• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Energielabel-systeem voor een jaar teruggedraaid

Auteur: evo, gepost 26 september 2007 om 10:47 – 29 Reacties

Energielabels

Het werd met prinsjesdag pijnlijk duidelijk dat de automobilist wederom flink getreiterd zal worden in 2008. Niet alleen toekomstige BMW M5-bestuurders of enkele Bentley-rijders moeten (nog) dieper in de buidel tasten, ook een zeer zuinige Smart CDI werd afgeschilderd als een normaal vervuilend autootje. Verantwoordelijk hiervoor was staatssecretaris Jan Kees de Jager van financiën. Na protesten uit de autobranche draait de Jager zijn besluit echter terug. De energie-indeling zal in ieder geval nog één jaar blijven zoals hij nu is. Dit betekent dat auto’s met een energiezuinig A-label volgend jaar hetzelfde fiscale voordeel hebben als dit jaar.

De Jager had een andere labelindeling gemaakt voor de energiezuinige auto’s, maar het resultaat hiervan was, dat slechts drie auto’s nog maar onder het groene en dus gunstige A-label zouden vallen. Voor de periode 2009 zoekt de Jager naar een structurele oplossing (bron: nu.nl).

Gelukkig dus een meevallertje voor iedereen die op elke euro let bij het autorijden. Maar kon de Jager nu van tevoren niet vaststellen dat er maar drie auto’s het gunstige A-label zouden krijgen? Of was hij echt zo naïef om te denken dat de autobranche niet op zijn achterste poten zou gaan staan?

Ook interessant!

  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend
  • Video: 70 jaar Tiff Needel - alle hoogtepunten
    Video: 70 jaar Tiff Needell - alle hoogtepunten
  • Gespot - Een DeLorean is na 41 jaar nog steeds futuristisch

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

jan-kees-de-jager

Vorig bericht: « Wat meer info over Nissan’s GT-R
Volgend bericht: Mercedes A-klasse ‘Edition 10’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter zegt

    26 september 2007 om 11:00

    Weet iemand of die regeling van de bijtelling ook wordt aangepast? De regel dat als je maximaal 110 gr CO2/km voor benzine en 95 gr CO2/km voor diesel hebt een lager bijtelling hebt.

    Login om te reageren
  2. jamesBrown zegt

    26 september 2007 om 11:00

    Goeie poging JK, volgend jaar nog maar eens proberen.

    Login om te reageren
  3. SugarFree zegt

    26 september 2007 om 11:03

    En maar weer massaal overheidje bashen :(
    Geniet gewoon maar van het feit dat je een rijbewijs hebt, dat je lekker kan autorijden, dat je de vrijheid hebt te doen en te laten wat je wilt. Want autorijden is er te leuk voor.

    Login om te reageren
  4. Racer X zegt

    26 september 2007 om 11:08

    @ SugarFree

    ’t Wordt zo wel een steeds duurdere hobby…

    Login om te reageren
  5. SugarFree zegt

    26 september 2007 om 11:27

    @ Racer X
    Daar heb je gelijk in. En daar baalt iedereen van, ik natuurlijk ook, want je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

    Ik besef dat ik in een luxe positie verkeer, want ik kan prima rondkomen. Ik hoef m’n auto niet te verkopen omdat het nu te duur wordt.
    Maar, wees eerlijk: als dit soort maatregelen ervoor zorgen dat je je auto moet verkopen, dan heb je waarschijnlijk al een te dure auto gekocht… Ik had een auto kunnen kopen van 3x de waarde van mijn huidige auto, maar omdat ik een buffer wil hebben voor andere dingen, heb ik dat niet gedaan. Kwestie van een beetje slim met je zuurverdiende centen omspringen.

    Login om te reageren
  6. wimbers zegt

    26 september 2007 om 11:38

    het gaat er in mijn ogen niet om dat dit weer duurder of goedkoper wordt voor een jaar. Dat eeuwige getouwtrek bij de overheid waarbij bijna jaarlijks nieuwe regels bedacht worden gaat compleet nergens over. Dat zou je in het bedrijfsleven eens moeten proberen. Ik zie mijn medewerkers al aankomen met ieder jaar nieuwe procedures voor dezelfde taken. Dat zou lekker efficient zijn.
    Het is echt niet moeilijk om zo’n schaal te bouwen. Meet de totale uitstoot in een combinatie van gevaarlijke stoffen (dus niet alleen co2) en laat daar een schaal op los. Deze zet je vast voor x jaar, en je zult zien dat er steeds meer auto’s naar groen groeien. Als je dan ziet dat het gemiddelde groener wordt stel je je doelen bij en leg je de lat wat hoger.
    Als we dat nou ook eens lekker europees doen en niet voor die 6 miljoen auto’s in ons kleine landje zal je zien dat de autoindustrie er ook wat mee doet.

    worden we nou niet massaal een beetje moe van dat inefficiente gekleuter daar in den haag? het zijn iedere keer die staatssecretarissen die met de meest inefficiente “kijk mij nou” plannen komen.

    Login om te reageren
  7. PeterVanHteV zegt

    26 september 2007 om 11:52

    Juist SugarFree, daar kan ik mij in herkennen, het leuke van op deze manier consumeren (niet het onderst uit de kan willen) is dat je open staat voor veranderingen en verbeteringen. Ik zelf hoop nog steeds dat ik het mee ga maken dat er 4 zit autos komen van om en nabij de 800kilo met en schone en zuinige moderne verbrandingsmotor en een evenredig verbruik en doordat je er vaak alleen in rijdt ook kan genieten van een dynamisch rijgedrag ( een hoge funfactor). Energielabels van dit moment zijn net zo krom als de politiek zelf: SUV, 1 op 9 (a label) met subsidie, Kleine auto, 1 op 15 (c label) geen subsidie??? Politiek en begrijpen?

    Login om te reageren
  8. wimbers zegt

    26 september 2007 om 12:10

    het probleem is dat de politiek vrijwel alleen relatieve maatregels instelt. alle maatregelen zijn altijd afhankelijk van allerlei factoren, uitstoot koppelen aan gewicht etc. Dit is in mijn ogen complete onzin. wat maakt het nou uit wat een auto weegt? Het verbruik en daarmee de uitstoot is het enige dat belangrijk is om een maatregel op los te laten.
    benzineaccijns is dan in mijn ogen ook de enige maatregel die goed te rechtvaardigen is. (mer verbruiken= meer uitstoten=meer betalen, erg simpel)
    uiteraard op voorwaarde dat het eigendom van de auto niet belast is (dat hebben omringende landen wel vaak door (france))

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    26 september 2007 om 12:24

    @ evo

    Welke drie auto’s zijn dat dan?

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    26 september 2007 om 12:26

    Hulde voor de Jager. Omdat ie bereid is nog een keer na te denken en een eerdere fout te erkennen!

    Login om te reageren
  11. Sorcerer zegt

    26 september 2007 om 12:27

    Euh, evo, pas op: de slurptax blijft naar mijn weten wel van kracht. Dat betekent dus dat je toch zo’n 30.000 euro bij mag betalen voor een Lamborghini Murcielago. of 5 a 10 duizend voor een BMW M5 (uit m’n hoofd).

    Deze maatregel kost of bespaart je maximaal een paar honderd euro. Niet echt schokkend dus.

    Login om te reageren
  12. Roger zegt

    26 september 2007 om 12:54

    @Pieter:

    Zo te zien blijft de maatregel van lage bijtelling bestaan:
    http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2007/09/2007-18.html#a4
    Het parlement zou zichzelf onsterfelijk belachelijk maken wanneer ze ook die maatregel terug zou willen draaien.
    Zodra het voorstel definitief is aangenomen (het moet geloof ik nog behandeld worden) kan je dus je Civic, Prius of Loremo GT gaan bestellen….

    Login om te reageren
  13. Japie zegt

    26 september 2007 om 12:59

    @ Roger: op jou aanranden site eens bekeken van MINFIN>

    kwam dit tegen:

    Klopt dat wel?

    Verhoging LPG-accijns
    Personenauto’s op LPG zijn schoner dan dieselauto’s, maar gemiddeld vervuilender dan benzineauto’s. Het milieuvoordeel ten opzichte van dieselauto’ s neemt steeds verder af, terwijl de accijns op LPG sinds de invoering in 1994 nauwelijks is verhoogd. Mede daarom verhoogt het kabinet de accijns op LPG met 1,5 cent per liter op 1 juli 2008 en met 1 cent per liter op 1 januari 2009.

    Login om te reageren
  14. Juppe zegt

    26 september 2007 om 13:10

    Het wordt allemaal toch wel duurder, dat boeit niet zoveel. ‘Er moet nu iets gebeuren’ roept iedereen. Ja, dat riepen ze 10 jaar geleden ook, en 10 jaar daarvoor etc.

    Die labels zijn in principe leuk bedacht, maar niet geweldig uitgewerkt. Het doel was wel om het milieu te ontzien. De nieuwe maatregel had een heel ander doel: Het moest 250 miljoen opleveren. Blijkbaar gaat dat niet lukken, omdat mensen helemaal geen zuinigere auto’s kopen als de andere duurder worden.

    Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    26 september 2007 om 13:44

    Juppe heeft gelijk. Het hele idee achter de energielabels is slecht uitgewerkt. Waarschijnlijk als een goed idee begonnen maar nadat een aantal commissies eroverheen zijn gegaan is het een onduidelijk en onzinnig verhaal geworden. Zie ook met de kilometerheffing. Commissie met belangengroeperingen uit alle hoeken van de samenleving maken een voorstel, iedereen blij, totdat het in de 2e kamer komt en er door het parlement op wordt geschoten. Kwestie van de achterban tevreden houden. Resultaat: Geen kilometerheffing, geem tolpoortjes en de files blijven maar toenemen.

    Login om te reageren
  16. nico zegt

    26 september 2007 om 14:04

    dikke zever die milieu normen
    hoge taksen vragen, wij mogen niet meer met die
    zware auto’s rijden maar de primiers wel(belgie,nederland)
    zij stappen wel in een mercedes S500 of een bmw 750iL

    ge moet eerlijk zijn BEDROG is het
    en bij ons in belgie ook :s

    Login om te reageren
  17. Roger zegt

    26 september 2007 om 14:38

    @Japie

    Geen idee of de mileubelasting van LPG (tegenwoordig) inderdaad groter is dan benzine, misschien kan een ander daar een antwoord op geven? Ik probeerde slechts antwoord te geven op de vraag van Pieter mbt de bijtelling.

    Naar verwachting worden de besprekingen over het belastingplan 2008 (waar de fiscale bijtelling een onderdeel van is) pas op 22 november afgerond: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/volgende_weken/index.jsp

    Login om te reageren
  18. Sorce zegt

    26 september 2007 om 16:40

    Misschien moeten wij met z’n allen eens een eerlijk energielabelsysteem opzetten. Is dat geen idee? :) Per klasse, maar in een SUV-klasse mag je niet zomaar een A weten te behalen, zelfs niet de RX400h…

    Kan me trouwens wel voorstellen dat oudere LPG-installaties/retrofitdingen vervuilender zijn dan benzine-auto’s… maar nieuwe modellen..?

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    26 september 2007 om 20:46

    Over welke drie auto’s gaat het hier, die nog wel het A-label hadden?

    @ Esprit; Dat zou ik dus ook wel eens willen weten!

    Login om te reageren
  20. Rick dos zegt

    26 september 2007 om 23:17

    Ach, hef dit hele systeem op. Geef de mensen die in oude auto´s rijden en die niet een nieuwe auto kunnen bekostigen een “subsidie”, zodat zij een nieuwe auto kunnen kopen.

    Zij blij, regering blij en ik hoef niet meer over de energielabels heen te lezen……

    Login om te reageren
  21. henkdekijker zegt

    27 september 2007 om 07:44

    Jammer dat de lage bijtelling niet direct gekoppeld is aan de energy labels, maar puur op CO2 uitstoot. Zo blijft deze lage bijtelling nog steeds maar voor een enkele auto weggelegd, althans in het diesel segment.

    Login om te reageren
  22. mashell zegt

    27 september 2007 om 10:01

    @henkdekijker
    Goed punt. Omdat er gewoon geen diesels zijn die minder dan 95 gram halen heeft het voor de diesel lease rijders wederom geen zin om naar de labels te kijken. Logischer lijkt me dan ook om die 14% bijtelling aan een A-label te hangen, een A-label is immers het schoonste wat er is? Dat zou er ook toe voeren dat de de BMW 118d bijvoorbeeld een erg populaire lease auto wordt. Maar dat zou leuk zijn en dat mag natuurlijk niet :-(

    Login om te reageren
  23. Sorcerer zegt

    27 september 2007 om 10:29

    ..inderdaad. En dan te bedenken dat de nieuwe 118d echt ontzettend zuinig is, met erg slimme semi-hybride technieken (123g/100km).

    Echt debiel dat zelfs de VW Polo Bluemotion die ruim 1 op 30 rijdt als je je best doet, ook geen leasevoordeel oplevert (102g/100km!).

    Login om te reageren
  24. Hans zegt

    1 oktober 2007 om 19:53

    BMW118 heeft het A-label, niet heel gek voor zo’n kleine auto.
    Maar ook bijvoorbeeld de 320 Touring is A.
    Dat schept mogelijkheden!

    Login om te reageren
  25. Martijn Hulsman zegt

    9 oktober 2007 om 10:08

    Deze zeer zuinige auto’s met 14% bijtelling zal je de komende jaren dus veel op de Nederlandse weg gaan zien :
    – Toyota Prius – 5drs 1.5 57kW – € 25.990
    – Honda Civic – 4drs 1.4 70kW – € 23.990
    – Toyota Aygo – 1.0 50kW – € 8.990
    – Peugeot 107 – 1.0 50kW – € 8.990
    – Daihatsu Cuore – 1.0 51KW – € 8.499
    – Citroën C1 – 1.0 50kW – € 8.490

    Kijk voor actueel overzicht op: http://www.lease-auto-bijtelling.nl/

    Login om te reageren
  26. Stokje zegt

    7 december 2007 om 15:00

    Is het niet zo dat alle auto’s met een a-energielabel onder de 14% regeling valt. Als ik kijk naar de megane grand tour waar moet ik dan op letten.

    Login om te reageren
  27. binkie zegt

    21 januari 2008 om 00:28

    Even een kickje.. ik overweeg een BMW 318i, maar die is financieel alleen interessant als inderdaad de 14% bijtelling van toepassing is (en dat ook 4 jaar blijft!)

    Iemand die weet of dat nu de komende het geval is?

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    21 januari 2008 om 10:47

    ben ik ook mee bezig Binkie! Zou het ook wel willen weten. Volgens de radioreclame van BMW wel, maar de verkopers in de showroom van het weekend wisten het nog niet….

    Login om te reageren
  29. Lease Auto Bijtelling zegt

    21 januari 2008 om 11:00

    het zou érg mooi geweest zijn als die voor 14% had kunnen gaan.
    voor zover ik kan zien, gaat echter niet lukken :o(

    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5611
    “blijft de uitstoot van CO2 beperkt tot 142 gram per kilometer”

    http://www.lease-auto-bijtelling.nl/art/miljoenennota-2008.html
    “Voorwaarde is dat de uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram per kilometer, voor een benzineauto niet hoger dan 110 gram per kilometer.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North