Vanwege wegwerkzaamheden moest zakenman Mike Watts samen met duizenden anderen dagelijks ruim 15 km omrijden. En daar had hij effe geen trek in.
Wegens een landverschuiving is de A431 tussen de Engelse plaatsen Bath en Bristol al vanaf begin februari afgesloten. Naar alle waarschijnlijkheid blijft de weg tot het einde van het jaar dicht, waardoor vele duizenden mensen dagelijks kilometers moeten omrijden.
Watts bedacht zich geen moment en probeerde bij de eigenaar van de grond een reep land te huren om zijn eigen weg aan te leggen. Toen dat lukte, ritselde hij drie arbeiders die in 10 dagen een aanzienlijk kortere omweg aanlegden van een dikke 300 meter.
De zakenman stak er maar liefst 150.000 pond aan eigen middelen in en verwacht nog eens dat bedrag kwijt te zijn aan operationele kosten. Om de kosten enigszins terug te kunnen verdienen heeft hij dus een tolsysteem bedacht. Automobilisten betalen per keer 2 pond om over de weg te mogen rijden, motorrijders tikken per rondje 1 pond af. Wel moet erbij worden vermeld dat er slechts voertuigen tot een gewicht van 3,5 ton worden toegelaten.
Het lokale bestuur maakt zich, uiteraard, zorgen om eventuele gezondheids- en veiligheidsissues, maar omwonenden die dagelijks moesten omrijden zijn maar wat blij met de vindingrijkheid van Watts. En eigenlijk kun je alleen maar je hoed afnemen voor iemand die op deze manier veel risico neemt om z’n medeburgers (en zichzelf natuurlijk ook) een helpende hand toe te reiken. (via: Daily Mail)
berlinetta zegt
Zo verdien je makkelijk geld, maar ben benieuwd of de overheid niet ingrijpt. Hier in NL had het hoogstwaarschijnlijk niet gemogen, want hier mag men niks.
kakhead zegt
@berlinetta: jawel hoor, alles mag, zo lang de politie het maar niet ziet :-)
tomleeuw zegt
@berlinetta: Ja heel makkelijk geld verdienen… eventjes 150.000pond uit je wallet pakket een gok nemen of het legaal is en nog even een ton ofzo aan operationele kosten.
berlinetta zegt
@tomleeuw: Het lijkt me duidelijk dat deze meneer die paar ton gerust kan missen.
lekkaah zegt
@berlinetta: Tuurlijk, en dan is het niks waard? “Omdat hij het kan missen”?
Dus jij zou bijvoorbeeld Michael Shumachers FXX jatten ‘omdat hij het wel kan missen’?
Kom op, jij kan beter. :)
jzaero zegt
@lekkaah: hij kan het missen, dús is het investeringsrisico een kleiner risico dan bij Jan Modaal die net met moeite 1.5 ton bij elkaar heeft gespaard, omdat zijn kapitaal stukje groter is. Tenminste, neem ik aan
berlinetta zegt
@lekkaah: Vreemde vergelijking. Het is gewoon een investering voor meneer en daar hangt een zeker risico aan vast. Voor hem zal dat waarschijnlijk niet al te groot zijn en gezien het feit dat hij een zakenman is zal hij wel enige ervaring ermee hebben.
En die FXX hoef ik niet te jatten, omdat Schumacher het kan missen. Ik blijf met mijn klauwen van andermans spullen af.
lekkaah zegt
@berlinetta: Waarom wordt een beleggersrisico kleiner als je minder kapitaal ter beschikking hebt? Het beleggersrisico is even groot, als het mis gaat heb je alleen niks meer over. Vind het alleen krom dat het dan ineens geen reet meer uit maakt ‘omdat hij toch wel zat geld heeft’. Alsof er een mens is die lachend 1,5 ton op straat pleurt. Hij is immers niet zomaar vermogend geworden lijkt mij.
@berlinetta: Lol, je mag al blij zijn als je tegenwoordig 5% rendement kunt draaien op je investeringen. Nee, het is niet zo simpel als het lijkt.
Just my 2 cents.
berlinetta zegt
@lekkaah: Het is toch zijn eigen keus dus het maakt idd geen reet uit. Als hij geld verliest, is dat zijn eigen bewuste keus geweest. Lig ik niet wakker van.
jzaero zegt
@lekkaah: Alleen leg jij die 1.5 ton makkelijker op tafel als jij een kapitaal hebt van 1 miljoen dan wanneer je over 1.51 ton beschikt. Het investeringsrisico blijft feitelijk even groot, persoonlijk een stuk kleiner, mits je kapitaal hebt..
berlinetta zegt
@lekkaah: Komt nog eens bovenop dat hij een zakenman is en op deze manier positieve bekendheid creëert en flink wat goodwill toont. Ook al draait hij verlies, op den duur levert het hem misschien meer op.
spidermann zegt
Goed initiatief, de vraag is waarom de lokale wegbeheerder niet op deze eenvoudige oplossing kwam (slapende ambtenaren vastgeroest aan regeltjes)?
lambo4all zegt
@spidermann: omdat het ze simpelweg geen zak uitmaakt dat er mensen moeten omrijden.. Tenzij de helft van het bestuur dat ook moet natuurlijk, dan is het ineens alle hens aan dek.
lemster zegt
@spidermann: De overheid had er waarschijnlijk geen tolweg van kunnen/mogen maken.
awesome zegt
Het scheelt wel behoorlijk wat tijd natuurlijk. Kosten brandstof voor het omrijden is waarschijnlijk quitte op de ’tol’.
Ik neem trouwens wel aan dat het stukje land weer in originele staat teruggebracht moet worden? Dus ook dat gaat hem weer geld kosten, maar daar lees ik niets over.
lemster zegt
@awesome: Hij heeft het stuk land gekocht, dus hij mag er mee doen wat hij wil. Tenzij anders is afgesproken is hij niet verplicht het weer weg te halen.
oxymoron zegt
@lemster: Zou ik niet te vlot aannemen. Engeland heft ook bestemmingsplannen. Het was een weiland, dus dat zal het wel weer moeten worden.
spotu2 zegt
Kansen grijpen jongens, zo word je rijk.
lemster zegt
@spotu2: Absoluut waar, risico’s durven nemen.
Frankypanky zegt
@spotu2:
Artikel niet gelezen? Die man investeerde 150.000 pond om de tolweg te bouwen. Dus hoezo “zo wordt je rijk”?!
Die man heeft meerdere bedrijven. Daarom had hij dat geld om uit frustratie deze route te maken. Dus het heeft geen drol met ‘rijk worden’ te maken!
http://www.theguardian.com/uk-news/shortcuts/2014/aug/04/private-toll-road-bristol-bath-a431
spotu2 zegt
@FrankypankyV8: Het is zeer goed mogelijk dat hij door zijn tolheffing erin slaagt de kosten te dekken.
Overigens was er niets mis met mijn reactie, aangezien elke rijke mens die je kan opnoemen ooit een buitensporig risico heeft genomen.
Ben je altijd zo snel van streek of hoe zit dat?
meatpuppet zegt
Fantastisch initiatief!
desjonnies zegt
” Het lokale bestuur maakt zich, uiteraard, zorgen om eventuele gezondheids- en veiligheidsissues ”
Het lokale bestuur zou een dikke trap onder hun reet verdienen en zich diep en diep moeten schamen dat ze zelf niet met deze oplossing zijn gekomen.
(eigenlijk had ik willen schrijven dat de weg met hun lichamen geasfalteerd had moeten worden, maar ja, da’s zo hard he)
Maar de prioriteiten van het lokale bestuur liggen -uiteraard- bij zichzelf in stand houden en bij het niet het oplossen van problemen.
Waar we in een democratie het lokale bestuur namelijk voor kiezen.
Als ze toch geen ene flikker doen, hebben we ze gewoon niet nodig.
Bah ik heb veel meer respect voor de gewone vuilnisman !
swaffelaer zegt
@desjonnies: hear hear!!
spidermann zegt
@desjonnies: hoi desjonnies exact wat ik ook dacht en schreef.
abevleeming zegt
@desjonnies: het lokale bestuur zou flink protest krijgen als ze tol gingen heffen op een omleiding.
lemster zegt
@abevleeming: Precies dit.
desjonnies zegt
@abevleeming:
‘k wee nie’ waar jij woont, maar waar ik woon wordt de gemeente geacht over een zgn budget te beschikken voor onderhoud van wegen en straatverlichting, dus NIX tol.
Daar betaal je namelijk belastingen voor, die zijn bestemd voor de algemene middelen.
en dat zijn potjes waaruit de lokale overheid geacht wordt om dingen te betalen.
Zoals de vuilnisman en de vuilniswagen en de vuilstort en de mannen die op de vuilstort werken
Dit is ijdelheid, zelfgenoegzaamheid en luiheid ten top van deze gemeente (council) in het Engels.
abevleeming zegt
@desjonnies: Utrecht;) maar ook hier heeft de gemeente een bepaald bedrag voor het onderhoud en aanleggen van wegen. Aangezien een bypass in Nederland vaak zat wordt aangelegd bij lange afzettingen. Echter zie ik – en met mij veel anderen – de 3 ton liever in projecten gestopt worden die niet na een paar weken verdwijnen.
Daarnaast vind ik het wel erg makkelijk om de schuld aan de gemeente te geven. Immers zijn wij degene die het hardste zeuren als er gaten in de bypass zitten en daarmee onze vering kapot gaat. Dat het betreffende lokale bestuur twijfels heeft over de veiligheid is vooral omdat het waarschijnlijk niet aan alle veiligheidseisen voldoet. Hoe treurig die ook zijn opgesteld (door toedoen van de klagende bewoners). Mocht hier een ongeluk gebeuren dan zal de rekening dus op de investeerders naam komen.
Het is wel erg makkelijk om de schuld te geven aan de lokale besturen maar die doen juist hun best om aan zoveel mogelijk wensen te voldoen. Als student civiele techniek heb ik tijdens mijn stage periodes al zulke onredelijke bewoners meegemaakt dat ik me schaamde voor mijn medemens.
JanC zegt
@desjonnies: ’t Is gewoon een letterlijke vertaling van “health and safety issues”, de algemene paraplu waar alles onder valt in Engeland wat je niet direct kan verbieden.
nasty zegt
Geweldig! Ik ben daar dit weekend nog geweest, maar de weg was nog niet helemaal af toen :p
fanatic zegt
@redactie: zou interessant zijn moesten jullie het opvolgen en eens een update plaatsen. Ik denk dat veel mensen benieuwd zijn hoeveel het opbrengt en of het überhaupt doorgaat.
Hupke zegt
De laatste reden om die benden in Brussel en Den Haag te betalen is dus onderuit gehaalt, we kunnen onze wegen beter zelf bouwen. Probleem opgelost.
SimonMc zegt
Komt daar straks een kerel in een Audi A4 aan, die geen tol gaat betalen ;) .
fortega zegt
Als je het wil zien op google maps, inclusief de nieuwe ‘Kelston Town Rd’: https://www.google.be/maps/dir/Kelston,+Bath+and+North+East+Somerset,+Verenigd+Koninkrijk/Bath,+Bath+andNorth+East+Somerset,+Verenigd+Koninkrijk/
fortega zegt
@fortega: ‘Kelston Toll Rd’