En dat terwijl ze nu nul elektrische auto’s in de showrooms hebben staan. Het is de bedoeling dat ze heel erg snel enkel elektrische primeurs lanceren. Spannend!
Automerken moeten over naar schonere technologie en wel snel. Binnenkort is het namelijk verboden om auto’s met een verbrandingsmotor aan de man te brengen. Ondanks diverse alternatieven en varianten van de gouwe ouwe plofmotor (synthetische brandstoffen en dergelijke), ziet het ernaar uit de elektrische auto de toekomst heeft.
Daarmee bedoelen we de elektrische auto met accu, (nog) niet met brandstofcel. Sommige fabrikanten vinden dat nog (erg) interessant, waaronder Hyundai. Het moederbedrijf van premium-merk Genesis neemt de waterstofauto nog heel serieus. Maar voordat de techniek en infrastructuur zover is, zal Genesis als een malle EV’s moeten gaan produceren om überhaupt auto’s te mogen verkopen.
Geen eens hybride
Maar nou horen wij u denken: er zijn toch helemaal geen elektrische Genesissen? Dat klopt helemaal. Sterker nog, er is niet eens plug-in hybride van Genesis. Nóg erger: er zijn niet eens reguliere hybrides! Ze hebben alleen verbrandingsmotoren en in veel gevallen ook nog eens erg dikke blokken.
Bij Genesis zullen ze dus een stap overslaan. In plaats van veel hybride’s wordt het merk namelijk geheel elektrisch. Alle nieuwe auto’s van 2025 zullen namelijk elektrisch zijn. In 2030 zullen er acht modellen zijn met 0 gram CO2-uitstoot.
Enkel elektrische primeurs
De eerste elektrische auto van de luxe Koreanen is de Genesis GV60. Deze auto zou je kunnen zien als de Genesis-versie van de Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6. De kans dat er plug-in hybrides zullen komen is zeker niet uitgesloten. De huidige motoren-familie kan wereldwijd nu nog verkocht worden. Maar, ook op die markten gaan ze de eisen aanscherpen. In Europa is men strenger waardoor die auto’s kansloos zullen zijn nog voordat ze op de markt komen.
Genesis zal ook naar Europa toekomen. Speciaal voor ons is er een GV70 Shooting Brake en ook deze GV60 zal goede zaken kunnen doen. Als ze nu die Shooting Brake elektrisch maken, hebben ze een winnaar in huis!
gregorius zegt
Ik word niet blij van die Genesissses. Hier in groter-Zurich rijden er aar wat rond. De SUV en de Sedan. Ik keer erg uit naar een luxe-lijn van Hyundai-Kia; maar het ontwerp oog gewoon niet prettig.
En ‘merk’, ach, wat is een merk. Als je een luxe-lijn van jouw bedrijf een ander ‘merk’ geeft, is het dan ook een ander merk? Nee toch?
Is Cupra een merk? Ga toch weg. Gewoon een Seat in het grijs met bronzen accenten en een aantal euro’s hogere prijs.
karhengst zegt
Laat dat laatste nu net zijn wat Genesis wel goed weet te doen. De huidige -70 range oogt nog erg als opgeleukte Kia’s waar men met veel (nep)leer probeert te verhullen dat het eigenlijk weinig bijzonders is. De nieuwe 80 serie oogt echter wel heel erg fraai.
Het exterieur maakt een statement en het interieur is gewoon enorm luxe aan te kleden zonder dat het, zoals bij Chinese merken eerder regel dan uitzondering is, oogt als een Duits aftreksel.
Daarnaast gaat het vergelijk met Cupra in mijn ogen niet op, alleen al omdat Genesis de auto’s op een RWD-platform bouwt. Daar kunnen ze bij Seat en Citroën wat van leren.
Teerdz zegt
‘premium dit luxemerk’ klopt volgens mij niet in de titel ;)
krisp zegt
De Genesis GV60 staat niet alleen op hetzelfde E-GMP-platform als de EV6, het is zo ongeveer dezelfde auto met een andere kont en neus. En hoewel ik de EV6 (met name de voorkant) niet het toppunt van design vind, is de GV60 evenmin een schoonheid.
raoufff zegt
Wat een treurnis die Genesis.
Charles Taycan 4S zegt
Begrijp heel goed dat Genesis de hybrides overslaat, ik heb het zelf ook gedaan , van 370 pk benzine 991/2 naar 571 pk Taycan 4S, uiteindelijk blijft de hybride een gecompliceerde tussenpaus….👍
Redrum zegt
Jamaar dat geluid @charles, dat geluid … 😅 (en nee, ik weet dat de jouwe geluid maakt 😋)
Charles Taycan 4S zegt
@Redrum, haha! Met Porsche Electric Sport Sound is ook dat opgelost zowel van binnen als van buiten!😉 Onze Seat Mii Electric maakt minder lawaai!🤪
MarcoM zegt
De Duitse merken moeten echt haast gaan maken met hun strategie, Kia, Hyundai, Tesla vegen de laan aan met hun EV’s, nu komt Genesis als Luxe Hyundai er ook nog bij.