Met groot genoegen kunnen wij berichten over het volgende: Nederlandse werknemers kunnen weer naar hartelust rondscheuren. De postbodes van TPG rijden ook wel eens te hard en krijgen dus wel eens een boete. ABVAKABO FNV vond het niet terecht dat de chauffeurs deze zelf moesten betalen en spande een rechtszaak aan.
Het ging om twee boetes voor overschrijding van de maximumsnelheid met 4 respectievelijk 6 km per uur. Het Hof van Den Haag bepaalde dat de chauffeur deze niet zelf hoefde te betalen, want de chauffeur van TPG had niet met opzet te hard gereden heeft en daarom moet TPG de boete betalen en niet de werknemer. “In het verkeer rijdt men gemakkelijk even iets te hard. In zijn algemeenheid zal er bij een overschrijding van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid”, oordeelt de rechter.
Dus: heb je een auto van de zaak en reed je minder dan 10 km/u te hard: uw baas betaalt! Maak het niet te gek, want de plannen om echte lease racers aan te pakken zijn nog steeds niet de ijskast in (via planet.nl).
rik zegt
“In zijn algemeenheid zal er bij een overschrijding van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid”, oordeelt de rechter.”
Als dit het geval is, waarom delen ze dan neit gewoon pas boetes uit bij overtredingen van meer dan 10km te hard?
Wouter (autoblog) zegt
Goede vraag Rik, goede vraag. Het gaat ook nergens over. In Belgie bekeuren ze ook niet voor dit soort onzinnige dingen.
w0o0dy zegt
een deel vh probleem is dat we met z’n allen de grens steeds naar boven oprekken (vroeger mochten we overal 100 maar omdat niemand zich daar meer aan hield kwam de 120 grens tot stand). Maar ik ben voor het afschaffen van de kleine boetes. Misschien is tot 5km/u (voor correctie) wel een goed compromis. Dat voorkomt de boetes voor echte onachtzaamheid….
luwek zegt
als je boetes voor 10km/h te hard afsgaft kun je net zo goed de max. snelheid verhogen naar 130…
Hoekstra zegt
We moeten gewoon weer terug naar het Duitse systeem….
Ejay zegt
Vroeger waren er helemaal geen snelheidslimieten.
Ik las dat de bekeuring terug gaat naar de staat en dat deze dus niet betaald hoeft te worden.
Sir Smokalot zegt
Hebben we ooit een Duits systeem gehad dan?
Ik zou het als TPG niet pikken, dit is wel erg van de pot gerukt: je werknemer rijdt te hard en jij mag gaan dokken…
Mijn baas heeft trouwens ook meebetaald aan een boete die ik had gekregen, mijn enige tot nu toe (hij 70, ik 100 euro), maar daar was dus mooi geen rechtzaak voor nodig.
Valetparker zegt
Jongens, als julie deze ontzettende PVDA/SP/Groenlinks tekst niet heel snel wijzigen haal ik autoblog uit mijn favorieten.
Deze uitspraak is werkelijk een schande voor het Nederlandse rechtssysteem. Ik verwacht ook niet dat de HR een spaander heel zal laten van deze onzin.
En maar met zijn allen roepen dat er in Nederland zo’n geweldig ondernemersklimaat heerst. Postbodes van de TPG horen helemaal niet te hard te rijden, dat doen ze alleen maar om eerder bij moeder de vrouw aan de koffie te zitten.
Ik moet oppassen dat ik hier geen hartaanval krijg achter mijn computer. Ik zit toevallig net arbeidsrecht te bestuderen, maar wat een ellende richten die vakbonden toch aan dit land.
Danny zegt
Zalig, een rechtse student die rechten studeert! Hulde!
Ben het volledig eens met wat je schrijft, maar toch moet zelfs ik ergens diep in mijn hart toegeven dat de vakbonden ook goede dingen brengen en brachten…
Valetparker zegt
Vakbonden zullen vroeger best nuttig geweest zijn toen er geen algemeen kiesrecht was en niemand naar school ging, maar tegenwoordig zit er een halve tweede kamer vol linkse ellende, dan heb je toch niet ook nog vakbonden en SERs en weet ik het nodig. En dan ook nog eens een rechter die dit soort hersenscheten uitpoept.
Laten we het over mooie auto’s gaan hebben! Doe mij maar die Koenigsegg uit Top Gear van vorige week!
dekster zegt
MENSEN IK HEB DE OPLOSSING HET MYSTERIE VAN DE EEUW IS OPGELOST (IN BELGIE TOCH) VERHOOG GWN DE MAX SNELHEID IPV DE BOETES TE VERLAGEN (komt dom over eh ma hoop dat de regering the point eeft begrepe)
!¿!Mats!¿! zegt
als je dat doet kunnen ze weer 10 km harder rijden. :P
w0o0dy zegt
Tis off-topic maar toch: je komt vrij veel rechtse studenten tegen die rechten studeren, en of dat zo gezond is dat is discutabel. Een rechtsstaat is gebaat bij een evenwichtig opbouw van wetgevers, rechters, officieren van justitie en advocaten(bijvoorbeeld om te voorkomen dat bepaalde groepen elkaar gaan helpen en er geen rechtsstaat overblijft).
ON-TOPIC
Dat iemand onder werktijd per ongeluk te hard rijdt is niet goed, maar wel te begrijpen. De werkgever kan de werknemer onder (tijds)druk zetten en is daarmee, ook mede verantwoordelijk voor een eventuele snelheidsovertreding. Deze uitspraak moet je denk ik zien als een stukje werknemersbescherming. Wie weet kom je zelf ook nog wel eens in de positie dat je snapt waarom werknemersbescherming een goede zaak is.
Overigens rij ik zelf veel voor mijn werk en vindt ik het nogal onzin dat boetes door mijn baas betaald zouden moeten worden. Maar stel dat mijn baas mij de opdracht geeft om binnen een (als je de wet niet overtreed) onmogelijke tijd ergens naar toe te rijden? Dan lijkt het me terecht dat hij voor een eventuele boete opdraait…..
Sir Smokalot zegt
Off-topic: maar daar heb je weer de zeer links georiënteerde sociologie- (criminologie) en geschiedenis-studenten tegenover staan. Kiezen voor een bepaalde studie impliceert in zekere mate ook je politieke positie, uitzonderingen daargelaten (kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Land-van-Ooit-advocatenkantoor van Koppe en Böhler, die zullen toch ook wel rechten gestudeerd hebben? :-)).
Ontopic: Als je een onmogelijke opdracht krijgt moet je óf zo wijs zijn om je baas mee te delen dat het niet haalbaar is op een legale manier óf duidelijke afspraken maken over eventuele boete’s, maar niet stilzwijgend de verantwoordelijkheid op je baas afschuiven.
w0o0dy zegt
klopt, ik zou in dat geval ook een afspraak maken dat hij de boete moet betalen of dat ik te laat ga komen en dan mag hij kiezen.
Aan de andere kant rijden mensen van TPG wel erg veel in de bebouwde kom en ook in 30km zone’s dat er dan wel eens een bon wordt opgelopen is niet zo vreemd. Je kunt je afvragen of het risico op een boete niet onredelijk groot is.
De werkgever kan natuurlijk ook een alternatief zoeken waardoor zijn mensen hun werk wel goed kunnen doen en het risico op boetes vrijwel uitgesloten is…… geef ze een bakfiets bijvoorbeeld……..
Valetparker zegt
Dat ze in 30 KM zones rijden maakt het nog veel erger, daar is een 10 KM overschrijding gelijk een overschrijding van 33%. Die zones zijn er niet voor niets!
Je kunt hoog of laag springen, maar je moet je gewoon aan de verkeersregels houden.
Ik ben een groot voorstander van werkGEVERS bescherming. Daarom studeer ik ook arbeidsrecht.
JeffreyG zegt
of die werkgever moet niet zo zeiken omdat hij toch uiteindelijk veel meer aan jou verdiend dan die boetes kosten ;)
dekster zegt
ja mag dan mss wel gelijk hebben
, maar in china bestaat dit niet dus zou je maar beter “braaf” zwijgen
autoblogger zegt
Update via zibb.nl: TPG Post keert zich tegen een vonnis van het gerechtshof waarin boetes aan chauffeurs voor “onopzettelijk” te hard rijden voor rekening van de werkgever komen. Het postbedrijf, onderdeel van TNT, heeft besloten een cassatieverzoek in te dienen bij de Hoge Raad.
Volgens Bart Telling, directeur Transport van TPG Post, is de uitspraak “een vrijbrief voor een rijgedrag dat we met z’n allen niet wensen”. Het gerechtshof stelde vorige maand dat een chauffeur van TPG Post twee van zijn drie boetes voor snelheidsovertredingen niet zelf hoefde te betalen. Hij had in die gevallen de maximumsnelheid met minder dan 10 kilometer per uur overschreden.
Volgens het hof is er dan geen sprake van opzet of bewuste roekeloosheid en komt de boete voor rekening van de werkgever.