinksrijden: dan moet je toch nog maar eens de testen van de ANWB/adac bestuderen. Die nemen in de winterbanden test ook een goede zomerband mee als referentie. Dan zie je dat de betere winterbanden op bijvoorbeeld nat wegdek qua aquaplaning en dwarskrachten de zomerband inmiddels ruim voorbij gaan. En op droog is het verschil in remweg lang niet meer zo groot als vroeger.
Er is natuurlijk veel meer dan remweg alleen als we kijken naar een band, mensen doen rare dingen in paniek en dan heb je wellicht meer aan een betere handeling van dwarskrachten dan pure remweg.
Zomaar roepen dat een zomerband hier in de winter de betere keuze is omdat de remweg beter is, is te kort door de bocht. Zeker omdat het hier eerder nat en guur is in de winter dan droog.
lekbak zegt
@dees: Winterbanden zijn slechter op droog wegdek dan zomerbanden. Ook bij kou. Nat zijn zomerbanden ook zeker zo goed. Dus winterbanden zijn alleen beter in de sneeuw. Jij wilt dus banden verplichten die 360 dagen per jaar minder goed zijn, terwijl je met zomerbanden meer dan prima aan het verkeer deel kunt nemen als je je verstand gebruikt. Laten we verstand gebruiken dan verplichten (agenten op de weg ipv achter de camera).
2wheeler zegt
@dees: ik heb inderdaad wel behoefte aan nog meer regels, puik plan!
dees zegt
@2wheeler: Zijn genoeg mensen die regels nodig hebben. Anders gaan ze het zelf beslissen en te veel mensen hebben het IQ van een baksteen.
monsieurleloure zegt
Hier in Noordholland is de sneeuw al weg. die paar dagen dat het winter is overleef ik ook wel weer. Het ging gisteren ook uitstekend met mijn achterwielaangedreven Vito op Michelin zomerbanden, zijn wel smalle banden 205mm dat scheelt.
spidermann zegt
Mijn idee is als volgt met sneeuw:
1) rechterbaan iedereen die niet op baan 2 of 3 mag, inclusief vrachtauto’s, aannemersbusjes, japse auto’s (muv Subaru en Nissan GTR) en sleurhutten.
2) middenbaan iedereen met winterbanden
3) linkerbaan iedereen met winterbanden EN 4wd (inclusief Volvo’s D6 AWD) :-)
sportevo zegt
@spidermann: en dan heb je van die idioten die denken dat ze met hun Q7 of X5 op winterbanden best gewoon 130 in de sneeuw kunnen rijden..
888natan zegt
@sportevo: 130? Makkie!
toyotaprius zegt
@sportevo: met een Prius lukt het ook… Altha ‘s.. Ik had het gevoel dat ik 130 ging.
hotze zegt
@toyotaprius: van Spiderman mag jij alleen op de rechterbaan rijden, dat wordt geen 130.
toyotaprius zegt
@hotze: oh let maar eens op! De 130 zal ik halen!
koekwaus zegt
@toyotaprius: op de dagteller ja ;)
toyotaprius zegt
@koekwaus: LOL. Dat valt niet te ontkennen.. Haha
toyotavenray zegt
@toyotaprius: dat komt omdat je wielen zo snel draaien.
toyotaprius zegt
@toyotavenray: zie, ik had al z’n idee!
monsieurleloure zegt
@spidermann: Nr 4, In de vangrail, Audi Quattro-bestuurders die hun waggie overschatten…
babybenz zegt
@spidermann: Leuk
reactief zegt
@spidermann: 4×4 is zeker handig als je moet remmen!
toyotaprius zegt
@spidermann: mbt de uitzondering vergeet je de Toyota Prius.
hotze zegt
@toyotaprius: helemaal verbieden, die verblinden het overige verkeer van lelijkheid ?
toyotaprius zegt
@hotze: dat is handig toch! Twee vliegen in 1 klap.. Dat zorgt weer op bepaalde plaatsen voor een mindere verkeersdichtheid.
schuiftrompet zegt
@spidermann: ik heb een japse auto met winterbanden. Wat nu?
f31bmw320d zegt
@spidermann: ik heb een ‘japse’ auto met winterbanden en 4×4 naast de BMW. Mag ik dan ook op de 3e baan?
geelbarrel zegt
Dat slechte weer zie je toch aankomen?? Ik rij al twee weken met winterbanden….. in mn kofferbak. :-)
sanderp zegt
@geelbarrel: Meer grip terwijl ze niet eens slijten! Tel uit je winst!
isobmw zegt
20” 245 voor en 275 achter op zomerbanden was niet te doen gister met de 7er dan mis je die winterbanden zeker en xdrive
duderuud zegt
@isobmw: Ik moest gisteren een kort stukje met mijn auto met 245 banden en achterwiel aandrijving. Ging nog redelijk tot ik voor een stoplicht stond op een weg die iets opliep…TC uit en flink gassen was de enige optie…kruipend kwam ik de bult over. Dat was best even spannend…
isobmw zegt
@duderuud: denk dat dat mij niet zou lukken met 1840 kg wegende 7 serie, kwam zelfs op rechte weg moeilijk vooruit, TC greep steeds in, dus TC uitgezet en een beetje zijwaarts gereden om vooruit te komen
ouwedibbes83 zegt
@isobmw: tank volgooien en mss wat tegels achterin de wagen leggen? Die brede sloffen hebben weinig druk per cm2…
sjonniedeluxe zegt
@isobmw: ik dacht dat de bmw’s hier op autoblog altijd driftend de rotonde rond gingen
isobmw zegt
@sjonniedeluxe: alleen sjonnies
SimonMc zegt
@isobmw: Koop de volgende keer eens een normale maat en verbaas je hoeveel beter je wagen rijdt ;-).
isobmw zegt
@SimonMc: maat wat ik nou heb is origineel, auto is fabriek af M uitgevoerd, ga daar geen kleinere velgen onder gooien staat niet
baklava zegt
Gewoon rustig rijden en je hebt geen winterbanden nodig.
gebruikersnaam3 zegt
@baklava: Ja dan gaat iedereen dus 30 rijden… Dat zag je gisteren.
Onehp zegt
@baklava: tot je een helling tegenkomt. Of bestaan die niet in NL?
lekbak zegt
Uit eigenlijk alle onafhankelijke tests blijkt dat een zomerband op droog asfalt altijd beter remt dan een winterband, ook als het koud is. Ook voert een zomerband zeker zo goed water af. Winterbanden zijn goed voor in de sneeuw. Maar de wegen waren gister na een uurtje alweer schoon, en ik woon gewoon op het platteland. Die paar honderd meter in de woonwijk doe ik wel rustig aan hoor… Mijn vrouw moet bijna dagelijks met de auto weg, en erg vroeg voordat de wegen schoon zijn. Die staat dus wel op winterbanden, omdat de auto daarmee kwam. Maar nodig is het niet.
Dat gezegd hebbende: Ik heb nog een goede set Michelin winterbanden van een ford fiesta te koop. Op stalen velgen. Zijn nog steeds niet weg, zo groot is die run dus niet.
sanderm3 zegt
@lekbak: het is hier geen marktplaats. Ja velgen/banden op marktplaats zetten kost geld, het is niet anders
lekbak zegt
@sanderm3: Ze staan gewoon op marktplaats, en verkopen hierlangs zou toch niet werken.
toyotaprius zegt
@lekbak: passen ze onder een Prius?
lekbak zegt
@toyotaprius: Vast wel. Al dan niet met wat extra overtuiging.
toyotaprius zegt
@lekbak: met wat overtuiging heb je de halve wereld!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat een prachtige header foto!
toontjelager zegt
Allemaal weer reclameberichten van diverse partijen om maar snel winterbanden aan te schaffen. Zo maken ze het verlies wellicht nog een beetje goed. Absoluut onnodig tenzij je op wintersport wilt. Koop gewoon all season banden dan bespaar je een hoop geld en heb je betere grip/slijtage tijdens onze zachte winters.
reactief zegt
180% stijging t.o.v. een enorme dip dus… Valt allemaal wel mee dus, maar Mister Eend wil natuurlijk even benadrukken dat iedereen het doet, dus jij als mak schaap het ook moet doen.
hijman85 zegt
In december, januari en februari is het overdag gemiddeld 5 tot 6 graden in Nederland. 1 graad kouder dan het keerpunt waarop winterbanden beter (schijnen te) zijn.
Er zijn in die 3 maanden (90 dagen) in totaal 58 dagen waarop het op zeker moment even regent en 32 dagen waarop het helemaal niet regent.
Vandaag 440 kilometer gereden op de 19 inch zomerbanden met 340pk en achterwiel aandrijving. Niets aan de hand.
Mijn tip van de dag: Rijd gewoon lekker het hele jaar op dezelfde banden van een goed merk en voldoende profiel en ga lekker een keer extra op vakantie van het geld dat je bespaart.
sjonniedeluxe zegt
@hijman85: als je zelf wisselt hoeft het niet veel duurder te zijn. Zolang je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden tenslotte niet.
hijman85 zegt
@sjonniedeluxe: Daarom rijd ik juist door op mijn zomerbanden, dan slijten de winterbanden niet. :)
gandini zegt
Prima neutraal advies van die “onafhankelijke” brancheorganisatie VACO, echt top!
Er zit ook totaal geen commercieel belang achter natuurlijk.
Hoeveel gratis winterbanden zal die Brinksma eigenlijk hebben gekregen?
mashell zegt
@gandini: het artikel zit ook helemaal niet vol met achterhaalde informatie (die genoemde 7 graden is hopeloos achterhaald, de temperatuur waarbij het rubber van zomerbanden gaat verharden ligt inmiddels ruim onder 0) en onjuistheden (winterbanden zijn weldegelijk gevaarlijk in de zomer, een langer dan noodzakelijke langere remweg en minder water afvoer is gewoon gevaarlijk). De slijtage is enorm en dat juicht de banden branche natuurlijk toe.
gandini zegt
@mashell: Compleet mee eens. Ach, gelukkig rijdt 2/3 van Nederland lekker eigenwijs op zomerbanden.
madvillain zegt
Gisteren nog winterbanden geregeld voor mijn zus, die gaat last minute op vakantie naar Oostenrijk.
De bandenhandel gaf te kennen dat het totaal niet druk is met winterbanden, aangezien het te laat in het seizoen sneeuwt. Was dit in november, dan was er een run ontstaan. Nu denken de mensen “ah, nog een paar weken en dan is het al weer lente” en rijden ze dus door op hun zomerbanden.
En de betreffende bandenhandel is echt geen kleintje qua banden wegzetten..
frank2b zegt
Vredestein quatrack all-seasons hier. Doen het prima, ook in de sneeuw.
Dit voorjaar wilde ik in mei mijn wielen laten balanceren bij de bandenboer. Kon niet, volledig volgeboekt omdat al die winterbandenfetisjisten hun winterband wilden wisselen voor zomerband. Ging nog wel een paar weken duren, zeiden ze.
Ondertussen was het al een flink poosje 20C ……
Reuze veilig die winterbanden.
sjonniedeluxe zegt
@frank2b: ik denk dat je de beste keus hebt gemaakt met die band, gezien het Nederlandse klimaat
B00G1E zegt
Wat is er mis met all-season banden dan? Hier in Virginia worden alle auto’s met dit soort banden geleverd. Ik weet niet hoe dat in andere staten is. We hebben misschien iets meer sneeuw dan in NL maar in de zomer is het weer stukken warmer. Toch zie je hier zeer weinig bandenboeren waar je zomer/winter banden kunt doen en dan ook nog met opslag, zoals toch redelijk normaal is in NL.
thomasthomas zegt
@B00G1E: bij ons noemen ze die banden alle seizoenen geen grip.
bluster zegt
Zo’n irritante discussie, telkens weer. Tijd voor een grondige Autoblog-test. Doorslaggevend. Diegenen die dat vervolgens betwisten worden verwijderd van Autoblog. Deal? ?
jajeroenja zegt
Komt omdat 80% van wat er tegenwoordig op de weg rijd 60+ is of vrouw met d’r tellie in dr hand. Vervolgens sneeuwt het een keer of 2 per jaar en Nederland krijgt een autorij-infarct. Nie janken, grow a pair, en bietje doorrijden.
peug206 zegt
Een vriendin van mij vroeg me vanochtend of ik haar winterbanden er even onder wilde zetten, haar oude winterbanden waren toch niet zo goed en ze had een set velgen met nieuwe winterbanden gekregen. Kom daar, liggen er winterbanden onder uit het jaar 2010, met misschien nog 1mm profiel…
Onehp zegt
@peug206: haha
towi1989 zegt
Winterbanden in de maat voor mn zomervelgen zijn niet te vinden. Maten die in de buurt komen zijn sterves duur. Een setje stalen velgen met smalle bandjes vernachelt de complete handling. Nee voor die 2 dagen per jaar ga ik er echt niet aan beginnen. Dan maar eens wat langer onderweg zijn…
mashell zegt
@towi1989: winterbanden met hun zachte rubber en hun sneeuw grijpende profiel vernachelen sowieso je handling.
Onehp zegt
Of je het nodig is maakt de Nederlander zelf wel uit.
Dat gezegd, het verschil als er wel sneeuw ligt is enorm: https://youtu.be/atayHQYqA3g
En all-seasons worden echt steeds beter. Maar een handvol meer meter remweg in het warme droge, sterk in de regen, aquaplaning niet slechter dan een straffe sportband, maar echt enorm veel beter in de sneeuw, grip x3-x4 vgl met zomerbanden in de sneeuw… En bijna even goed als een echte* winterband.
*zoals een TS860 ofzo. Vergeleken met een Scandinavische winterband zijn de verschillen nog steeds erg groot, want die hebben ook grip op ijs (maar duidelijk minder in het nat en droog)…
beetec zegt
Altijd weer verrassend dat er zoveel mensen pro winterband zijn. Het heeft hooguit een paar dagen per jaar echt nut in NL. De rest van de tijd alleen maar (onderschatte) nadelen. Maar ben die discussie nu ook wel zat.
Gister zouden ze nut gehad hebben maar met RWD 255 zomerbandjes me ook prima gered in de sneeuw. Gewoon ff koppie erbij houden en anticiperen. Ik kwam thuis alleen de oprit niet op maar met een aanloopje was dat ook weer opgelost.
niex zegt
@beetec: he he er zijn nog mensen met verstand
tjorque zegt
@beetec: hehe, ik had gisteren een beetje moeite om de motorfiets over dat railtje van de rolpoort op de parking te krijgen… zelfde oplossing zij het dan waarschijnlijk 200keer voorzichtiger :)
ghost zegt
Oorzaak —> gevolg
SimonMc zegt
Paniekvoetbal
pa·niek·voet·bal (het; o) :
Emotionele reactie; ondoordacht gedrag
SimonMc zegt
Perfect logische reactie, toch? Ik heb een benzinewagen die aanzienlijk wat verbruikt, maar ik rijd maar 5000 km per jaar. Gezien ik volgende maand eenmalig een weekendje naar Duitsland ga, en zodoende 1500 km moet rijden, heb ik mijn wagen te koop gezet en een schraapdiesel besteld.
tjorque zegt
@simonmc: een schraapdiesel met enery savers, zodat je hypermilend op 2cm van een vrachtwagen zonder een keer te tanken helemaal op bestemming geraakt?
Vergeet geen zak aardappelen van 16kg!
?
SimonMc zegt
@tjorque: Sarcasme, weet je wel…
tjorque zegt
@simonmc: sar-watte? ?
niex zegt
Wat n drama bij elk laagje sneeuw! Nog nooit winterbanden gehad, en ik stond er dinsdag tussen. Vaak opgehouden door onzekere rijders met winterbanden. Een goede (zomer)band en anticiperen. Dat laatste daar schort het vaak aan.
mashell zegt
@niex: is anticiperen niet precies dat wat die “onzekere rijders” aan het doen zijn?
Onehp zegt
@mashell: iedereen die sneller rijdt is een gevaarlijke malloot, die moeten we direct hun rijbewijs afnemen. Iedereen die trager rijdt is onzeker en hoort niet op de weg. Gelukkig hebben we de helden in het commentaarsveld van autoblog nog…
;)
Gulli zegt
Bij mijn leasecontract zitten winterbanden standaard inbegrepen dus ik wissel elk jaar braaf mijn setjes. Ik was er dit jaar begin November extreem vroeg bij maar ik ben de hausse graag voor :P En blijkbaar was er toch nog een enthousiasteling voor me geweest dus ik was niet eens de eerste.
dailydriver zegt
@Gulli: Winterbanden zitten niet standaard in het contract. Betaal je per maand paar euro extra bijtelling voor. Dit is hoogswaarschijnlijk gecombineerd met een service – omderhoudsbeurt?
tge1 zegt
Grote onzin, die winterbanden. Mooie truc van de bandenboeren en schadebedrijven om automobilisten die dingen aan te smeren en te laten denken dat je ineens heel hard kunt in de sneeuw.
Dutchdriftking zegt
Blijft een eeuwige discussie. Persoonlijk ben ik van mening dat winterbanden pas onder de 4 graden beter functioneren. Bij sneeuw ga ik juist een uurtje later weg. Dan is de weg leeg en heb je alle ruimte om te glijden.
fulvia1967 zegt
Eens je winterbanden hebt gehad, wil je niks anders meer. Het sneeuwt gemiddeld 17 dagen per jaar in België, en toch denken nog altijd veel mensen dat de zomerbanden ook even “kunnen”. De last die ze daarmee anderen berokkenen houden ze geen rekening mee. Ik ben geen voorstander van een winterbanden verplichting. Wel van een rijverbod met zomerbanden in bepaalde omstandigheden!
presenteddust zegt
@fulvia1967: inderdaad, gewoon rijverbod ;)
tjorque zegt
Zowel auto als motor rijden gewoon nog op “zomerbanden”…
Dat gaat allemaal perfect als je je aanpast aan de omstandigheden.
Met de motor rij ik nu zuiniger dan ooit ?
En op de auto daar knippert dat oranje lampje weleens.