Ford GT40’s zijn zeldzaam, heel zeldzaam. De Roadster-versie rolde slechts vier keer uit de fabriek en dit is jouw kans om er een in originele staat te kopen.
De Ford GT40 was in de jaren zestig het antwoord van Ford op de dominantie van Ferrari in de autosport. Deze Roadster met chassisnummer GT/108 was misschien wel de belangrijkste, ook al won deze auto nooit een race. Ford gebruikte de GT/108 namelijk als testbolide en liet ‘m besturen door grootheden als Carroll Shelby, Ken Miles en Jim Clark, ter voorbereiding op het echte werk, bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans.
GT/108 is de enige authentieke Roadster, met neus in 1965-stijl. De andere Roadsters bestaan alleen nog in onderdelen, zijn van de aardbodem verdwenen of zijn omgebouwd naar de Coupe-versie. De GT/108 bracht de afgelopen twintig jaar door bij dezelfde eigenaar, maar werd in de jaren tachtig en negentig ingezet tijdens historische races.
De veiling staat gepland voor 15 of 16 augustus, dus tot die tijd zul je het als potentiële koper moeten doen met onderstaande, zeer fraaie plaatjes.
pieterveer zegt
Was dat ook niet de auto die Rob Slotemaker bestuurde tijdens de opnames van de film Le Mans? Dat was toen de camera-auto, dus ook handiger met zo’n open dak.
O plaat zegt
Prachtige wagen, leuk om te hebben de enige Ford GT roadster. De (oude) Ford GT is wel zo wat de enige auto ter wereld waar ik een paar 100.000 voor over zou hebben indien ik ze kon missen.
guusboum zegt
@shiva: maak daar maar een paar 1.000.000 van!
marvinoppeneer zegt
@shiva: Afgelopen april een prototype voor $7.1 miljoen dollar. Met die paar 100,000 van gaat je het bij lange na niet redden.
http://www.gtspirit.com/2014/04/13/1964-ford-gt40-prototype-sells-for-7-1-million-at-mecum-auctions-houston/
dragspert zegt
Niet verwonderlijk dat ze omgebouwd werden tot coupé. Wat een gedrocht is dit geworden zeg!
bofkont zegt
Leuke historie idd , maar kan niet tippen aan een ferrari uit dezelfde tijd kwa schoonheid.
En het als dan toch een ford moet worden doe mij dan maar de moderne GT, wat een bruut ding.
mopar zegt
@bofkont: kea schoonheid misschien (volgens jouw), maar dat is dan ook het enige waar de meningen over verdeeld kunnen zijn.
De GT veegde de vloer aan met zowat iedere Ferrari uit die tijd en alleen daarom is die bijzonder.
carmasterr zegt
Ik meen in de RTL GP gelezen te hebben over een groen exemplaar, gecrasht tijdens de Targa Florio en later in een paar stukken teruggevonden bij een oud ijzerboer.
Deze is weer compleet gerestaureerd, maar wordt door het originele chassisnummer wel gezien als ´n echte.
Dus eigenlijk zijn het er twee, tenzij ie een zeer on originele paintjob heeft gekregen.
davelepeef zegt
@carmasterr: die groene rijdt in de Historic Masters, of hoe het ook heet. Erg fraai ding, dacht inderdaad wel origineel maar niet in oorspronkelijke staat. Ziet er overigens anders uit dan deze, meer gewoon mk1, targa style. Dit is niet fantastisch
bohica zegt
Ik wou me net inschrijven .
Zie ik dat het een rechtsgestuurde is .
Daar zit ik niet op te wachten .
TimoBac zegt
@bohica: Zal vast zijn vanwege het gebruik op een circuit. Meeste circuits hebben vooral bochten die rechtsom gaan en daarom is rechtsgestuurd logischer.
Corrado16v zegt
De ”gewone” GT40 oogt zo veel beter, dit mag dan wel een van de enige overgebleven roadsters zijn. Maar het lijkt net een zelfbouwproject.
Alfarobert zegt
Hij zal wel weer naar China of Amerika verhuizen neem ik aan.(J.Leno)?
toyotafortuner zegt
Zeker mooi als roadster, maar toch liever de GT40 coupe. Net wat mooier als coupe