Zeg je ‘Citroën’, dan zeg je ‘zweven op hydropneumatische vering’. Althans, vroeger dan, want de Fransen gooien de kenmerkende veertechniek overboord.
De (iets) oudere petrolhead zal er in zijn jeugd vaak naar gekeken hebben: de BX’jes waarvan de ingezakte achterkant na het starten zo mooi omhoog kwam, en wie wel eens in zo’n zweef-Citroën heeft gezeten kan beamen dat het een uitkomst is als het wegdek slechter is. Als je ons niet gelooft, kijk dan even naar deze vermaarde C6-test met het kopje koffie.
Maar goed, de voor Citroën zo kenmerkende hp-vering werd al meer en meer uitgefaseerd, en nu is het helemaal gedaan. De nieuwe CEO Carlos Tavares treedt redelijk succesvol op tegen het verbranden van miljoenen euro’s door PSA, maar hierbij moet er wel gesneden worden. Uit kostenoverwegingen gaat de HP-vering er dus uit, zo bevestigt het concern tegenover Automotive News.
De laatste jaren is hp-vering meer en meer ingehaald door adaptieve dempers, magnetic ride-taferelen, en luchtvering. Citroën erkent dit door te stellen dat “hydraulic suspension will cease because it is an old technology”. Echter: veercomfort blijft hoog in het vaandel staan, de Fransen tackelen dit in de toekomst met ‘nieuwe technologie’. Wij zien de zuiderburen al instemmend knikken.
Foto: Citroën DS @ autojunk.
parker zegt
Citroën kan beter helemaal stoppen. Zit al decennia in een identiteitscrisis, ligt aan het staatssteun infuus en is tot het bot toe uitgekleed door die achterhaalde stinkvakbonden. Doei
850t5r zegt
volgens mij heb jij er geen (Franse) kaas van gegeten…
parker zegt
@850t5r: nee, want 7 miljard (!) euro staatssteun krijg je alleen als je superwinstgevend draait..
Ok, dit jaar is er eindelijk weer eens een schamel winstje gemaakt, maar het hele bedrijfsmodel is verre van flexibel en bij het minste of geringste valt het weer om. Dat straalt ook af op het eindproduct: goedkope rommel die niet lang meegaat.
850t5r zegt
@parker: Ik ben blij voor je dat je dat allemaal weet, maar je snapt nog steeds niet waar het om gaat…
parker zegt
@850t5r: ok, vertel! ?
rolov zegt
@parker: ik vind die citroens juist heel erg leuk geworden.
roppp zegt
@rolov: welke dan? Het grootste dieptepunt is toch wel dat ding met die rubberen zijkanten. Gek genoeg worden die hoofdzakelijk verkocht in een strontkleur of in mega saai grijs. Weg met ’t ding.
norge zegt
@roppp: vind ik toevallig een leuk ding..
Dutchdriftking zegt
Jammer hoor, het was zo’n lekkere karakteristieke eigenschap van de Fransen!
roppp zegt
@dutchdriftking: dat was alleen nog toen ze van die ‘rare’ snelheidsmeters hadden en van die satellieten rondom het stuur. In de Visa, BX en CX werden die al rap ingewisseld voor meer conventionele uitvoeringen. Daarmee werd het einde van Citroën al ingezet. Daarna werd het echt ellende. Nu zien ze er alleen nog maar afwijkend uit.
trustmeiamanengineer zegt
Tja, ik zal het niet missen. Werd altijd kotsmisselijk in die BX als kind. Daarna kwamen er Alfa Romeo’s en ging het een stuk beter.
rolov zegt
@trustmeiamanengineer: ik heb er wel altijd bijgestaan als er een omhoog ging. ;) wij hadden hem niet.
rufctr01 zegt
Zonde! Ze moeten met de tijd meegaan en te weinig mensen willen dit nog.
granlusso zegt
Ah, de BX, op mijn basisschooltijd zag ik ze nog regelmatig. Jammer genoeg bijna allemaal uitgestorven.
mrcabdrivert zegt
Net op tijd nog een C5 Crosstourer besteld, met vering :)
rocky zegt
@mrcabdrivert: puike beslissing! Mijn C5 Tourer heeft het helaas niet (ik zou het wel graag willen hebben, hoor) maar in mijn beleving veert het nu al lekker :-)
mrcabdrivert zegt
@rocky: die heb ik ook nog 1 :) 163PK HDi uit 2010, die gaat er volgende maand uit, zodra de Crosstourer binnen is..
rocky zegt
@mrcabdrivert: :-) zal wel raar zijn om het oude vertrouwde dashboard te zien maar dan toch anders! Alvast gefeliciteerd met je nieuwe auto, man! Zolang ik de Alfa Romeo Giulia nog niet heb gereden (laat staan gekocht), blijf ik wel met mijn C5 rijden. Het klinkt misschien raar maar ik ben heel erg gehecht aan mijn autootje.
singer911 zegt
@mrcabdrivert: is vering ook een optie tegenwoordig? Waar gaat het heen..
mrcabdrivert zegt
@singer911: volgens is die niet als optie te bestellen op de ‘kleine’ diesels. Ik heb een BlueHDi 180 besteld, daar zit de vering standaard op..
gregorius zegt
Als ik zeg dat bij hydro-pneu vering, de ‘schok’ word opgevangen door het samenpersen van vloeibaar-geworden-gas en dat de (dure) luchtvering van de Duitse merken eigenlijk een vergelijkbaar idee is, maar dan met ‘lucht’ ipv een vloeistof; zit ik er dan heel erg ver naast?
reobnednab zegt
@gregorius: inderdaad het zijn stikstofbollen en per wiel had je 2 veerbollen.
reobnednab zegt
Ik heb het meegemaakt in mijn BX gti dat de centrale hydrauliek defect was en de veerbollen niet opgepompt konden worden, een echte ruggenbreker maar werkend was het inderdaad “zweven”…
wheelerdealer zegt
@granlusso.
Je kunt altijd flodder kijken, komt vaak genoeg op de buis?
phaeton zegt
Heel oud ben ik niet, maar bij twee XM’s uit de familie vond ik het altijd machtig mooi om te zien.
guusboum zegt
Verdorie wat jammer… Maar de vering zal wel gekoesterd blijven worden in de vorm van de Citro legendes. Eens het Franse comfort ervaren en er kan niks meer tegen op. Geen drempel is te stijl te hoog of te kort om er iets van te merken. Geen bergen zijn ontembaar voor de hydrauliek en geen dallen zijn te diep. Geniet van je pensioen meneer H. Pneumatiek!
Arnoud zegt
En weer een stukje eigenzinnigheid om zeep geholpen door boekhouders. Iedereen gewoon wurst op zijn brood. Paté is te duur. Brie is te duur. Wurst zal je eten! Eenheidswurst!
lincoln zegt
Logisch .. De wegen in Europa zijn toch veel strakker inmiddels .. Anno nu net zo onzinnig als een SUV ..
gregorius zegt
@lincoln: wat, echt? Heb net mijn nieuwe en eerste SUV opgehaald. Had je dit niet wat eerder kunnen zeggen?
Alfarobert zegt
Saab stond bekend om z’n Turbo’s.Door GM om zeep geholpen.Jammer dat Citroen nu stopt met iets waarom ze juist bekend zijn geworden.Deutse grundlichkeid is al lang verleden tijd.Andere auto’s zijn niks slechter.Iedereen moet Duits en dan hoofdzakelijk Volkswagen rijden he.Ooit een straat gezien waar geen VW stond?Daarom rij ik lekker Italiaans.
parker zegt
@Alfarobert: Saabs hebben altijd turbo’s gehouden!?
willempjuh zegt
Ik ben zowat opgegroeid met hydropneumatische vering, dus dit is wel jammer…. En ik denk dat adaptieve vering nooit het comfort haalt van de veerbollen!
norge zegt
Vroeger was alles beter….Het wordt nog waar ook..
philipf zegt
Dat is wel jammer. Vond het altijd wel nice.
gezondverstand zegt
Jammer, jammer. Kinderkopjes bereden alsof het asfalt was. Vol gas over drempels.
mgmgb zegt
Ontzettend jammer, want het voelt ontzettend prettig. Ik snap het wel hoor, als ze met meer gangbare technieken hetzelfde effect kunnen garanderen, ik kan me er alleen vrij weinig bij voorstellen. Het blijft jammer dat comfort ‘uit’ is, en dat iedere auto spijkerhard afgeveerd moet zijn, ook al past dat niet bij het type auto. End of an era, Hydropneumatique, we zullen je missen.
sabrerator zegt
Heel jammer. Het reed werkelijk fantastisch. Ik heb 10 jaar met deze vering gereden en dat was zalig. Ik heb een hekel aan hard afgeveende auto’s en de wegen in Nederland zijn echt niet zo geweldig. Toen ik overging naar een normaal geveerde auto, ben ik ook gestopt met koffie drinken achter het stuur. Schudde veel te veel. En ik had nog wel speciaal een andere Fransoos gekozen. Zonder de optionele sportvering.
xander62 zegt
Psa,lees Peugeot heeft niets begrepen van de citroen filosofie laat staan van hun marketing en reclame strategie met dit bericht als absoluut dieptepunt.
mrrallycross zegt
Tja aan alles komt een eind. Misschien eindelijk goed sturende auto’s produceren?
taxman zegt
@mrrallycross:
Eland test V-max (- BJ KMH):
Citroën Xantia Activa V6 -99 85
Porsche 996 GT2 -04 82
Porsche 997 Carrera 4S -08 82
Porsche 997 GT3 RS -08 82
Porsche 997 GT2 -08 81,5
Porsche 997 Carrera S -08 81
Porsche 997 Carrera S Cabr -05 81
Audi R8 4,2 FSI -08 80
Chevrolet Corvette C6 -05 80
Opel Omega 2,2 (sportchassis)-00 80
Nissan 350Z -04 79
Porsche Boxster S -08 79
BMW Z4 sDrive35i -10 78
Ford Focus RS -10 78
Porsche 997 Turbo Cabriolet -08 78
Porsche Cayman -08 78
BMW 330xd Coupé -07 77,5
Audi S8 -06 77
BMW M3 Coupé -07 77
BMW M3 Sedan -08 77
jodocus zegt
Blijf verweesd achter.
Géén Citroëns meer met hydropneumatische vering? Gooien ze nu echt deze uitgebalanceerde en op punt staande technologie overboord?
Doodzonde.
In welke auto moet ik nu terecht met m’n gevoelige rug & nek ?
Alleszins géén Duitser, zelfs niet met luchtvering.
De Citroën-vering was véél meer dan enkel ongeëvenaard comfort:
– baanvaste wegligging
– veiligheid – klapband bij 140 km/u en je blijft mooi rechtuit rijden, op 3 wielen rijden.. .
– hindernissen nemen bij slecht wegdek – een standje hoger naar hoog op de wielen
– stabiliteit bij zware lading of de ideale sleurhut-trekker
Doodzonde Citroën !