In een paar weken tijd duikelt de prijs met duizenden naar beneden. De enorme afschrijving van gebruikte Tesla’s is, eh, enorm.
Het hebben van een Tesla is ‘heet’. Het is een snel groeiend automerk en het ziet er naar uit dat dat voorlopig wel zo zou blijven. Als je een EV zoekt, zijn er weinig betere alternatieven als het gaat om het elektrische aspect van de EV. Dus qua range, efficiency en het accupakket.
Dit zorgde voor lange tijd voor enorm hoge prijzen van gebruikte Tesla’s. In de meeste gevallen moet je even wachten op je nieuwe Tesla en een gebruikte ziet er al jaren precies hetzelfde uit. Dus waarom daar niet voor kiezen?
Echter, Tesla heeft in de VS de prijzen flink aangepast. Lees: verlaagd. En dat zorgt voor een probleem voor de afschrijving van gebruikte Tesla’s. Die is dan ineens enorm. Volgens marktanalist ‘ iSeeCars‘ denderde de restwaarde van gebruikte Tesla’s als een baksteen. In vergelijking met de gemiddelde markt, zakte de waarde gemiddeld 3 keer harder van een gebruikte Tesla.
Waardedaling
De waarde van een Tesla daalde met 4,8 procent, tegen 1,5 procent van het marktgemiddelde. In verhouding doet de Tesla Model 3 het slechtst. Daarvan zakte de waarde met 5,2 procent.
Ook de nieuwe Model Y zakte flink: met 4,8 procent. Dit heeft trouwens niets te maken met het feit dat het geen populaire auto’s meer zijn. Het betekent simpelweg dat de mensen die eerst gingen shoppen voor een jong gebruikte, erachter komen dat ze nu ook een nieuwe kunnen kopen.
Wel opmerkelijk is de sterke waardedaling van de Model X en de Model S. Deze modellen kregen namelijk geen prijsverlaging. Wel kun je nu de vernieuwde S en X krijgen, plus de misselijkmakend snelle Plaid-modellen.
Verklaring enorme afschrijving gebruikte Tesla’s
Uiteraard moeten we het relevant maken voor Nederland én uiteraard de nodige kanttekeningen plaatsen. Ten eerste: in Nederland zien we nog niet van dit soort schommelingen. In Nederland is de aanschaf één ding qua kosten, maar het gebruik is meestal duurder. Nederlanders geven relatief veel geld uit aan een auto die daarna minder kost (de EV dus).
Natuurlijk, de bijtellingsknallers komen massaal de markt op straks. Dit zal wel iets voor een daling kunnen zorgen, maar in principe zullen ook die auto’s bovengemiddeld courant zijn. Noem maar eens een EV uit 2019 die in de buurt komt qua specificaties. Precies. Die 31.000 occasions zullen alsnog als warme broodjes over de toonbank gaan.
Tweede kanttekening: ja, op sommige markten als de VS is de afschijving op gebruikte Tesla’s ineens enorm. Dat is één manier om er naar te kijken. De markt was daar dusdanig verpest dat nieuwe auto’s 10-15 mille boven de vraagprijs verkocht werden en de occasions daardoor ook duurder worden.
Op het moment dat de nieuwe auto’s ‘de normale prijs’ worden, zakken de occasions gewoon mee. Dus in principe heb je eventjes mazzel gehad met de prijs, nu zitten de auto’s weer op het vertrouwde niveau.
Meer lezen? Dit zijn de best verkochte elektrische auto’s aller tijden!
arta zegt
Dat Autotelex in Nederland riep dat ze slechts een kleine correctie verwachtte snapte ik ook totaal niet.
GM heeft met de eerste Ampera ook zo’n grap uitgehaald door de prijs met 5k te verlagen uit het niets en die eerste waterstofauto’s werden ook in ene veeeeeel goedkoper op eenzelfde model.
Met de hoos aan leaseauto’s die ik NL terugkomen einde Lease volgende jaren zal ook een effect hebben.
Ik ga over een paar jaar voor een leuke model 3 Performance voor een zacht prijsje!
simonbv zegt
Autotelex ziet het aan de hand van de biedingen die gedaan worden op Tesla’s. Blijkbaar zijn 2018 en 2019 auto’s zeer gewild met de bijtelling die er nog op zit waardoor de handelsbiedingen hoog blijven. Zal later dit jaar wel wat harder afschrijven door het aanbod. Zagen we ook met de V60, xc90 en Outlander. Om het jaar erop weer in prijs te stijgen.
vbarchetta zegt
Bijtelling is de eerste 5 jaar van een auto. Dus als je nu een gebruikte EV uit 2018 koopt, dan kan je nu nog slechts een paar maanden van de lage bijtelling profiteren, en koop je er 1 uit 2019 nog maar een jaartje 4% Bijtelling.
Al met al zou ik dat een vreemd argument vinden om zakelijk zo’n in verhouding te dure EV kopen (hoge 2e hands prijs ivm lage bijtelling)
SanderB zegt
Je koopt hem nu zakelijk, profiteert nog een jaar van lage bijtelling en schrijft hem zakelikk flink af waarna je hem voor een zacht prijsje privé overneemt. Ik snap het wel
vbarchetta zegt
Oké. Maar het is toch fijn om ieder jaar (tenminste als je winst maakt) om lekker zakelijk af te schrijven, en niet voor maar 1 jaartje…? Of is belasting betalen een hobby? Zakelijk zoveel mogelijk kosten maken, hoef je het minste belasting te betalen….
arta zegt
Dit is een rekensom voor de ZZPer/DGA
Voordeel van lage bijtelling ten opzichte van de hogere afschrijving op een gebruikte auto.
Ik ben geen Autotelex expert, maar verwacht in de komende twee jaar een behoorlijke restwaarde correctie.
Een Model y van september 2021 met 30k km op de teller kan toch niet meer opbrengen dan een nieuwe a €57k?
Toch staan ze wel te koop voor €60 gebruikt….
Nb. Ligt er ook aan wat er met de komende vernieuwing verandert aan de Model 3.
fanboy zegt
@arta: Ik vind de Long Range en Performance leuk maar niet zo aantrekkelijk als je een jongere LFP SR versie kan hebben die bijna net zo ver komt.
Ja iets langzamer maar valt in de praktijk mee. En zelfs op het circuit zal hij het leuk doen.
Performance heeft zo veel vermogen dat je het in het openbaar nauwelijks kan gebruiken en op het circuit te snel de boel wat rijdt.
fanboy zegt
Hier wacht ik al een tijdje op. 2.5 jaar terug gekozen om toch geen Model 3 te kopen en andere EV gekocht, met de verwachting dat er nog wat lucht uit de prijzen moest lopen. Zeker met de bijtelling destijds, maar ook überhaupt.
Straks hopelijk voor 30K een Model 3 rijden, een recente LFP versie.
CYBRTRK zegt
@willeme ook de model S en X hebben een prijsverlaging gehad (beide uitvoeringen)
‘Tesla also made the larger Model S and Model X cheaper. For the Model S, the price has dropped by $10,000 (around 10 percent), from $104,990 to $94,990, while for the Plaid it’s even more significant – 15 percent, or around $21,000, bringing its price down to $114,990 from $135,990. The Model S Plaid gets the biggest price reduction of the entire lineup.
The Model X is also cheaper, by 9 percent or $11,000, now costing from $109,990 instead of $120,990. The Plaid variant is 14 percent cheaper too, taking $19,000 off its previous price of $138,990 and bringing it down to $119,990.’
https://insideevs.com/news/630996/tesla-big-us-price-drop-2023/
pramm zegt
Is (nog) niet doorgevoerd in de EU
Wolflow zegt
Je zou denken dat door de spontane zelfontbranding het aantal beschikbare gebruikte tesla”s enorm laag is en dat het enkele elektrische hok wat niet af fikt daardoor een aardige restwaarde heeft
fanboy zegt
@Wolflow: blijf je nou overal die onzin verkondigen? Tegenwoordig gebruiken ze zelfs een andere accuchemie
CYBRTRK zegt
Tesla’s branden gemiddeld 11x minder vaak af dan een ICE auto, dus helaas voor jou gaat dat niet op
Albert zegt
Er zijn ook véél minder van die elektrieke ehh… ‘auto’s’ nietwaar.
banderas zegt
Iedereen lijkt te vergeten dat Tesla ook binnen no time weer een prijs enorm kan laten stijgen. Dit gebeurt non stop bij Tesla. Dus wie weet krabbelt het ook weer op.
fabian1978 zegt
Een S is gewoon bijna 10k gezakt in een paar weken. X ook. Model 3 een kleine 6k. Gaat best hard.
S zit gewoon 20% onder ATX nu.