Kan het nog erger qua velgen op een auto? Jazeker kan het nog erger, aldus Fiat.
Velgen voor een auto: het lijkt erop dat het allemaal steeds exotischer moet. Dat terwijl als je ondergetekende vraagt om de mooiste velgen ter wereld op te noemen, er direct drie te binnen schieten: Audi ‘Peelers’ (RS6 C6), Audi ‘Avus’ (S4 B6/7) en de BMW Styling 21 M System “Throwing Stars” (M5 E34). Wat valt op? Allemaal zijn ze simpel, één kleur en misschien nog wel het meest belangrijk: symmetrisch ‘per spaak’. Tegenwoordig zijn vele velgen ineens als volgt ontworpen en daar heb ik al eens een mening over gegeven.
Fiat
Je moet altijd baas boven baas hebben, zo moet Fiat gedacht hebben. Het merk werkt namelijk samen met het Italiaanse designermerk Giorgio Armani om met de Fiat 500e Giorgio Armani Collector’s Edition te komen. De editie is, zoals wel vaker bij een Fiat 500-editie, eigenlijk gewoon een subtiele marketingstunt. Maar de velgen voor de Armani Edition zijn verre van subtiel. Voor wie echt slecht is in hints begrijpen: er is een soort gestileerde versie gemaakt van een ‘velgdesign’ waar de G en de A van Giorgio Armani in te vinden zijn.
Oké, misschien moet ik er de humor van in zien, maar dit is één van de weinige keren dat er een totaal gebrek is aan symmetrie in de velgen. Wat als direct nadeel heeft dat velgen ronddraaien en lang niet altijd dezelfde rotatie maken, kijk maar naar of de logootjes op jouw velgen allemaal dezelfde kant op staan. Dus staat de GA misschien perfect op één velg, maar dan die ernaast staat het omgekeerd. Of Fiat heeft gekozen voor een giga-versie van de ‘zwevende naafkapjes’ van bijvoorbeeld Rolls-Royce en BMW. Misschien nog wel erger.
Armani Edition
Enfin, de rest van de editie. De Fiat 500e Giorgio Armani Edition. Je hebt de keuze uit twee kleuren: donkergroen mica en ‘Ceramic Greige’. Beide kleuren die volgens Fiat de ’tijdloze uitstraling van Armani’ uitstralen. In het interieur zijn de stoelen voorzien van een uniek stofje voor de Armani Edition, gewoven met het vakwerk van de kledingmakers van het Italiaanse merk. Oh ja, en elke afgeleverde Armani Edition wordt geleverd met een welkomsbrief, speciaal voor de gelegenheid ondertekend door Oliver Francois (de CEO van Fiat) en Giorgio Armani.
Is het mooi? Mwah. De mensen voor wie deze editie bedoeld is vinden ook vast wel iets van het goedkope donkergroene Primark-T-shirt en de Regular Fit-spijkerbroek van ondergetekende, dus wellicht is het maar beter om het eens te zijn met oneens zijn. Geïnteresseerden kunnen de Fiat 500e Giorgio Armani Edition binnenkort bestellen. Zo, ik ga even verder googelen naar 19 inch vijfspaaks velgen in de steekmaat 5×114,3.
cdlop01 zegt
Idd verschrikkelijk. Ik begrijp bij veel EV’S ook niet die verschrikkelijk lelijke velgen, hoewel iedereen eigen smaakt heeft uiteraard, maar meeste Bev’s hebben af fabriek afzichtelijke exemplaren, imo.
mashell zegt
Ik moet af en toe ook zeker even wennen maar ben wel blij dat er nu ook af en toe wat anders is dan de standaard vijfspaaksvelg.
clemensa zegt
Bij EV’s wordt vooral gezocht naar een ontwerp met zo min mogelijk luchtweerstand. Een goed ontworpen aero velg kan makkelijk 8-10% op je verbruik besparen.
Lambrusco zegt
Als dit is waar je je druk om moet maken… dan valt het wel mee met alle ellende in de wereld :)
cdlop01 zegt
Als je zo gaat beginnen, kan je elk topic overslaan….
Robert zegt
Tja, dit is dus een auto voor mensen die ook te veel geld betalen voor een zwaar overpriced t-shirt, waarop vervolgens een kneiter groot merklogo van de ontwerper staat. Waarmee je ‘status’ denkt te verkrijgen, maar feitelijk als een domme reclamezuil rondloopt.
mashell zegt
De boodschap van Armani, Gucci, Louis Vuitton, Patek Philippe en tegenwoordig ook BMW en vele anderen is niet “Kijk hier, dit product is mooi! Deze persoon heeft een goede smaak” maar is “Kijk hier, dit product is duur! Deze persoon heeft veel geld”. Het is gewoon adverteren dat je rijk bent en dat maakt je voor heel veel mensen meteen geliefd en aantrekkelijk, misschien niet om helemaal zuivere motieven, maar jij krijgt wel de aandacht waar je zo om verlegen bent.
adyton zegt
Dat is inderdaad wat de nouveau riche aanspreekt en wat voor velen hun doel is. Het motto is dan ook koop nooit iets waarvan een namaak sweatshop denkt “jep dat moeten we kopieren, want het schreeuwt merk X en daar draait het alleen maar om”. Al die namaak is echt vreselijk en de luxe merken verkopen maar graag ook dat type accessoires. Maar elk van de merken die je noemt heeft ook een sobere lijn waar je gemakkelijk die typetjes mee uitfaseerd en wel kwaliteit kan dragen zonder schreeuwerig te zijn.
Toegegeven, het lijkt wel alsof die merken ondertussen ook hun plezier er uit halen om die sulletjes zo rond te laten lopen als een halve clown. De namen liggen toch al op straat omdat het geen exclusiviteit meer heeft, best dan zoveel mogelijk geld scheppen.
Dat geld ook voor dit soort collaborations.
mashell zegt
Je gebruikt het woord clown. Dat was precies mijn indruk als ik in Turijn voor de etalage van de Gucci winkel sta.
Robert zegt
Het is vooral adverteren dat je rijk
bentvoordoet.Mijn vrouw heeft een aantal jaar in het jeugdwelzijnswerk gewerkt, in een achterstandswijk. Die kinderen liepen er allemaal op dure Nike’s, hadden een iPhone in de broekzak en (imitatie) merkkleding aan het lijf, maar ze gingen er zonder ontbijt naar school, aten ’s avonds de hele week macaroni met een zakje Knorr mix erdoor en deden niet aan verjaardagen, want geen geld voor cadeautjes voor andere kinderen.
moveyourmind zegt
70 jaar Fiat 500…
Van rugzakje naar nektasje.
B00G1E zegt
Zit al een tijdje te kijken naar een 2025 Kia Carnival Hybrid SX, ding kost pak em beet 50k maar kan echt niet langs die nieuwe velgen kijken. Komen soort van van de ev9 maar dan nog lelijker.
HZW zegt
Er is niets mis met die KIA velgen op de foto verder naar boven, IMHO.
Zie wel andere velgen die veel lelijker zijn dan deze van KIA, en niet alleen bij FIAT.
Mas-Estate zegt
M5 Throwing stars…
*veegt kwijl op*
audirs3 zegt
Het is tenminste eens wat anders.
Dutchdriftking zegt
@loek: couldn’t agree more! Voor de Mazda van jouw, BBS CH-R natuurlijk!
En voor een rijtje klassieke mooie (eenvoudige) wielen:
BMW style 225m
Alfa Romeo Prodrive (eigenlijk niet origineel Alfa natuurlijk)
Alfa Romeo 159 TI
Alfa Romeo Toora
Porsche ‘Lobster’
BBS RS722 (Golf 3 20 jahre GTI)
Volkswagen Pretoria
Volkswagen Savannah (niet de diamond cut natuurlijk)
Volkswagen Helios
Volkswagen Detriot
Audi RS4 B5 & B7
Audi R8 (2e generatie) Y spoke
Seat Leon Cupra R 1m & 1P
ra-smit zegt
Ford ‘Duval’
Porsche ‘Cup’
Porsche ‘Fuchs’
Porsche ‘Design 90’
Volvo ‘Cratus’
Kahn RS-2
redneckdarian zegt
Ik zie er eerder de logo van LG in…?!
Gulli zegt
Ik vraag me altijd af of je dit soort asymmetrische velgen niet helemaal de moeder moet balanceren?
mynameisjeroen zegt
:-)
snuif zegt
Ik ben al een tijdje klaar met zwarte- en diamant-cut velgen in welk ontwerp dan ook!
ra-smit zegt
Zoek eens op “Mini electric power spoke 737”. Die zijn ook niet symetrisch en daarmee ook spuuglelijk! Er staan er ook bijzonder veel op marktplaats.