Wat zijn de leukste opties als je een enorm ruime vakantiewagen zoekt? We gaan het uitzoeken!
Vandaag doen we het eventjes anders met het Autoblog Advies. In de meeste gevallen pakken we een inzending. We krijgen wekelijks nog altijd een enorm aantal aanvragen binnen. Meer dan we kunnen behandelen, maar we doen zeker ons best! Daarnaast moet het natuurlijk ook leuk leesvoer opleveren. Daarom komen we op een vraag van Autobloglezer Bart. In het artikel over duurste SLK van Nederland vroeg hij zich iets af: wat is de beste post-corona auto?
Iedereen heeft in een lockdown gezeten en iedereen wil eruit, op vakantie! Maar hoe wil je dat doen? Een cruiseschip of touringbus is nog een beetje tricky. Bart kwam met de voorspelling dat men op zich ging naar een ruimtemonster. En dan geen 30 jaar oude omgebouwde bestelwagens of splinternieuwe zevenzits SUV’s. Nee, wat heb je voor 15 mille? Als je toch een beetje knap voor de dag wil komen en de beschikking wil hebben over enigszins moderne techniek en veiligheid.
Een auto waarmee je door Europa kunt cruisen met minimaal vijf personen en hun bagage. Als het even kan, mag het ook een beetje origineel en leuk zijn.
De wensen en eisen in een tabel voor een enorm ruime vakantie auto zijn:
Huidige auto’s | nvt |
Koop / Lease | Koop |
Budget | Tot 15 mille |
Kilometrage | Alleen de vakanties, misschien daarna nog |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf | Vakantie auto |
Samenstelling | veel vrienden |
Voorkeursmodellen: | MPV, ruime auto’s |
No-go: | Alfa 159 |
Ford Galaxy 2.0 SCTi Platinum
€ 14.750 (particulier)
2011
140.000 km
En we hebben een winnaar in de categorie enorm ruime vakantiewagen! De Ford Galaxy is misschien wel de beste grote auto ooit gebouwd als het gaat om het beste totaalplaatje. Zeker in deze uitvoering. Je hebt meer dan 200 pk onder de rechtervoet, de Platinum-uitvoering biedt de meeste luxe die je je maar kunt wensen en de Galaxy is RUIM. Het meest bijzondere is als je op een bergpas de eerste hairpin neemt. Deze auto’s hebben een wegligging. Natuurlijk, het is geen Lotus Elise, maar voor het type auto stuurt het erg aangenaam.
Het is niet te sportief ofzo, maar je hebt altijd controle. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden. De kleinere motor (1.6 SCTi met 160 pk) en Platinum-uitvoering zijn het beste te vinden. Als de ruimte iets te veel van het goede is, kun je ook op zoek naar een S-Max met gelijkwaardige motor en uitrusting.
Seat Alhambra 1.4 TSI Style DSG (7N)
€ 14.900
2011
95.000 km
Wie Galaxy zegt, zegt Sharan! Maar om eerlijk te zijn, raden we dat af. Op het moment dat wij keken, was de Sharan aanzienlijk duurder dan de Galaxy. Dit terwijl de Galaxy op de meeste meetbare punten beter is. De motor, bak, het onderstel en uitrusting is in het voordeel van de Ford en dat dus voor een lagere prijs. Maar er is ook een zustermerk van VW dat exact dezelfde auto verkoopt. Ja, ook de Alhambra is minder dan de Galaxy. Maar, de prijs is bij de Seat veel interessanter. Het verschil lijkt gebruikt groter te zijn dan nieuw!
Overigens heeft de Alhambra wel een paar troeven: de Spanjaard heeft meer ruimte dan de Galaxy in de aanbieding. Met name schouders en beenruimte, dus voor enorm grote mensen is de Sharalambra beter geschikt als enorm ruime vakantiewagen) en er kan een zwaardere caravan achter. De 1.4 TSI motor in combinatie met DSG lijkt op papier voldoende te zijn, maar de combinatie moet er zwaar aan trekken. Ook staat de combo niet aangeschreven als zeer betrouwbaar. Een 2.0 TDI handbak is wellicht een verstandigere en fijnere optie. Scheelt ook flink in de kosten, alleen is misschien lastiger te verkopen.
Mercedes-Benz E 350 Elegance Combi (S211)
€ 14.585
2007
145.000 km
Je kan diverse kanten uit qua E-Klasses. Een S210 55 AMG, een S211 E500 pre-lift, een S211 E350 facelift of een E200 S212. Onze tip: die laatste twee. De fijnste combinatie is de E350 met 272 pk in een luxe uitvoering en de 7G-tronic automaat. Een grote, koppelrijke V6 die op de Autobahn meer dan goed uit de verf komt. De stationwagons zijn enorm ruim, met de bank plat kun je 2 kuub mee nemen, terwijl een Alhambra op 2,5 kuub zit. Ja, zó ruim is de E-Klasse.
Er zijn zelfs zevenzits versies. Auto als deze maken duidelijk waarom oude Mercedessen zo lang door blijven rijden. Het zijn enorm fijne auto’s die eigenlijk niets verkeerd doen. Uiteraard is het geen sportwagen om mee te driften over de bergpassen, maar de auto is agiel genoeg en heeft een verrassend kleine draaicirkel. Het onderhoud is wel duidelijke prijziger dan bij Seat of Ford.
Toyota Alphard MZ G Edition (H10W)
€ 12.990 (Dld)
2007
130.000 km
We hebben nu drie usual suspects gehad. Daarom gaan we nu even kijken naar de wat minder voor de hand liggende auto’s voor hen die een enorm ruime vakantiewagen zoeken. En de Toyota Alphard zal zeker een paar wenkbrauwen doen fronsen, waarschijnlijk. De Alphard is een grote MPV waarbij luxe belangrijker is dan wat dan ook. Nu zie je dat weleens bij busjes, maar dit is geen Vito met lederen bekleding. Je hebt namelijk een verfijnd chassis met een geciviliseerde 3.5 V6, captain chairs en meer elektronica dan ze bij Cool Blue kunnen aanbieden.
De Alphard is alleen in Aziatische markten geleverd waar men aan de linkerkant rijdt. Maar het is minder erg dan je zou denken. Je zit erg hoog, rechtop en de Alphard heeft altijd een automaat. De achterste stoelen kun je opklappen naar de zijkant van de bagageruimte, in plaats van onder de vloer. Met de stoelen in positie is er geen bagageruimte.
Volkswagen Routan
€ 11.950 (Dld)
2008
140.000 km
Nee, geen Touran met een andere neus. Dit is de VW Routan. Ironisch genoeg is Volkswagen een van de weinige fabrikanten met een full-size MPV, blijkt dat de Amerikanen het helemaal niets vinden. Die houden niet van een 1.4 TSI of kleine diesel. De Routan is in feite een Chrysler Town & Country met VW neus. Het is een bijzondere auto, deze Routan. De motor is een 4.0 V6 met meer dan 250 pk, die bijzonder lui is. De automaat draagt daar aan bij.
Ook in het interieur is het niet typisch een VW. De afwerking is matig en de materialen goedkoop. Maar je hebt wel een rijke standaarduitrusting en zeer veel ruimte. De paar exemplaren die in Europa te koop staan hebben vaak een LPG-installatie. De motoren draaien daar prima op en het scheelt enorm, want de V6 is als Van Binsbergen in studententijd: niet presteren, maar wel zuipen.
Subaru B9 Tribeca
€ 13.950
2007
95.000 km
Nou ja, ‘knap’ voor de dag komen wordt lastig met deze auto. Dit had het meesterwerk van Subaru moeten worden. Een grote SUV met een zescilinder boxermotor (die je niet eens kon krijgen in een Porsche Cayenne nota bene!). Echter, de Tribeca is nog lelijker dan de eerste generatie Tribeca. Dit was zelfs zo erg, dat alle reclame-uitingen de achterkant lieten zien! Hilarisch. Nieuw was het een miskoop eerste klas, maar nu zijn ze geweldig.
Ja, het verbruik ligt vrij hoog, maar de rest van de onderhoudskosten vallen mee. Het is immers een Subaru. Het is niet een enorm ruime vakantieauto, maar je kan er met vijf tot zeven personen in. De prestaties zijn op zich niet verkeerd. De wegligging is op de veel te eng lichte besturing na nog niet eens zo heel verkeerd. Zeker niet in dit overzicht. Het grootste nadeel: zie m maar weer eens te verkopen.
Buick Roadmaster Estate Wagon (BR8)
€ 9.500
1995
140.000 km (Dld)
Een Mercedes E-Klasse is leuk en aardig, maar het is slechts een ‘mid-size’ station. De Buick Roadmaster ‘Wagon is de favoriete auto van ondergetekende en de auto is briljant. De Roadmaster is een station-wagon op basis van de Chevrolet Caprice Classicm, maar dan (ietsje) luxer. De Roadmaster is positief hopeloos Amerikaans. Het ding staat op een ladderchassis en de 5.7 liter grote V8 levert relatief nauwelijks vermogen en voldoende koppel.
De rijervaring van deze ultieme en enorm ruime vakantiewagen is als Rutte tijdens een debat: heel erg onduidelijk, zeer vaag en geïsoleerd van wat er buiten allemaal gebeurd. Het voordeel is dat je drie zitrijen hebt en dat je je auto altijd terugvindt op een parkeerplaats. Niet alleen omdat je de een van de weinigen in Europa bent met een Buick Roadmaster, maar ook omdat de auto zowel aan de voor- als achterzijde uitsteekt op de parkeerplaats. Een hopeloze auto waar je hopeloos verliefd op wordt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
alcantara zegt
Geen Fiat Ducato? Gemiste kans.
Johanneke zegt
Alles wat de naam 1.4 TSI draagt daar loop ik al met een hele grote boog omheen. Voor de rest mooi lijstje, zeker de unusual suspects!
Ot92 zegt
@4g63 Voor de nieuwere 1.4/1.5 TSI hoef je niet bang te zijn. Dat zijn wel goede motoren.
tortuga zegt
@Ot92: ja maar niet voor zo´n grotere treksleuren/groot gezin voertuigen. Door de grote en het gewicht hebben die klein blokjes al meer gepresteerd op al het vermogen dat aanwezig is voor dat ze aan 100.000km zijn
Ot92 zegt
@tortuga Ach… De gemiddelde Modaal rijd nooit harder dan 130km/h. Veel meer vermogen dan 150pk heeft diegene niet nodig.
Johanneke zegt
Zeg dat maar tegen die DJ van Somertijd. Hij zal je de garagerekeningen laten zien die het tegendeel bewijzen. Het zal geen 1.6 thp zijn, maar nog steeds is de reputatie slecht.
O plaat zegt
Ga voor een oude VW bus (T2/T3) voor dat geld en met als enig doel vakantie auto. Voldoende ruimte, je wagen heeft een uniek design in het moderne verkeer, en je vindt overal er stukken voor, je kan Afrika doorkruisen en een dorp in het oerwoud van Togo stukken vinden voor jouw VW als het echt moet. De betrouwbaarheid is er, enkel roest is de vijan. Hou ze 10 jaar bij en je zal er aardig wat winst op kunnen maken als je ze verkoopt integenstelling tot veel andere wagens die gewoon afschrijven. Bovendien zet je ze in België op een O plaat en betaal je jaarlijks 35 euro taks en 125 verzekeringen. Als je een VW te traag vindt is het alternatief een Chevy G20n. (my two cents)
toniominestrone zegt
@shiva: mag je nog wel 15k bijgooien.
O plaat zegt
Voor 15k heb je een goede T3 of een T2 met wat roest. Een synchro of Westfalia in perfecte staat kost meer dat is waar maar binnen dit bedrag is er ruimte zat.
frederik zegt
@shiva: Ehm, die zijn inmiddels niet meer voor dit bedrag te vinden ben ik bang.
tortuga zegt
@shiva: dan vind ik deze nog meer stijl hebben, en opvallen ga je zeker doen! Kan 8 man mee en je kunt nog betaald worden ook… Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lincoln-town-car-town-car-strech-limousine-benzine-wit-70afdb63-f0c7-4bba-a129-250d95e1b96b?utm_source=android-share
Kilometerstand: 145.020 km
Bouwjaar: 02/2002
Verkoopprijs: € 14.500,-
tjorque zegt
Gewoon omdat het kan, de roadmaster.? Voor een keertje.
Alleen vrees ik dat je daarmee van tankstation naar tankstation rijdt en je hele vakantie-budget aan benzine spendeert.
Voor mij dan toch de S-max.
sabrerator zegt
@tjorque:
Ach, het zal op het niveau liggen van de Jaguar XJ-S V12 die ik ooit mee heb gehad op vakantie, zo rond de 1:6. Met zijn tweetjes was dat best te doen. En de belevenis van zo’n enorme sloep is ook wat waard, of eigenlijk: onbetaalbaar.
volvo480gtt zegt
@tjorque: ik heb een Chevy G20 van als camper. Rij ongeveer 1:5 maar wel op LPG. Zo is het qua kosten aardig te behappen. Rijdt nog heerlijk ook.
sabrerator zegt
De Buick Roadmaster!
Daarbij begint het vakantie gevoel al als je er naar kijkt op je oprit.
Knoop een surfplank op het dak en meer vakantie wordt het niet, de rest is te serieus. Dat zijn echte auto’s. De Buick is dik 5 meter speelgoed voor grote kinderen.
hanse1one zegt
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/citroen-grand-c4-picasso-vti-120pk-attraction-navigatie-benzine-grijs-e52c8109-5bf5-4189-80e8-c77f9b9de6ab?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 12.945,-
Kilometerstand: 72.949 km
Bouwjaar: 06/2014
Davion zegt
Een auto die ik ook nog mis in dit lijstje: Een Renault Espace IV (vorige model dus), zeer ruim. En nog eens goedkoper dan sommige voorstellen hier, maar ze zijn het beste te verkrijgen met de 2.0DCI en dat is een motor die in NL niet populair is (hier in BE wel) :).
pignon zegt
@Davion: inderdaad. Eigenlijk is er geen betere auto als je een alleskunner wilt. De onze heeft nu bijna 5 ton op de klok en gaat maar door!
pitapita zegt
Zat ik ook als eerste aan te denken. Espace 2.0. Diesel voor een derde van het budget. Kan ook in Frankrijk in elk dorp gerepareerd worden als het moet.
bakboord1 zegt
Alles na de facelift is behoorlijk betrouwbaar.
Maar met vrienden op de achterbank raad ik m af. De stoelen staan op een vlakke bodem en daarom zit je nogal met je knieën omhoog. Voor mijn kids (korte beentjes) was dat geen probleem maar volwassenen klaagden daar wel over.
Verder een top auto en super betrouwbaar (phase 2).
Rob zegt
De mooiste Citroen Evasion/Peugeot 806/Lancia Zeta/FIAT Ulysse die je kan vinden.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat de fijnste lange afstand auto is die ik ooit heb gereden.
Moet wel zeggen dat het een luxe uitgevoerde Citroen Evasion was, met de 6 heerlijk zachte afzonderlijke stoelen. Mét armsteunen!
https://img4.autodeclics.com/photo_etx/P/1/p0000163.jpg
Het mooie is dat ze ook geen drol kosten (hoewel ze in Nederland wel heel schaars worden) en je dus ook geen zorgen hoeft te maken als je wat schade rijdt in een benauwd straatje in Rome of een Fransoos die op zijn Frans zijn auto parkeert.
tjorque zegt
@rob hele goeie keuze… ik heb heerlijke tijden beleefd met mijn evasion op reis vroeger.
Met ons tweetjes “in de tank”.
Als ik lief was voor het gaspedaal dan kon ik met een tot aan de tankdop gevulde tank zo’n 1200km ver met de 1.9 TurboD.
En qua wegligging was het eigenlijk ook helemaal niet verkeerd.
Rob zegt
@tjorque; het ding rijdt heerlijk. Stuurt helemaal niet slecht inderdaad, maar is natuurlijk vooral een comfort wonder. En het ding is ook perfect kwa formaat: de opvolger Citroen C8 is echt een maatje groter/zwaarder.
tjorque zegt
@rob ik heb natuurlijk een vertekend beeld omdat dat eerste auto was… maar ik weet nog goed hoe ik er mee in het zuiden van Frankrijk over de kleine baantjes scheurde met gierende banden in elke bocht.
Mooie tijden waren dat :)
Wat bij de evasion ok geweldig is zijn de holle wanden achteraan waarin je wel wat spul kwijt kan, en onder de voeten van de middenrij waren ook vakken waarin wel wat past (of vergis ik me nu met de Scenic?).
Met +-1380kg is het bovendien geen hele zware auto.
ar156sw zegt
@Rob: zo te zien moet de bagage dan wel in een koffer op het dak? Lijkt me wel heerlijk comfortabel inderdaad!
Rob zegt
@ar156sw; achter de laatste zitrij is op zich nog wel wat ruimte hoor. Ook onder de stoelen is wat ruimte en tussen de stoelen natuurlijk. Een kratje bier schuif je in ieder geval heel gemakkelijk tussendoor ;-)
En ik meende dat je de stoelen relatief eenvoudig kunt verwijderen. De tekst spreekt over 5 personen, dus je zou een stoel kunnen weghalen voor extra ruimte.
jaytje zegt
Ghehehe meer elektronica dan ze bij Cool Blue kunnen aanbieden 😄
Rob zegt
Of een door Remetz verlengde E-klasse:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-200-limousine-remetz-benzine-zilver-2a954013-5672-411e-9d90-5e54f3c9000a?utm_source=web-share&utm_medium=email&utm_campaign=share
Voor als je naar Monaco of Sait-Tropez op vakantie wil ;-)
pcooperworks zegt
Behalve wat airco probleempjes goede ervaringen gehad met Galaxy, heerlijk ruime auto.
racemees zegt
Misschien een Toyota Previa.
BerlingoHdi zegt
@racemees: https://occasions.toyota.nl/auto/788025234 of deze
allesmetturbo zegt
Buick roadmaster estate, wat een apparaat! Zou ik zeker voor kiezen.
Ooit gekeken voor een caprice wagon. Wilde er een OM606 in swappen met dieselmeken mechanische brandstofpomp. Leek mij geniaal.
De vakken achterin de kofferbak zijn zo groot dat er een reservewiel of kleine bierkoelkast in past. Geniaal. Lekker tokkelen met het geluid van een V8 op de achtergrond, heerlijk.
Vreddy_B zegt
Wij kochten als vriendengroep een Ford Windstar uit 1998. Top ding
Alles elektrisch, luchtvering achter en de 3.0L reedt toch nog 1/9. Je hebt een Dashboard wat groter is dan je keuken thuis. En lompe Amerikaanse stoelen.
Je koopt ze voor een appel en een ei en de onderdelen zijn prima te verkrijgen en spotgoedkoop.
Uit die lijstje zou ik voor de Roadmaster gaan. Wat een gaaf ding!
rikus zegt
R-Klasse?
Variomatic zegt
De derde zitrij in die E-Klasse is briljant, maar voor lieden tot max 1.30m lengte.. dat zijn wel erg kleine vrinden. De Chevrolet vind ik ook een briljante auto! Verder zou ik gewoon een diesel kopen omdat de prijzen daarvan veel lager liggen. Die schors je dan na de vakantie gewoon zodat de MRB stopt..
toyotavenray zegt
Toyota Avensis verso of Previa.
BerlingoHdi zegt
@toyotavenray: https://occasions.toyota.nl/auto/788025234
henkp1 zegt
Inderdaad gewoon de ruimtewagen der ruimtewagens kopen: Renault Espace dus.
rfocus zegt
Opel Zafira;
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/144596385/iOS?s=91-50-24-24-1-13
menaz zegt
MB R-Klasse ipvde E-Klasse. Stop de tijd.
tenaci zegt
Ik dacht eerst doe de Routan. Altijd een zwak gehad voor die koekoeksjong. Maar toen kwamen roadmaster incl woody zijkanten!
bakkerst zegt
Ik zat dan zelf meer te denken aan een iets nieuwere, neem de Lancia Phedra, zeker de latere productie jaren schijnen beetje beter in elkaar te zitten dan hun Franse zusjes, als het dan toch groot en ruim moet, dan wel met klasse, 6 stoelen, licht leer, armsteunen overal, zonwering, climate control, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, navigatie, en als je even zoekt, ze zijn ook geleverd met 3(!) dakramen, en je hou nog geld over ook:
https://www.autowereld.nl/lancia/phedra/3-0-24v-v6-6pyoungtimer-aut-leder-navi-xenon-34290699/foto.html
faalhaas zegt
Mini R klasse met Japanse betrouwbaarheid: Toyota Prius Wagon, wel in dynamic uitvoering nemen.
geelbarrel zegt
de Buick is erg cool, maar hier wint verstand van emotie: de Ford Galaxy, zo jong mogelijk binnen het budget.
camber24 zegt
Ik snap niet hoe je het doet Willem, maar toch wel erg vaak wil ik ineens een auto na het lezen van een van je artikelen waar ik in geen lichtjaren meer aan gedacht heb, die ik niet nodig heb, totaal onverstandig is, en niets aan mijn leven toevoegt. Maar door je omschrijving heb ik er ineens onwijs behoefte aan. Goed. Eens de bekende sites afstruinen voor die Buick dan maar.
mark383 zegt
Ik zou gaan voor een Espace IV, S-max of als het mag een R-klasse…
volvo480gtt zegt
Het liefst hou ik het bij m’n Chevy camper. Maar uit het lijstje sowieso de Buick.
Andere toevoeging; Honda Odyssey.
O en, eigenlijk mis ik het verhaal wat altijd staat over wat je mist bij de “no-go” optie…
bpc zegt
Kan er maar 1 zijn, Chevrolet express
papa zegt
Ik vind de Chrysler Voyager ook legendarisch, voor dit geld ook te krijgen met elektrisch neerklapbare achterste zitrijen waardoor je een bestelbus krijgt
BerlingoHdi zegt
Avensis Verso, staat er nu één in Terneuzen, bij de dealer voor 6950 inclusief garantie, houd je meer als de helft van je budget over voor jetski’s, cocktails en helikoptervluchten op je vakantie adres.
p406 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nickvtec zegt
Honda Odyssey, ruim, luxe, betrouwbaar.
Even langs Bisimoto voor een leuke upgrade en gaan! 😎
https://www.youtube.com/watch?v=QYXSKto-nVY
sizedoesmatter zegt
Een paar jaar terug mijn Kia Carnival (tweede generatie) van de hand gedaan; zonder achterstoelen 3,5 kuub laadruimte!
Reed prima dankzij de 189 pk die uit de lekker klinkende 2,7 V6 komt…..fijne vakantieauto, heel duur om te hebben en te onderhouden. Geweldige (stabiele, soepele) caravantrekker!
En als je deze zou zoeken, dan heb je echt geen 15 mille nodig…..