Het zit niet mee of juist wel? Max Verstappen moet (weer) op zoek naar een nieuwe motor.
Honda heeft zich officieel teruggetrokken uit de koningsklasse. Echter, de Japanse motorfabrikant blijft de krachtbron aan Red Bull Racing leveren tot eind 2025. Eigenlijk langer dan de planinning was. Daarnaast heeft het merk zich ingeschreven als motorfabrikant voor het seizoen 2026. Het is maar de vraag of dat met Red Bull is.
Moet Max op zoek gaan naar een nieuwe motor?
Nou, dat is dus nog niet duidelijk. Volgens Auto, Motor und Sport is Honda naarstig op zoek naar een ander team in de Formule 1. Dit komt omdat Red Bull zelf de productie van de krachtbron op zich zou willen nemen via Red Bull Powertrains. Tegen die tijd beschikt de renstal ook over de faciliteiten om dit te kunnen doen.
Is dit het geval, dan slaat Honda een andere weg in. Het merk zou graag namelijk een volwaardig partner van een F1-team willen zijn. Bij Red Bull Racing is dat dan niet zo. Dit omdat Honda dan alleen verantwoordelijk zou zijn voor het elektrische gedeelte van de krachtbron. Daarom is Honda al om zich heen aan het kijken om te leveren aan andere F1-teams. Volgens de laatste geruchten zijn dit bijvoorbeeld McLaren of Aston Martin.
Red Bull Racing heeft daarin tegen nog wel een partner nodig. Het zou zelfs gesprekken voeren Ford. Nieuwe informatie wijst in de richting van een sponsordeal en niet een intensieve samenwerking. Dit omdat de renstal van Max wellicht na 2025 helemaal geen externe motorfabrikant meer nodig heeft…
Honda ruikt het succes
Max is weer wereldkampioen en Honda zou eigenlijk weer onderdeel willen worden van het succes. Of het nou met Red Bull is of niet. Het is duidelijk in Japan dat het meedoen in de F-1, maar ook het winnen van GP’s, een positief effect heeft op het imago.
Wellicht zijn ze te vroeg eruit gestapt en proberen ze die fout goed te maken, door binnen een paar jaar weer als volwaardige samenwerkingspartner de F1 in te stappen.
Met dank aan Flyerbunch voor de tip!
toniominestrone zegt
Geeft maar weer aan hoe onbetrouwbaar Honda als motoren leverancier is, loopt als een rode draad door de geschiedenis van de F1, vraag maar papa Jos.
Robert zegt
Het terugtreden van Honda als (potentieel) fabrieksteam, in de tijd dat Jos Verstappen er testrijder was, heeft niks met de betrouwbaarheid van Honda als zakenpartner te maken, als wel alles met het plotselinge overlijden van hun ontwerper Harvey Postlethwaite. Waarna Honda overigens wél doorging als motorenleverancier.
Dutchdriftking zegt
Het zal nog wel een paar keer veranderen voordat het 2026 is…
Design_Driven zegt
Ik vind het hoogmoed van RedBull. Toen het plan uit nood geboren werd geloofde ik er wel in, maar als Honda toch terug wil en zich committeert voor langere tijd lijkt me dat een veel betere optie dan een eigen krachbron te proberen te ontwikkelen. Ik zou RedBull power train gewoon weer terug aan Honda verkopen, inc personeel.
Eventueel laat je Honda meer te zeggen hebben over AlphaTuri, en RedBull gewoon motor partner.
Wie zou Honda moeten kopen of partner mee te worden? Elk team dat beschikbaar is rijdt achteraan, op McLaren na maar daar zit nog wat kwaad bloed.
Edge zegt
@Design_Driven: Als Red Bull jouw suggestie volgt zijn ze weer terug bij af, dan zijn ze fabrieksteam van een motorenpartner die in principe op elk moment de stekker uit het project kan trekken. En dan? Met hangende pootjes aankloppen bij Renault, Audi, Ferrari of Mercedes en door moeten gaan zonder alle voordelen van een fabrieksteam te genieten? Precies dat is de reden waarom ze bij Red Bull liever zelf aan de slag gaan en alles in eigen beheer gaan doen.
Bovendien zit je dan ook nog met het probleem dat Honda Red Bull Powertrains niet eens nodig heeft. Honda heeft alle faciliteiten, inclusief het personeel, al in Japan. Wat moeten die met een gebouw op de Red Bull campus in Milton Keynes vol materieel en personeel?
Nee, ik vind het juist slim van Red Bull om op de huidige weg door te gaan. Ze hebben honderden miljoenen geïnvesteerd in het bouwen van een fabriekshal, het aanschaffen van peperdure gespecialiseerde testbanken en het aantrekken van de beste ingenieurs om het project in goede banen te leiden. Ze hebben alle ingrediënten in huis om vanaf 2026 met een goede eigen motor mee te doen en zijn dan niet langer afhankelijk te zijn van de grillen van partners.
mashell zegt
Maar zelfs al heb je alle ingrediënten in huis hebt en ervaring in de F1 dan nog wil dat niet zeggen dat je zomaar een voldoende snelle motor bouwt. Renault won vroeger alles wat ter te winnen valt, nu krijgen ze de motor niet meer snel. Honda is nu de snelste maar heeft een lange en dramatische weg moeten gaan om daar te komen. Een terugval van Red Bull naar het achterveld met een RB Powertrains motor in 2026 is waarschijnlijker dan dat ze mee strijden om de prijzen. Red Bull volgt een zeer gevaarlijke strategie.
Dat vond ik overigens ook van de overstap van Renault naar het kwakkelende Honda maar dat heeft voor heb zeer goed uitgepakt.
ukbob zegt
Is Red Bull (en Honda) hier niet gewoon heel slim bezig..?
Zo kunnen ze toch (deels?) de budget beperkingen omzeilen.
flyerbunch zegt
@Onno: thx! 👍🏼 Ford zou idd mss als label prijken op de body van RB, maar Honda heeft idd ook nog AT als mogelijkheid. RB wilde AT niet verkopen, maar wel een hernieuwde samenwerking op poten zetten. Helaas had Honda in het verleden al gezegd dat AT niet aan hun verwachtingen voldeed. Naar het schijnt zou Alpine het bijltje neerleggen in 2026 en zou er een heel ander soort silly season beginnen. Hier zou Honda dus ook nog op azen als geheel fabrieksteam, maar uiteraard zijn zij niet de enige.. Andretti, Porsche, Hyundai en er zijn nog vele andere gegadigden.
rwdftw zegt
Eens met hierboven. Honda heeft al decennia lang bewezen dat het de sport steeds de rug toekeert. Het management draaikont wat in het rond en er is een nieuwe richting.
Wat ze zal steken is dat ze de afgelopen 2 seizoenen wél de kosten hebben gemaakt maar daar niet de commerciële vruchten van hebben kunnen plukken. Ook de komende 3 seizoenen worden de successen toegeschreven aan RBPT, en niet aan Honda. Dus ik snap goed dat ze hun naam weer aan het succes willen hangen. Win on Sunday, sell on Monday.
Aan de andere kant snap ik RBR heel goed als ze van mening zijn dat Honda niet op de goede manier in de wedstrijd zit. Ze kunnen zich makkelijk terugtrekken en de historie wijst uit dat ze dat doen. Dus dat er nu een complete motorfabriek is neergezet om het zelf in de hand te nemen is het gevolg van de draaikonterij en bijvoorbeeld de houding van Renault in het verleden.
mashell zegt
Successen toegeschreven aan Red Bull Power Trains? Hoe dan? Honda doet nu al het werk, RBPT is een groep mensen die in een grote hal over de toekomst nadenken.
pomoek zegt
Beetje vreemd dit, en logisch dat RB hiervoor bedankt. Je wil als team niet terug naar de situatie dat je ieder jaar opnieuw moet afvragen of je volgend jaar nog wel met dezelfde motor rijdt.
Wat ik begrijp is dat RB nu het intellectuele eigendom heeft over alles wat met de motor te maken heeft(?) Ze gaan natuurlijk voor 2026 een nieuwe motor ontwikkelen. Nu is mij niet duidelijk wie die motor nu gaat ontwikkelen. Is dat bij RB of bij Honda? En bij wie ligt dan het intellectuele eigendom van die motor?
Gulli zegt
Weet Honda al wat het wil?
Honda: “We stoppen met de F1 want het is te vervuilend!”
RB: Ok fuck, dan moeten we iets anders zoeken.
RB: Ok weet je wat, we gaan het zelf wel doen
Honda: “Oh ja nu het toch weer goed gaat willen we weer meedoen!”
RB: Ja dan ben je nu te laat, nu hebben we RBPT. Je mag wel het elektrische deel doen?
Honda: “Whaaaaah we willen alles!”
cloverleaf zegt
NEE JOHH. Dit is gewoon slim lobbyen op het hoogste niveau. Als zowel RBPT als Honda zich inschrijven als motorenleverancier kunnen ze beiden lobbyen voor toevallig dezelfde dingen. 2 staan sterker dan 1. Als puntje bij paaltje komt gaat gewoon RBR verder met Honda. Mark my words!