Too Much Horsepower Is Never Enough! Of zoiets.. Er zijn genoeg engine-swaps om een apart blog mee te vullen, zie oa deze 911 Targa met Cadillac V8 of deze Mustang met Vanquish S blok, vandaag gaan we echter hebben over een MX-5. Een lichtgewicht apparaat (gay-friendly) met standaard te weinig peekaa aan boord. Extra vermogen is dus gewenst, in dit geval is dat afkomstig uit een 5,3-liter Jaguar V12…
Dit projectje zorgt ervoor dat MX-5 V8 Engine swaps het label “niet ambitieus genoeg” krijgen opgestempeld. De V12 van Jaguar klinkt fantastisch (check dit geluid!) en zelfs de brandstofinjectie is aangepast. Meer info in dit filmpje (via jalopnik.com).
Nu alleen de buitenkant nog wat aantrekkelijker maken, gelukkig is er wat dat betreft genoeg referentiemateriaaal aanwezig. Check oa deze MX-5 Z3 of de MX-5 Vanquish.
AutoInformatief zegt
Ziet er best ruig uit op die onderste foto! En zo te zien heeft hij de motorkap ook bewerkt, net als die Rolls van gisteren;)
Hoe hard zou dat nou gaan?
patrick zegt
als je gas geeft dan plof de auto uit elkaar.
Deze auto is gewoon veel te licht voor zo’n motor.
lincoln zegt
Jaguar V12 .. een beetje het slechste blok dat er is ..
wel een hoop koppel en goedkoop in aanschaf ..
super-fun project iig ..
RubenBaeten zegt
Mooi project, maarre… Zo lekker zal die MX-5 niet meer sturen. Gewichtsverdeling 80-20?
bentley1969 zegt
Zonde van die Jaguar.
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: wat bazel je nu man? De Jaguar V12 is zo ongeveer de allerfijnste V12 OOIT!
Dit project is natuurlijk een uitdaging, maar het heeft niks te maken met het verbeteren van de rij-eigenschappen. Zoals Ruben al zegt, de gewichtsverdeling is compleet naar de knoppen.
Overigens: De brandstofinjectie is niet aangepast, maar vervangen door carburateurs! Als het al een injectieblok was, want het kan natuurlijk ook een blok uit de E-type V12 zijn. Die had standaard carburateurs, maar niet deze valstroom exemplaren (zijn het zes dubbele Webers?).
lincoln zegt
@Klassiekerrally .. koeling van de achterste cilinders is bout ..
is misschien maar 15% beter dan een 4.2 6 cilinder en zuipt als een bootwerker ..
loopt wel ultra soepel ..
ik ben fanatiek pro barn-projecten .. maakt me niet uit wat voor een combi,s ..
alles voor de verfunning van de maatschappij ..
dit blok ziet er trouwens wel heeeeel gereviseerd uit ..
w0o0dy zegt
Ik zie dit soort ongein helemaal niet zitten…. hang er dan een hayabusa blok met turbo’s in…. 300 is geen probleem en dan stuurt het ding ook nog… Deze motor is zo zwaar dat je de hele auto moet gaan verbouwen. Verstevigingen voor, meer gewicht naar achteren…. (HOE?) en ook veel zwaardere ophanging en remmen…. zet er rustig 14 inch schijven onder voor…. dan kun je misschien nog een beetje fatsoenlijke vertraging halen… als sluit ik stoppies dan niet uit.
Klassiekerrally zegt
OK, dan moeten we inderdaad ‘goed’ en ‘fijn’ uit elkaar houden.
M’n vader kocht in ’77 een XJ 5.3. Motor 1x opgeblazen, op fabrieksgarantie vervangen waarbij de auto gelijk compleet overgespoten is omdat de lak af-fabriek niet goed genoeg was. Daarna motorisch geen problemen meer gehad. Wel met de dynamo. Lucas! ;)
Zuipen deed de motor waarschijnlijk wel, maar dat maakte toen niet zoveel uit. Je veegde er wel de autobahn en snelwegen mee schoon, wat ging dat hard zeg! En wanneer je uitstapte kreeg je erg warme benen door de hitte die van de uitlaten af kwam.
Wat een heerlijke auto! :) Helaas bestaat 00-SM-23 niet meer voor zover ik kan nagaan…
Robin zegt
Tune gewoon het originele blok, voor zover mogelijk en redelijk en koop anders een andere auto.
w0o0dy zegt
moet zijn “300 pk is geen probleem”
750i zegt
Ik heb ooit eens in een tuningblad een mazda MX5 gezien met ongeveer 750 pk.
Cooper S zegt
Volgens mij is het niet meer normaal mee te rijden op het circuit, behalve dan op het rechte stuk… Dit soort projecten zijn bij uitstek geschikt voor sprint.
lincoln zegt
@wOoOdy .. ik weet dat je stijf staat van de zenuwen maar doe eens niet zo saai ..
of ben je al hard aan het oefenen om de verantwoordelijke vader uit te hangen ??
Rick dos zegt
Het moge weer overduidelijk zijn. Amerikanen hebben nog steeds niet door wat de juiste ingrediënten zijn voor een goede auto.
Maar goed, dat is ook zo met hun smaak dus het zij hun vergeven…ze kunnen er niks aan doen.
w0o0dy zegt
Deze twin turbo V8 mx5 wil al niet echt goed de hoek om…. (ik denk dat ik die in de bochten wel zou moeten kunnen kloppen), maar rechtuit (nou ja dwars gaand rechtdoor) gaat het wel aardig en het klinkt ook heftig….
http://nl.youtube.com/watch?v=gncfIvMRdSs
w0o0dy zegt
@lincoln: gisteren de family stationwagon achterstevoren gezet tijdens het driften op een twee baans rotonde….. wat nou saai? :twisted:
vla zegt
Een lichtgewicht apparaat (gay-friendly) met standaard te weinig peekaa aan boord.
Daar gaan je vaste bloggers! :D ;)
Fortuna zegt
Amerikanen en wegligging, het zal nooit samengaan…
@lincoln
Spreek jij ook nederlands?
@wOoOdy
Leer rijden :-p
Carmaster zegt
Oow het is gebouwd door Amerikanen!
Mijn fout, sorry.
w0o0dy zegt
@Fortuna: tja…working on it, not nearly perfect. Overigens is een voorwielaangedreven station met een redelijke wielbasis laten driften niet heel erg simpel (vooral niet als de voorkant niet enorm veel grip heeft door minder goede banden) dus dan forceer je de boel en kennelijk was het gisteren een beetje te glad en lag de snelheid iets te hoog… ik heb de 360 maar afgemaakt en rustig de rotonde afgestuurd….. niets aan de hand, maar de dame die een paar seconden later de rotonde op kwam rijden keek wel een beetje “wat doe jij nou?” lol.
lincoln zegt
@Fortuna .. nee .. daar ben ik mee gestopt ..
lincoln zegt
@wOoOdy .. laat me raden .. een Volvo 740 ..
Fortuna zegt
@ Lincoln
Ja, een Volvo 740 is voorwielaangedreven. Je kent al evenveel van auto’s als van het nederlands.
@ WOoOdy
Een 850 dan maar?
w0o0dy zegt
Nee stukkie kleiner… een Peut… :(
bob zegt
Lucas .. Lord of Darkness
Erwin zegt
@Klassiekerrally
Dit zijn geen carburatuers, maar Individual Throttle Bodies. Dus een gasklep per cylinder. Is aardig wat pkwinst mee te boeken.
Klassiekerrally zegt
@ Erwin: dat dacht ik ook even, maar het zijn toch echt carburateurs…
and if that wasn’t enough, its fuel-injection system has been replaced with a project-car hell-worthy six-carburetor intake!
Timmie zegt
is hoogstwaarschijnlijk het blok uit de E-type… was ook 5.3l
Klassiekerrally zegt
@ Timmie: de E-type, de XJ, de XJS… Allemaal hebben ze de 5.3 liter V12 gehad. Ik denk dat dit blok uit een XJ of XJS komt, omdat die auto’s ’t minst waard en ’t meest gebouwd zijn.
Erwin zegt
@ Klassiekerrally
Beetje jammer dan weer. Tenzij ze er dikke webers op hadden gezet :)
Klassiekerrally zegt
Nou, ik kan ’t merk niet zien, maar het zijn valstroomcarbs, het zijn er zes en ze zijn alle zes dubbel. Me dunkt dat dat een beste gasfabriek is! Of ’t nu Dellorto of Weber is… :)
’t Zal wel heerlijk klinken, twaalf van die open kelken :twisted:
Erwin zegt
Dat geloof ik meteen. Ik heb zelf Webers op mijn Scirocco gehad en nu ben ik bezig met ITB’s op mijn Accord te gooien :)
Klassiekerrally zegt
Ik heb een Kever 1303S gehad die ik heb voorzien van een 1.8 liter GTI blok. Injectie in de afvalbak gekiept en twee 45 DCOE Webers er op. K&N Luchtfilters, speciale Ahnendorp uitlaat…
Wat een waanzinnig geluid. Ik mis die auto!
Erwin zegt
Ik kan me dat goed voorstellen. Het klinkt dan net of je een agressieve grizzly onder je kap hebt. Mijn Scirocco had een 1.6 8v die uitkwam op 146 pk, en samen met een korte bak(andere verhoudingen in laten plaatsen) rond de 6 op de 100 zat. Alleen liep dat kreng 1 op 4. Ik hoop het nu met mijn Honda beter te doen met ITB’s. Tussen de 200 en 230 pk is mogelijk met mijn 2 liter.
Klassiekerrally zegt
’t Klonk zoals ik me een Spitfire (’t vliegtuig dus) voorstel. Komt ook door gebrek aan isolatie ;)
Ik gok dat ik 125 pk onder de motorkap had. Het blok was niet aangepast. Met de carbs, luchtfilters, ’t inlaatspruitstuk en de uitlaat moet er toch wel zo’n 10 a 15 pk extra ingezeten hebben. Van 112 naar 125 pk is dan wel realistisch.
Hoe snel ’t naar honderd ging weet ik niet, maar tot 160 had een 112 pk sterke Golf GTI geen schijn van kans :twisted: :lol:
Maar we gaan wel erg off topic nu? Hoewel… Een Kever met GTI motor ligt toch wel in de lijn van een MX5 met ander motorblok… :)
Erwin zegt
Uiteraard!
Er rijdt hier ook ergens een Elise rond met een opgevoerde Integra moter er in.
Hugo zegt
Wat een belachelijke engine swap. Gewichtsverdeling helemaal naar de tyfus, bye bye handeling.
Wat wel een bewezen mooie swap is voor de MX 5 is Nissan’s SR20DET, andere turbo, internals, en achterdiff + mount met zo’n (afhankelijk van turbo en druk) 480-550pk.
Hugo zegt
Zie hier een voorbeeld van z’n SR swap, 500+ pk op de achterwielen.
http://www.motorworx.com/images/MiataSR/Engine/IMG_0281%20(Small).jpg
http://www.motorworx.com/images/MiataSR/Engine/IMG_0274%20(Small).jpg
Willy_DC zegt
Sinds mei 2008 heb ik een MX-5 2.0 met 5 versnellingen. De gierigheid bedroog de wijsheid, want voor het betere bochtenwerk zoals in de Ardennen, liggen de versnellingen iets te ver uit elkaar. Volgens Mazda zelf verbruikt 6 versnellingsversie tot een liter/100km meer (ben Belg, sorry :) ). Zijn er deelnemers in dit forum die dit bevestigen? Dank u bij voorbaat.
S.Seip zegt
@ fortuna
een volvo 740 is RWD. geen voorwiel!
volvo 200/700/900 serie’s zijn allemaal RWD trouwens.
de 700 serie’s beginnend met een 2.0 carburateur/injectie.
zelf heb ik de 740 estate 2.3carb en RWD.