De pijn is groot bij Tesla en duizenden mensen dreigen hun baan te verliezen met een ontslagronde.
Het slechtste kwartaal in jaren. Zo verliepen de eerste drie maanden van 2024 voor de Amerikaanse autobouwer Tesla. Dat is niet een gevalletje schouders ophalen en hopen op het beste voor het tweede kwartaal. Nee, er moet echt wat veranderen bij het merk.
Tesla ontslagronde
De vraag naar elektrische auto’s neemt terug. Dat is lastig geld verdienen als het leeuwendeel van je je productengamma bestaat uit EV’s. Tesla moet daarom ingrijpen. Volgens Electrek is een ontslagronde aanstaande en deze is niet misselijk. Maar liefst 20 procent van het personeel moet het veld ruimen bij het merk. Dat betekent dat tienduizenden mensen worden ontslagen bij Tesla.
Daarnaast zou de productieperiode van de Cybertruck verkort worden. De productie van de reguliere modellen in de fabriek in Shanghai is al teruggeschroefd omdat het merk verwacht dat de verminderde vraag naar EV’s nog wel even blijft aanhouden. Zo voorkomt Tesla dealers op te zadelen met een voorraad waar ze niet van af komen.
Deze zomer is de verwachting dat Tesla de facelift van de Model Y presenteert. Of deze update genoeg is om het tij te keren is nog maar de vraag. Naast een tegenvallende vraag is er ook een moordende concurrentie. Vanuit Europa, maar zeker uit China met al die nieuwe merken. In de tussentijd is er een nieuwe Long Range variant van de Model Y bijgekomen, die ook naar Nederland komt.
De ontslagronde is nog niet bevestigd door Elon Musk of de Amerikaanse autofabrikant. Maar om het hoofd boven water te houden en om de financiële tegenvallers op te vangen lijken ontslagen een logisch gevolg. In het verleden heeft het merk al meerdere keren de prijzen verlaagd van de modellen in een poging de verkopen op te krikken. Recent werden de prijzen in de VS wederom bijgesteld. Ook dit is geen trucje die je eeuwig kunt herhalen.
William zegt
Naast allround genie munt Elon ook als een van de weinigen ook uit in het terugdringen van kosten. Daar kunnen veel politici, overheden en andere bedrijven nog veel van leren.
mashell zegt
Echte fanboys vinden alles wat de man doet natuurlijk geweldig. Maar als je zakelijk bekijkt dan is zo’n ontslagronde toch het resultaat van managementfalen, dat management heeft organisatie niet voldoende duurzaam opgezet om ook een tegenvallende martktvraag te kunnen opvangen.
Roadster1976 zegt
Mwah; je ziet dit wel meer bij jonge organisaties. Amerikaanse organisaties gaan sowieso flexibeler met personeel om. Hiermee zeg ik niet dat dit ok is. Er is blijkbaar minder vraag.
mashell zegt
Klopt. In de VS is er minder werknemersbescherming en minder sociale zekerheid, wat resulteert in hogere salarissen omdat de werknemers zulke zaken daar zelf moeten regelen.
wimof zegt
Minder????????????????????????????????????
Geen zou ik stellen
Trojan zegt
Je kunt onmogelijk stellen dat zo’n ontslagronde per definitie oorzaak is van ‘managementfalen’. Dat kan uiteraard wel, maar er zijn wel degelijk ook marktontwikkelingen en externe factoren die je niet allemaal voor kunt zijn. Dat is dan ook de reden dat je ontslagrondes t/m de meest gerenommeerde en gevestigde bedrijven ter wereld tegenkomt. Als je kijkt naar Tesla dan spreken we zowel qua bedrijf als de markt niet over de ‘gevestigde orde’ en hun werkelijkheid zal wat weerbarstiger zijn dan die van een traditionele autofabrikant. Overigens heeft Elon een hoop twijfelachtige dingen laten zien, maar ook dat ie doorgaans een ’tight ship’ runt en een broertje dood heeft aan onnodige overhead (getuige ook zijn grondige sanering bij de overname van Twitter). Ik verdenk ‘m dus niet zo gauw van onnodig veel personeel aannemen wat er nu dan weer uit moet.
Nu heb ik vaak genoeg gezien dat jij zulke nuance liever niet opzoekt als het over Elon/Tesla gaat en liever iedereen gewoon fanboy noemt en overgaat tot de orde van de dag, maar ik wilde dat stukje nuance er toch even inbrengen.
Robert zegt
Elon Musk is vooral een schoolvoorbeeld van waar paniekbeleid en korte termijn denken toe kan leiden. Twitter werd ook ‘opgeschoond’ en kijk waar het nu staat: serieuze namen en partijen nemen in hoog tempo afscheid van het medium, vanwege de wispelturigheid in het beleid, het wegbezuinigen van moderatie en (in het kielzog daarvan) het weglopen van adverteerders.
De beurskoers veert dan nu weliswaar weer wat op, maar was op een gegeven moment meer dan de helft van z’n marktwaarde kwijt geraakt, na de overname door Musk. en persoonlijk denk ik dat ook het aandeel Tesla ernstig last heeft van het zeepbeleffect.
b00st zegt
Er is geen beurskoers van Twitter/X meer sinds de overname?
waterisnat zegt
Beste Robert, iets minder staats-tv infuus helpt. Graag gedaan.
Robert zegt
¿Que?
marcomanta zegt
Ik denk dat menig fabrikant of politicus kan leren van Elon. Korte lijnen, direct reageren op de marktvraag in plaats van doorsudderen. Ja, hij is niet door iedereen geliefd.
mashell zegt
Hahaha. Wat is er gebeurd er zijn prijzen verlaagd, verlaagd en verlaagd om de vraag te stimuleren omdat het “belangrijk” was om aantallen te halen, zodat er amper nog marge is (2023 6% en in 2024 waarschijnlijk nog minder) en nu blijkt dat de marktvraag tegenvalt door terughoudendheid bij de consument en toegenomen concurrentie moeten de werknemers het ontgelden. Lijkt me juist een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
fanboy zegt
@Robert: Hij kan met best veel zaken juist wel ver vooruit kijken met een visie.
Maar met andere zaken heeft het meer weg van paniekvoetbal.
Trojan zegt
Direct na de overname is 80% van het personeel eruit gegaan en voila, het bedrijf draaide gewoon nog. De moderatie die ‘wegbezuinigd’ werd, is door Elon als censuur bestempeld en was dat regelmatig ook, inmiddels aangetoond soms zelfs rechtstreeks door de Amerikaanse overheid. Daar hoor je dan weer bijna niemand over, vonden mensen normaal blijkbaar.
Nu zijn onwelgevallige meningen weer toegestaan en daarom zijn er adverteerders weggelopen, met het über woke bedrijf Disney voorop. In mijn ogen gewoon duidelijk beleid en duidelijke taal waarmee je het zeker oneens mag zijn, maar ik zie de paniek en wispelturigheid daar niet zo in.
Dutchdriftking zegt
Of het product daar ook beter van wordt is dan weer een andere vraag.
romanzy zegt
Wat een genie moet je zijn om lekker wat mensen te ontslaan. Echt geniaal, zoals jij William.
wimof zegt
En moeten we daar blij om worden, van werknemers als wegwerpproduct?
Svda zegt
Zo’n geintje hebben ze toen ook in Tilburg uitgehaald en werd je een soort van gedwongen om in Berlijn te gaan werken…..
papa zegt
Is een logisch gevolg van het loslaten van de 65% EV regel van Sleepy Joe Biden… Ik vraag me af of de Mustang Mach E en de F150 lightning uberhaupt nog in productie zijn c.q. gaan komen.
lekkaah zegt
Jij prefereert gefilterde stront i.p.v. ongefilterde stront op social media. Dat kan.
Robert zegt
Nee. De aandeelhouder prefereert gefilterde stront, want ongefilterd jaagt deze zowel de gebruikers als de adverteerders weg. En minder gebruikers en adverteerders = minder revenue.
lekkaah zegt
Twitter zit propvol stront. Maar volgens mij valt het ondertussen wel aardig mee t.o.v. de concurrenten. Heb het idee dat bijvoorbeeld Instagram juist steeds meer toelaat, wellicht vanwege kritiek? Wat ik eigenlijk spannender vind is dat er machtige partijen (in ieder geval de feds confirmed door Zucker himself) aan de knopjes zitten te draaien op wat er getoond mag worden. Ik heb liever dat iedereen de hele dag stront moet lezen zodat zij zelf een eigen ‘strontbarriere’ of ‘strontfilter’ ontwikkelen, in plaats van dat je stront vermomd als goud voorgeschoteld krijgt.
Johanneke zegt
Early adopters zijn op, je krijgt nu consolidatie op de EV markt. Ben benieuwd hoe het de komende jaren zal gaan.
ra-smit zegt
De modellen die Tesla voert zijn 12, 9, 7 en 4 jaar oud. Als je de modellen enkel om de zoveel jaar een nieuwe bumper, koplampen en interueur geeft, zijn klanten er op een gegeven moment op uitgekeken.
Paul58 zegt
Nee hoor. Tal van voorbeelden waarin dat niet zo is. Meeste bekende voorbeeld misschien wel de VW Golf? Een prima auto maar niet echt bijzonder naar mijn inziens. Hoe oud is dat model dan? Rond de 40 denk ik, nog steeds genoeg mensen het kopen.
wimof zegt
50
mc96 zegt
Uiteindelijk is Tesla ook gewoon een autofabrikant en krijgt dus ook te maken met marktontwikkelingen waarop ingespeeld moet worden. En ja, dat doet soms pijn.